Logo UAB
2023/2024

Psiquiatria Infantil

Codi: 106723 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OT 5 0

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Pamias Massana
Correu electrònic:
montserrat.pamias@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Giralt Lopez
Maria Jesus Portella Moll
Jose Antonio Ramos Quiroga
Marc Ferrer Vinardell
Jose Salavert Jimenez
Jose Antonio Soriano Pacheco
Laura Gisbert Gustemps

Equip docent extern a la UAB

Rebeca Gracia Liso

Prerequisits

Haver superat l'assignatura de Psicologia Mèdica de 2on. curs.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions


Objectius

L'assignatura de Psiquiatria Infantil que s'imparteix al alumnes de Pre-grau de 5è curs té el context de formació en els aspectes bàsics de la Psiquiatria Infantil.

−     Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials del neurodesenvolupament

−     Conèixer la semiologia i la tècnica de l'exploració psicopatològica que permeti reconèixer les principals síndromes psiquiàtriques en població infantil.

−     Saber realitzar una anamnesi psiquiàtrica en población infantil psiquiàtrica, centrada a la persona i orientada a les diferents psicopatologies, interpretant el seu significat.

−     Conèixer les bases de la relació entre salut mental i ambient en població infantil.

−     Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns mentals en població infantil.

−     Conèixer i identificar l´entorn del nen i la influència de l´entorn familiar, acadèmic i social en el seu neurodesenvolupament.  

−     Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica, les seves interaccions i efectes adversos, i prescripció i farmacovigilància en població infantil.

−     Conèixer els fonaments del tractament psicològic en població infantil.


