Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 2 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerrequisits.
- Presentar les teories, elements i tècniques presents en les obres lexicogràfiques.
- Conèixer les obres bibliogràfiques bàsiques i els diccionaris representatius d'un model o d'una època.
- Estudiar les aplicacions digitals a la lexicografía, especialment a la lexicografia espanyola.
- Entendre les relacions entre lexicografia i terminologia.
- Aplicar els mètodes propis de la terminologia al tractament del lèxic.
1.- Introducció. Lexicografia, terminologia, terminografia.
2.- Estructura de l'obra lexicogràfica. Macroestructura i microestructura.
3.- Estudi especial de la definició: el biaix de gènere.
4.- Tipus de diccionaris.
5.- Tècniques actuals per a la construcció de diccionaris.
6.- Llengua comuna i llenguatge d'especialitat.
7.- La terminologia científica.
8.- Aspectes del treball terminològic.
9.- Línies generals en la història de la lexicografia i la terminologia espanyola.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en grup | 45 | 1,8 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 6, 7, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball sobre el diccionari / Lectura i preparació dels temes | 100 | 4 | 1, 3, 5, 6, 7, 10 |
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
Per participar al procés de recuperació, l’estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.
Recuperació de l'avaluació única: s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA
Evidència 1: Prova escrita (70%)
Evidència 2: Treball d'aplicació (30%)
La data de realització de la prova escrita i de lliurament del treball coincidirà amb la data de la segona prova d'AC.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita dels temes 1 a 5 | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 13 |
Prova escrita dels temes 6 a 9 | 35% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Treball d'aplicació | 30% | 0 | 0 | 1, 6, 7, 10, 12 |
Aguilar, Lourdes (2001): Lexicografía y terminología aplicadas a la traducción: Curso práctico de introducción. Barcelona: UAB.
Alvar Ezquerrra, Manuel (2002): De antiguos y nuevos diccionarios del español. Madrid: Arco/Libros.
Biblioteca Virtual de la Filología Española. https://bvfe.es/es/
Cabré, M Teresa (1993): La terminología: teoría, metodología, aplicaciones. Barcelona: Empúries.
Gutiérrez Rodilla, Bertha (2005): El lenguaje de las ciencias. Madrid: Gredos.
Hausmann, F. J. / O. Reichmann, / H. E.Wiegand / L. Zgusta (eds.) (1989-1991): Wörterbücher. Dictionaries. Dictionnaires. Eine internationales Handbuch zur Lexicographie. An International Encyclopedia of Lexicography. Encyclopèdie internationale de lexicographie. Berlín-Nueva York: De Gruyter.
Medina Guerra, Mª Antonia (coord.) (2003): Lexicografía española. Barcelona: Ariel.
Nomdedeu, Antoni et al. (2012): Avances de lexicografía hispánica. Tarragona: URV.
Porto Dapena, J. Álvaro (2002): Manual de técnica lexicográfica. Madrid: Arco-Libros.
Quilis, Mercedes / Sanmartín, Julia (2019): Historia e historiografía de los diccionarios del español. Valencia: AELex. < https://www.uv.es/normas/2019/anejos/historia_historiografia.pdf>
Rodríguez Barcia, Susana (2016): Introducción a la lexicografía. Madrid: Arco/Libros.
Sanmartín, Julia / Quilis, Mercedes (2019): Retos y avances en lexicografía: los diccionarios del español en el eje de la variación lingüística. Valencia: AELex. < https://www.uv.es/normas/2019/anejos/retosyavances.pdf>
Sariego, Ignacio / Gutiérrez, Juan/ Garriga, Cecilio (eds.) (2017): El diccionario en la encrucijada, Santander, Altamira - AELex.
Vivanco, Verónica (2006): El español de la ciencia y la tecnología. Madrid: Arco/Libros.
Cap.