Logo UAB
2023/2024

Estructura i Significat en la Gramàtica de l'Espanyol

Codi: 106383 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3 0
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Yolanda Rodríguez Sellés
Correu electrònic:
yolanda.rodriguez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Es tracta d'una assignatura que aborda aspectes interpretatius i formals dins de l'àmbit de la gramàtica de l'espanyol. Per a poder cursar-la, calen, doncs, coneixements de
gramàtica de l'espanyol, de semàntica composicional i de lingüística general.


Objectius

En aquesta assignatura s'aborda un dels temes bàsics que pertoquen al significat de les expresions complexes, a saber, la seva naturalesa composcional. Aquest plantejament implica assumir que no totes les unitats lingüístiques que integren una expressió complexa contribueixen de la mateia manera a la seva interpertació. Implica assumir, a més, la relació estreta que hi ha entre sintaxi i semàntica. Amb aquesta assignatura es pretén que l'alumne, al finalitzar el curs, sigui capaç de :

  • Identificar quins aspectes del significat competeixen a la semàntica composicional.
  • Analitzar semànticament expressions complexes de l'espanyol seguint els principis de la semàntica
  • composicional.
  • Dominar els conceptes i les eines bàsiques que capaciten per a l'anàlisi i l'argumentació en semàntica
  • composicional.
  • Reconèixer els vincles existents entre la semàntica composicional i altres disciplines, tant lingüístiques
  • (sintaxi, lexicologia, pragmàtica), com no lingüístiques (filosofia, lògica, matemàtiques).

Competències

    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Assessorar organitzacions i institucions sobre qüestions lingüístiques o literàries.
  • Demostrar el coneixement normatiu de la llengua espanyola i el seu domini en totes les seves aplicacions a l'àmbit acadèmic i professional.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements gramaticals a la resolució d'exercicis.
  2. Aplicar i utilitzar els mitjans i instruments digitals adequats a l'ensenyament dels continguts filològics.
  3. Avaluar els seus propis progressos en l'adquisició de coneixements dels continguts d'aquesta matèria.
  4. Caracteritzar els fenòmens lingüístics tenint en compte els diferents nivells d'anàlisi.
  5. Comparar diferents anàlisis sobre un mateix fenomen.
  6. Detectar els errors més comuns en els parlants no nadius en funció de la seva llengua materna.
  7. Determinar des del punt de vista normatiu l'adequació d'una situació comunicativa.
  8. Determinar els coneixements lingüístics adequats a cada nivell de coneixement.
  9. Distingir des del punt de vista gramatical els errors d'espanyol com a llengua estrangera en funció de la llengua nativa de l'aprenent.
  10. Fer servir les eines digitals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb l'estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  11. Fer servir les fonts tradicionals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  12. Identificar correctament les unitats lingüístiques en l'ensenyament de la gramàtica.
  13. Identificar les implicacions culturals en la gramàtica.
  14. Identificar quins aspectes del significat són determinats estructuralment.
  15. Identificar situacions que necessitin un canvi o millora des del punt de vista lingüístic.
  16. Inferir conclusions justificades a partir de l'observació de les dades.
  17. Proposar solucions que estiguin fonamentades en coneixements lingüístics.
  18. Reconèixer la relació existent entre estructura i interpretació.
  19. Saber explicar els errors gramaticals a alumnes i alumnes de secundària.
  20. Transmetre els coneixements literaris i lingüístics adquirits adaptant-los a un sector professional determinat.

Continguts

1. Semàntica composicional: fonaments

2. La modificació.

3. Determinació i quantificació.

4. La semàntica del temps.

5. De la semàntica de l'oració a la semàntica del discurs.


Metodologia

Aquest curs s'articularà sobre la base de sessions teòriques i pràctiques. En les primeres es tractaran els continguts principals del programa; les segones es dedicaran a la resolució d'exercicis, al comentari de la bibliografia rellevant i a la discussió dels problemes, dubtes o dificultats que vagin sorgint a partir del desenvolupament del temari. Les sessions pràctiques serviran també per a capacitar l'alumne en l'exercici de l'argumentació semàntica. L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera seguent:

 

  • Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
  • Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells de análisis lingüistic.
  • Activitats autònomes (45%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics.
  • Activitats d' evaluació (10%). Làvaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 42 1,68 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 14, 16, 17, 18, 20
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 14, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 65 2,6 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 14, 16, 17, 18

Avaluació

1. Avaluació continuada

1.1 Criteris per la qualificació de lassignatura

Per aprovar l’assignatura, un cop fetes les tres activitats avaluables mencionades abans i després d’aplicar els percentatges indicats més amunt, l’alumne haurà d’obtenir una nota final igual o superior a 5. Si la nota final és

  • Inferior a 3,5, l’alumne obtindrà la qualificació de suspens.
  • Entre 3,5 i 5, l’alumne es podrà presentar a la recuperació.
  • L’alumne obtendrà la qualificació de no avaluable qsempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d'avauació.

1.2. Criteris de recuperació

Els alumnes que obtenguin una qualificació final entre 3,5 i 5 i que hagin fet les tres activitats avaluables mencionades més amunt es podran presentar a la recuperació de l’assignatura en la data prevista per la Facultat.Si es supera la prova de recuperació, la nota final del curs és 5, independentment de les notes obtingudes abans. Als alumnes que hagin superat l’assignatura, no se’ls permetrà presentar-se a la re-avaluació per pujar nota. 

1.3. Criteris davaluació

Per superar l’assignatura es considera imprescindible el dominide la normativa; per tant, a l’horad’avaluar les activitats mencionades és amunt, es penalitzaran els errors ortogràfics, l’ús incorrecte dels signes depuntuació, els errors lèxics i els errors morfosintàctics.  

1.4 Procediment de revisió de les proves avaluables

Després de la publicació de las qualificacions de les activitats avaluables menciones més amunt, el professor informarà els alumnes a través de Moodle del dia i de l’hora per la revisió d’aquestes activitats.  

1.5 Irregularitats en les activitats d'avaluació

Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.

2. Avaluació única

Activitats d'evaluació

Peso

Examen 1

45%

Examen 2

45%

Lliurament d'exercicis

10%

Tot allò establert als punts 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 i 1.5 de l'apartat anterior és aplicable també a l'avaluació única. La data per a l'avaluació única coincidirà amb la data de l'examen 2 de l'avaluació continuada. El professor comunicarà a l'alumne la data per a l'avaluació única a través de Moodle a l'inici del curs.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 45% 1,5 0,06 1, 5, 14, 16, 18
Examen 2 45% 1,5 0,06 1, 5, 14, 16, 18
Participació a classe 10% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Bibliografia

Bach, Edmon. (1997): Lecciones básicas de semántica formal, Barcelona, Publicaciones de la UB.
Cann, Ronnie (1993): Formal Semantics: An Introduction, Cambridge, Cambridge University Press.
Escandell, Mª Victoria. (2004): Fundamentos de semántica composicional, Barcelona, Ariel, Cambridge University Press.
Espinal, Mª Teresa. coord. (2014):Semántica, Madrid, Akal.



Programari

No s'aplica.