Logo UAB
2023/2024

Polítiques Públiques II

Codi: 42733 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4310025 Economia i Administració d'Empreses OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Guadalupe Souto Nieves
Correu electrònic:
guadalupe.souto@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Fundamentals of Economics and Business I

Fundamentals of Economics and Business II


Objectius

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

 

Economia i Política Monetàries

L'objectiu del mòdul és presentar i discutir els models de sèries temporals més populars, així com els avenços recents, que es poden utilitzar per estudiar els mecanismes de propagació de xocs macroeconòmics i avaluar els efectes de les polítiques macroeconòmiques.

 

Polítiques del Mercat Laboral i la Família

Aquest curs pretén estudiar els factors que expliquen els canvis en els patrons familiars als països industrialitzats. El curs revisarà les tendències clau i després presentarà les teories econòmiques bàsiques de la fertilitat, la participació femenina en la força de treball i el matrimoni. Prestarem especial atenció a com afecten les famílies les polítiques públiques (des de lleis de divorci fins a subsidis per a la cura dels fills).

 

Polítiques de Protecció Social

Valorar l'existència i el disseny de l'estat del benestar, a partir de l'aprenentatge de la teoria econòmica de la intervenció de l'estat per tal de millorar el benestar de la ciutadania i els diferents programes dirigits a aquesta finalitat. Analitzar l'organització actual de l'estat del benestar als diferents països, i els reptes i respostes en un món canviant.

 


Competències

  • Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  • Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  • Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  • Demostrar que es comprenen els principis econòmics d'eficiència i equitat en les diverses àrees esmentades més amunt, i aplicar-los.
  • Demostrar que es comprenen estudis econòmics d'organitzacions internacionals com l'OCDE o la Comissió Europea sobre polítiques econòmiques en les àrees assenyalades, i dur a terme anàlisis crítiques d'aquests estudis.
  • Distingir en casos concrets entre situacions en què els mercats no són eficients i situacions en què sí que ho són, així com entre intervencions públiques que condueixen a l'eficiència i les que no ho fan.
  • Dur a terme estudis empírics per avaluar l'impacte de diverses polítiques: identificar fonts de dades existents o dissenyar la recollida de dades, aplicar tècniques estadístiques i economètriques adequades per a l'avaluació de programes i polítiques, formular estratègies empíriques, interpretar adequadament els resultats.
  • Dur a terme estudis empírics.
  • Fer presentacions orals, en anglès.
  • Respectar els valors ètics, socials i mediambientals.
  • Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  2. Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  3. Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  4. Demostrar que es comprenen els principis econòmics d'eficiència i equitat en les diverses àrees esmentades més amunt, i aplicar-los.
  5. Demostrar que es comprenen estudis econòmics d'organitzacions internacionals com l'OCDE o la Comissió Europea sobre polítiques econòmiques en les àrees assenyalades, i dur a terme anàlisis crítiques d'aquests estudis.
  6. Distingir en casos concrets entre situacions en què els mercats no són eficients i situacions en què sí que ho són, així com entre intervencions públiques que condueixen a l'eficiència i les que no ho fan.
  7. Dur a terme estudis empírics per avaluar l'impacte de diverses polítiques: identificar fonts de dades existents o dissenyar la recollida de dades, aplicar tècniques estadístiques i economètriques adequades per a l'avaluació de programes i polítiques, formular estratègies empíriques, interpretar adequadament els resultats.
  8. Dur a terme estudis empírics.
  9. Fer presentacions orals, en anglès.
  10. Respectar els valors ètics, socials i mediambientals.
  11. Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Continguts

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

 

Economia i Política Monetàries

  1. El model: Representació, estimació.
  2. Eines: Funcions de resposta a impulsos, descomposició de la variància, descomposició històrica.
  3. Identificació: zero a curt i llarg termini, restriccions de signes, enfocament de la funció de penalització, restriccions mixtes, instruments externs, enfocament narratiu.
  4. Aplicacions: xocs de política monetària i fiscal, xocs tecnològics, xocs de notícies, xocs d'incertesa.
  5. Llindar VAR, Smooth Transition VAR.
  6. Aplicacions: Xocs de política fiscal en auges i recessió.
  7. FAVAR: Representació, estimació. Aplicació: Política monetària.
 

