Logo UAB
2023/2024

Medicina i Cirurgia VI

Codi: 106704 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 5 0

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Herminia Torres Bonafonte
Correu electrònic:
olga.torres@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Ramón Miralles Basseda
Salvador Navarro Soto
Juan Francisco Julian Ibañez
Eduardo Maria Targarona Soler
Antonio San José Laporte
Maria Luisa Pedro-Botet Montoya
Antonio Moral Duarte
Vicenç Falco Ferrer
Nivardo Rodriguez Conde
Fco. Javier Guirao Garriga
Nayana Joshi Jubert
Oriol Gasch Blasi
Ricard Comet Monte
David Parés Martínez
Virginia Pomar Solchaga

Prerequisits

-        Es recomana haver assolit les competències de les següents assignatures: Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular, Anatomia Humana (I y II), Histologia, Genètica Humana, Bases Psicològiques, Patologia General, Fonaments de la Cirurgia, Microbiologia, Radiologia i Medicina Física, Anatomia Patològica, Farmacologia, Immunologia, Epidemiologia, Obstetrícia i Ginecologia

-        Seria aconsellable un repàs, per tenir coneixement suficient sobre ciències bàsiques atès que aquestes s'han cursat fa tres o quatre anys. És convenient manejar amb fluïdesa la fisiopatologia, la semiologia, la propedèutica general, per tal d'afrontar l'estudi d'aquestes matèries clíniques i la indicació i interpretació de les proves complementàries de diagnòstic. El coneixement de la farmacologia és necessari per poder fer les prescripcions i indicacions oportunes en les diferents patologies i valorar les possibilitats iatrogèniques o tòxiques.

-        És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i comportament professional.

-        L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

Geriatria:

El seu objectiu general és l'estudi de la persona gran malalta, fent èmfasi en aquells aspectes diferencials que apareixen sobretot en etapes molt avançades de la vida, el que inclou el coneixement de canvis fisiològics que es produeixen en aquesta etapa: concepte de fragilitat, principals síndromes geriàtriques, repercussió de la cirurgia en l'ancià i convalescència, malalties més prevalents i organització sanitària.

Malalties infeccioses:

L’assignatura de Malalties infeccioses pretén proporcionar a l'alumne un nivell de competència en el maneig de les malalties infeccioses, adequat per a un metge recent llicenciat, així com una base sòlida per poder adquirir en el futur les competències pròpies d'un especialitat.

L’assignatura té algunes particularitats pròpies: Es tracta d’una assignatura eminentment transversal, cosa que fa especialment necessària una adequada coordinació amb la resta de disciplines mèdiques i quirúrgiques per evitar repetir continguts i unificar missatges, i més concretament amb l’assignatura de Microbiologia clínica, essent especialment prioritari la vertebració d’uns continguts i objectius docents complementaris.

Reconeixem quatre grans àrees fonamentals: (1) Infeccions comunitàries (2) Infeccions en pacients immunodeprimits (3) Infeccions associades a l’atenció sanitària (4) infeccions relacionades amb els viatges internacionals. Aquestes quatre àrees ens ajuden a sistematitzar el conjunt de síndromes i agents etiològics que configuren les principals infeccions en humans.

L’objectiu principal específic de l’assignatura és el de permetre a l’alumne reconèixer i diagnosticar les principals síndromes infeccioses, així com fer un adequat  abordatge terapèutic de cadascun d’ells.

Compartit amb altres assignatures clíniques, també es pretén fomentar unes habilitats clíniques apropiades, una actitud adequada en la pràctica clínica i un abordatge integral dels pacients.


Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Conèixer els principals agents infecciosos i els seus mecanismes d'acció.
  3. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  4. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  5. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  6. Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició.
  7. Detallar els passos i els procediments que cal seguir per comunicar males notícies.
  8. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  9. Donar la informació de manera comprensible i prudent, incloent-hi les mesures preventives per evitar el contagi i la propagació de la malaltia.
  10. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  11. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  12. Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients.
  13. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  14. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  15. Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa.
  16. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  17. Identificar les patologies del sistema immunitari, el seu diagnòstic i el seu maneig.
  18. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  19. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
  20. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  21. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  22. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Continguts

Malalties infeccioses

Malalties infeccioses: Medico quirúrgica

Teoria  22h

  1. Síndrome Febril. Enfoc clínic, microbiològic i terapèutic davant d´un síndrome febril
  2. Ús pràctic d’antimicrobians
  3. Infeccions Del Tracte Respiratori Superior i inferior
  4. Infeccions Cardiovasculars
  5. Infeccions del Sistema Nerviós Central
  6. Infeccions osteoarticulars
  7. Infeccions de pell i parts toves
  8. Infeccions de l’aparell urinari
  9. Infeccions de transmissió sexual
  10. Infeccions Gastrointestinals
  11. Xoc sèptic
  12. Zoonosis
  13. Tuberculosis
  14. Micosis Invasores
  15. Infeccions pels Virus del Grup Herpes.
  16. Infeccions pel VIH
  17. Infeccions en el Malalt Inmunodeprimit no VIH.
  18. Infeccions Nosocomials
  19. Salut internacional

Seminaris 9h 

  1. Infeccions del tracte respiratori
  2. Infeccions cardiovasculars
  3. Infeccions del sistema nerviós central
  4. Infeccions urinàries
  5. Infeccions gastrointestinals
  6. Infeccions pel VIH
  7. Salut internacional
  8. Infecció nosocomial
  9. Infeccions de l´os, articulacions i teixits tous

Pràctica de Simulació clínica avançada  (PSCA) 2h

Infecció de localització quirúrgica

Febre en pacient ingressat

  

Geriatria. Cirurgia geriàtrica.

Teoria  23h

  1. Epidemiologia de l'envelliment. Teories de l'envelliment
  2. Canvis fisiològics en l'envelliment
  3. Presentació de les malalties en l'ancià 
  4. Fragilitat, discapacitat i multimorbiditat
  5. Avaluació Geriàtrica Integral
  6. Nutrició en geriatria
  7. Síndromes Geriàtriques I
  8. Síndromes Geriàtriques II
  9. Síndromes Geriàtriques III
  10. Fàrmacs en geriatria
  11. Demències
  12. Osteoporosi senil
  13. Importància de la prevenció en geriatria
  14. Malalties vasculars. Aterosclerosi clínica
  15. Infeccions en l'ancià
  16. Altres processos mèdics prevalents en geriatria
  17. Altres processos mèdics prevalents en geriatria II
  18. Aspectes ètics de l'atenció mèdica en ancians. Previsió tractament quirúrgic en l'ancià.
  19. Dèficits sensorials en l'ancià
  20. Aspectes quirúrgics del pacient ancià I
  21. Aspectes quirúrgics del pacient ancià II: Pronòstic del tractament quirúrgic en la persona gran i situacions especials.
  22. Aspectes quirúrgics del pacient ancià III
  23. Organització de l'atenció geriàtrica

Seminaris 9h

  1. Avaluació geriàtrica integral (3h)
  2. Presa de decisions en malaltia crònica avançada (2h)
  3. Recerca clínica en Geriatria (2h)
  4. Abordatge del pacient gran amb patologia quirúrgica (2h)

Pràctica de Simulació clínica avançada  (PSCA) 1h

Maneig de situacions complexes en Geriatria


Metodologia

Aquesta guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UUDDHH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UUDDHH.

Segons criteri del professorat responsable i els recursos disponibles a cada unitat docent, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, seminaris i pràctiques clíniques, podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació/realitat virtual, amb la metodologia corresponent.

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctica de Simulació Clínica Avançada (PSCA) 3 0,12 1, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 18, 19, 21, 22
Seminaris especialitzats (SEM) 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Teoria (TE) 45 1,8 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22
Tipus: Autònomes      
Estudi personal / Lectura d'articles / Informes d'interès/ 75 3 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22

Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

El sistema d’avaluació es basarà en una part teòrica (70% de la nota final) i una part d’avaluació dels seminaris i pràctiques de simulació avançada (30% de la nota final).

 

  • Part teòrica (70%)

Es programaran 2 exàmens parcials de teoria que tindran caire eliminatori quan la nota obtinguda a cada un sigui superior a 5. La ponderació de cadascun dels parcials en la nota final serà proporcional a la matèria continguda i no podrà superar el 50% en la nota final.

