Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha.
L'objectiu d'aquest curs és examinar el lloc que ocupa el llenguatge en l'arquitectura cognitiva des de diferents perspectives, com són la lingüística, la psicologia del llenguatge i la filosofia. Pretén, d'una banda, proporcionar a l'alumnat les eines teòriques per a abordar qüestions sobre la naturalesa del llenguatge i de la cognició lingüística i, per una altra, donar compte de la seva relació amb altres aspectes de la cognició i del pensament. El curs examina com el llenguatge, com a fenomen complex, ens ofereix nombroses claus sobre el funcionament de la ment i del pensament.
Tema I. La facultat del llenguatge
I.1. El llenguatge humà. Llengües naturals. La facultat del llenguatge
I.2. Biolingüística: el llenguatge com a capacitat biològica de l'espècie humana
I.3. Propietats de les llengües
I.4. L'adquisició del llenguatge
I.5. Naturalesa del llenguatge. Llengua interna i llengua externa
I.6. El sistema computacional
I.7. Les anomenades interfícies: el sistema articulatori perceptiu i el sistema conceptual-intencional
Tema II. Les relacions del llenguatge i la cognició
II.1. Pensament i llenguatge
II.2. Parla interna
II.3. Estructura el llenguatge la nostra ment?
II.4. El llenguatge com a eina i bastida
II.5.Llenguatge i consciència
II.6. Llenguatge i modularitat de la ment
Tema III. Llenguatge i processos cognitius
III.1. Processos psicològics en l'ús del llenguatge
1.1. Nocions bàsiques d'arquitectura cognitiva: la teoria computacional de la ment i altres concepcions de l'arquitectura mental
1.2. Percepció i comprensió del llenguatge parlat i escrit
1.3. Producció del llenguatge
1.4. Alteracions del llenguatge en adults
III.2. Ontogènia i filogènia del llenguatge
2.1. Innatisme i especificitat en l'adquisició del llenguatge
2.2. Alteracions en el desenvolupament del llenguatge
2.3. Llenguatge i cognició comparats: cognició i comunicació en animals no humans; el problema dels trets de disseny del llenguatge
2.4. Debats sobre l'origen del llenguatge
Aquest curs s'organitza entorn d'una sèrie de classes teòriques en les quals els professors exposaran els temes del programa, un conjunt de seminaris pràctics que requeriran la preparació prèvia dels alumnes a partir de materials de lectura i l'organització de debats, i la realització supervisada d'una sèrie de tasques i treballs individuals.
A través de les eines del campus virtual es proporcionaran tots els detalls en relació als materials de treball i les dates per a la realització de les activitats proposades al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 3, 5 |
Exercicis pautats d'aprenentatge | 16 | 0,64 | 2, 4, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i supervisió de treballs | 4,25 | 0,17 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos i materials | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Temps d'estudi i de preparació dels temes i els treballs | 62,25 | 2,49 | 2, 3, 4, 6 |
L'avaluació consistirà en la realització d'una prova escrita final, l'elaboració d'un o diversos treballs escrits breus i la realització d'exposicions (individuals o en grup) en els seminaris pràctics del curs.
Examen escrit: correspondrà al 30 % de la nota.
Elaboració de tasques i assaigs: 45 % de la nota.
Presentacions en classe: 25 % de la nota.
Es mantindrà la mateixa distribució de percentatges en la convocatòria extraordinària. L'alumne que hagi aprovat les tasques i assaigs ja realitzats podrà guardar les notes. No és recuperable el 25 % de la nota de presentacions en classe.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
L'estudiant que opti per la modalitat d'Avaluació única haurà de realitzar, en la data indicada, un examen escrit (55 %) i el lliurament dels assajos requerits (45 %).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de lliuraments i assaigs | 45 % | 0 | 0 | 2, 4, 6, 7 |
Examen escrit | 30 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5 |
Presentacions a classe | 25 % | 1,5 | 0,06 | 6, 7 |
Belinchón, M.; Igoa, J.M.; Rivière, A. Psicología del lenguaje: Investigación y teoría. Madrid: Trotta, 2009 (1a ed. 1992).
