Logo UAB
2023/2024

Regulació de la IA

Codi: 106560 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504392 Intel·ligència Artificial OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Noelia Igareda Gonzalez
Correu electrònic:
noelia.igareda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Susana Navas Navarro

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits


Objectius

Els objectius de l’assignatura son:

  • Donar uns coneixements bàsics del paper del dret en el camp de la intel·ligència artificial
  • Conèixer el marc legal aplicable de la intel·ligència artificial
  • Entendre els principals aspectes legals relacionats amb la intel·ligència artificial a nivell estatal, europeu i mundial.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
  • Desenvolupar pensament crític per analitzar de manera fonamentada i argumentada alternatives i propostes tant pròpies com alienes.
  • Identificar, analitzar i avaluar l’impacte ètic i social, el context humà i cultural i les implicacions legals del desenvolupament d’aplicacions d’intel·ligència artificial i de manipulació de dades en diferents àmbits.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l’exercici de la professió. 
  2. Analitzar la propietat intel·lectual en relació amb la IA.
  3. Analitzar l’aplicació de la normativa de protecció de dades i el dret a la intimitat en el disseny i desenvolupament de la IA.
  4. Comprendre les implicacions socials, ètiques i legals de la pràctica professional en IA.
  5. Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
  6. Desenvolupar pensament crític per analitzar de manera fonamentada i argumentada alternatives i propostes tant pròpies com alienes.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l’àmbit de coneixement propi. 
  8. Identificar els supòsits de responsabilitat civil en l’ús de la IA.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  10. Saber analitzar casos d’aplicació de la IA des d’un punt de vista ètic, legal i social.
  11. Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.
  12. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1a part Noelia Igareda

 

  1. Introducció al Dret

1.1.         Diferències entre dret, ètica, moral i altres normes

1.2.         Dret International, dret europeu i dret estatal

1.3.         Com el dret s’elabora, s’aplica i l’accés a la justícia.

 

  1. Intel·ligència Artificial i Drets Humans

2.1.         Diferències entre drets humans, drets fonamentals i altres drets

2.2.         Protecció legal i estàndards dels drets humans i la seva aplicació en el camp de la intel·ligència artificial

 

  1. Intel·ligència artificial i dret anti-discriminatori

3.1.         Marcs legals internacional, europeu i estatal per a combatre la discriminació

3.2.         IA i el biaix discriminatori: eines legals i obligacions jurídiques

 

 

  1. Intel·ligència artificial i Gènere

4.1.         Igualtat de gènere, perspectiva de gènere i anti-gènere.

4.2.         IA com a tecnologia del gènere: eines legals i conseqüències jurídiques.

 

  1. Drets digitals

5.1.         Definició i implicacions legals en el camp de la IA

5.2.         La Carta dels Drets Digitals

 

  1. Protecció de dades personals i IA

6.1.         L’impacte de la Regulació de Protecció de Dades Personals (GDPR) en la intel·ligència artificial

6.2.         Com utilitzar la IA i les dades personals de forma correcta i legal

 

2a part Susana Navas

 

  1. El marc de la IA. Regulació i estratègies

1.2.         La regulació europea i estratègies

1.3.         La regulació de EEUU i Regne Unit i estratègies

 

  1. Definició i classificació dels sistemes de IA

2.2.         La perspectiva legal en IA i els sistemes de IA

2.3.         Els sistemes de IA com a contingut digital i com a serveis

2.4.         Tipus de sistemes de IA

2.4.1.     Depenent dels nivells de risc

2.4.2.     Depenent dels objectius dels sistemes de IA

2.4.3.     Depenent dels nivells d’autonomia

2.5.         Estàndards tècnics i harmonitzats pels sistemes de IA

2.6.         Conceptes claus: Proveïdor, Deployer, Usuari, Destinatari

 

  1. Dades i IA

3.2.         Què son les Dades i com classificar-les

3.3.         El text i l’excepció de la mineria de dades en el dret d’autor

3.4.         El text i la mineria de dades, qualitat de dades i la proposta europea de regulació de IA.

3.5.         Governança de dades

 

  1. Responsabilitat por danys causats per sistemes de IA

4.2.         Els principis bàsics de la responsabilitat civil

4.3.         La pròxima regulació europea de responsabilitat extra contractual

4.4.         La pròxima regulació europea sobre responsabilitat del productor per a sistemes de IA

 