 Polítiques del Mercat Laboral i la Família

  1. Tendències de la fecunditat, la participació femenina en la força de treball i el matrimoni
  2. Models de fecunditat: temps de la mare, costos de cura dels fills i incertesa del mercat laboral
  3. Models de participació femenina en la força de treball: bretxa salarial de gènere, producció domèstica i ocupacions
  4. Models de matrimoni: guanys del consum conjunt, producció domèstica, assegurances
  5. Polítiques favorables a la família: què funciona i què no.

 

Polítiques de Protecció Social

  1. Teoria política: justícia social i sector públic
  2. Teoria econòmica: eficiència, equitat i assegurances
  3. Mesurar el benestar, la pobresa i la desigualtat
  4. El cicle de vida econòmic i la necessitat de la redistribució intertemporal: els comptes nacionals de transferència i els comptes nacionals de transferència de temps
  5. Programes de l'estat del benestar: prestacions en efectiu i en espècie
  6. Programes d'ingressos mínims: Valoració de les opcions

 


Metodologia

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Les activitats que permetran als estudiants aprendre els conceptes bàsics inclosos en aquest curs són :

1. Classes teòriques en les quals el/la professor/a explica els conceptes principals.

L’objectiu d’aquesta activitat és introduir les nocions bàsiques i guiar l’estudiant en els procés d’aprenentatge.

 2. Problemes

En algunes assignatures s’inclouen llistats d’exercicis que els estudiants han de resoldre individualment o en grup. Aquesta activitat té un objectiu doble. D’una banda, els estudiants treballen els conceptes teòrics explicats a l’aula i, de l’altra banda, mitjançant aquesta pràctica desenvolupen les habilitats necessàries per a resolució de problemes.

 3. Classes pràctiques

El propòsit d’aquesta activitat és comentar i resoldre qualsevol dubte que els estudiants puguin haver tingut resolent els exercicis. D’aquesta forma seran capaços d’entendre i corregir els errors que hagin pogut cometre durant aquest procés.

 4. Redacció d’assaigs

En algunes assignatures els estudiants redacten assaigs sobre temes proposats.

5. Hores de tutories

Els estudiants compten amb hores de tutories en les quals el/la professor/a els ajuda a resoldre els dubtes que puguin tenir.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures amb suport de TIC 37,5 1,5 7, 8, 3, 5, 4, 6, 10, 2, 11
Resolució d'exercicis 37,5 1,5 7, 8, 3, 5, 4, 6, 10, 2, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories i monitorització del treball dels estudiants 62,5 2,5 1, 7, 8, 9, 3, 5, 4, 6, 10, 2, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi, Lectures, Resolució d'exercicis, Assajos 79,5 3,18 7, 8, 3, 5, 4, 6, 10, 2, 11

Avaluació

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

1. El mòdul es composa de diferents assignatures o parts impartides per diferents professors/es. La nota final del mòdul s’obté com a mitjana de les notes de cada assignatura que integren el mòdul.

  • Es considera que s’ha superat satisfactòriament el mòdul si:
    • la nota de cada assignatura dins del mòdul és superior o igual a 3.0 (en una escala de 0 a 10), i
    • la nota final del mòdul és superior o igual a 5.0 (en una escala de 0 a 10).

IMPORTANT: Per tal de poder superar cada assignatura, els estudiants han d’haver assistit almenys al 80% de les classes (els casos especials, degudament justificats, seran considerats de forma individual pels professors/es juntament amb els coordinadors del MEBA).