Boeckx, Cedric. Biolinguistics. ICREA.
Carruthers, P.; J. Boucher (Eds.). Language and Thought: Interdisciplinary Themes. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Carruthers, P. Language in Cognition. En: E. Margolis, R. Samuels, and S. Stich (Eds.) The Oxford Handbook of Philosophy of Cognitive Science. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Clark, A. (1997). Being There: Putting Brain, Body and World Together Again. Cambridge, MA: MIT Press, 1997. Hi ha trad. cast.: Estar ahí, Barcelona: Paidós, 1999.
Cuetos, F., González, J. y De Vega, M. Psicología del lenguaje. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2015.
Chomsky, Noam. Sobre la naturaleza y el lenguaje. Tres Cantos: Akal, 2003.
Chomsky, Noam. What Kind of Creatures Are We? New York: Columbia University Press, 2016.
Eguren L. y Fernández Soriano, O. Introducción a una sintaxis minimista. Madrid, Gredos, 2016.
Escandell, M. Victoria. La comunicación. Lengua, cognición y sociedad. Tres Cantos: Akal, 2014.
Gallego, Ángel. Manual de sintaxis Minimista. Tres Cantos: Akal, 2021.
Gentner, D.; S. Goldin-Meadow (Eds.). Language in Mind: Advances in the Study of Language and Thought. Cambridge, MA: MIT Press, 2003.
Gomila, A. Verbal Minds. Language and the Architecture of Cognition. Amsterdam: Elsevier, 2012.
Gumperz, J. J.; Levinson, S. C. (Eds.). Rethinking Linguistic Relativity. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
Jackendoff, R. (1996). How language helps us think. Pragmatics and Cognition 4 (1996): 1–24.
Langland-Hassan, P.; A. Vicente (Eds.). Inner Speech: Nature and Functions. Oxford: Oxford University Press, 2018.
Mendívil-Giró, J. L. Origen, evolución y diversidad de las lenguas: una aproximación biolingüística. Berna: Peter Lang, 2009.
Mendívil-Giró, José Luis; J. C. Moreno-Cabrera. On Biology, History and Culture in Human Language. A Critical Overview. Sheffield: Equinox, 2014.
Mendívil-Giró, José-Luis. What are Languages? A Biolinguistic Perspective. Open Linguistics 1 (2014): 71–95.
Pinker, S. The Language Instinct. Cambridge, MA: MIT Press, 1994. Hi ha trad. cast.: El instinto del lenguaje, Madrid: Alianza, 1995.
Pinker, S. The Stuff of Thought: Language as a Window into Human Nature. New York: Viking Penguin, 2007.
Sacks, O. (1988). Seeing Voices: A Journey into the World of the Deaf. Berkeley, CA: University of California Press, 1988. Hi ha trad. cast.: Veo una voz. Viaje al mundo de los sordos, Madrid: Anagrama, 2006.
Sedivy, J. Language in Mind: An Introduction to Psycholinguistics. Sunderland, MA: Sinauer Associates, 2014.
Spivey, M. J.; McRae, K; Joanisse, M. F. The Cambridge Handbook of Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Vega, M. de y Cuetos, F. (Eds.). Psicolingüística del español. Madrid: Trotta, 1999.
Vygotsky, L. S. Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press, 1962. Hi ha trad. cast.: Pensamiento y lenguaje, Barcelona: Paidós, 2020.
Whorf, B. Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf. Cambridge, MA: MIT Press, 1956. Hi ha trad. cast.: Lenguaje, pensamiento y realidad, Barcelona: Barral, Barcelona, 1971.
Wilson, R.A. y Keil, F. Enciclopedia del MIT de ciencias cognitivas (2 vols.). Madrid: Síntesis, 2002.
No es requereix programari específic.