Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 6 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clíniques, patologia estructural, tècniques d'exploració complementària, d'imatge mèdica, de laboratori clínic i microbiològic, així com de principis de farmacologia i terapèutica dels diferents aparells i sistemes humans.
És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en l'àmbit digital, biologia molecular, bioestadística i epidemiologia.
És convenient un coneixement suficient de fisiopatologia sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
Es tracta d'una assignatura que s'imparteix al segon quadrimestre del cinquè curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent l'ús de noves tecnologies de la informació i Bioinformàtica.
En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries del curs que intervenen en el desenvolupament del cas . L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball adesenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema clínic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas.
Al Mòdul de Bioinformàtica la docència serà de tipus mixta. Una part inicial d’introducció a les diferents eines més utilitzades, una segona part en la què es resoldran casos, primer de forma guiada i tutoritzada i després de forma autònoma, per finalment centrar-se en un cas, que es treballarà en grups reduïts i què serà el que hauran de presentar a la darrera sessió (Congrés).
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica
Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
Aprendre habilitats bàsiques en l'ús de recursos d'informació i Bioinformàtica en la recerca mèdica
Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de cinquè curs i de cursos anteriors.
Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats. Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.
Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics
Competències
Es preparen 5 casos clínics a partir de les assignatures i matèries del Mòdul 3 (formació clínica humana): MIC IV (neurologia,endocrinologia, malalties infeccioses)
Pediatria Psiquiatria
Dermatologia Clínica
En la solució dels casos intervenen (quan el cas ho requereixi) algunes de les matèries del mòdul 4 i del mòdul 2:
Matèries del Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica
Patologia estructural i molecular Farmacologia general Farmacologia clínica Immunologia mèdica
Matèries del Mòdul 2. Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca Medicina Preventiva i Salut Pública
Medicina Legal i Toxicologia
Mòdul Bioinformàtica. Sessions pràctiques de Bioinformàtica aplicada a la Medicina
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució de 5 casos referents de patologia clínica Cas 1 a definir
Cas 2 a definir Cas 3 a definir Cas 4 a definir Cas 5 a definir
Mòdul Bioinformàtica:
Sessions guiades en l'ús de tècniques i recursos d'informació i eines de Bioinformàtica
Resolució de 3 casos clínics a definir mitjançant l`ús de les eines prèviament presentades.
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa als casos clínics, nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Multidepartamental
Responsables de Facultat: Jaume Kulisevsky (jkulisevsky@santpau.cat)
Responsables UDH:
UD Vall d'Hebron: Vicenç Falcó Ferrer vfalco@vhebron.net)
UD Germans Trias i Pujol: Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria (crodrigo.germanstrias@gencat.cat) UD Sant Pau: Jaume Kulisevsky Bojarski (jkulisevsky@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Oriol Gasch Blasi (ogasch@tauli.cat)
Mòdul Bioinformàtica: Angel González Wong (Angel.Gonzalez@uab.cat)
TUTORS I SESSIONS
Un tutor de cas per cada una de les assignatures i/o matèries delmòdul 3 que intervinguin en els casos clínics, que serà el responsable dels casos, presentació, tancament i tutoria específica.
Mòdul 3: Formació clínica humana:
MIC IV (neurologia,endocrinologia, malalties infeccioses): nº de casos a definir Pediatria: nºde casos a definir
Psiquiatria: nº de casos a definir Dermatologia Clínica :nº de casos a definir
Un tutor referent de cada matèria del mòdul 4 i mòdul 2 que intervinguin en els casos, responsable de la documentació, discussió i tutoria de la seva matèria en el casos en que sigui necessari.
Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics Microbiología i parasitología mèdiques Radiologia clínica
Patologia estructural imolecular
Farmacologia general, Farmacologia clínica Immnunologia mèdica
Mòdul 2. Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca Medicina Preventiva i Salut Pública
Medicina Legal i Toxicologia
Activitat total: 3 crèdits ECTS = 75 hores.
Activitat autònoma (55%; 41.25 hores): Estudi personal, preparació casos i presentacions Activitat dirigida: 40%, 30 hores (5 casos; un cas= 6 hores; en 4 sessions)
Avaluació: 5%, 3,75 hores
Mòdul Bioinformàtica:
Activitat total: 2 crèdits ECTS = 50 hores.
