Logo UAB
2023/2024

Estudis d'Audiència, Tests de Productes i Analítica Web

Codi: 42434 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313256 Continguts de Comunicació Audiovisual i Publicitat OT 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Òscar Coromina Rodríguez
Correu electrònic:
oscar.coromina@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Emilio Prado Pico
Adrian Padilla Molina

Prerequisits

Cap


Objectius

Aquest mòdul aprofundeix en els coneixements de les tècniques dels estudis d’audiència, el testeig de productes, analítica web i anàlisi de continguts de plataformes digitals.


Competències

  • Analitzar críticament les teories i els models analítics de la comunicació audiovisual i publicitària.
  • Aplicar models validats d'anàlisi de continguts, d'avaluació de polítiques, d'estudis de recepció i d'anàlisi d?indústries del sector audiovisual i publicitari.
  • Buscar informació en l'entorn cientificotècnic i tenir habilitats operatives en l'ús de les TIC
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies metodològiques de recerca científica en l'estudi de la comunicació audiovisual i el desenvolupament de productes
  • Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar des d'una perspectiva crítica els sistemes i tècniques de mesurament presentats.
  2. Aplicar el coneixement de les audiències en el disseny i la gestió de productes audiovisuals i publicitaris.
  3. Aplicar els models d?anàlisi d?estudis d?audiència, analítica web i verificació de productes audiovisuals i publicitaris.
  4. Buscar informació en l'entorn cientificotècnic i tenir habilitats operatives en l'ús de les TIC
  5. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  6. Distingir els diferents sistemes de mesurament d'audiència dels productes audiovisuals i publicitaris.
  7. Idear i planificar futures estratègies a partir de l?anàlisi dels sistemes i les tècniques presentades.
  8. Identificar els sistemes d'analítica web.
  9. Identificar i comparar les tècniques de verificació de productes audiovisuals i publicitaris.
  10. Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  14. Saber identificar el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en la transmissió dels estereotips de gènere i aplicar mesures per evitar que es reprodueixin aquests estereotips.
  15. Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
  16. Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Continguts

El mòdul recorre diferents mètodes i sistemes per analitzar i estuciar l'audiència dels continguts audiovisuals en diferents mitjans i plataformes, testejar i evaluar continguts audiovisuals i publicitaris, seguir i analitzar el trànsit d'usuaris en un llloc web i també mètdoes computacionals per analitzar continguts de diferents plataformes.

  1. Estudis d’audiència 3 ECTS
  2. Testeig de continguts audiovisuals i publicitaris 3 ECTS
  3. Analítica Web 3 ECTS
  4. Anàlisi de continguts en plataformes 3 ECTS

Metodologia

Aquest mòdul (12 crèdits ECTS) representa un total de 300 hores de càrrega per a les/els alumnes distribuïdes de la següent manera: 75 hores de Treball dirigit, 75 hores de Treball supervisat i 150 hores de Treball Autònom.  Les metodologies docents inclouen classes magistrals, seminaris, lectures de material bibliogràfic, estudi personal, tutories, realització i presentació oral de treballs.

La situació sanitària podria fer que les sessions, en lloc de presencials, hagin de ser telemàtiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 65 2,6 1, 2, 3, 7, 8, 9
Hands On Projects 10 0,4 4, 5, 10, 11, 12, 13, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment de treballs 75 3 4, 5, 10, 11, 16
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de presentacions, elaboració del treball de mòdul 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 16

Avaluació

El sistema de avaluació contempla la realització de un Treball de mòdul (70%), la defensa oral del treball (20%) i l’assistència i participació activa de l’alumnat en les classes (10%).

El treball serà avaluat pel professorat del mòdul a partir de la seva presentació oral. El tema del treball està lligat a les sessions de hands on dissenyades en el transcurs del tema 4.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a les classes 10 0 0 1, 5, 7, 12
Presentació oral del treball del Mòdul 20 0 0 5, 10, 12, 16
Treball de Mòdul 70 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Bibliografia

Bolin, Göran. (2012). The Labour of Media Use. The Two Active Audiences. Information, Communication & Society, 15 (6), 796-814.   

Callejo, Javier (2001). Investigar las audiencias. Paidós.

Coromina, Òscar; Delgado, Matilde; Prado, Emili & Garcia Núria (2020). Estrategias de activación de la audiencia social en Twitter de los programas más populares de la televisión generalista en Europa. Estudios sobre el mensaje periodístico, 26(2), 473-482.

Coromina Òscar; Prado, Emili & Padilla, Adrià (2018). The grammatization of emotions on Facebook in the elections to the Parliament of Catalonia 2017. Profesional de la Información, 27(5), 1004-1012.

Das, Ranjana (2017). Audiences: a decade of transformations - reflections from the CEDAR network on emerging directions in audience analysis. Media, Culture & Society, 39 (8), 1257-1267.

Eyssautier de la Mora, Maurice (2006). Investigación de mercados, enfoques, sistemas, información, procesos y proyectos. Trillas.

Hackley, Chris (2003). Doing research projects in marketing, management and consumer research. Routledge.

Huertas, Amparo (2002). La audiencia investigada. Gedisa.

Jones, Steve (1999). Doing Internet Research: Critical Issues and Methods for Examining the Net. Sage.

Kaushik, Avnash (2010). Web analytics 2.0. Sybexm.

Moisander, Johanna (2006). Qualitative marketing research: a cultural approach.  Sage.

Prado, Emili, & Delgado, Matilde (2021). La participación en comunicación audiovisual: entre la apropiación popular de la tecnología y la ley del mercado. In J. Marzal-Felici, C. López-Olano & M. Soler-Campillo (Eds.), Participación ciudadana y medios de comunicación públicos 1. Conceptos y teorías (pp. 100-124). Tirant Lo Blanch.

Quintas Froufe, Natalia & González Neira, Ana (coord.) (2015). La participación de la audiencia en la televisión: de la audiencia activa a la social. AIMC.

Qing, Shenglan & Prado, Emili (2020). Advertisements and Engagement Strategies on a Cross-media Television Event: A Case Study of Tmall Gala. Observatorio (OBS*) Journal, 14(2), 137-157  

Rieder, Bernhard; Coromina, Òscar i Matamoros-Fernández, Ariadna (2020). Mapping YouTube: A quantitative exploration of a platformed media system. First Monday, 25(8).

Rieder, B., Borra, E., Coromina, Ò., & Matamoros-Fernández, A. (2023). Making a Living in the Creator Economy: A Large-Scale Study of Linking on YouTube. Social Media + Society, 9(2).

Rogers, R. (2019). Doing digital methods. Sage.

Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.

Walden, Justin (2012). Global Advertising, Attitudes and Audiences. New Media & Society. 14 (5), 886-888. 

Webster, James G. & Ksiazek, Thomas B. (2012). The Dynamics of Audience Fragmentation: Public Attention in an Age of Digital Media. Journal of Communication62 (1), 39-56.

 


Programari

Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)
Analítica digital (Google Analytics, DMI-TCAT, Youtube Darta Tools o similars)
Visualització de dades (Tableau o similar)