Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Medicoquirúrgiques I

Codi: 106715 Crèdits: 7
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Rosell Gratacos
Correu electrònic:
antoni.rosell.gratacos@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Alejandro Carballo Garcia
Antonio Martinez Rubio
Alberto Selva O'Callaghan
Nayana Joshi Jubert
Cristian Domingo Ribas
Jose Antonio Hernandez Hermoso
Vicente Plaza Moral
Gustavo Alberto Jauregui Abularach
Jose Roman Escudero Rodriguez
Maria Lourdes Mateo Soria
Antonio Bayes Genis
Claudia Mariana Lamas Gomez
Jaime Juan Ferrer Sancho
Manuela Iglesias Sentis
Elisabet Martínez Téllez
Jana Merino Raldua
Pedro Enrique Lopez De Castro Alujes
Sergio Bellmunt Montoya
Ana Maria Laiz Alonso
Maria Begoña Mari Alfonso
Jose Maria Guerra Ramos
Ignacio Jose Ferreira Gonzalez
Secundino Llagostera Pujol

Prerequisits

  • És aconsellable que l'estudiant hagi assolit les competències desenvolupades durant els cursos anteriors, especialment les assignatures teòriques corresponents a les pràctiques de la present assignatura.
  • Competències bàsiques de fisiologia, fisiopatologia i semiologia generals i específiques del sistema cardiocirculatori, de l'aparell respiratori i de l’aparell locomotor.
  • Coneixements d'anatomia humana, histologia, genètica, biologia molecular i farmacologia, generales i específiques del sistema cardiocirculatori, de l'aparell respiratori, i de l’aparell locomotor.
  • Coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i comportament professional.
  • L'alumnat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.

Objectius

  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental
  • Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties del sistema cardiocirculatori, de l'aparell respiratori, i de l'aparell locomotor, dels casos clínics estudiats
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies

 


Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  3. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  4. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  5. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  6. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  7. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  8. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  9. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  10. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.

Continguts

Pràctiques clíniques assistencials en l’àmbit mèdic i quirúrgic en les sales d’hospitalització, hospital de dia, consultes externes, quiròfans, i  gabinets d’exploració.

- Aspectes generals de la relació clínica i dels conceptes de salut i malaltia.

- Metodologia assistencial del procés perioperatori

- Etiologia, fisiopatologia, semiologia i propedèutica clínica, grans síndromes i manifestacions de les malalties

- Procediments diagnòstics i terapèutics de les malalties més freqüents

- Exploració Funcional dels diferents aparells i sistemes.

- Acte quirúrgic. Seguiment del pacient després d’un procediment quirúrgic. Control de les conseqüències de la cirurgia

- Síndromes quirúrgiques 

La vivència clínica es podrà completar amb l'assistència a les diverses sessions: clíniques assistencials, sessions de tancament d'històries, de registre de casos, de mortalitat, clínico-patològiques, bibliogràfiques, sessions de formació continuada específiques, o d'altres que el servei tingui programades.


Metodologia

Aquesta guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

Cada especialitat adaptarà les hores de pràctiques assignades a  reforçar el  contingut de les assignatures teòriques MIC I i MIC II el més eficaçment possible. La metodologia comú serà la integració dels estudiants dins de cada equip mèdic assignat, participant i interaccionant amb els docents. L’alumnat serà tutoritzat en els diferents aprenentatges específics que es duguin a terme durant la pràctica clínica habitual de l’equip mèdic (auscultació cardiorespiratòria, exploració articular, lectura radiologia, exploració vascular...), així com rebran la informació bàsica de com funciones els equipaments diagnòstics i/o terapèutics com una espirometria, una ecocardiografia, una capilaroscòpia, una broncoscòpia, un ecodoppler, un índex turmell-braç, un angioTC, entre d’altres.

Distribució pràctiques (per  especialitat) hores crèdits
Angiologia i Cirurgia Vascular 11,25 0,45
Cardiologia 19 0,76
Cirurgia Ortopèdica i Traumatològica 30 1,2
Cirurgia Toràcica 3,75 0,15
Pneumologia 26 1,04
Reumatologia 15 0,6

L'estudiant s'incorpora a les activitats d'un servei quirúrgic per observar i/o realitzar tasques assistencials, de formació o de recerca de forma supervisada.

