Logo UAB
2023/2024

Eines per a l'Anàlisi Social II: Tècniques i Anàlisi de Dades

Codi: 106979 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Cruz Gomez
Correu electrònic:
irene.cruz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits, tot i que s'aconsella haver completat prèviament l'assignatura d'Eines per l'anàlisi I: Metodologia i disseny.


Objectius

L'interès primordial de l'assignatura és el de dotar l'alumnat dels fonaments teòrics i dels instruments tècnics per l'aplicació de tècniques qualitatives i quantitatives en la fase de la contrastació empírica de la recerca, en particular, d'anàlisi de les dades. El curs es centrarà especialment en els mètodes i tècniques qualitatives d'observació i anàlisi de dades qualitatives (anàlisis de continguts, i anàlisi temàtica). Des de la perspectiva quantitativa, l'assignatura es concentra en les tècniques d'anàlisi estadística descriptiva univariada i bivariada.


Resultats d'aprenentatge

  • CM10 (Competència) Posar en pràctica habilitats per a treballar en equip: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració i capacitat per a promoure la resolució de problemes, aplicant l'ètica de la cura i l'ètica de la provisió.
  • CM16 (Competència) Efectuar valoracions i correccions del propi treball a partir de l'avaluació d'estudis precedents i sobre la base de la detecció i la identificació de necessitats concretes d'intervenció social.
  • KM20 (Coneixement) Distingir entre fets i judicis de valor, i entre supòsits teòrics i metodològics, a fi d'analitzar adequadament els principis que sustenten les polítiques de gènere i els plans d'igualtat.
  • SM16 (Habilitat) Seleccionar la metodologia, les eines i les tècniques de recollida de dades adequades per al diagnòstic i la interpretació de les necessitats d'intervenció en matèria de gènere en diferents contextos i situacions.
  • SM17 (Habilitat) Seleccionar dades qualitatives i quantitatives per a avaluar les interseccionalitats entre factors com el sexe, la classe, l'edat, l'ètnia, la discapacitat, etc.

Continguts

BLOC QUALITATIU

Tema 1. Tècniques d'observació: l'observació directa
-    Clarificació conceptual i terminològica
-    Aspectes del disseny, camp i realització de l'observació directa
-    Avantatges i limitacions de l'observació

Tema 2. L'anàlisi de continguts i l'anàlisi temàtica qualitativa
-    El marc epistemològic
-    Els elements d'anàlisi i les estratègies d'investigació
-    Els mètodes i les tècniques d'anàlisi de continguts
-    Eines de suport a l'anàlisi qualitativa

Tema 3. Recerca bibliogràfica
-   Eines de suport
-   Construcció d'una bibliografia

 

BLOC QUANTITATIU

Tema 1. Tècniques d'anàlisi de dades estadístiques
-    L'anàlisi de dades. Característiques i principals procediments
-    Preparació de les dades per a l'anàlisi

Tema 2. Anàlisi descriptiva univariada
-    Mesures de tendència central, posició i dispersió
-    Les taules de freqüències
-    Taxes, raons, proporcions i índex
-    Representació gràfica d'una variable

Tema 3. Anàlisi descriptiva bivariada
-    Comparació de mitjanes
-    Correlació i recta de regressió
-    Taules de contingència


Metodologia

Atès que l'assignatura s'orienta fonamentalment a l'aprenentatge de les tècniques bàsiques d'anàlisi quantitativa i qualitativa, la metodologia docent i les activitats formatives de l'assignatura el situen en el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge. Així, la metodologia docent combinarà: sessions expositives (per orientar i aclarir dubtes de les lectures obligatòries), pràctiques presencials (a seminaris, i a aules orientar i aclarir dubtes de les lectures obligatòries), pràctiques presencials (a seminaris, i a aules informatitzades). Aquest format docent permet aplicar els conceptes adquirits i tècniques explicades, i es combinarà al llarg de tot el curs amb tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l'estudiant ha de dedicar a l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 37 1,48 KM20, SM16
Pràctiques 15 0,6 CM10, CM16
Tipus: Supervisades      
Tutorització grupal programada 15 0,6 CM10, CM16, KM20
Tipus: Autònomes      
Lectura dels textos 23 0,92 KM20, SM16
Preparació individual de proves escrites 22 0,88 KM20, SM16, SM17
Redacció individual de treballs 11 0,44 CM10, CM16, KM20, SM16, SM17
Treball en equip 23 0,92 CM10, CM16, SM17

