Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Es tracta d’una assignatura del cinquè curs del grau de medicina, per tant és aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d'aprovar. És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística,Bioètica i comunicació, Epidemiologia, Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia quirúrgica. Patologia mèdica Farmacologia clínica.
Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible: Fisiologia Mèdica I i II. Anatomia Humana: Esplacnología. Psicologia Mèdica. Anatomia Humana Neuroanatomía. Patologia Estructural i Molecular. Farmacologia General. Fisiopatologia i Semiologia Clínica.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura correspon al cinquè any del Grau de Medicina, un cop l'estudiant ja coneix una part important dels fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques que formen part d’aquesta assignatura (neurologia i neurocirurgia, geriatria, endocrinologia, cirurgia endocrina i malalties infecioses).
Es tracta d’una assignatura que només es de pràctiques clíniques, per tant l' objectiu general és que l'estudiant consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:
Per això, en relació a les especialitats que formen part d’aquesta assignatura, l’alumne haurà de saber:
- l'aula d'habilitats mèdiques i quirúrgiques
- equips mèdics i quirúrgics de les especialitats esmentades
- elaboració de histories clíniques (notes clíniques, llistats de problemes i platejament de diagnòstics diferencials
A le següent taula es mostra la distribució dels crèdits en àrees mèdiques i àrees quirúrgiques [crèdits totals 6 (crèdits mèdics 4 i crèdits quirúrgics 2)]
crèdits (mèdics) |
hores (mèdiques) |
dies (àrea mèdica) |
crèdits (quirúrgics) | hores (quirúrgiques) | dies (àrea quirúrgica) | |
neurologia | 1,4 | 21 | 7,00 | |||
geriatria | 0,9 | 13,5 | 4,50 | |||
endocrinologia | 0,85 | 12,75 | 4,25 | |||
m.infeccioses | 0,85 | 12,75 | 4,25 | |||
neurocirurgia | 1 | 15,00 | 5,0 | |||
cirurgia gnral (geriatr) | 0,3 | 4,50 | 1,50 | |||
cirurgia gnral (endocr) | 0,35 | 5,25 | 1,75 | |||
cirurgia gnral (m infecc) | 0,35 | 5,25 | 1,75 |
L’aprenentatge es realitzará incorporan-se els alumnes de forma presencial i assistint a les arees assistencials corresponents (urgències, plantes d’hospitalització i àrees quirúrgiques). L’alumne haurà de veure i/o realitzar tasques assistencials de manera progressiva i tutoritzada i sempre acompanyat dels professionals/tutors responsables del seu aprenentage.
Departament(s) responsable(s) : Medicina i Cirurgia
Responsable de Facultat : Drs Ramón Miralles (ramon.miralles@uab.cat ) (part mèdica) i Dr Eduardo Maria Targarona Soler (Eduardo.Maria.Targarona@uab.cat ) (part quirúrgica)
Responsables Unitats Docents Hospitalaries :
Crèdits assignatura : 6 ECTS = 150 h
60% ACTIVITATS PRESENCIALS (90 h) : rotacions pels serveis d’especialitats mèdiques i quirúrgiques hospitalaris. Els alumnes s’incorporarán en un equip mèdic i rotaran durant 3 sertmanes. Aquestes rotacions es farán preferiblement en horaris de matí. Els calendaris i horaris concrets de cadarotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran al web corresponent.
40% ACTIVITATS AUTÒNOMES (60 h) : lectura de protocols assistencials, consulta bibliografíca i estudi personal, resum i assimilació cenceptual de continguts, praparació d’un cas clínic.
Es reservaran 15 minuts, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Excepcionalment, i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma semi-presencial o virtual.
A la taula on es descriuen les activitats formatives, es pot veure que la suma de les activitats autónomes es 55 h (abans s'ha descrit que haurien de ser 60 h), aixó es perque d'aquestes 60 h d'activitats autònomes s'han restat 5 h (0,20 ECTS) que es consumeixen en les activitats d'avaluació (veure mes endevant en el quadre d'activitats d'avaluació)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques Assistencials | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 42,5 | 1,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lectura articles i documents d'interés | 12,5 | 0,5 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9 |
La Unitat Docent Hospitalaria determinará la rotació o rotacions per les quals ha de passar l’estudiant. L’avaluació serà continuada a totes les rotacions. S’avaluaran les històries clíniques, notes d’ingrés, llistats de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable de l’àrea consideri oportú, com pot ser el cas de l’assistència a sessions clíniques / conferències hospitalàries i/o altres esdeveniments relacionats amb l’activitat clínica assistencial. A continuació s’exposa un barem de valoració orientatiu :
Valoració |
|
|
Notes * |
|
|
Assistència i puntualitat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Actitud |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Participació i integració |
1 |
2 |
3 |
|
|
Iniciativa |
1 |
2 |
|
|
|
Comunicació |
1 |
2 |
|
|
|
* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma de puntuacions igual o superior a 11 (sobre un màxim de 16 punts)
Definicions de les dimensions : Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies de la rotació i que, en cas d'absència, hagin avisat. Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge. Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials. Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament. Comunicació: Es valorarà si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys de l’equip (en reunions d’equip o be sessió clínica del servei).
Els estudiants que no realitzin lesproves d'avaluació ques’han detallat anteriorment, seran considerats com “No Avaluats”, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment i posant-se d’acord amb els responsables de les diferents àrees implicades, en les diferents rotacions d’aquesta assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de la pràctica clínica assistencial | 100% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
https://www.uab.cat/web/guies-tematiques/medicina-1345711614714.html
així com les Biblioteques presencials de cada Unitat Docent
EDICIÓ DIGITAL 2020
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9788491138365
EDICIÓ DIGITAL 2022
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709
Recursos d’Internet
No cal programari específic