Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504392 Intel·ligència Artificial | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura no té prerequisits
Els objectius de l’assignatura son:
1a part Noelia Igareda
1.1. Diferències entre dret, ètica, moral i altres normes
1.2. Dret International, dret europeu i dret estatal
1.3. Com el dret s’elabora, s’aplica i l’accés a la justícia.
2.1. Diferències entre drets humans, drets fonamentals i altres drets
2.2. Protecció legal i estàndards dels drets humans i la seva aplicació en el camp de la intel·ligència artificial
3.1. Marcs legals internacional, europeu i estatal per a combatre la discriminació
3.2. IA i el biaix discriminatori: eines legals i obligacions jurídiques
4.1. Igualtat de gènere, perspectiva de gènere i anti-gènere.
4.2. IA com a tecnologia del gènere: eines legals i conseqüències jurídiques.
5.1. Definició i implicacions legals en el camp de la IA
5.2. La Carta dels Drets Digitals
6.1. L’impacte de la Regulació de Protecció de Dades Personals (GDPR) en la intel·ligència artificial
6.2. Com utilitzar la IA i les dades personals de forma correcta i legal
2a part Susana Navas
1.2. La regulació europea i estratègies
1.3. La regulació de EEUU i Regne Unit i estratègies
2.2. La perspectiva legal en IA i els sistemes de IA
2.3. Els sistemes de IA com a contingut digital i com a serveis
2.4. Tipus de sistemes de IA
2.4.1. Depenent dels nivells de risc
2.4.2. Depenent dels objectius dels sistemes de IA
2.4.3. Depenent dels nivells d’autonomia
2.5. Estàndards tècnics i harmonitzats pels sistemes de IA
2.6. Conceptes claus: Proveïdor, Deployer, Usuari, Destinatari
3.2. Què son les Dades i com classificar-les
3.3. El text i l’excepció de la mineria de dades en el dret d’autor
3.4. El text i la mineria de dades, qualitat de dades i la proposta europea de regulació de IA.
3.5. Governança de dades
4.2. Els principis bàsics de la responsabilitat civil
4.3. La pròxima regulació europea de responsabilitat extra contractual
4.4. La pròxima regulació europea sobre responsabilitat del productor per a sistemes de IA
5.2. La regulació del Software pel dret d’autor
5.3. La regulació del secret mercantil
5.4. Ciberseguretat
L'orientació del curs és predominantment pràctica. Cada classe començarà generalment amb la presentació d'un cas o problema real, que donarà lloc a una discussió grupal. A continuació, s'introduiran i explicaran els conceptes legals, el marc legal aplicable i els reptes legals per a la intel·ligència artificial.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació en clase | 44 | 1,76 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12 |
Estudi de casos | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Pràctiques i exercicis | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
La nota final s'obtindrà a partir dels següents elements:
1.1 Avaluació continuada de les classes. (50% de la nota)
La data de realització de les activitats avaluables i el seu contingut, figurarà en el campus virtual abans del començament de les classes.
Aquestes activitats avaluables consistiran en:
- Resolució d'un cas pràctic (25%)
- Anàlisi de noticia (25%)
S’aconsella als/les estudiants l’assistència continuada a classe i la realització de les activitats programades al llarg del curs (lectures, comentaris de legislació, anàlisi de jurisprudència, etc.)
1.2 Examen final. (50% de la nota)
L'examen final s'ha de superar amb una nota de 5 o més per fer mitja amb la resta de qualificacions de l'avaluació continuada.
REAVALUACIÓ
Es realitzarà reavaluació de la part relativa a l'examen final. La nota final en aquest cas no serà superior a 6.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació cas pràctic | 25% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Avaluació de una noticia | 25% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
AEPD (2017): Protección de datos. Guía para el Ciudadano https://www.aepd.es/es/documento/guia-ciudadano.pdf
AEPD, APDCAT, AVPD (2018): Guía del Reglamento General de Protección de Datos para responsables de tratamiento (Document en línia) https://www.aepd.es/es/documento/guia-rgpd-para-responsables-de-tratamiento.pdf-0
Barrio, Moisés (2021): Manual de Derecho digital, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2021.
Council of Europe (2023): Human rights by design future-proofing human rights protection in the era of AI, disponible en : chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://rm.coe.int/follow-up-recommendation-on-the-2019-report-human-rights-by-design-fut/1680ab2279
Custers, Bart and Fosch-Villaronga, Eduard (eds.) (2022): Law and Artificial Intelligence. Regulating AI and Applying AI in Legal Practice, The Hague, Springer.
Ebers, Martin; Navas, Susana (eds.) (2020): Algorithms and Law, Cambridge University Press.
Fournier-Tombs, Eleonore y Castets-Renard, Celine (2021): Algorithms and the Propagation of Gendered Cultural Norms, disponible en:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3980113
FRA (European Union Agency for Fundamental Rights) (2018): #BigData: Discrimination in data-supported decision making. Disponible en: https://fra.europa.eu/en/publication/2018/bigdata-discrimination-data-supported-decision-making
FRA (2020): Gettingthe future right – Artificial intelligence and fundamental rights Disponible en: https://fra.europa.eu/en/publication/2020/artificial-intelligence-and-fundamental-rights
Presno Linera, Miguel Angel (2022): “Derechos fundamentales e inteligencia artificial en el estado social, democrático y digital de derecho”, El Cronista del Estado social y democrático de Derecho, núm. 100, 2022, disponible en: https://www.academia.edu/89821366/Derechos_fundamentales_e_inteligencia_artificial_en_el_Estado_social_democrático_y_digital_de_Derecho?email_work_card=title.
https://www.gov.uk/government/publications/ai-regulation-a-pro-innovation-approach/white-paper.
https://www.whitehouse.gov/ostp/ai-bill-of-rights/
L'assignatura no exigeix un programari especific