2023/2024
Governança Multinivell a la Unió Europea
Codi: 40895
Crèdits: 10
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313791 Integració Europea |
OT |
0 |
2 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Equip docent
- Antoni Durà Guimerà
- Nuria Esther Font Borras
- Ana Mar Fernandez Pasarin
Equip docent extern a la UAB
- Javier Arregui
- Matteo Berzi
- Nuria González Campana
- Xavier Ferrer
Prerequisits
Coneixement bàsic sobre el procès d'integració europea.
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul consisteix a presentar als estudiants la història i els processos institucionals de la Unió Europea, així com proporcionar-los les eines teòriques i metodològiques necessàries per estudiar el procés d'integració europea. L'objectiu del mòdul és ajudar els estudiants a escriure amb èxit un treball de recerca i desenvolupar habilitats de recerca per a sol·licitar l'ingrés en un programa de doctorat.
El mòdul analitza les diferents fases de la integració europea, les maneres de govern de la UE i les diferents conceptualitzacions aplicades a les polítiques, polítiques i polítiques de la UE. El mòdul està dividit en un conjunt de conferències temàtiques impartides per professors de la UAB i acadèmics visitants d'altres universitats.
Competències
- Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
- Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Distingir els mecanismes i processos d'interactuació entre els diversos nivells administratius i polítics en l'àmbit europeu (especialitat Governança Multinivell).
- Elaborar i sol·licitar projectes amb subvencions de la UE (especialitat Governança Multinivell).
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
- Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Exemplificar una simulació de projecte subvencionable per la UE.
- Identificar els resultats de la interrelació entre els diversos actors polítics.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Valorar l'efectivitat i legitimitat de la interrelació entre els diversos actors polítics.
Continguts
El curs es divideix en dues seccions
Part A. European Integration: Theory and Political Process
Unit 1. The idea of Europe and the historical path of the EU
Unit 2. The EU Institutional System
Unit 3. The EU Decision-Making
Unit 4. European Integration Theories
Unit 5. Democracy and Legitimacy in the EU
Unit 6. Specific focus: The EU and the protection of the Rule of Law
PART B. MULTI-LEVEL GOVERNANCE IN THE EU
Unit 7. EU regional policy-Cohesion policy
Unit 8. Rural spaces and Common Agriculatural Policy
Unit 9. The Common Fishery Policy
Unit 10. Multisectoral policies
Unit 11. European territorial cooperation
Unit 12. Cross-border cooperation practices
Unit 13. Policies at the external borders of the EU
Unit 14. Transeuropean networks
Metodologia
El procés d’aprenentatge dels alumnes s'organitza d'accord amb les següents activitats formatives:
Activitats dirigides
Es desenvoluparan a l’aula al llarg del semestre durant l’horari previst. Es tracta d’activitats teòriques i pràctiques. Les activitats teòriques consistien en l'exposició de continguts pel professorat, i el debat amb l'alumnat. Per al bon desenvolupament de les sessions, es requereix la lectura previa de la bibliografia i els materials corresponents. Les activitats pràctiques consisteixen fonamentalment en l’anàlisi i la resolució de casos pràctics.
Activitats supervisades
Els estudiants realitzaran activitats sota la supervisió del professorat. Inclou activitats com a la realització d’exercicis i treballs, i l’anàlisi i la resolució de casos pràctics.
Activitats autònomes
Els estudiants realitzaran activitats de forma autònoma, ja sigui en grup, organitzant el seu temps i dedicació. Inclou la lectura i l'estudi de la bibliografia i dels materials corresponents, la cerca de material, la preparació d'exposicions orals i la preparació de les proves d'avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'avaluació es basa en tasques al llarg del curs (70%), presentacions presencials i participació activa a les sessions (30%).
IMPORTANT: l’assistència és obligatòria (almenys el 80% de les sessions).
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exam part 1 |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 4, 5, 6
|
Participation |
10% |
3
|
0,12 |
3, 4, 5, 6, 7
|
Treball part 2 |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 6
|
Bibliografia
A inici del curs es penjarà un llistat amb les lectures obligatòries al campus virtual
Lectures preparatòries:
Bomberg, E., J. Peterson and A. Stubb (eds) (2008), The European Union: How Does it Work?, Oxford University Press.
Cini, M. (ed) (2009), European Union Politics, Oxford University Press.
Dinan,D. (2004), Europe Recast. A History of European Union, Palgrave Macmillan.
Dinan, D. (2005), Ever closer union?: An introduction to European integration, Boulder. Co.
Hix,S. And B. Hoyland (2012), The Political System of the European Union, Palgrave (Spanish version in McGraw Hill).
Nugent, N. (2010), The Government and Politics of the European Union, Palgrave Macmillan.