Competències

  • Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn els fonaments d'acció, indicacions, eficàcia i relació benefici-risc de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Demostrar que comprèn els fonaments de la conducta humana normal i les seves alteracions en diferents contextos.
  • Demostrar que comprèn la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament sustentant les decisions amb la millor evidència possible i un enfocament multidisciplinari basat en les necessitats del pacient i que impliqui tots els membres de l'equip de salut, així com l'entorn familiar i social.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Identificar i mesurar els components afectius i emotius de la conducta humana i les seves alteracions.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar les tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el rol de la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer els determinants de la salut de la població, tant els genètics com els dependents del sexe, l'estil de vida, la demografia, els factors ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar i detallar mesures preventives pròpies de l'àmbit de la salut física i mental en diferents etapes de la vida.
  2. Argumentar la relació entre psicologia i sistema inmunològic.
  3. Atendre a la recerca en diverses àrees de la salut mental: Psicologia social, addiccions, envelliment, psiquiatria infant-juvenil, neuropsicologia, tècniques de neuroimatge i alternatives terapèutiques.
  4. Citar els principals mecanismes neurales de l'ansietat, depressió, envelliment cerebral i demència, esquizofrènia, conducta agressiva i conducta addictiva.
  5. Comprendre el paper de l'escolta activa en l'entrevista clínica.
  6. Comunicar al pacient el pla terapèutic.
  7. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  8. Conèixer els mètodes d'ajust de la dosi i calcular el dosatge dels medicaments en diferents estats fisiològics i patològics.
  9. Definir el concepte d'interacció farmacològica i conèixer els principals mecanismes de les interaccions entre medicaments i de medicaments amb altres substàncies (aliments, hàbits tòxics, plantes medicinals) i proves diagnòstiques.
  10. Definir els aspectes bàsics de la intervenció d'infermeria en paidopsiquiatria i psicogeriatria.
  11. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  12. Descriure el concepte de risc-benefici en terapèutica mèdica.
  13. Descriure els principals aspectes genètics, sexuals, d'edat, d'estil de vida, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals que poden modificar la resposta terapèutica i tòxica d'un medicament.
  14. Descriure els principals mecanismes de toxicitat implicats en les reaccions adverses als medicaments.
  15. Descriure estratègies psicoterapèutiques per a metges.
  16. Descriure l'estrès nociu: concepte, causes, mecanismes i efectes a curt i llarg termini.
  17. Descriure l'estrès: concepte, causes, mecanismes i efectes a curt i llarg termini.
  18. Descriure la epidemiologia en les àrees de paidopsiquiatria i psicogeriatria.
  19. Descriure la influència del grup i de la situació contextual en el comportament de l'individu.
  20. Descriure la intervenció social i familiar en paidopsiquiatria i psicogeriatria.
  21. Descriure les alteracions emotives i afectives pròpies de la infància, l'adolescència i la vellesa.
  22. Detallar les alternatives terapèutiques indicades en els processos aguts i crònics principals de l'àmbit de la salut mental.
  23. Distingir els procediments diagnòstics i terapèutics sòlids, dels especulatius, els artefactuals i els enganyosos.
  24. Distingir la utilització de recursos en paidopsiquiatria i psicogeriatria.
  25. Elaborar argumentació crítica en l'àmbit de la salut mental basada en coneixement científic.
  26. Elaborar plans d'actuació indicats en urgències psiquiàtriques en paidopsiquiatria i psicogeriatria.
  27. Elaborar un diagnòstic, formular un pronòstic i dissenyar una alternativa terapèutica a les àrees de paidopsiquiatrIa i psicogeriatrIa basat en coneixement científic, considerant diferents fonts d'informació i integrant les diverses disciplines relacionades.
  28. Elaborar una història clínica que integri la informació necessària en un context d'avaluació psicològica i psiquiàtrica.
  29. Esquematitzar la informació necessària que ha de recollir-se en un procés d'avaluació mèdica, psicològica i psiquiàtrica.
  30. Explicar el procés a seguir per realitzar una avaluació diagnòstica en l'àmbit de la salut mental infant-juvenil i en la vellesa.
  31. Explicar el procés a seguir per realitzar una avaluació en l'àmbit de la salut mental.
  32. Explicar la intervenció multidisciplinària en l'àmbit de la salut mental.
  33. Explicar les alteracions emocionals pròpies de la infància, l'adolescència i la vellesa.
  34. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  35. Identificar el paper dels fàrmacs en la terapèutica actual i futura.
  36. Identificar hàbits de vida adaptatius i desadaptatius per a la salut física i mental.
  37. Identificar mecanismes biològics, psicològics i socials dels trastorns mentals en la infància/adolescència, edat adulta i vellesa, així com de les conductes agressives, els hàbits addictius i les anomalies en el comportament sexual.
  38. Integrar la informació obtinguda a través de diversos mètodes i tècniques per elaborar un diagnòstic i una estratègia d'actuació en l'àmbit de la salut mental infanto-juvenil i de la vellesa.
  39. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  40. Realitzar un examen físic succint apropiat a l'edat del pacient, al sexe i la procedència etnocultural.
  41. Recollir i comunicar les dades de l'anamnesi farmacològica.
  42. Reconèixer els principals mecanismes neurals i endocrins de l'estrès.
  43. Reconèixer la manifestació clínica dels trastorns afectius i de l'ansietat.
  44. Reconèixer situacions de risc de conducta agressiva en un context mèdic.
  45. Utilitzar els mètodes manuals i les noves tecnologies de cerca d'informació.
  46. Utilitzar fonts d'informació clínica i biomèdica de base científica.
  47. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  48. Valorar la participació de diversos professionals en la pràctica professional, en qualsevol àmbit.

Continguts

Història clínica. Entrevista psiquiàtrica. Exploració psiquiàtrica en la infància. Psicopatologia de la consciència, atenció, orientació, concentració, memòria, intel·ligència, pensament, afectivitat i psicomotricitat.. Trastorns del neurodesenvolupament: Trastorn de l´espectre de l´autisme i trastorn per dèficit d´atenció amb hiperactivitat. Trastorns de l'estat d'ànim. Conducta suïcida. Trastorns de conducta. Trastorns per tics i trastorn obsessiu compulsiu. Trastorns d'ansietat. Trastorns de la conducta alimentària. Psiquiatria de interconsulta i enllaç. Urgències de psiquiatria infantil. Tractament psicofarmacològic. Tractament psicològic. Tractament familiar.

