Logo UAB
2023/2024

Matemàtiques Aplicades a la Gestió

Codi: 106929 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Meneses Benitez
Correu electrònic:
montse.meneses@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Els coneixements requerits per a realitzar l’assignatura són, bàsicament, les competències bàsiques de matemàtiques del nivell mig de batxillerat. 

També es recomanable haver superar, o com a mínim cursat, les assignatures del primer semestre del primer curs del propi grau, especialment la de Matematiques aplicades a l'Enginyeria.


Objectius

L’assignatura de Matemàtiques Aplicades a la Gestió presenta dos objectius principals:

-       Introduir eines de probabilitat i estadística bàsiques per analitzar dades provinents de la descripció de fenòmens naturals o d'experiments, incidint sobre la seva correcta utilització i la interpretació dels resultats.

-       Introduir els conceptes d’Investigació Operativa que son útils especialment en la gestió i inclou optimització lineal, eines per la pressa de decisions i grafos per la gestió de projectes: mètodes CPM y PERT.

Les classes de teoria i de problemes es complementaran amb unes classes pràctiques amb l'objectiu que l'alumne faci un treball complementari per tal d’assolir els objectius.


Resultats d'aprenentatge

  • CM02 (Competència) Utilitzar les matemàtiques aplicades en solucions innovadores per a resoldre projectes relacionats amb la gestió, l'equitat i la sostenibilitat de les ciutats.
  • KM01 (Coneixement) Explicar processos territorials i socials urbans utilitzant marcs matemàtics teòrics i conceptuals rellevants.
  • KM03 (Coneixement) Distingir les fonts estadístiques de dades principals de l'àmbit urbà.
  • SM01 (Habilitat) Identificar situacions caracteritzades per la presència d'aleatorietat i analitzar-les mitjançant les eines probabilístiques bàsiques.
  • SM03 (Habilitat) Emprar eines matemàtiques per a la resolució de problemes de gestió i planificació urbana o territorial.

Continguts

BLOC I: ESTADISTICA

Tema 1. Estadística descriptiva.

Estadística descriptiva. Estudi descriptiu d'una variable: categòrica (diagrama de sectors) i quantitativa (mitjana, desviació, diagrama de barres i histograma). Estudi descriptiu de dues variables: categòriques (taules de contingència) i quantitatives (recta de regressió, coeficient de correlació). 

Tema 2. Probabilitat.

Noció de probabilitat. Probabilitat condicionada i independència d'esdeveniments. Distribucions estadístiques. Exemples d'aplicació a l'enginyeria. Variables aleatòries. Esperança i variància d'una variable aleatòria. Exemples: binomial i normal. Aproximació de la binomial per la normal. Independència de variables aleatòries. Conceptes bàsics de processos estocàstics, distribucions de Poisson i exponencial. 

BLOC II: Investigació Operativa

Introducció a la matemàtica discreta. Teoria de grafos. Introducció als  Grafos per la gestió de projectes. Mètodes del CPM y PERT. Introducció a les eines per la pressa de decisions.


Metodologia

La metodologia docent a seguir està orientada a l'aprenentatge de la matèria per part de l'alumne de forma continuada.

Aquest procés es fonamenta en la realització de tres tipus d'activitats que es desenvoluparan al llarg del curs: classes teòriques, seminaris de problemes i sessions de pràctiques:

 

Classes teòriques: L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb casos per reforçar els coneixements dins les classes de teoria.

El professor subministrarà informació sobre els coneixements de l'assignatura i sobre estratègies per adquirir, ampliar i organitzar aquests coneixements. Es fomentarà la participació activa dels alumnes durant aquestes sessions, per exemple plantejant discussions en aquells punts que tinguin una càrrega conceptual més elevada.

 

Seminaris de problemes: S'apliquen els coneixements adquirits a les classes teòriques a través de casos pràctics. En les pràctiques d'aula ha d'existir comprensió dels conceptes introduïts a les classes teòriques. Els alumnes hauran de participar activament per consolidar els coneixements adquirits resolent, presentant i debatent problemes que hi estiguin relacionats. Els alumnes treballaran individualment o en grup en funció de l’activitat

 

Sessions de Pràctiques: els alumnes hauran de treballar en equips de vàries persones en la resolució de problemes matemàtics fent servir eines computacionals. Desprès hauran de presentar-lesmitjançant informes orals i escrits.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases Magistrals 26 1,04 CM02
Sessions de Problemes 18 0,72 SM01, SM03
Tipus: Supervisades      
Pràctiques 6 0,24 KM01, SM03
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 CM02, KM03, SM01
Realització de Problemes 50 2 CM02, SM01, SM03

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre.

