Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial | OT | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits.
S'aconsella haver cursat els mòduls previs de l'itinerari (M1, M2a, M3a, M3b, M4)
- Conèixer fonaments teòrics i les bases pràctiques que sustenten els sistemes d'obtenció d'informació per tal de poder implementar-los en l'estudi i acostament a la realitat social.
- Adquirir les bases teorico-pràctiques per a la selecció i ús de recursos metodològics dirigits a l'obtenció d'informació en la Psicologia social actual.
- Aprendre les habilitats artesanals que impliquen el recurs a procediments d'obtenció d'informació i aprendre com operar-hi perquè el seu ús sigui adequat i s'acomodi de manera consistent a les necessitats i condicions d'un context i propòsit particular.
- La realització del mostreig: bones i males pràctiques
- Obtenció d'informació lingüística individual
- Grups de discussió
- Recerca social en temps de virtualitat
- Material etnogràfic
- Produccions narratives
Les metodologies docents podran combinar les següents formes de treball: seminaris, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament de treballs, recollida de materials empírics, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i discussions grupals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Exposicions orals | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Recollida de material empíric | 49 | 1,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració i desenvolupament de treballs | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
a) Condicions de l'avaluació
Per tal de superar l'assignatura es prendran en consideració tots els resultats d'aprenentatge vinculats a l'adquisició de les diferents competències recollides a l'assignatura. Més en concret, és imprescindible que l'estudiant realitzi:
1. Ev1: Activitats d’aprenentatge autònom (fora de l’aula) (50%): presentació dels resultats del treball de camp i del pre-anàlisi d'un material empíric (activitat individual presentada virtualment per escrit).
2. Ev2: Activitats d’ensenyament-aprenentatge presencial (a l’aula) (30%): presentar problemes en relació a la recollida i anàlisi de material empíric, reflexionant sobre possibles vies de solució (activitat individual presentada oralment a l’aula).
3. Ev3: Activitats d’aprenentatge autònom (fora del’aula) (20%): informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul (activitat individual presentada virtualment per escrit).
La qualificació final serà la suma dels resultats ponderats de les evidències 1, 2 i 3.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge (una o vàries) amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
b) Lliurament/realització d'evidències:
Consultar calendari del Màster.
c) Avaluació unica
Quan el/a estudiant opti per l'avaluació única, el procediment serà el següent: S'avaluaran tots els continguts del mòdul en la data de lliurament de l'Evidència 1. Aquell dia es farà una exposició oral (Ev2: 30%)en equip amb la resta de persones acollides a l'avaluació única sobre els problemes en relació a la recollida i anàlisi de material empíric, reflexionant sobre possibles vies de solució, que s'avaluarà amb els criteris marcats per a l'evidència 2; es lliurarà el treball escrit de l'evidència 1 a l'aula Moodle (Ev1: 50%) i es lliurarà l'informe sobre l’aprofitament del mòdul pel procés del TFM (Ev3: 20%).
d) Recuperació
No es fan avaluacions de recuperació.
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1: Desenvolupament i presentació escrita del treball de camp i del pre-anàlisi d'un material empíric | 50% | 20 | 0,8 | 3, 4, 5, 6 |
Ev2: Exposicions orals | 30% | 1 | 0,04 | 1, 5, 6 |
Ev3: Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6 |
Banister, Peter; Burman, Erica; Parker, lan; Taylor, Maye i Tindall, Carol (1994). Qualitative Methods in Psychology. A Research Guide. Open University Press.
Delgado, José Manuel i Gutiérrez Fernández, Juan (Coor.) (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis, 1999.
Denzin, Norman K. i Lincoln, Yvonna S. (Eds.). (1994/2013) Manual de investigación cualitativa. Vol III. Las estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Denzin, Norman K. i Lincoln, Yvonna S. (Eds.). (1994/2013) Manual de investigación cualitativa. Vol IV. Métodos de recolección y análisis de datos. Gedisa.
Ibáñez, Jesús (1986). Perspectivas de la Investigación Social: el diseño en las tres perspectivas. En M. García Ferrando, J. Ibáñez i F. Alvira (Comps.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Alianza Editorial, 1996, 42-75.
Ibáñez, Tomás i Íñiguez, Lupicinio (1997). Aspectos Metodológicos de la Psicología Social Aplicada. En J.L. Álvaro, A. Garrido i J.R. Torregrosa (Coords.) Psicología Social Aplicada. McGraw Hill, 57-84.
Pla, Marga (1999). El rigor en la investigación cualitativa. Atención Primaria, 5(24), 295-300.
Ruiz Olabuénaga, José Ignacio (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Silverman, David (2000). Doing Qualitative Research. A Practical Handbook. Sage.
Taylor, Steven J. i Bogdan, Robert (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós, 1997.
La bibliografia específica per a cada contingut del mòdul es proporcionarà a través del campus virtual.
Aquesta assignatura fomenta l'ús de programari lliure per raons ètiques i polítiques. Recomanem a l'alumnat que utilitzi sistemes operatius lliures (per exemple, distribucions de Linux), que elabori els seus treballs en programari lliure (per exemple, LibreOffice i similars) i que el faci els lliuraments en formats oberts (per exemple .odt, .odp. ods).