Logo UAB
2023/2024

Història de la Llengua Anglesa

Codi: 106296 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504212 Estudis Anglesos OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Elisabet Pladevall Ballester
Correu electrònic:
elisabet.pladevall@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Susagna Tubau Muntaña

Prerequisits

Cal un nivell inicial d’anglès de C2 (Proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb C2 l’estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o sent; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments i presentar-los d’una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

Es recomana haver aprovat les assignatures de la matèria Lingüística Anglesa de primer i segon curs.


Objectius

L'assignatura introdueix l’estudiant a la lingüística diacrònica, aplicada a la llengua anglesa. Es nodreix de les assignatures en matèria de lingüística sincrònica cursades en els dos cursos anteriors i requereix haver-ne assolit les competències.

En completar l’assignatura, l’estudiant podrà:

  • Descriure i aplicar els fenòmens i processos de la lingüística històrica.
  • Analitzar i descriure les principals característiques ortogràfiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques i lèxiques de l’anglès antic, l'anglès medieval i l'anglès modern.
  • Relacionar la història externa de la llengua anglesa amb les característiques lingüístiques més rellevants de l’anglès a cada etapa.
  • Aplicar els coneixements adquirits a textos representatius de cada estadi de la llengua anglesa amb l’ajuda del diccionari etimològic i, si s’escau, d’un glossari.

Competències

  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Descriure i analitzar sincrònicament i de manera comparada les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de l'anglès i la seva evolució històrica.
  • Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes i habilitats adquirits a l'anàlisi de textos de diferents etapes històriques de la llengua anglesa.
  2. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en lingüística anglesa amb nivell C2.
  3. Descriure i analitzar sincrònicament i diacrònicament les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques de l'anglès.
  4. Descriure i identificar les característiques lingüístiques dels diferents períodes històrics de la llengua anglesa i el seu context social i cultural.
  5. Expressar-se en anglès per escrit i oralment d'una manera eficaç i correcta, en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia adequada pel que fa a l'estudi de la fonètica i fonologia, la sintaxi, la semàntica i la història de la llengua anglesa.
  6. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  7. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
  8. Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de la lingüística anglesa.

Continguts

  • UNITAT 1. Introducció a la lingüística històrica i orígens de la llengua anglesa (de l'Indo-Europeu a l'Anglès Antic)
  • UNITAT 2. Anglès antic (ortografia, fonologia, morfologia, sintaxi i lèxic) i la influència de la història externa en la seva evolució.
  • UNITAT 3. Anglès Medieval (ortografia, fonologia, morfologia, sintaxi i lèxic) i la influència de la història externa en la seva evolució.
  • UNITAT 4. Anglès Modern (ortografia, fonologia, morfologia, sintaxi i lèxic) i la influència de la història externa en la seva evolució.

Metodologia

Classes teòriques i sessions pràctiques, exercicis pràctics, anàlisi de texts, treballs en grups, tutories. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 50 2 1, 2, 3, 4, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2, 4, 5, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i exercicis pràctics 60 2,4 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

Avaluació:

  • Tots els exàmens i assignments són obligatoris.
  • Les dates d'avaluació s'especifiquen al Moodle a principi de curs. Qualsevol canvi (per exemple per cancel·lació de classe imprevista) s'anunciarà degudament.
  • L’estudiantat rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 35% de les activitats d’avaluació.
  • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final.
  • En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
  • Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA.
  • El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS de l’exercici plagiat. Si es plagia per segona vegada, es considerarà l'assignatura SUSPESA. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectualaliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
  • En cas d'absència justificada en un dia d'examen (per exemple per malatia), caldrà que l'estudiant justifiqui l'absència amb documentació pertinent per tal d'optar a una possible recuperació o redistribució de les notes.

Revisió:

  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Recuperació:

  • La recuperació consistirà en una prova de síntesi i hi podran accedir aquells estudiants que hagin obtingut una nota mitjana d'entre 3,5 i 4,9 que hagin presentat tots els ítems d'avaluació.
  • La nota máxima que es pot obtenir en un examen de recuperació és un 5 (excepte en els casos que la recuperació sigui deguda a una absència justificada el dia de l'examen). Les dates de recuperació les fixa la Facultat amb antelació.

Avaluació única:

Els alumnes que optin per avaluació única realitzaran en un únic dia les següents activitats:

  • Examen: 70%
  • Anàlisi de text: 15%
  • Exercici pràctic: 15%


S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada. 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 (Orígens i anglès antic) 35% 8 0,32 1, 3, 4, 5
Examen 2 (Anglès medieval i modern) 35% 8 0,32 1, 3, 4, 5
Tasca 1 15% 4,5 0,18 1, 2, 5, 6, 7, 8
Tasca 2 15% 4,5 0,18 1, 2, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Algeo, John. (2010) The Origins and development of the English Language. Boston: Wadsworth, Cengage Learning. ISBN: 978-1-4282-3148-1

Akmajian, Adrian, Demers, Richard A., Ann K. Farmer i Robert M. Harnish. 2001. Linguistics: An Introduction to Language and Communication. Cambridge, Mass.: MIT Press [capítol 8]

Baker, Peter S. 2012. Introduction to Old English. Hoboken: John Wiley & Sons Inc. [disponible enlínia a https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_miscellaneous_2131098757]

Baldi, Philip. 1983. An Introduction to the Indo-European languages. Carbondale: Southern Illinois University Press.

Barber, Charles (1976) Early Modern English. London: Deutsch.

Baugh, Albert i Thomas Cable. 1993. A history of the English language. London: Routledge.

Comrie, Bernard, Stephen Matthews i Maria Polinsky (eds). 1996. The Atlas of Languages. The Origin and Development of Languages throughout the World. London: Quarto Publishing.

Freeborn, Dennis. 1992. From Old English to Standard English: A Coursebook in Language Variation across Time. Houndmills: Macmillan Press.

Hogg, Richard. 2002. An Introduction to Old English. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Shay, Scott. 2008. The History of English. A Linguistic Introduction. San Francisco: Wardja Press.

Various authors / various years, The Cambridge History of the English Language. Cambridge: CUP.


Programari

No aplica