Cada dia de pràctiques l’alumnat registrarà l'activitat realitzada més significativa per poder completar el port foli resum de l'estada a l’especialitat en concret. Aquest resum, conjuntament amb l'opinió del tutor de l'estada programada, seran la base de l'avaluació (60%). La resta (40%) correspondrà a una anàlsi més profunda de dos casos observats durant les pràctiques, un cas de patologia mèdica i un de quirúrgica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 105 4,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 65 2,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

  • Avaluació: Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única 
    • L’alumnat haurà d’acreditar un mínim d’un 80% d’assistència a les pràctiques de cada una de les especialitats per poder ser avaluat. Les absències justificades podran ser recuperades posteriorment en la fórmula que cada especialitat i Unitat Docent cregui adequat, possible i convenient. Si no es pot acreditar el 80% d’assistència, caldrà repetir l’assignatura el curs següent.
    • S’avaluen les competències següents:
      • Assistència, puntualitat  i participació a les pràctiques clíniques amb el metge assignat que l’avaluarà entre 0-10 punts per cada responsables de l’assignatura de cada Unitat Docent. Puntuació màxima: 20% de la nota final.
      • Portafoli. L’alumnat registrarà l’activitat mèdica o quirúrgica del cas més rellevant a la que ha assistit aquell dia en una taula segons model disponible a l’Aula Virtual. Cal especificar l’especialitat on es desenvolupa la pràctica,  nom del metge o equip mèdic/quirúrgic responsable del pacient, número història clínica, la situació clínica del pacient, la identificació del problema mèdic o quirúrgic, la patologia i acció diagnòstica o terapèutica realitzada, i els principals conceptes a recordar. Cada cas no podrà superar l’extensió de una plana DIN A4. L’objectiu del Portafoli és que l’alumnat extregui el més significatiu del cas, com a un o dos conceptes a recordar. S’avaluarà entre 0-10 per cada un dels responsables de l’assignatura de cada Unitat Docent. Puntuació màxima: 40% dela nota final.
      • Cas clínic escrit:
        • Es descriuran dos casos clínics,  un de quirúrgic i un de mèdic, dels prèviament registrats en el portafoli.
        • A fi de que la càrrega docent sigui proporcionada a tots els professors, l'especialitat dels casos clínics assignats a l’alumnat serà proposada des de la Unitat Docent. Hi haurà la possibilitat de que es puguin intercanviar els casos assignats entre prèvia informació als responsables de les assignatures corresponents.
        • Extensió: mínim 1.250 paraules i un màxim de 3.000 paraules
        • Es recomana incloure imatges radiològiques, registres...
        • L’estructura de cada un dels casos constarà de:
          • Portada: Nom i cognoms, i NIU de l’alumne, data, especialitat, i títol orientatiu del cas (per exemple, “MPOC aguditzat”, “Cateterisme”, “Fractura de fèmur”, “Pròtesi aòrtica”, “Artritis reumatoidea”....)
          • Descripció del cas: Motiu de consulta/ingrés, antecedents patològics, hàbits tòxics, medicació habitual, exploració física, exploracions complementàries, diagnòstic diferencial, diagnòstic principal de presumpció, i tractament mèdic i/o quirúrgic recomanat/realitzat, com a ítems recomenats
          • Discussió: correspon a la part més important d’aquest apartat. De forma orientativa, l’alumnat haurà de comentar les exploracions complementàries realitzades i el perquè considera els diversos  diagnòstics diferencials, el perquè s’ha escollit el diagnòstic principal, el tractament mèdic o quirúrgic a realitzar, així com esbossar un pronòstic i la seva justificació. Es poden incloure algoritmes del procés diagnòstic o terapèutic del cas.
          • La bibliografia serà optativa (màxim 10 cites, poden incloure referències de capítols de llibres, Up-To-Date, revisions extretes del PubMedhttps://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/, protocols de societats científiques...).
          • S’espera pulcritud ortogràfica, lèxica i gramatical.
          • Cas de detectar textos generats per sistemes d’IA, es prendran aquelles mesures adients, d’acord amb els coordinadors docents de cada Unitat Docent.
        • El cas clínic serà corregit pel responsable mèdic o quirúrgic de cada especialitat en concret
        • S’avaluarà entre 0-10 per cada un dels responsables de l’assignatura de cada Unitat Docent. Puntuació màxima: 40% de la nota final.
        • Tant el portafoli com el cas clínic es recomana que s’escriguin en tipus de lletra habitual (Arial, Calibri, Times new roman....) amb un cos de 11 i un interlineat de 1,5.
        • Els portafolis (1 per especialitat) i els casos clínics (mèdic i quirúrgic) seran penjats a la corresponent pàgina web del Campus Virtual a les carpetes corresponents. Els portafolis i els casos clínics s’enviaran en documents separats en format PDF. Els arxius aniran nomenats de la següent forma: NIU.portafoli.especialitat.pdf, NIU.cas.especialitat.pdf. Per exemple, l’alumne A enviarà 6 portafolis (123456.portafoli.pneumo.pdf +123456.portafoli.cardio.pdf + 123456.portafoli.reumato.pdf....) i 2 casos (123456.cas.pneumo.pdf i 123456.cas vascular.pdf) a la carpeta assignada com a tal en la pàgina web de l’assignatura en el Campus Virtual

