Logo UAB
2023/2024

Política Comparada

Codi: 106203 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Stefano Camatarri
Correu electrònic:
stefano.camatarri@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Martha Ogochukwu Dennis

Prerequisits

L'assignatura "Political Institutions" impartida dins del mateix Grau és un requisit previ.

Tot i que per accedir al curs no cal una prova específica del nivell de domini de l'anglès, es recomana un nivell B2 d'anglès del Marc europeu comú de referència per a les llengües.


Objectius

El curs té l'objectiu principal d'introduir l'alumnat en l'assignatura de Política Comparada i els seus principals problemes i reptes des d'un enfocament global (és a dir, combinant contextos tant europeus com extraeuropeus).

En primer lloc, pretén familiaritzar l'alumnat amb el mètode/lògic comparatiu com a estratègia per comprendre la realitat política.

En segon lloc, pretén aprofundir en el coneixement del alumnat sobre conceptes i classificacions estàndard en l'àmbit de la política comparada (com ara règims polítics, sistemes de partits, lleis electorals, tipus i patrons de comportament de vot i participació política, etc.)

En tercer lloc, pretén aclarir com es poden utilitzar les estratègies comparatives per trobar relacions causals entre (és a dir, "explicar") fenòmens polítics. 


Competències

  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Explicar l'estructura i el funcionament de la Unió Europea, i les seves principals institucions, actors polítics i mecanismes d'integració.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer els agents de l'entorn econòmic i la dinàmica d'interacció entre agents privats, institucions locals, nacionals i supranacionals en un context internacional.
  2. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  3. Demostrar capacitat d'expressió oral i escrita en un nivell avançat de llengua anglesa utilitzant conceptes complexos.
  4. Demostrar capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint en els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  5. Demostrar iniciativa i capacitat de treballar de manera autònoma quan la situació ho requereixi.
  6. Demostrar una capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  7. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  8. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  9. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  10. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions.

Continguts

El curs s'estructura en tres apartats principals. Més detalls relacionats amb cada subapartat es proporcionaran al temari del curs:

 

1) 'COMPARACIÓ' I 'POLÍTICA': QUINA RELACIÓ?

- Construcció del context: la política i els seus actors

- La importància d'un "enfocament comparatiu" per a l'estudi de la política

- Lògica de les comparacions: una visió general

2) COMPARACIÓ PER CARTOGRAR EL MÓN POLÍTIC: CATEGORIES I CLASSIFICACIONS

- A nivell de país: règims polítics, sistemes de partits, sistemes electorals, etc.

- Nivell meso: partits polítics, moviments socials, grups d'interès, etc.

- Nivell individual: tipus de participació política, comportament de vot, etc.

2) ENTRE CAUSES I CONSEQÜÈNCIES: COMPARACIÓ PER EXPLICAR ELS FENÒMENS POLÍTICS

- A nivell de país: democratització, autocratització, polarització del sistema de partits, etc.

- Nivell meso: Patrons de competició del partit, retòrica del partit, selecció de candidats, etc. al.

- Nivell individual: opinió pública, actituds polítiques, preferències electorals, etc.


Metodologia

El curs consta de dos tipus de sessions: classes magistrals i seminaris pràctics. Les classes magistrals es dedicaran a la introducció i discussió dels continguts de l'assignatura. En canvi, els seminaris pràctics es dedicaran a presentacions en grup de lectures seleccionades, seguides de comentaris i debats (participatius) i exemples pràctics aportats per l'equip docent. S'espera que tot l'alumnat llegia les lectures programades per a cada seminari i participés en els debats.

Durant els seminaris pràctics, les persones participants també rebran una visió general de les eines pràctiques existents i les fonts de dades concretes per a l'anàlisi política comparada.

En general, la metodologia del curs es basa en la combinació dels elements següents:

 

Activitats dirigides:
- Clases de l'equip docent

- Coneixements i exemples pràctics d'anàlisi política comparada proporcionats durant els seminaris
- Seminaris: presentacions i debats de lectures, comentaris i debats

 

Supervisió:

- Suport/feedback a la comprensió analítica de lectures científiques a la vista de les presentacions en grup

- Suport/feedback individual i grupal a la redacció de treballs

- Seguiment individual i grupal dels continguts de l'assignatura de cara a l'examen final

Activitats autònomes:
- Lectures: articles científics i capítols de llibres
- Estudi individual
- Redacció de treballs i preparació de presentacions seguint les pautes proporcionades per l'equip docent

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 33 1,32 3, 4, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutoria 16,5 0,66 3, 4, 5, 8
Tipus: Autònomes      
Treball/estudi individual i grupal 75 3 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10

Avaluació

L'avaluació d'aquest curs és la següent:

 

- Opció 1: avaluació continua


• Examen final: 50% de la nota.
• Presentacions en grup de lectures: 25% de la nota
• Treball de l'assignatura: 25% de la nota (elaborat per grups reduïts d'estudiants a partir d'una llista de possibles temes).

