Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura no estableix prerequisits.
L'objectiu general de l'assignatura és introduir a l'alumnat en l'àmbit de la investigació social. Es tracta de clarificar els conceptes, les aproximacions i els principis ètics que permeten dissenyar una investigación en l'àmbit social.
1. Introducció a a la metodologia científica en la investigació social: evolució, definicions i dicotomies.
2. Ontologia i epistemologia; mètodes inductius, deductius i mixtes.
3. Disseny de la investigació: la pregunta de recerca, revisió de la literatura, metodologia i criteris de qualitat de la investigació.
4. Ètica en la recerca.
Abans de l'inici del curs es publicarà al campus virtual un cronograma detallat de les sessions.
Es duran a terme tres tipus d'activitats formatives:
Sessions teòriques (dirigides). A les classes teòriques es farà una introducció per part de l'equip docent, amb exemples i discussions a l'aula. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció del temari que cal treballar. Els materials utilitzats a les classes estaran disponibles al Campus Virtual.
Sessions pràctiques (supervisades). A l'aula es desenvoluparan de forma individual o per grups les pràctiques programades a l'assignatura.
Sessions d'avaluació (supervisades): Proves individuals teoricopràctiques de resolució de casos i problemes.
Totes les activitats de formació estan programades i els exercicis davaluació tenen una data límit de lliurament que sha de complir estrictament, segons el calendari proposat a linici de lassignatura a través del Moodle.
Les lectures també formen part del temari que cal avaluar a través de l'examen.
Els diferents exercicis seran retornats corregits amb comentaris i orientacions per reformular-los, si es considera necessari, i de cara al següent exercici.
L'alumnat ha de tenir en compte que el Moodle és l'espai a través del qual es notifiquen informacions fonamentals de l'assignatura. Per tant, és responsabilitat seva atendre les notícies i informacions que es vagin pujant.
La comunicació es farà a través del Moodle. En casos d'urgència, es suggereix recórrer a la comunicació a través de correu electrònic.
Tutories. Les tutories poden ser individuals o en grups petits. Estan destinades a aclarir dubtes puntuals sobre l'assignatura o fer un seguiment dels treballs de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o el mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions pràctiques | 0 | 0 | CM10, CM14, CM16, KM19, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
lectures obligatòries | 0 | 0 | CM10, CM14, CM16, KM19, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny de projecte | 0 | 0 | CM10, CM14, CM16, KM19, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Avaluació continuada
1. Dues pràctiques de lectura a l'aula (20%)
2. Treball individual de fer un disseny d'una investigació (30%)
3. Sol·licitar l'aprovació d'un comitè d'ètica basat en els criteris establerts pel comitè d'ètica de la UAB (20%)
4. Examen final (30%)
Avaluació única
Consistirà en un examen amb les parts següents:
- preguntes curtes del contingut de l'assignatura i sobre les lectures obligatòries (50%)
- a partir d'una pregunta de recerca, desenvolupar un assaig sobre el disseny que es faria per respondre-la (30%)
- a partir de la mateixa pregunta de recerca, plantejar el procediment per sol·licitar l'aprovació del comitè d'ètica (20%)
Normativa de l'avaluació
Sobre la reavaluació
Per participar de la recuperació l'alumnat haurà d'haver estat avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui equivalent de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o ha d'haver lliurat totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
Es podrà recuperar l'assignatura quan la nota obtinguda de les activitats d'avaluació sigui inferior a 5 i igual o superior a 3,5.
La revaluació constarà d'una única prova i es realitzarà el dia, hora i lloc establert per la Facultat.
La nota obtinguda a la reavaluació constituirà la nota final de l'assignatura.