Avaluació

1.    Model d'avaluació
Aquesta assignatura implica una participació activa de l'alumne/a i contempla l'assistència regular a classe com a forma d'integració entre les diferents activitats d'aprenentatge.
2.    Condicions per ser avaluat, requisits per aprovar l'assignatura.
Per a superar l'assignatura cal una nota final mínima de 5, calculada com a mitjana ponderada de les 6 activitats d'avaluació. Vegeu la distribució del pes de cada activitat al quadre inferior.
Pel càlcul d'aquesta mitjana ponderada s'aplicarà el següent criteri, en funció del seguiment del curs: - L'alumnat que no assisteix regularment a classe (assistència inferior al 70%): només se'ls calcularà la mitjana si la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d'un 5.
- L'alumnat que assisteix regularment a classe (assistència mínima del 70%): se'ls calcularà la mitjana si la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d'un 4.
A l'acta d'avaluació tindran la qualificació de "no presentades" únicament aquelles persones que s'hagin presentat al primer lliurament del treball de recerca o que no hagin fet cap activitat d'avaluació.

AVALUACIÓ ÚNICA

  • Un treball individual reflexiu de lectures i els continguts de l'assignatura (30% de la nota)
  • Examen oral (40% de la nota)
  • Examen tipus test (30% de la nota)

L'entrega del treball, la realització de l'examen i l'examen oral es duran a terme en una única data indicada en el programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual.


3.    Recuperació.
Durant el període de recuperació, es pot presentar de nou a avaluació dins de la mateixa convocatòria qui no superi (<5) alguna de les proves individuals o treballs de grup. Les pràctiques queden excloses de recuperació.
En cas de recuperació, la nota màxima de la part reavaluada no superarà en cap cas el 7.
4. Política davant el plagi als treballs acadèmics o proves escrites.
Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula us vau comprometre en el següent sentit: "DECLAROque la Universitat Autònoma de Barcelona m'ha informat que (...) El plagi és l'acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d'aquesta en nom d'un/a autor/a diferent de l'autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implica una lesió del dret a la propietat intel·lectual d'aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicions normatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l'activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant."
Exàmens: En cas que es detecti alumnat que ha copiat continguts no permesos, totes les persones implicades quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació.
En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà l'opció de suspens directe sense opció a recuperació.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc Qualitatiu: Assistència a les pràctiques programaes a l'aula 5% 0 0 CM10, CM16, KM20, SM16, SM17
Bloc Qualitatiu: Prova escrita 20% 2 0,08 CM16, KM20, SM16
Bloc Qualitatiu: Treball en grup 25% 0 0 CM10, CM16, KM20, SM16, SM17
Bloc Quantitatiu: Assistència a les pràctiques programades a l'aula 5% 0 0 CM10, CM16, KM20, SM16, SM17
Bloc Quantitatiu: Prova escrita 30% 2 0,08 KM20, SM16, SM17
Bloc Quantitatiu: treball en grup 15% 0 0 CM10, CM16, KM20, SM16, SM17

Bibliografia

1.    LECTURES OBLIGATÒRIES
Al Campus Virtual i a les sessions presencials s'informarà de quines lectures tenen caràcter obligatori (amb continguts avaluables a les proves escrites) i quines tenen caràcter complementari. Amb caràcter general, el material base de l'assignatura está suficientment tractat als capítols corresponents dels següents manuals:

Navarro, Danielle. Learning Statistics with R. Disponible lliurement a  <https://learningstatisticswithr.com/>
López, Pedro y Fachelli, Sandra Disponible lliurement a <http://pagines.uab.cat/plopez/content/manual-misc>
Miguel, Francisco José, Ajenjo, Marc, Griera, Oriol (2021). MUJADES: Manual d'us de jamovi per anàlisi de dades en estudis socials. Dipòsit Digital de Documents. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/238222 [Consulta: 23 juny 2021].
Verd, Joan Miquel; Lozares, Carlos (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.