 

                                                                                                                                                                                                 

        • El responsable mèdic i el quirúrgic de cada Unitat Docent s’encarregarà de recopilar les les qualificacions corresponents (bloc mèdic i bloc quirúrgic) i posteriorment elaborar la nota final.
        • La qualificació final de l'assignatura és la mitjana ponderada de la assistència, puntualitat i participació activa a les pràctiques, el portafoli de les pràctiques, i els 2 cassos clínics escrits.
        • Es requereix un mínim de 5,00 sobre 10 per aprovar l’assignatura. Cas de que no es superi el mínim requerit (no presentació de la documentació requerida, documentació en forma inadequada, o bé nivell insuficient del contingut), es podrà recuperar presentant-la posteriorment en el temps que cada reponsables de l’assignatura de cada Unitat Docent estableixi.
        • Queda a potestat de cada responsable d’assignatura el sol·licitar a l’alumnat la presentació oral del cas o dels casos, per a permetre una valoració real del coneixement exposat per escrit, o decidir l’assignació de les matrícules d’honor, entre d’altres requeriments.
        • En tots els texts es recomana seguir la “Guia per a l’ús no sexista del llenguatge a la Universitat Autònoma de Barcelona” https://www.uab.cat/doc/llenguatge
        • Seguint les recomanacions del “Campus Sostenible - UAB Medi ambient - UAB Barcelona” https://www.uab.cat/web/siguem-sostenibles/campus-sostenible-1345811620835.html, tota la documentació tramesa al professorat serà en exclusivament en format digital.

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació pràctica clínica assistencial 100% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

RESPIRATORI I CIRURGIA TORÀCICA

Llibres:

-          Farreras A y Rozman C. Medicina Interna. 19ª edición. Elsevier. Barcelona 2020.

-          Jameson, Fauci, Kasper, Hauser, Longo, Loscalzo. Principios de Medicina Interna. 20ª edición.  Ed.McGraw‐Hill, Interamericana. Madrid 2019.

-          C. Jiménez-Ruiz, G. Peces-Barba, R. Moreno Balsalobre y V. Plaza Moral. Manual SEPAR de Neumología y Cirugía Torácica. 4ª edición. Ed. SEPAR. Madrid 2021.

-          Locicero III, J. Shields’ General Thoracic Surgery. 8th edition. Ed. Wolters Kluwer. 2018

-          Tratado de cirurgia torácica SEPAR. Ed SEPAR- EDIMSA Madrid 2010.

-          Parrilla P, García-Granero E, Martín E, Morales-conde S, Navarro S, Targarona EM. Cirugía AEC. Asociación Española de Cirujanos. 3a edición. Ed. Panamericana. Madrid 2022.

-          Locicero III, J. Shields’ General Thoracic Surgery. 8th edition. Ed. Wolters Kluwer. 2018

-          General thoracic surgery. T. E. Shields. Ed Panamericana

 

Revistes:

-          Archivos de Bronconeumología

-          Open Respiratory Archives

-          European Respiratory Journal

-          Thorax

-          Lancet Resp Med

-          Annals of thoracic Surgery

-          European Journal of Cardiothoracic surgery

-          Journal of thoracic oncology

-          Journal of thoracic disease

 

Recursos Internet:

-          Societat Catalana de Pneumologia (SOCAP): www.socapnet.org

-          Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR): www.separ.es

-          European Respiratory Society (ERS): www.ersnet.org

-          American Thoracic Society (ATS): www.thoracic.org

-          Sociedad espanyola de cirugia toráica (SECT): https://www.sect.es/index.php/formacion-sect

-          Annals of Cardiothoracic surgery  https://www.youtube.com/@annalsofcardiothoracicsurg2361

-          The Society of Thoracic Surgeons (STS), the American Association for Thoracic Surgery (AATS), and the European Association for Cardio-thoracic Surgery (EACTS) https://www.ctsnet.org/

-          National Cancer Comprehensive Network https://www.nccn.org/guidelines/category_1

-          European Society for Medical Oncology https://www.esmo.org/

 

CARDIOVASCULAR

Llibres:

-          Harrison Principios de Medicina Intern. Mc Graw Hill 2022

-          Tratado de Medicina Interna Farreras-Rozman. Elsevier.