Tema 1. Introducció a la psiquiatria infantil.  

L’entrevista clínica en psiquiatria infantil. Avaluació i diagnòstic

Tema 2. Trastorns del neurodesenvolupament I: Trastorns de l’espectre autista.

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

Tema 3. Trastorns del neurodesenvolupament II: Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH)

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

Tema 4. Trastorns disruptius del control de impulsos i de la conducta: trastorn negativista desafiant i trastorn de conducta.  

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

Tema 5. Trastorns per tics, trastorn de Tourette. Trastorn obsessiu-compulsiu (TOC)  

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

 Tema 6. Trastorns d’ansietat: trastorn d’ansietat per separació, fòbia escolar. Trastorn d’ansietat generalitzada

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

Tema 7. Trastorns de la conducta alimentària. Anorèxia nerviosa, bulímia nerviosa i altres trastorns de la conducta alimentària

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

Tema 8. Trastorn depressius, temptatives autolítiques i suïcidi

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i basesdel diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament. Conducta autolítica i autolesions.

Tema 9. Estats mentals d´alt Risc. Esquizofrènia i Trastorn Bipolar

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.

Tema 10. Adicions en adolescents i autolesions

Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d'abús i addicions comportamentals. Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum..

Tema 11. Psiquiatria Perinatal i primera infància

Principals patologies relacionades amb l’embaràs i post-part. Desenvolupament normal i impacte de la patologia mental durant l’embaràs i en els primers anys del desenvolupament del nen.

Tema 12. La família: teràpia familiar en psiquiatria infantil i juvenil

Model sistèmic en l’abordatge dels trastorns mental durant la infantesa. Rol de la família en el maneig dels trastorns mentals.

Seminaris 

Es realitzaran un total de 3 seminaris (tipologia SEM) d'1 hora de durada cadascun:

Seminari 1: Urgències en psiquiatria infantil.  

Seminari 2: Psiquiatria d’enllaç i interconsulta.  

Seminari 3: Investigació en psiquiatria infantil i paper dels usuaris.  


Metodologia

El contingut es desenvolupa en: 15 hores

 

A: 12 classes teòriques d'una hora de durada cadascuna.

 

B: 3 seminaris (tipologia SEM) d'una hora cadascun.

 

L´activitat es desenvoluparà en format híbrid, presencial en una unitat docent i on line per a les altres.

Aquesta presencialitat tindrà un caire rotatori.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS (SEM) 3 0,12
TEORIA (TE) 12 0,48
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 58 2,32

Avaluació

Tots els continguts exposats a les classes teòriques i als seminaris podran ser objecte d'avaluació. En finalitzar l'assignatura es farà una avaluació de la part teòrica que constarà de preguntes d'elecció múltiple (PEM) i preguntes restringides (contingència 50%) i l’avaluació d’un cas clínic que es demanarà una avaluació psicopatològica, diagnòstica i terapèutica del mateix (amb un pes del 50% de la nota final de l’assignatura).

 

Els estudiants que després del procés d'avaluació no hagin superat l’examen d’avaluació teòrica de l'assignatura, tindranr l'opció d'una prova final de síntesi. S’ha de superar l’examen teòric amb una nota mínima 5 per tal de que pugi fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Seminaris. Avaluacions escrites mitjançant proves objetives: Proves d'assaig: De preguntes restringides 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
Teoria. Avaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

Bibliografia

−     Vallejo Ruiloba J. Introducción a la Psicopatología y la Psiquiatría (8ª edició) Masson. Barcelona. 2015.

 

−     Mardomingo Sanz MJ. Tratado de psiquiatria del niño y del adolescente. Editorial Díaz de Santos. 2015.

 

−     Rubio Morell B, Moreno Pardillo D, Lázaro García L. Manual de psiquiatría de la infancia y la adolescencia. Elsevier. 2021.


Programari

No es requereix programari específic.