Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Haver superat l'assignatura de Psicologia Mèdica de 2on. curs.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions
L'assignatura de Psiquiatria Infantil que s'imparteix al alumnes de Pre-grau de 5è curs té el context de formació en els aspectes bàsics de la Psiquiatria Infantil.
− Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials del neurodesenvolupament
− Conèixer la semiologia i la tècnica de l'exploració psicopatològica que permeti reconèixer les principals síndromes psiquiàtriques en població infantil.
− Saber realitzar una anamnesi psiquiàtrica en población infantil psiquiàtrica, centrada a la persona i orientada a les diferents psicopatologies, interpretant el seu significat.
− Conèixer les bases de la relació entre salut mental i ambient en població infantil.
− Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns mentals en població infantil.
− Conèixer i identificar l´entorn del nen i la influència de l´entorn familiar, acadèmic i social en el seu neurodesenvolupament.
− Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica, les seves interaccions i efectes adversos, i prescripció i farmacovigilància en població infantil.
− Conèixer els fonaments del tractament psicològic en població infantil.
Història clínica. Entrevista psiquiàtrica. Exploració psiquiàtrica en la infància. Psicopatologia de la consciència, atenció, orientació, concentració, memòria, intel·ligència, pensament, afectivitat i psicomotricitat.. Trastorns del neurodesenvolupament: Trastorn de l´espectre de l´autisme i trastorn per dèficit d´atenció amb hiperactivitat. Trastorns de l'estat d'ànim. Conducta suïcida. Trastorns de conducta. Trastorns per tics i trastorn obsessiu compulsiu. Trastorns d'ansietat. Trastorns de la conducta alimentària. Psiquiatria de interconsulta i enllaç. Urgències de psiquiatria infantil. Tractament psicofarmacològic. Tractament psicològic. Tractament familiar.
Tema 1. Introducció a la psiquiatria infantil.
L’entrevista clínica en psiquiatria infantil. Avaluació i diagnòstic
Tema 2. Trastorns del neurodesenvolupament I: Trastorns de l’espectre autista.
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 3. Trastorns del neurodesenvolupament II: Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH)
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 4. Trastorns disruptius del control de impulsos i de la conducta: trastorn negativista desafiant i trastorn de conducta.
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 5. Trastorns per tics, trastorn de Tourette. Trastorn obsessiu-compulsiu (TOC)
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 6. Trastorns d’ansietat: trastorn d’ansietat per separació, fòbia escolar. Trastorn d’ansietat generalitzada
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 7. Trastorns de la conducta alimentària. Anorèxia nerviosa, bulímia nerviosa i altres trastorns de la conducta alimentària
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 8. Trastorn depressius, temptatives autolítiques i suïcidi
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i basesdel diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament. Conducta autolítica i autolesions.
Tema 9. Estats mentals d´alt Risc. Esquizofrènia i Trastorn Bipolar
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 10. Adicions en adolescents i autolesions
Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d'abús i addicions comportamentals. Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum..
Tema 11. Psiquiatria Perinatal i primera infància
Principals patologies relacionades amb l’embaràs i post-part. Desenvolupament normal i impacte de la patologia mental durant l’embaràs i en els primers anys del desenvolupament del nen.
Tema 12. La família: teràpia familiar en psiquiatria infantil i juvenil
Model sistèmic en l’abordatge dels trastorns mental durant la infantesa. Rol de la família en el maneig dels trastorns mentals.
Seminaris
Es realitzaran un total de 3 seminaris (tipologia SEM) d'1 hora de durada cadascun:
Seminari 1: Urgències en psiquiatria infantil.
Seminari 2: Psiquiatria d’enllaç i interconsulta.
Seminari 3: Investigació en psiquiatria infantil i paper dels usuaris.
El contingut es desenvolupa en: 15 hores
A: 12 classes teòriques d'una hora de durada cadascuna.
B: 3 seminaris (tipologia SEM) d'una hora cadascun.
L´activitat es desenvoluparà en format híbrid, presencial en una unitat docent i on line per a les altres.
Aquesta presencialitat tindrà un caire rotatori.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS (SEM) | 3 | 0,12 | |
TEORIA (TE) | 12 | 0,48 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 58 | 2,32 |
Tots els continguts exposats a les classes teòriques i als seminaris podran ser objecte d'avaluació. En finalitzar l'assignatura es farà una avaluació de la part teòrica que constarà de preguntes d'elecció múltiple (PEM) i preguntes restringides (contingència 50%) i l’avaluació d’un cas clínic que es demanarà una avaluació psicopatològica, diagnòstica i terapèutica del mateix (amb un pes del 50% de la nota final de l’assignatura).
Els estudiants que després del procés d'avaluació no hagin superat l’examen d’avaluació teòrica de l'assignatura, tindranr l'opció d'una prova final de síntesi. S’ha de superar l’examen teòric amb una nota mínima 5 per tal de que pugi fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Seminaris. Avaluacions escrites mitjançant proves objetives: Proves d'assaig: De preguntes restringides | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 |
Teoria. Avaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 |
− Vallejo Ruiloba J. Introducción a la Psicopatología y la Psiquiatría (8ª edició) Masson. Barcelona. 2015.
− Mardomingo Sanz MJ. Tratado de psiquiatria del niño y del adolescente. Editorial Díaz de Santos. 2015.
− Rubio Morell B, Moreno Pardillo D, Lázaro García L. Manual de psiquiatría de la infancia y la adolescencia. Elsevier. 2021.
No es requereix programari específic.