Aquesta prova serà la mateixa per a l'avaluació continuada i l'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 20 | 0,8 | CM10, CM14, CM16, KM19, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Pràctiques de lectura | 20% | 40 | 1,6 | CM10, CM14, KM19, KM22, SM18, SM61 |
Solicitar l'aprovació d'un comitè d'ètica | 20% | 40 | 1,6 | CM10, CM14, CM16, KM19, KM21, KM22, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Treball individual de realització d'un disseny de recerca | 30% | 50 | 2 | CM14, CM16, KM19, KM21, KM23, SM12, SM15, SM18, SM61 |
Bibliografia obligatòria
Güler, Ezgi (2020). A Divided Sisterhood: Support Networks of Trans Sex Workers in Urban Turkey. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 689(1), 149–167. https://doi.org/10.1177/0002716220919745
Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066
Hilda, Ana; Gaggiotti, Hugo (2019). Mujeres en línea. Liderazgo femenino en una planta de ensamblaje de Ciudad Juárez. Theomai, 40: 96-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7396609&orden=0&info=link
Huang, Junming; Gates, Alexander, J.; Sinatra, Roberta; Barabási, Albert-László (2020). Historical comparison of gender inequality in scientific careers across countries and disciplines. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117(9), 4609–4616. https://doi.org/10.1073/pnas.1914221117
Sweet, Paige L. (2019). The Sociology of Gaslighting. American Sociological Review, 84(5), 851–875. https://doi.org/10.1177/0003122419874843
Tracy, Sarah J. (2010). Qualitative quality: Eight a"big-tent" criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. https://doi.org/10.1177/1077800410383121
Bibliografia general
Alvesson, Mats; Sandberg, Jörgen (2011). Generating research questions through problematization. Academy of Management Review, 36(2), 247–271. https://doi.org/10.5465/amr.2009.0188
Bernard, Russell H. (2011). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Plymouth, UK: Altamira Press.
Blanch, Silvia; Pérez, Eulàlia; Silvente, Jennifer (2016). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible a https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Düvell, Franck; Triandafyllidou, Anna; Vollmer, Bastian (2010). Ethical Issues in Irregular Migration Research in Europe. Population, Space and Place, 16(3), 227–239. https://doi.org/10.1002/psp.590
Estruch, Joan (1992). El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema. A: Societat Catalana de Sociologia (Ed., 1992) Tècniques qualitatives en ciències socials. Barcelona: Societat Catalana de Sociologia, pp. 7-16.
González Echevarría, Aurora (1995). Etnografía y método científico. En: Aguirre Baztán, Angel (Ed., 1995). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Barcelona: Boixareu Marcombo, pp. 49-63.
Gordon, Elisa J. (2000). When Oral Consent Will Do. Field Methods, 12(3), 235–238. https://doi.org/10.1177/1525822X0001200304
Jociles, Maria Isabel (1999). Las técnicas de investigación en antropología: Mirada antropológica y proceso etnográfico. Gazeta de Antropología, 15, no. 01. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.7524
Magliozzi, Devon; Saperstein, Aliya; Westbrook, Laurel (2016). Scaling Up: Representing Gender Diversity in Survey Research. Socius, 2. https://doi.org/10.1177/2378023116664352
Maxwell, Joseph A. (2004). Using Qualitative Methods for Causal Explanation. Field Methods, 16(3), 243–264. https://doi.org/10.1177/1525822X04266831
Monk, Ellis P. (2022). Inequality without Groups : Contemporary Theories of Categories, Intersectional Typicality, and the Disaggregation of Difference. Sociological Theory, 40(1), 3–27. https://doi.org/10.1177/07352751221076863
Quivy, Raymond; Van Campenhoudt, Luc (1997). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder.
Small, Mario L. (2011). How to Conduct a Mixed Methods Study: Recent Trends in a Rapidly Growing Literature. Annual Review of Sociology, 37(1), 57–86. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102657
White, Patrick (2008). Developing Research Questions. Palgrave MacMillan.
L'alumnat de la UAB pot descargar Microsoft Office 365 gratuïtament als seus portàtils/ordinadors si ho desitgen: https://si-respostes.uab.cat/inici/correu/msop-microsoft-office/msop-com-em-puc-instal-lar-l-office
A més, poden instal·lar el botó ARE al navegador d'internet per tenir accés als recursos electròniques esmentats a la secció de bibliografia (p.ex., articles en revistes acadèmiques que no són d'accés obert) des de fora de la UAB - https://www.uab.cat/web/que-ofrecemos/acceso-a-los-recursos-electronicos-desde-fuera-de-la-uab-1345747332035.html . S'explica en aquest vídeo (en castellà) de 3 minuts: https://vimeo.com/516408829/9f4a1ed83d).