Activitat autònoma: Estudi personal, lectura d’articles, treball a aules informàtica, preparació casos i preparació de la presentació (52%; 26 hores)
Activitat dirigida: Pràctiques de laboratori informàtica i assistència al congrés (44%, 22 hores)
Avaluació: Presentació oral i defensa de la resolució de un cas – Congrés (4%, 2 hores)
Tipus de sessions
Sessions 1 i 4 (tipologia ABP): Presentació inicial i de solució final dels 5 casos 10h (Sessions inicial i final 5h+5h)
Sessions 2,3. (tipologia ABP); 20 hores en dos blocs de sessions:
Tots els alumnes han de conèixer i participar de forma més o menys directa en la solució de tots els casos. Els coneixements adquirits i la participació i presentació de les solucions seran la base de l'avaluació de l'assignatura.
El grup de matrícula es fracciona en els corresponents grups d'alumnes de treball de cada cas. A la sessió de presentació (sessió 1), dirigida pel tutor responsable del cas, assisteix tot el grup de matrícula, es presenta el cas i s'assigna el grup d'alumnes de treball del cas. Aquests grups participaran directament en la solució de cada cas a les sessions de documentació i de solució de problemes (sessions 2-3), dirigides pels tutors de cada matèria que intervenen en el cas.En aquestes sessions hi participen també com oients la resta d'alumnes del grup de matrícula, de manera que també poden tenir accés directe a la documentació i assistir a la discussió de problemes de cada cas.
A la darrera sessió de solució del cas (sessió 4), dirigida pel tutor responsable del cas, el grup d'alumnes del cas presenten la solució a tot el grup de matrícula, de manera que tots els alumnes tenen accés a la discussió i solució final i poden adquirir adequadament els coneixements indispensables per l'avaluació final, que inclou tots els casos.
Exemple de distribució temporal
Setmana 1. Presentació. Tipologia ABP; grup de matrícula.
Tutor responsable del cas. Presentació del cas, DD, metodologia, tutors referents, sessions a seguir.
Cas 1 1h Cas 2 1h Cas 3 1h Cas 4 1h Cas 5 1h
Setmana 2. Documentació i resolució de problemes. Tipologia ABP programat a l'aula del grup de matrícula. Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grup de cas.
Tutors bloc PDT. Documentació, solució de problemes i tutoria de les matèries específiques del cas.
Cas 1 2h (3x40')* Cas 2 2h (3x40')* Cas 3 2h (3x40')* Cas 4 2h (3x*40')* Cas 5 2h (3x40')*
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents que convingui per cada cas (120'= 2x60', 3x40', 4x30')
Setmana 3. Resolució de problemes i supervisió presentació. Tipologia ABP programat a l'aula del grup de matrícula. Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grup de cas.
Tutors bloc PDT i tutor del cas. Solució de problemes i tutoria de la presentació i solució del cas
Cas 1 2h (3x40')* Cas 2 2h (3x40')* Cas 3 2h (3x40')* Cas 4 2h (3x40')* Cas 5 2h (3x40')*
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents que convingui per cada cas (120'= 2x60', 3x40', 4x30')
Setmana 4. Presentació i solució del cas. Tipologia ABP; grup de matrícula
Tutor responsable del cas: Presentació del cas pels alumnes, diagnòstic final i tancament del cas. Avaluació del cas i de la presentació
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
Total cas1: 6 h |
Total cas 2: 6 h |
Total cas 3: 6 h |
Total cas 4: 6 h |
Total cas 5: 6 h |
Mòdul Bioinformàtica:
Totes les sessions són d'assistència obligatòria.
Sessions 1 a 4 (Tipologia ABP): Introducció i ús de les eines i recursos bioinformàtics bàsics a utilitzar (4x2h)
Sessió 5 (tipologia ABP): Resolució guiada d’un cas (2h)
Sessió 6 –7 (tipologia ABP): Resolució tutoritzada d’un cas (2x2h)
Sessió 8 –9 (tipologia ABP): Resolució en grups (4-5 alumnes) del cas a presentar a la sessió 10 - Congrés (2x2h)
Sessió 10 - Congrés: Presentacions orals avaluades del cas treballat a les sessions 8-9 i de forma autònoma / assistència a les presentacions de la resta de casos (3x2h).