Si un mòdul no s’ha superat, els coordinadors del MEBA demanaran al/la estudiant de presentar-se a l’examen de recuperació d’aquelles assignatures que, segons la valoració dels coordinadors i els/les professors/es, li puguin permetre superar el mòdul. Si l’estudiant aprova el mòdul després de/ls examen/s de recuperació, la nota del mòdul serà convenientment actualitzada. Altrament, prevaldrà la nota obtinguda inicialment. Els resultats després dels examens de recuperació compliran aquestes dues restriccions:

  • La nota màxima per a qualsevol assignatura recuperada és 6.0; i
  • La nota final del mòdul després de les recuperacions no pot ser superior a 7.0.

 El calendari dels exàmens de recuperació es donarà a conèixer juntament amb les notes dels examens finals

2. La nota – entre 0 i 10 – per a cada assignatura serà calculada per cada professor/a d’acord amb el seu criteri i l’actuació de l’estudiant. Com a norma general, el 35% de la nota correspondrà a l’avaluació contínua realitzada durant el curs i el 65% provindrà de l’examen final de cada assignatura. La duració i el tipus d’examen final es fixa per part de cada professor/a.

3. Els exàmens finals són obligatoris. Els exàmens de recuperació només s’adrecen a aquells/es estudiants que prèviament hagin fet l’examen final i l’hagin suspès.

 

Economia i Política Monetàrias

  • Avaluació contínua (treballs, assaijos, presentaciós a classe i participació): 35% de la nota final
  • Avaluación final (examen escrit y/o assaig y/o presentació oral): 65% de la nota final

Polítiques del Mercat Laboral i la Família

  • Avaluació contínua (treballs, assaijos, presentaciós a classe i participació): 35% de la nota final
  • Avaluación final (examen escrit y/o assaig y/o presentació oral): 65% de la nota final

Polítiques de Protecció Social

  • Avaluació contínua (treballs, assaijos, presentaciós a classe i participació): 35% de la nota final
  • Avaluación final (examen escrit y/o assaig y/o presentació oral): 65% de la nota final

 

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen: Economia i Política Monetària 21.66% 2 0,08 1, 7, 3, 5, 10, 2
Examen: Polítiques de Protecció Social 21.66% 2 0,08 1, 3, 5, 4, 6, 10, 2
Examen: Polítiques del Mercat Laboral i la Família 21.66% 2 0,08 1, 3, 4, 6, 10, 2
Exercicis i assajos 35% 27 1,08 1, 7, 8, 9, 3, 5, 4, 6, 10, 2, 11

Bibliografia

Referències Generals

Albanesi, S, C. Olivetti and B. Petrogolo (2022). "Families, Labor Markets and Policy". NBER Working Paper No 30685. Forthcoming in the Handbook of Family Economics, edited by S. Lundberg and A. Voena (Amsterdam: Elsevier)

Barr, N. (2020). The Economics of the Welfare State. Oxford University Press (6th Edition).

Doepke, M., A. Hannusch, F. Kindermand and M. Tertilt (2022). "The Economcis of Fertility: A New Era". NBER Working Paper No 29948. Forthcoming in the Handbook of Family Economics, edited by S, Lundberg and A. Voena (Amsterdam: Elsevier)

Emgster, D. (2015). Justice, Care and the Welfare State. Oxford University Press 

Glennerster, H. (2003). Understanding the Finance of Welfare. University of Bristol.

Greenwood, J., N. Guner and G. Vandebroucke (2017). "Family Economics Writ Large". Journal of Economic Literature, 55 (4): 1346-1434.

Greenwood, J., N. Guner and R. Mato (2022). "The Great Transition: Kuznets Facts for Family-Economists". NEBR Working Paper No 28656. Forthcoming in the Handbook of Family Economics, edited by S. Lundberg and A. Voena (Amsterdam: Elsevier)

Gruber, J. (2007). Public Finance and Public Policy. Worth Publishers, Second Edition.

Silvestre, J. (2012). Public Economics. Efficiency and Equity in Public Policy. Edward Elgar.

 

Referències específiques

Al llarg del curs, es distribuiran algunes referències específiques per a alguns dels temes.

 

 


Programari

No