El sistema d'avaluació es basa en les següents regles:

a) Procés i activitats d'avaluació programades

Es prevén les següents activitats:

Activitat A: Informes de Pràctiques. Presentació d'informes, per escrit i oralment, relatius a les pràctiques amb ordinador, treballats durant el curs, amb l'objectiu de seguir l'evolució de cada estudiant en la comprensió i ús de les eines treballades a l'assignatura, i de potenciar al mateix temps l'adquisició de competències transversals. Aquesta activitat compta un 20% sobre la nota final de l'assignatura. La nota final

d'aquesta activitat serà la mitjana de les notes obtingudes en cada pràctica.

Activitat B: Examen Bloc I. Examen dels continguts del Bloc I, per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs. Aquesta activitat compta un 40% sobre la nota final de l'assignatura.

Activitat C: Examen Bloc II. Examen dels continguts dels Blocs II, per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs. Aquesta activitat compta un 40% sobre la nota final de l'assignatura.

Per poder aprovar l'assignatura és indispensable una nota mínima de 5 a les activitats d’avaluació. Cal tenir en compte que l’Activitat de practiques (ACTIVITAT A) no és recuperable. Això significa en particular que si no es completa i aprova (s'obté una nota igual o superior a 5) en termini i forma segons l'indicat, no serà possible aprovar l'assignatura. 

En cas que l'avaluació d'algunade les parts no superi finalment el mínim exigit, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes.

A banda de les proves parcials ja anunciades en el calendari d'exàmens de la titulació, les dates corresponents a la resta d'activitats d'avaluació s'anunciaran al Campus Virtual.

Cal consultar amb assiduïtat aquesta plataforma on també es proporcionaran informacions diverses sobre el funcionament de l'assignatura

b) Programació d'activitats d'avaluació

La calendarització de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i es farà pública a través del Campus Virtual (Moodle) i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens.

 Es preveu la següent calendarització:

+ Activitat A: Es comunicarà a la primera setmana de classe.

+ Activitat B: Examen Bloc I (parcial):  dates a determinar per l'Escola.

+ Activitat C: Examen Final (examen Bloc I i Bloc II) i Recuperació (Recuperació examen Bloc I i II): dates a determinar per l'Escola 

Si l'alumne aprova l'activitat B, examen parcial, (treu més d'un 5), s'allibera aquesta part de matèria (activitat aprovada) i només s'haurà de presentar a l'examen final de la resta.  Si l'alumne no aprova l'examen parcial, s'haurà de presentar a aquest examen Final a les dues parts.

c) Procés de recuperació

Per a aquells estudiants que al final del procés d'avaluació no hagin obtingut una qualificació igual o superior a 5  als exàmens , hi haurà una re-avaluació. Aquesta consistirà en la realització, en la data prevista per l'Escola, d'un examen per activitat representatiu de les situacions treballades durant el curs. Els alumnes només s'hauran de presentar a l'examen de l'activitat que no hagin aprovat abans. Si un estudiant no arriba a la nota mínima de 5 a alguna de les activitats i per aquest motiu no aprova l'assignatura, la nota final serà de 4,5 com a màxim, és a dir, igual al valor de la mitjana ponderada si és inferior a 4,5 o 4,5 si és superior.

d) Procediment de revisió de les qualificacions

Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que

seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

e) Qualificacions

La nota final de l'assignatura es calcularà d'acord els percentatges mencionats a l'apartat a) d'aquest punt. Cal tenir en compte que:

Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és únicament decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00 i en una quantitat no superior al 5% del nombre d'estudiants.

No avaluable. Es considerarà "no avaluable" un estudiant que no s'hagi presentat a cap activitat A, B o C. En qualsevol altre cas es segueixen els criteris d'avaluació detallats més amunt.

Si un estudiant es presenta a la primera prova parcial i no a la segona obtindrà la qualificació de Suspens.

f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació.

Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar qualsevol activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

g) Avaluació dels estudiants repetidors

Pels alumnes repetidors, la nota de les activitats no es guarda d'un curs per l'altre.

Els estudiants repetidors segueixen les mateixes normes d'avaluació que qualsevol altre estudiant.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 40 2 0,08 CM02, KM03
Examen Parcial 40 2 0,08 CM02, KM03
Pràctiques 20 4 0,16 KM01, SM01, SM03

Bibliografia

A. Gilat, J. A. Macías, Matlab, Una introducción con ejemplos prácticos, 2006.

N. Quezada, Estadística para Ingenieros, Ed. Marcombo, 1º Edición, 2020.

A. Herrero de Egaña, M. Matilla García, A. Muñoz Cabanes, Cálculo Diferencial para Economía y Empresa,Mc-Graw-Hill, 1º Edición, 2020. 


Programari

L'assignatura utilitzarà Microsoft Excel per a la part d'Estadística.