Per totes les sessions de Bioinformàtica el grup de matrícula es fracciona en els corresponents grups d'alumnes en funcióde la mida de les aules d'informàtica on se impartiran les sessions.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació delprofessorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES (ABP) | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 94,25 | 3,77 |
Activitats d'avaluació
Cada alumne participarà en la presentació i resolució d'un cas. La metodologia principal d'avaluació d'aquesta signatura es l'avaluació continuada dels grups durant les quatre sessions en que es divideix la assignatura.
Aquets busca que els alumnes, amb independència del contingut específic de cada cas, aprenguin a integrar conceptes, a preguntar i a respondre de manera adequada, a treballar en equips assumint el que fan els altres del mateix grup i acostumant-se a corregir els altres, de manera que el resultat final sigui comú i compartit.
Presentació i discussió del cas
La presentació serà compartida entre tots els alumnes del grup de presentació, el dia programat i en un temps de presentació equivalent. El cas es presentarà a tota la classe (grup de matrícula), seguint un esquema similar i durant un temps aproximat total d'uns 40 minuts
Avaluació continuada
Es obligatòria l'assistència a les sessions de presentació de tots els casos i a les sessions finals en que els alumnes presenten la resolució de cada un dels casos.
Es obligatòria la assistència a les diferents reunions que es facin amb el tutor. Aquestes, es podràn fer de manera telemàtica (TEAMS).
La no assistència impedeix que l'alumne pugui ser avaluat. Es valorarà la participació en les discussions i les tasques de consultoria que es facin amb altres tutors
Al final cada grup haurà d'elaborar un document amb el resum del cas, el diagnòstic diferencial i els aprenentatges que hagin tingut . Aquests documents es lliuraran a totes les alumnes del curs.
Com a guia, el document final ha de constar dels següents punts:
La no assistència impedeix que l'alumne pugui ser avaluat. Es valorarà la participació en les discussions i les tasques de consultoria que es facin amb altres tutors.
Mòdul Bioinformàtica
Avaluació continuada en què es valorarà:
L’assistència (obligatòria a totes les sessions), la participació activa a les classes i la resolució dels qüestionaris a emplenar a les diferents sessions utilitzant el Campus Virtual.
La presentació, a la darrera sessió denominada Congrés, d’un PowerPoint amb l’anàlisi de l’últim dels casos treballats. El treball es farà en grups reduïts i serà en format lliure. Els alumnes hauran d’utilitzar aquelles eines, d’entre les estudiades, que s’ajustin millor al cas.
Amb l'avaluació continuada, l'alumne podrà obtenir una nota que pot arribar a Excel·lent.
Els alumnes que vulguin optar a tenir Matricula hauran de fer un examen tipus test de entre 3 i 5 preguntes per cada un dels casos que s'han treballat durant el curs per tots els grups i amb 3-5 qüestions referents al Mòdul Bioinformàtica respecte a les eines treballades. Aquest test es basarà en els documents que hagin preparat cada un dels grups. Les millors notes tindran Matrícula d'Honor.
Els alumnes que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada, seran qualificats com a "NO AVALUABLE".
L'avaluació, si be seguirà un patró similar, es podrà adaptar a les característiques de cada una deles Unitats Docents. Es programarà un examen de recuperació basat en casos presentats pels alumnes que no hagin superat els continguts de l'assignatura, amb un format a determinar.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa (AIMV) | 12% de la nota final | 0 | 0 | 4, 8, 14, 15, 17, 20, 30, 37, 38, 40, 41, 45 |
Assistència i participació activa (Bioinformàtica) | 12% de la nota final | 0 | 0 | 4, 7, 8, 10, 20, 21 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (AIMV) | 30% de nota final | 1,75 | 0,07 | 11, 12, 13, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 33, 38, 44, 48, 49, 50, 52, 53 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (AIMV) | 18% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Congrés / Presentació de treballs (Bioinformàtica) | 12% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 7, 16, 20, 21, 23, 24, 35, 36, 44, 45, 46 |
Resolució de qüestionaris (Bioinformàtica) | 16% de la nota final | 0 | 0 | 9, 10, 21, 45, 46 |
No es requerèix un programari específic