-          Braunwald Tratado de Cardiología. Elsevier.

-          Heart disease. A text book of cardiovascular medicine. Braunwald E, Ross R, Topol EJ. Philapdelphia.

-          Mayo Clinic Cardiology Review, Murphy

-          Electrocardiografía clínica, Bayés de Luna, Antoni. Espaxs, S.A

-          La electrocardiografia en la toma de decisiones en urgencias.  H. Wellens. Elsevier.

-          Rutherford's Vascular Surgery. Saunders. 2014

-          Guies de pràctica clínica de la Societat Europea de Cirurgia Vascular (ESVS) https://www.ejves.com/content/guidelines

Revistes:

-          Circulation

-          Journal of the American College of Cardiology

-          European Heart Journal

-          Revista Española de Cardiología

-          European Journal of Vascular and Endovascular Surgery www.ejves.com

-          Journal of Vascular Surgery www.jvascsurg.org

-          International Angiology www.minervamedica.it/en/journals/international-angiology/

-          Annals of Vascular Surgery www.annalsofvascularsurgery.com

-          Revista Angiología www.revistaangiologia.es

 

Recursos Internet:

-          http://www.revespcardiol.org

-          http://www.secardiologia.es

-          http://www.theheart.org/index.cfmhttp://www.ctsnet.org/residents/ctsn/ (apunts residents cardiologia americans)

-          http://www.hemodinamica.com/becas/guidant/imagenes.html (imatges d’estudis hemodinàmics amb bona qualitat i amb un ampli ventall de patologies)

-          http://www.erl.pathology.iupui.edu/ (atlas imatges anatomia patològica amb bona iconografia cardiològica)

-          http://www.blue.temple.edu/~pathphys/general/tablecontents.html (esquemes malalties cardiovasculars)

-          http://www.meddean.luc.edu/lumen/mede/grossanatomy/cross_section/vhpthorax.html (pàgina original que permet obtenir seccions del tòrax a diferents nivells. )

-          http://visiblehuman.epfl.ch/stdappletv1.php (similar a la anterior, permet imatgesinteractives, excel·lent anatomia)

-          http://www.escardio.org/Pages/index.aspx

-          Sociedad Española Angiología y Cirugía Vascular: www seacv.es

-          European Society for Vascular Surgery www.esvs.org

-          Capítulo de Diagnóstico Vascular no Invasivo: www.cdvni.org

-          Capítulo de Cirugía Endovascular: www.c-cev.org

-          Capítulo de Cirugía Endovascular: www.c-cev.org

-          Capítulo Español de Flebología y Linfología: www.capitulodeflebologia.org

 

REUMATOLOGIA

-          Harrison. Medicina Interna 21 Edición. Mc Graw Hill, 2022.

-          Farreras Rozman. Medicina Interna 19ª edición. (2020).

-          Manual SER de las Enfermedades Reumáticas (6ª edición).Editorial Elsevier. ISBN edición impresa: 978-84-9022-903-3. ISBN edición electrónica: 978-84-9022-905-7

-          Manual SER de diagnóstico y tratamiento de las enfermedades reumáticas autoinmunes sistémicas. Edita: Editorial Elsevier España. ISBN edición impresa: 978-84-9022-857-9. ISBN edición electrónica: 978-84-9022-858-6

-          Técnicas de Diagnóstico y Tratamiento en Reumatología. Editorial Panamericana. ISBN: 84-7903-904-3

-          Firestein & Kelley’s Textbook of Rheumatology (11th edition). Editorial Elsevier 2020. ISBN edición electrónica 9780323639217. ISBN edición impresa: 9780323639200

-          Manual de capilaroscopia periungueal JA Todolí Parra ISBN 9788492652228 Editorial Adalia

 

 

 


Programari

-