  1. La protecció legal de la IA

5.2.         La regulació del Software pel dret d’autor

5.3.         La regulació del secret mercantil

5.4.         Ciberseguretat


Metodologia

L'orientació del curs és predominantment pràctica. Cada classe començarà generalment amb la presentació d'un cas o problema real, que donarà lloc a una discussió grupal. A continuació, s'introduiran i explicaran els conceptes legals, el marc legal aplicable i els reptes legals per a la intel·ligència artificial.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència i participació en clase 44 1,76 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12
Estudi de casos 50 2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques i exercicis 50 2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

La nota final s'obtindrà a partir dels següents elements:

1.1  Avaluació continuada de les classes. (50% de la nota)

La data de realització de les activitats avaluables i el seu contingut, figurarà en el campus virtual abans del començament de les classes.

Aquestes activitats avaluables consistiran en:

- Resolució d'un cas pràctic (25%)

- Anàlisi de noticia (25%)

S’aconsella als/les estudiants l’assistència continuada a classe i la realització de les activitats programades al llarg del curs (lectures, comentaris de legislació, anàlisi de jurisprudència, etc.)

1.2  Examen final. (50% de la nota)

L'examen final s'ha de superar amb una nota de 5 o més per fer mitja amb la resta de qualificacions de l'avaluació continuada.

REAVALUACIÓ

Es realitzarà reavaluació de la part relativa a l'examen final. La nota final en aquest cas no serà superior a 6.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació cas pràctic 25% 3 0,12 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Avaluació de una noticia 25% 3 0,12 1, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

AEPD (2017): Protección de datos. Guía para el Ciudadano https://www.aepd.es/es/documento/guia-ciudadano.pdf

 

AEPD, APDCAT, AVPD (2018): Guía del Reglamento General de Protección de Datos para responsables de tratamiento (Document en línia) https://www.aepd.es/es/documento/guia-rgpd-para-responsables-de-tratamiento.pdf-0

 

Barrio, Moisés (2021): Manual de Derecho digital, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2021.

 

Council of Europe (2023): Human rights by design future-proofing human rights  protection in the era of AI, disponible en : chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://rm.coe.int/follow-up-recommendation-on-the-2019-report-human-rights-by-design-fut/1680ab2279

 

Custers, Bart and Fosch-Villaronga, Eduard (eds.) (2022): Law and Artificial Intelligence. Regulating AI and Applying AI in Legal Practice, The Hague, Springer.

 

Ebers, Martin; Navas, Susana (eds.) (2020): Algorithms and Law, Cambridge University Press.

 

Fournier-Tombs, Eleonore y Castets-Renard, Celine (2021): Algorithms and the Propagation of Gendered Cultural Norms, disponible en:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3980113

 

FRA (European Union Agency for Fundamental Rights) (2018):  #BigData: Discrimination in data-supported decision making. Disponible en: https://fra.europa.eu/en/publication/2018/bigdata-discrimination-data-supported-decision-making

 

FRA (2020): Gettingthe future right – Artificial intelligence and fundamental rights Disponible en: https://fra.europa.eu/en/publication/2020/artificial-intelligence-and-fundamental-rights

Llorente Sánchez-Arjona, M. (25/03/2021) “Big Data, Inteligencia Artificial y Violencia de Género”. Diario La Ley. Ciberderecho

 

Presno Linera, Miguel Angel (2022): “Derechos fundamentales e inteligencia artificial en el estado social, democrático y digital de derecho”, El Cronista del Estado social y democrático de Derecho, núm. 100, 2022, disponible en: https://www.academia.edu/89821366/Derechos_fundamentales_e_inteligencia_artificial_en_el_Estado_social_democrático_y_digital_de_Derecho?email_work_card=title.

 

https://www.gov.uk/government/publications/ai-regulation-a-pro-innovation-approach/white-paper.

 

https://www.whitehouse.gov/ostp/ai-bill-of-rights/

 

https://commission.europa.eu/system/files/2020-02/commission-white-paper-artificial-intelligence-feb2020_en.pdf


Programari

L'assignatura no exigeix un programari especific