Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4311309 Farmacologia | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Haver adquirit els coneixements bàsics de fisiologia, bioquímica i biologia cel·lular impartits en les llicenciatures i els graus pertanyents a Ciències de la Salut, Biociències i Ciències.
Adquirir els coneixements científics bàsics de farmacologia i aprofundir en els conceptes fisiològics, bioquímics i genètics que els sustenten. Introducció als criteris d'ús clínic dels fàrmacs.
a) Farmacocinètica: conceptes, definicions, objectius i processos LADME. Alliberament: concepte i importància de la galènica, definicions (forma farmacèutica, formulació, etc.), impacte de la forma farmacèutica en l'eficàcia terapèutica, estabilitat dels medicaments. Formes farmacèutiques: dissolució / suspensió, administracions tòpiques (emulsions, pegats transdèrmics, formulacions sòlides, noves tecnologies. Absorció. Distribució. Metabolisme. Excreció. Models compartimentals. Models no-compartimentals i mètodes model independents. Cinètica dosi / temps dependent. Cinètica de metabòlits . Relació entre la cinètica i la Dinamia: modelatge PK-PD. Impacte clínic dels paràmetres farmacocinètics. Disseny de les pautes posològiques: factors farmacocinètics i farmacodinàmics.
b) Farmacodinamia: definició i principis bàsics. Acció i efecte farmacològic. Concepte de selectivitat i reversibilitat farmacològica. Corba concentració / efecte: descripció dels principals paràmetres que descriuen aquesta relació. Dianes farmacològiques: receptors, enzims, canals iònics, transportadors i estructures cel·lulars. Accions intervingudes per receptor: concepte de receptor, interacció fàrmac-receptor (teories cinètica i ocupacional), agonisme i antagonisme farmacològic, característiques estructurals dels principals tipus de receptors. Regulació de receptors: sensibilització i dessensibilització, estat constitutiu d'un receptor, receptors de reserva. Accions farmacològiques intervingudes per canals iònics: tipus de canals iònics. Accions farmacològiques intervingudes per enzims: diferents mecanismes d'interacció fàrmac-enzim, tipus d'enzims com a dianes farmacològiques. Accions farmacològiques intervingudes per transportadors. Noves dianes farmacològiques: gens, receptors exògens. Aspectes temporals de la resposta farmacològica: tolerància, sensibilització.
La nota del mòdul és la mitjana aritmètica de les notes de les matèries que el componen.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula (PAUL) | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris de casos clínics (SCC) | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Teoria (TE) | 49,5 | 1,98 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de treballs | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tutories no programades | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tutories programades | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, treballs... | 130 | 5,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Cada matèria que compon el mòdul s'avalua independentment amb les activitats que s'indiquen a la taula següent, i la nota del mòdul és la mitjana aritmètica de les diferents matèries que el componen. L'estudiant ha d'assistir com a mínim al 80% de les sessions.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Examen pregunta escrita | 24 % | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Exposició de treballs | 18 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Presentació de treballs | 18 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
no cal programari específic