Logo UAB
2023/2024

Anàlisi de la Pràctica Psicosocial

Codi: 42778 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marisela Montenegro Martinez
Correu electrònic:
marisela.montenegro@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Silvia Camps Orfila

Prerequisits

No hi ha pre-requisits. 


Objectius

  • Comprendre i analitzar casos concrets d'intervenció psicosocial
  • Relacionar les dimensions teòriques i pràctiques de la intervenció psicosocial
  • Desenvolupar habilitats comunicatives per exposar temes i casos
  • Participar en la construcció d'un coneixement col·laboratiu

Competències

  • Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d'una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  • Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teòricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
  • Identificar, relacionar i aplicar conceptes, teories i perspectives en l'abordatge teoricopràctic de la realitat psicosocial
  • Orientar teòricament la definició dels objectius, el disseny i l'anàlisi en la comprensió dels fenòmens psicosocials
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i aplicar les tècniques necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i presentar l'experiència concreta d'intervenció psicosocial desenvolupada en les pràctiques externes
  2. Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d'una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  3. Guiar teòricament la sistematització de diferents projectes i experiències en la intervenció psicosocial
  4. Integrar els aspectes teòrics i pràctics de la intervenció psicosocial
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Valorar críticament l'actuació pròpia en el camp de la intervenció psicosocial, d'acord amb els objectius establerts en el procés de pràctiques externes

Continguts

  • Descripció i anàlisi dels eixos fonamentals d'anàlisi de la pràctica de la intervenció psicosocial: teòric, epistemològic, metodològic, tecnològic i relacional.
  • Exposició de casos concrets de pràctica professional per part del professorat, tenint en compte actors, problemes socials definits, metodologies d'intervenció i sistemes d'avaluació.
  • Exposició, per part de l'estudiantat, dels seus projectes d'intervenció vinculats a les pràctiques externes.
  • Anàlisi de l'activitat professional a partir dels models teòrics i metodològics implementats en les diferents experiències pràctiques de l'estudiantat.

Metodologia

La Metodologia docent es basa en l’anàlisi de casos, a partir dels següents eixos:

  • Teòric
  • Epistemològic
  • Metodològic
  • Tecnològic
  • Relacional

L’anàlisi de casos anirà a càrrec del professorat (3 sessions) i a càrrec dels i les estudiants (4 sessions).

En el cas de les anàlisis fetes per estudiants, s’hauran de basar en l’experiència en les pràctiques del Màster. En cas que, per motius excepcionals, no s’hagin dut a terme, cal consultar el cas concret amb la coordinació del Mòdul. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials del mòdul. Presentacions a càrrec del professorat 13 0,52 1, 2, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Sessions presencials del mòdul. Presentacions a càrrec d'estudiants 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Preparació activitats d'avaluació 119 4,76 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

Evidències: 

  • EV1. Presentació oral a classe sobre les pràctiques del Màster, a partir del guió proposat a la Guia de l’Evidència, que es basa en (1) Descripció de les pràctiques, (2) Narrativa sobre les pràctiques i (3) Preguntes per a reflexionar.  Exposició presencial individual o en duos (sempre que coincideixi el Centre de pràctiques).
  • EV2. Anàlisi escrita de pràctiques psicosocials. Sistematització dels casos i pràctiques exposats en les diferents sessions (de professorat i estudiants) a partir dels eixos teòric, epistemològic, metodològic, tecnològic i relacional. Individual o en grup. Lliurament al campus virtual.
  • EV3. Informe escrit d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul. Individual. Lliurament al campus virtual.

 

Avaluació única: Es realitzarà en el segon període avaluatiu del mòdul. S'avaluaran tots els continguts. Es farà una exposició oral individual o en duos (sempre que coincideixi el Centre de pràctiques) sobre les pràctiques del màster a partir del guió proposat a la Guia de l’Evidència (Ev1); es lliurarà un treball escrit (individual o en grup) en què se sistematitzin casos i pràctiques exposats en les diferents sessions a partir dels eixos d’anàlisi descrits a l’avaluació continuada (EV2), i es lliurarà individualment l'informe sobre l’aprofitament del mòdul pel procés de TFM (Ev3).


Qualificacions (tant per l'avaluació continuada com per l'avaluació única):  

  • Mòdul superat: El mòdul es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
  • Avaluable: Es considerarà Avaluable l’estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total del mòdul.
  • No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l’estudiant hagi presentat diverses proves el pes total en relació amb el conjunt del mòdul sigui inferior al 40%.
  • Reavaluació: No hi ha reavaluació

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologiahttps://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Presentació a classe sobre les pràctiques del Màster, a partir del guió proposat a la Guia de l'Evidència, que es basa en (1) Descripció de les pràctiques, (2) Narrativa sobre les pràctiques i (3) Preguntes per a reflexionar 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6
EV2. Anàlisi de pràctiques psicosocials. Sistematització dels casos i pràctiques exposats en les diferents sessions (de professorat i estudiants) a partir dels eixos teòric, epistemològic, metodològic, tecnològic i relacional. 50% 0 0 1, 3, 4, 5, 6
EV3 Informe d'apenentatge del mòdul pel TFM 20% 0 0 3, 4, 5, 6

Bibliografia

La bibliografia s'especificarà al Moodle, amb antel.lació suficient per a poder preparar la sessió, i vinculada específicament a cada cas a presentar. 


Programari

L'eina fonamental de comunicació serà el Campus virtual. S'afavorirà l'ús de Programari Lliure sempre que sigui possible.