2.    LECTURES RECOMANADES
-BLOC QUALITATIU-

AGUIRRE BAZTÁN A. (ed.) (1995) Etnografía. Metodología en la investigación sociocultural. Barcelona: Editorial Boixareu Universitaria.
ALTHEIDE, D. L.; JOHNSON, J. M. (1994) "Criteria for Assessing Interpretative Validity in Qualitative
Research", a N. K. Denzin i Y. S. Lincoln (ed.): Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks (California): Sage.
BARDIN, Laurence (1986). El análisis de contenido. Madrid. Akal.
BAUER, M. W. (2000) "Classical Content Analysis: a Review", a Martin W. Bauer y George Gaskell (eds.):
Qualitative Researching with Text, Image and Sound. Londres: Sage.
BERELSON, B. (1971) Content Analysis in Communication Research. Nueva York: Hafner Publishing Company.
BOYATZIS, R. E. (1998)Transforming qualitative information : thematic analysis and code development. Thousand Oaks, California: Sage.
COFFEY, A.;ATKINSON, P. (2005) Encontrar elsentido alos datos cualitativos. Alicante: Universidad de
Alicante. (Edició original: 1996)
COLÁS, M. P. (1998) "El análisis cualitativo de datos", a Leonor Buendía, María Pilar Colás, Fuensanta Hernández (eds.): Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
GARCIA JORBA, J. M. (2000) Diarios de campo. Madrid:CIS.
GASKELL, G.; BAUER, M. W. (2000) "Towards Public Accountability: beyond Sampling, Reliability and Validity", a Martin W. Bauer y George Gaskell (ed.): Qualitative Researching with Text, Image and Sound.
Londres: Sage.
GHIGLIONE, R.; BLANCHET, A. (1991) Analyse de contenu et contenus d'analyses. París: Dunod.
GUASCH, Oscar (1997) Observación participante. Madrid: CIS.
HUBER, G. L. (2003) "Introducción al análisis de datos cualitativos", a Antonio Medina Rivilla i Santiago Castillo Arredondo (coord.): Metodología para la realización de Proyectos de Investigacion y Tesis Doctorales.
Madrid: Universitas.
IBÁÑEZ, J. (1985) "Análisis sociológico de textos y discursos". Revista internacional de sociología, 43 (1):
119-160.
IZQUIERDO, Javier (2006) Las meninas en el objetivo. Madrid: Lengua de Trapo.
NAVARRO, P.; DIAZ, C. (1994) "Análisis de contenido", a Juan Manuel Delgado y Juan Gutiérrez (ed.):
Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
OLIVIER de SARDAN, J.-P. (2018). El rigor de lo cualitativo: las obligaciones empíricas de la interpretación socioantropológica. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, G.; GIL FLORES, J.; GARCÍA JIMÉNEZ, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
SANMARTÍN, R. (2000) "La observación participante", a M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (ed.): El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza. (3a edició).
VERD, J. M., & LOZARES, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases,métodos y técnicas.
Madrid: Síntesis.
WEBER, R. P. (1985) Basic Content Analysis. Beverly Hills: Sage.

-BLOC QUANTITATIU-
AGUILERA DEL PINO, A. M. (2001). Tablas de contingencia bidimensionales. Madrid: La Muralla.
CEA D'ANCONA, M. Ángeles (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social.
Madrid: Síntesis.
GARCIA FERRANDO, Manuel (1994) Socioestadística. Introducción a la estadística en sociología. 2a edició rev. i amp. Madrid: Alianza. Alianza Universidad Textos, 96.
LOPEZ ROLDAN, P.; LOZARES COLINA, C. (1999). Anàlisi bivariable de dades estadístiques. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció Materials, 79.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J.J. (1999) Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza. Manuales 055.


Programari

Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-WORD
Suport a presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-POWERPOINT
Full de càlcul: LibreOffice Calc, o MicroSoft-EXCEL
Transformació i Anàlisi de dades quantitatives: RStudio/jamovi
Tractament de dades qualitatives: RQDA