Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Són objectius específics i formatius de l'assignatura:
1. Conèixer les principals fases històriques i tendències de la Crítica Textual.
2. Conèixer i aplicar el mètode de la Critica Textual i de les seves principals orientacions actuals.
3. Diferenciar els tipus d'errors que es produeixen en la transmissió de textos.
4. Analitzar problemes de transmissió textual diversos.
5. Aplicar mètodes i principis de la Crítica textual i de les orientacions actuals en la resolució dels problemes textuals i la fixació de textos literaris.
6. Conèixer les necessitats i estratègies d'anotació i aclariment del text literari.
7. Conèixer l'especificitat i la validesa dels mètodes per a enfrontar-se a textos de diferents èpoques.
1. Història de la crítica textual fins al segle XX.
2. La filologia d'autor, la Crítica Genètica.
3. L'edició digital de textos.
4. Principals fases de la Crítica textual i l'edició crítica d'un text.
5. Mitjans de transmissió del text i especificitat dels problemes i els mètodes per a afrontar la seva edició.
6. L'anotació de textos. Diversitat de les necessitats d'anotació: gèneres, èpoques, i nivells del públic lector. De l'edició divulgativa a l'especialitzada.
Advertiment. El temari serà abordat a partir d'una profusa presentació de casos seleccionats en funció de l'interès per al tractament dels diferents temes.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de casos i problemes textuals.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de possibles presentacions orals.
· Activitats d'Avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites i possiblement presentacions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, sessions de seminaris | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral | 9 | 0,36 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació d'un treball escrit sobre prosa del Segle d'Or | 39 | 1,56 | |
Preparació i realitazació d'una prova de resolució de problemes textuals | 28 | 1,12 | |
Preparació i realització d'una prova escrita de carácter teòric-pràctic | 28 | 1,12 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ressenya crítica | 25% | 2 | 0,08 | |
Ressenya crítica | 25% | 2 | 0,08 | |
Treball de curs sobre un cas textual o un problema teòric | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Anuario Lope de Vega, 20 (2014): Edición crítica y y edición digital.
Arellano, Ignacio (dir.), Crítica textual y anotación filológica en obras del Siglo de Oro, Castalia, Madrid, 1991.
Blecua, Alberto, Manual de crítica textual, Castalia, Madrid, 1983.
---, Estudios de crítica textual, Gredos, Barcelona, 2012.
Contini, Gianfranco, Breviario di ecdotica, Einaudi, Turín, 1990.
Gaskell, Philip, Nueva introducción a la bibliografía material, Ediciones Trea, Gijón, 1999.
Greetham, David C., Textual Scholarship. An Introduction, Garland, Nueva York, 1994.
Grésillon, Almuth, Élements de critique génétique: lire les manuscrits modernes, Presses Universitaires de France, París, 1994.
Martínez-Gil Víctor, L’edició de textos: història i mètode, Barcelona, EDIUOC / Pòrtic, 2012.
Moll, Jaime, Problemas bibliográficos del libro del Siglo de Oro, Arco/libros, Madrid, 2011.
Montaner, Alberto, Prontuario de bibliografía. Pautas para la realización de descripciones, citas y repertorios, TREA Ediciones, Gijón, 1999.
Pérez Priego, Miguel Ángel, La edición de textos, Síntesis, Madrid, 2012. Reedición aumentada con el título Historia del libro y edición de textos, UNED, Madrid, 2018.
Pierazzo, Elena, Digital Scholarly Editing. Theories, Models and Methods, Routledge, Farnham, Surrey, 2015.
Rico, Francisco (dir.), Imprenta y crítica textual en el Siglo de Oro, Fundación Santander Central Hispano-CECE, Valladolid, 2000.
Ruiz, Elisa, Manual de codicología, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid, 1988. PRINCIPALES REVISTAS: Incipit (1981-), Critica del testo (1998-), Variants (2002-), Ecdotica (2005-).
Si fos necessari l'ús de cap programari es comunicarà durant el curs.