Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura requereix un domini de l’expressió oral i escrita de l’espanyol equiparable al que s’obté al finalitzar el batxillerat. Es considera imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l’idioma i, en conseqüència, els errors d’ortografia i redacció comportaran un descompte de punts en l’avaluació.
Òbviament, totes les activitats, pràctiques i treballs hauran de ser originals. El plagi total o parcial, és a dir, la presentació de material no original com a propi, no està permès. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte d’avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L'assignatura d'Introducció a la literatura hispanoamericana busca iniciar a l'alumnat en la metodolodía específica d'aproximació a la literatura hispanoamericana, en els seus períodes històrics, els processos de transformació teòric-epistemològica més destacats, així com en els moviments literaris que els acompanyen, les seves temàtiques i gèneres més rellevants. Per a això es plantegen una sèrie de cales en les diferents èpoques literàries des de l'arribada de Colón al continent i els primers escrits sobre el mateix al panorama actual.
Objectius:
Aproximar a l'alumnat a la metodologia específica de la literatura hispanoamericana i als seus marcs d'estudi teòric-epistemològics.
Introduir a l'alumnat en els principals períodes històrics de la literatura d'Amèrica Llatina.
Inciar a l'alumnat en el reconeixement dels autors, temes, gèneres i motius més destacats de la literatura hispanoamericana.
L’aprenentatge d’aquesta assignatura es distribueix de la següent manera:
- Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en els quals es combinarà l’explicació teòrica amb el comentari col·lectiu de textos.
- Activitats supervisades . Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literari.
- Activitats autònomes . Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de recensions, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d´'avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Classes | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de treballs i estudi | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Per a aprovar l'assignatura és necessari haver-se presentat als dos exàmens i haver entregat el treball. S'ha d'obtenir entre totes les activitatsuna mitjana de 5 i la nota mínima de cada activitat ha de ser 3.5 per poder recuperar les proves suspeses. Totes les proves amb una calificació inferior a 5 s´han de recuperar, només es farà la mitjana una vegada s´ha optat a la recuperació.Per a poder optar a fer mitjana final de l'assignatura en cada prova ha d'haver-se aconseguit un mínim de 3.5. Es considerarà "No avaluable" aquell estudiant que no s'hagi presentat a una de les tres proves. El plagi total o parcial suposarà el suspens total del l'assignatura.Les faltes d'ortografia descomptaran 0,25 cadascuna. Una prova ambmés de 10 faltes estarà suspesa. Es prodrá optar a reevalución sempre que l'estudiant s'hagi presentat abans als exàmens i haja entregat el treball.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor oprofessora vetllarà perquè l'estudiant hipugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exam 1 | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Exam 2 | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Treball | 30% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
BIBILIOGRAFIA
Es consignen els manuals i documents més rellevants per a un apropament a la literatura hispanoamericana. A més, el professorat aportara en classe bibliografia específica de cada tema.
ANDERSON IMBERT, Enrique. Historia de la literatura hispanoamericana. México: F.C.E., 1967.
ARACIL, Beatriz, “Sobre el proceso de creación de un imaginario múltiple: América durante el periodo colonial” en Alemany, Carmen y Aracil, Beatriz, América en el imaginario europeo, Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2009.
BELLINI, Giuseppe. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997.
BURGOS, Fernando. El cuento hispanoamericano en el siglo XX. Madrid: Castalia, 1997.
DUBATTI, Jorge. Cien años de teatro argentino. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2012.
ESTEBAN, Ángel. Literatura hispanoamericana. Granada: Comares, 1999.
FERNÁNDEZ, Teodosio; MILLARES, Selena & BECERRA, Eduardo. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Universitas, 1995.
GALEANO, Eduardo. Las venas abiertas de América Latina. Madrid: Siglo XXI Editores, 2003.
GOIC, Cedomil. Historia de la literatura hispanoamericana. 3 vols. Madrid, Crítica-Grijalbo, 1988.
GONZÁLEZ ECHAVARRÍA, Roberto & PUPO-WALKER, Enrique. Historia de la literatura hispanoamericana. 2 volúmenes. Madrid: Gredos, 2006.
