Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Medicoquirúrgiques III

Codi: 106717 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 5 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ramón Miralles Basseda
Correu electrònic:
ramon.miralles@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Salvador Navarro Soto
Eduardo Maria Targarona Soler
Jose Alvarez Sabin
Nivardo Rodriguez Conde
Jorge Estela Herrero

Prerequisits

Es tracta d’una assignatura del cinquè curs del grau de medicina, per tant és aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d'aprovar. És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística,Bioètica i comunicació, Epidemiologia,
Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia quirúrgica. Patologia mèdica Farmacologia clínica.

Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible: Fisiologia Mèdica I i II. Anatomia Humana: Esplacnología. Psicologia Mèdica. Anatomia Humana Neuroanatomía. Patologia Estructural i Molecular. Farmacologia General. Fisiopatologia i Semiologia Clínica.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

  • Objectius

L'assignatura correspon al cinquè any del Grau de Medicina, un cop l'estudiant ja coneix una part important dels fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques que formen part d’aquesta assignatura (neurologia i neurocirurgia, geriatria, endocrinologia, cirurgia endocrina i malalties infecioses).

Es tracta d’una assignatura que només es de pràctiques clíniques, per tant l' objectiu general és que l'estudiant consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:

  • Reconèixer els problemes de salut bàsics (relacionats amb les especialitats mèdiques i quirúrgiques abans esmentades) i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts

  • Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva

  • Actualitzar els coneixements de manera autònoma.

Per això, en relació a les especialitats que formen part d’aquesta assignatura, l’alumne haurà de saber:

  • Elaborar una historia clínica de manera estructurada i fer una exploració física complerta
  • Elaborar un diagnòstic diferencial raonat i formular una hipòtesi diagnòstica

  • Justificar les proves diagnòstiques de laboratori, d' imatge o d'altres, que cal demanar e interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes
  • Proposar un tractament adequat, Informar al pacient i familiars i redactar un informe explicatiu
  • Utilitzar les TICsper accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir l' informació pertinent i comunicar-se

Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  3. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  4. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  5. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  6. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  7. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  8. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  9. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  10. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.

Continguts

  • Continguts (blocs distributius)
  • Rotacions per serveis mèdics (neurologia, geriatria, endocrinologia i malalties infeccioses) i quirúrgics hospitalaris (neurocirurgia, cirurgia general relacionada amb geriatria, malalties infeccioses i cirurgia endocrina)

  • Pariticipació en guardies mèdiques i quirúrgiques
  • Formació continuada en sessions clíniques hospitalàries
  • Com a part de la rotació, i de forma variable en funció de les possibilitats i necessitats de la rotació, l'alumne hauria de participar en :


       - l'aula d'habilitats mèdiques i quirúrgiques

       - equips mèdics i quirúrgics de les especialitats esmentades

       - elaboració de histories clíniques (notes clíniques, llistats de problemes i platejament de diagnòstics diferencials

A le següent taula es mostra la distribució dels crèdits en àrees mèdiques i àrees quirúrgiques [crèdits totals 6 (crèdits mèdics 4 i crèdits quirúrgics 2)]

 

crèdits (mèdics) 

hores (mèdiques) 

 dies (àrea mèdica)

 crèdits (quirúrgics) hores (quirúrgiques)   dies (àrea quirúrgica)
neurologia  1,4  21  7,00      
geriatria  0,9  13,5  4,50      
endocrinologia 0,85  12,75  4,25      
m.infeccioses  0,85  12,75  4,25      
neurocirurgia        1  15,00  5,0
cirurgia gnral (geriatr)        0,3  4,50  1,50
cirurgia gnral (endocr)        0,35  5,25  1,75
cirurgia gnral (m infecc)        0,35  5,25  1,75

Metodologia

L’aprenentatge es realitzará incorporan-se els alumnes de forma presencial i assistint a les arees assistencials corresponents (urgències, plantes d’hospitalització i àrees quirúrgiques). L’alumne haurà de veure i/o realitzar tasques assistencials de manera progressiva i tutoritzada i sempre acompanyat dels professionals/tutors responsables del seu aprenentage.

Departament(s) responsable(s) : Medicina i Cirurgia

Responsable de Facultat : Drs Ramón Miralles (ramon.miralles@uab.cat ) (part mèdica) i Dr Eduardo Maria Targarona Soler (Eduardo.Maria.Targarona@uab.cat ) (part quirúrgica)

Responsables Unitats Docents Hospitalaries :

Crèdits assignatura : 6 ECTS = 150 h

60% ACTIVITATS PRESENCIALS (90 h) : rotacions pels serveis d’especialitats mèdiques i quirúrgiques hospitalaris. Els alumnes s’incorporarán en un equip mèdic i rotaran durant 3 sertmanes. Aquestes rotacions es farán preferiblement en horaris de matí. Els calendaris i horaris concrets de cadarotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran al web corresponent.

40% ACTIVITATS AUTÒNOMES (60 h) : lectura de protocols assistencials, consulta bibliografíca i estudi personal, resum i assimilació cenceptual de continguts, praparació d’un cas clínic.

Es reservaran 15 minuts, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Excepcionalment, i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma semi-presencial o virtual.

A la taula on es descriuen les activitats formatives, es pot veure que la suma de les activitats autónomes es 55 h (abans s'ha descrit que haurien de ser 60 h), aixó es perque d'aquestes 60 h d'activitats autònomes s'han restat 5 h (0,20 ECTS) que es consumeixen en les activitats d'avaluació (veure mes endevant en el quadre d'activitats d'avaluació)

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques Assistencials 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 42,5 1,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Lectura articles i documents d'interés 12,5 0,5 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9

Avaluació

La Unitat Docent Hospitalaria determinará la rotació o rotacions per les quals ha de passar l’estudiant. L’avaluació serà continuada a totes les rotacions. S’avaluaran les històries clíniques, notes d’ingrés, llistats de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable de l’àrea consideri oportú, com pot ser el cas de l’assistència a sessions clíniques / conferències hospitalàries i/o altres esdeveniments relacionats amb l’activitat clínica assistencial. A continuació s’exposa un barem de valoració orientatiu :

Valoració

 

 

Notes *

 

 

Assistència  i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

4

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma de puntuacions igual o superior a 11 (sobre un màxim de 16 punts)

Definicions de les dimensions : Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies  de la rotació i que, en cas d'absència, hagin avisat.  Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge. Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials. Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament. Comunicació: Es valorarà si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys de l’equip (en reunions d’equip o be sessió clínica del servei).

Els estudiants que no realitzin lesproves d'avaluació ques’han detallat anteriorment,  seran considerats com “No Avaluats”, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment i posant-se d’acord amb els responsables de les diferents àrees implicades, en les diferents rotacions d’aquesta assignatura.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de la pràctica clínica assistencial 100% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

  • Bibliografia
    • En general, la recomanada a totes les assignatures de la carrera. Recomanem consultar la Biblioteca Digital de la Facultat de Medicina de la UAB

       https://www.uab.cat/web/guies-tematiques/medicina-1345711614714.html

       així com les Biblioteques presencials de cada Unitat Docent

  • Farreras Rozman. Medicina Interna 19ª edició.  

EDICIÓ DIGITAL 2020 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9788491138365 

  • Harrison. Principios de Medicina Interna 21ª edició. 

EDICIÓ DIGITAL 2022 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709 

 Recursos d’Internet 


Programari

No cal programari específic