L’estudiant que no hagi aprovat els parcials, es podrà presentar a la prova final de recuperació.

  • Avaluació dels seminaris i/o pràctiques de simulació avançada (30%)

Aquesta avaluació s’especificarà en el programa de cada UUDDHH d’acord amb seves particularitats i es basarà en l’assistència i avaluació dels seminaris i/o pràctiques de simulació avançada i/o altres criteris que s’especificaran a l’inici de l’assignatura.

  • Qualificació final

La qualificació final és la mitjana ponderada dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació continuada (30%). No es podrà fer la mitjana ponderada entre l'avaluació teòrica i l'avaluació continuada, si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues parts.

Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació seran considerats com a "no avaluables" exhaurint els drets de matrícula de l'assignatura.

  • Els alumnes que no hagin superat l'assignatura mitjançant exàmens parcials ique el dia de l'examen final no es presentin a l'examen de les parts no superades, seran qualificats com a "NO AVALUABLE".

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada: Seminaris i/o Pràctiques de simulació clínica avançada (PSCA) 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Teoria. Avaluacions escrites mitjançant proves objectives 70% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22

Bibliografia

Bàsica

 

Farreras Rozman. Medicina Interna

19ª edición. (2020). Versió electrònica:

https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$Farreras Rozman. Medicina Interna
19ª edición. (2020). Versió electrònica:
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$  Farreras Rozman. Medicina Interna
19ª edición. (2020). Versió electrònica:
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$  Farreras Rozman. Medicina Interna
19ª edición. (2020). Versió electrònica:
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$  Farreras Rozman. Medicina Interna
19ª edición. (2020). Versió electrònica:
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$  Farreras Rozman. Medicina Interna
19ª edición. (2020). Versió electrònica:
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$  Farreras Rozman. Medicina Interna
19ª edición. (2020). Versió electrònica:
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357577506709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_BYU8SGA$ 

 

Harrison. Medicina Interna 21 Edición.

Mc Graw Hill, 2022.

https://bibcercador.uab.cat/discovery/fulldisplay?context=L&vid=34CSUC_UAB:VU1&search_scope=MyInst_and_CI&isFrbr=true&tab=Everything&docid=alma991010637433606709

 

 

Específica

La bibliografia de cada assignatura i tema es pot consultar als programes específics penjats al Campus Virtual de l’assignatura.

 

Robert L. Kane, Joseph G. Ouslander, Barbara Resnick, Michael L. Malone. Principios de geriatría clínica, 8e (2018). Versió electrònica:

https://bibcercador.uab.cat/view/action/uresolver.do?operation=resolveService&package_service_id=4713899850006709&institutionId=6709&customerId=6705&VE=true


Hazzard's geriatric medicine and gerontology / editors, Jeffrey B. Halter, Joseph G. Ouslander, Stephanie Studenski, Kevin P. High, Sanjay Asthana, Mark A. Supiano, Christine Ritchie ; editor emeritus and senior advisor, William R. Hazzard ; senior editorial assistant, Nancy F. Woolard, 7e (2017). Disponible a Medicina - UD Vall d'Hebrón

 

Mandell, Douglas y Bennett Compendio de enfermedades infeccioses. (2017)
https://urldefense.com/v3/__https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991007477869706709__;!!D9dNQwwGXtA!S3HM_7cblFnceUpeu2SKsPEMhMXSLbB7yia_FTYNBz3sbxcyIQZiAKVCWebtJ-XB1ZmR0tB_-UgEuxUNtmvdsW_IYfXLiw$ 

 

 

Recursos d’Internet

Pubmed. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed

Pubget: http://pubget.com/

Google Scholar: http://scholar.google.es/

Scielo: http://www.scielo.cl/

Sociedad Española de Geriatría y Gerontología: https://www.segg.es/ En apartado publicacions buscador por temes y además acceso en PDF al “Libro del Residente en Geriatría”, 2011)

Societat Catalana de Geriatria: http://scgig.cat/ (Geribloc i accés per temes al “Tratado de Geriatría para residentes”, 2006)

 


Programari

No s'utilitza cap programari per impartir la docència