GRAHAM-JONES, Jean. Exorcising History. Argentinian Theater Under Dictatorship. Lewisburg/London: Bucknell University Presses/Associated University Presses, 2000.
HENRÍQUEZ UREÑA, Pedro. Historiografía cultural hispanoamericana. Madrid: Verbum, 2007.
ÍÑIGO MADRIGAL, Luis. Historia de la literatura hispanoamericana. 2 Volúmenes. Madrid: Cátedra, 1982-87.
MARINI–PALMIERI, Enrique. Cuentos modernistas hispanoamericanos. Madrid: Castalia, 1989.
MENTON, Seymour. Caminata por la narrativa latinoamericana. México, F.C.E.-Xalapa: Universidad Veracruzana, 2002.
MIGNOLO, Walter. “El pensamiento des-colonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto”. Revista Telar, nº 6, pp. 7-38, 2008.
MIGNOLO, Walter. “Geopolítica de la sensibilidad y del conocimiento. Sobre (de)colonialidad, pensamiento fronterizo y desobediencia epistémica”. Revista de Filosofía, nº 74, 2013.
MONTERROSO, Augusto & JACOBS, Bárbara. Antología del cuento triste. Barcelona: Edhasa, 1992.
MORA, Carmen de. En breve: estudios sobre el cuento hispanoamericano contemporáneo. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2000.
OVIEDO, José Miguel. Antología crítica del cuento hispanoamericano. Madrid, Alianza. Consta de Tres Volúmenes: Siglo XIX: Del Romanticismo al Criollismo, 2001; Siglo XX: Fundadores e innovadores, 1992; Siglo XX: la gran síntesis y después, 1992.
OVIEDO, José Miguel. Historia de la literatura hispanoamericana. 4 volúmenes. Madrid: Alianza, 2001.
PUPO-WALKER, E. El cuento hispanoamericano. Madrid: Castalia: 1995.
RAMA, Ángel. La ciudad letrada. Santiago de Chile: Tajamar Ediciones, 2004.
SAÍNZ DE MEDRANO, Luis. Historia de la literatura hispanoamericana. desde el modernismo. Madrid: Taurus, 1989.
SERNA, Mercedes. Crónica de Indias. Madrid: EdicionesCátedra, 2018.
TODOROV, Tzvetan. La conquista de América. El problema del otro. Madrid: Siglo XXI Editores, 2010.
VALCARCEL, Eva. El cuento hispanoamericano del siglo XX: teoría y práctica. Coruña, Universidade: 1994.
Sobre les LECTURES OBLIGATÒRIES de cada tema, el professorat fara una selecció de textos dins aquesta bibliografia general. S'ha de consignar prèviament a l'alumnat.
Tema 1:
Selecció de texts de la colònia al segle XIX.
Tema 2:
DARÍO, Rubén: Azul. Cantos de vida y esperanza. Edición de Juan María Martínez. Madrid: Cátedra. Selecció.
STORNI, Alfonsina. Antologia. Selecció.
GIRONDO, Oliverio. Antologia. Selecció.
Tema 3:
QUIROGA, Horacio. Cuentos. Ed. Leonor Fleming. Madrid: Cátedra. Selecció.
RULFO, Juan. El llano en llamas. Madrid: Cátedra. Selecció.
Tema 4:
BORGES, Jorge Luis: Ficciones. Madrid: Alianza Editorial. Selecció.
CORTÁZAR, Julio: Bestiario. Madrid: Alfaguara. Selecció.
Tema 5:
GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Ojos de perro azul. Madrid: Alfaguara. Selecció.
GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Todos los cuentos. Madrid: De Bolsillo. Selecció.
GARRO, Elena. Cuentos completos. Madrid: Alfaguara. Selecció.
Tema 6:
GAMBARO, Griselda. Decir sí. La malasangre. Ed. Rita Gnutzmann. Selecció.
BENEDETTI, Mario. Cuentos completos. Madrid: Debolsillo. Selecció.
PÉREZ, Mariana Eva. Instrucciones para un coleccionista de mariposas. Selecció.
Microsoft Teams.