Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n’hi ha.
Proporcionar eines de reflexió i anàlisi a partir de la crítica feminista a les ciències i les aportacions de la història i la filosofia de la ciència, la tecnologia i l’educació amb perspectiva de gènere, per tal que les estudiants puguin prendre part activa dels diversos debats actuals, així com elaborar programes i mesures per a respondre als reptes de futur en l’àmbit científic i tecnològic amb una perspectiva de gènere interseccional.
1. Introducció. El sorgiment dels Estudis Feministes de la Ciència.
2. L'exclusió de les dones i dels altres: Modernitat, colonialitat i ciència.
3. La mirada androcèntrica en la construcció de la ciència.
4. El règim sexual: l'imperatiu de coherència entre sexe i gènere.
5. Parentiu i noves tecnologies reproductives.
6. Recerca amb perspectiva de gènere.
7. Aportacions de les dones a la ciència, la medicina i la tecnologia. Casos d'estudi.
Les sessions s'organitzen a partir d'una exposició introductòria a cada tema per part de la docent. Els i les estudiants assumeixen el compromís de llegir, prendre notes i fer preguntes al text proposat com a lectura imprescindible per a portar endavant la sessió. Cada estudiant desenvoluparà dues exposicions orals al llarg del curs, amb base en la bibliografia bàsica i d'altres lectures i materials proposats pels i les participants. S'empraran diversos formats de debat i argumentació amb l'objectiu d'integrar els nous continguts, idees i conceptes apresos durant cada classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe de teoria | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques d'aula | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del treballs | 25 | 1 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Lectura comprensiva de textos i altre material per a preparar les classes | 50 | 2 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Recerca de bibliografia i material de suport | 14 | 0,56 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Avaluació continuada
L'avaluació de les competències adquirides en aquesta assignatura és continuada a través de la participació activa de l'alumnat en relació amb les diverses activitats suggerides a classe.
La puntuació final serà la mitjana dels punts obtinguts a cadascuna de les quatre activitats d’avaluació. Aquestes constaran de la participació en els debats i altres dinàmiques de reflexió a l’aula (25%), dues exposicions orals curtes (25% c/u) i un breu assaig (25%). Per tal que l'avaluació sigui efectiva, cal que l'alumnat obtingui una nota mínima de 1,25 en cadascuna de les proves per separat.
La docente informará dels resultats d'aquestes a través de l'Aula Moodle. La nota final es publicarà després de la sessió final de conclusions també a través de l'Aula Moodle.
Les estudiants que no realitzin les proves d'avaluació seran considerades com "No avaluades", exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
En cas que sigui necessari, es durà a terme una prova de recuperació (examen) per a l'alumnat que no hagi superat les proves d'avaluació continuada en conjunt. Per a participar de la recuperació, cal que les estudiants hagin estat prèviament avaluades de totes les proves. A més, cal haver obtingut almenys un 1,25 en cadascuna de les activitats.
Procediment de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació:
En cas que sigui necessari, es realitzarà una prova de recuperació (examen) per a l’alumnat que no hagi superat les proves d’avaluació continuada en conjunt. Per a participar de la recuperació, cal que les estudiants hagin estat prèviament avaluades com a mínim de 2/3 parts del total de les activitats d’avaluació. A més, cal haver obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l’assignatura.
Condicions per a la qualificació “No avaluable”:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30 % de les activitats d’avaluació.
Avaluació única:
L'estudiant o l'estudiant que s'aculli a l'avaluació única haurà de presentar un assaig i fer una presentació oral en la data indicada. Cada activitat ponderarà el 50%.
Per tal que l'avaluació sigui efectiva, el/la estudiant ha de superar cadascuna de les diferents proves per separat i cal obtenir una nota final mínima de 5 punts sobre 10.
Plagi:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Debats, dinàmiques de reflexión al al'aula | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Presentació oral 1 | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Presentació oral 2 | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Bibliografia específica
Cabré Pairet, Ortiz Gómez, T., y Santesmases Navarro de Palencia, M. J. (2017). Feminismos biográficos: aportaciones desde la historia de la ciencia. Arenal (Granada, España), 24(2), 379–404.
Dorlin, Elsa (2020) La matriz de la raza. Genealogía sexual y colonial. Txalaparta.
Haraway, Donna (2004) Testigo_Modesto@Segundo_Milenio. HombreHembra _Conoce_Oncoratón : feminismo y tecnociencia. Barcelona: UOC
Lettow, Susanne (ed.) (2014). Reproduction, Race, and Gender in Philosophy and the Early Life Sciences. State University of New York Press.
Preciado, Beatriz (2008) Testo yonqui. Madrid: Espasa Calpe
Schiebinger, Londa (2004) ¿Tiene sexo la mente?: las mujeres en los orígenes de la ciencia moderna. Madrid: Cátedra; València: Universitat de València.I Instituto de la Mujer
Subramaniam, & Willey, A. (2017). Science Out of Feminist Theory Part One: Feminism’s Sciences. Catalyst (San Diego, Calif.), 3(1).
Wajcman, Judy (2006) El tecnofeminismo. Madrid: Cátedra; València: Universitat de València Instituto de la Mujer
Bibliografia complementària
Adan, Carme (2003) Feminismo e coñecemento: da experiencia das mulleres aocíborg. Coruña: Espiral Maior.
Brotman, Jennie S., Moore, Felicia M. (2008) Girls and Science: A review of four themes in Science Education. JournalofResearch in ScienceTeaching, 45 (9): 971–1002
Cantero, Beatriz (2015) Inclusión del Género en la Enseñanza de las Ciencias. Tesi Doctoral. UAB. Disponible en línia a: <<https://ddd.uab.cat/record/166152>>
Fausto-Sterling, Anne (2006) Cuerpossexuados: la política de género y la construcción de la sexualidad. Barcelona: Melusina
Goldie, T. (2014) The man who invented gender. Engaging the ideas of John Money. Vancouver, UniversityofBritish Columbia Press.
Haraway, Donna. (1995). Conocimientossituados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial, pp. 313-346, en: Cienciacyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid, Cátedra.
Harding, Sandra (1996) Ciencia y feminismo. Madrid: Morata
Keller, Evelyn Fox (1991) Reflexiones sobre género y ciencia. València: Alfons el Magnànim.
Laqueur, Thomas. (2001). La construcción del sexo. Cuerpo y génerodesde los griegoshasta Freud. Madrid: Ediciones Cátedra, Universitat de Valencia, Instituto de la Mujer.
Lorraine, Erika Milam; Nye, Robert A. (2015) An Introduction to Scientific Masculinities. Osiris, 30 (1):1 https://doi-org.are.uab.cat/10.1086/682953
Mayberry, Subramaniam, B., & Weasel, L. H. (2001). Feministsciencestudies: a newgeneration/ EditedbyMaraleeMayberry, BanuSubramaniam, Lisa H. Weasel. Routledge.
Merchant, Carolyn (1996) Earthcare: women and the environment. New York: Routledge
Subramaniam, & Willey, A. (2017). ScienceOut of FeministTheory Part Two: RemakingScience. Catalyst (San Diego, Calif.), 3(2).
No es requereix software específic.