- Opció 2: avaluació única

• Examen: 50% de la nota (preguntes a partir de la llista de lectures seleccionades de la bibliografia per l'equip docent).
• Comentaris escrits a una lectura (seleccionats a partir de la bibliografia per l'equip docent): 20% de la nota
• Treball individual: 30% de la nota (a partir d'una relació de temes proposats per l'equip docent).

 

Pel que fa a l'avaluació continua:

Durant cada seminari pràctic, grups reduïts d'estudiants s'encarregaran de presentar una lectura obligatòria, seguida d'una breu sessió de debat amb la resta de l'alumnat. Cada presentació, que es farà preferentment en anglès, estarà dirigida a presentar la lectura de manera sistemàtica i es basarà en un ppt. expedient que es lliurarà a l'equip docent amb una antelació mínima d'1 dia. Els presentadors també hauran d'incloure 2/3 preguntes obertes sobre el seu tema per iniciar el debat amb/entre el públic. L'avaluació se centrarà en la claredat de la presentació, l'eficàcia a l'hora de relacionar-se amb l'article i la literatura rellevant, la comprensió dels resultats/descobriments presentats en la lectura i la rellevància de les seves preguntes obertes. L'alumnat que no es presenti a la presentació programada rebran una penalització de 5 punts sobre la seva nota d'aquesta part. La durada de les presentacions, així com la composició i la midade cadagrup, es decidirà un cop estigui disponible la llista definitiva i oficial d'assistents. La presentació significativament més curta o més llarga del llindar previst rebrà una penalització. S'espera que tots els alumnes preparin les lectures i contribueixin activament a les discussions a classe. La presentació de les lectures en la data prevista és obligatòria. Els grups que no es presentin en el moment previst rebran una penalització de 5 punts per aquesta part de la seva puntuació. La mateixa penalització s'aplica als alumnes individuals que no es presenten/s'incorporen al seu grup el dia de la presentació.

Al final del curs, les persones participants elaboraran un treball de grup escollint entre una llista de possibles títols/temes que l'equip docent posara a disposició a l'inici del curs. Els treballs hauran de presentar una pregunta de recerca clara i ben definida i intentar respondre-hi seguint una estratègia comparativa a partir de les nocions apreses durant les classes i de la literatura rellevant. Els treballs tindran l'estructura següent: resum, introducció (que explica els continguts i la rellevància de la pregunta de recerca), secció d'hipòtesis/expectatives de recerca, discussió basada en l'examen d'estudis i troballes existents, conclusions i llista de referències bibliogràfiques (almenys tres referències a s'han d'incloure llibres, llibres/capítols de llibres/articles científics). L'elaboració i discussió de fonts de dades externes (presentades durant les classes i els seminaris) per explorar les hipòtesis és opcional. Els treballs han de tenir un mínim de 5.000 paraules i un màxim de 6.000 paraules, excloent les referències. Els assaigs s'han de redactar en anglès i enviar-los a l'equip docent en el termini indicat. Els assaigs enviats després de la datalímit rebran una penalització d'1 punt per cada dia de retard. El plagi i l'ús de la intel·ligència artificial no es toleraran sota capcircumstància. NO es poden presentar treballs que hagin estat preparats per a altres cursos o per a la tesi.

Al final de les classes, els alumnes faran un examen final. La prova, en llengua anglesa, inclourà 25 preguntes de resposta múltiple sobre els temes exposats durant el curs.

En cas de repetició d'avaluació, s'aplicarà el mateix mètode d'avaluació descrit anteriorment.

 

Pel que fa a l'avaluació única:

L'alumnat que opti per aquesta modalitat d'avaluació, haura de fer el següent:

- Presentar un comentari escrit en anglès (mín. 1500; màxim 3000 paraules, excloses les referències) sobre una lectura que poden escollir entre les seleccionades per l'equip docent (20%)

- Presentar un treball individual en anglès escollint d'una llista de possibles títols/temes (mínim. 3000; màxim. 4000 paraules, excloent les referències). Pel que fa a l'estructura de la redacció, les normes de termini, etc. s'apliquen les mateixes normes del treball de grup per a l'avaluació contínua (30%)

- Fer un examen final (25 preguntes de resposta múltiple). Els continguts de l'examen, en anglès, es basaran en una llista de lectures seleccionades de la bibliografia ampliada de l'assignatura que l'equip docent posarà a disposició de l'alumnat (50%).

En cas de repetició de l'examen, s'aplicarà el mateix mètode d'avaluació descrit anteriorment per a l'avaluació única.

La programació detallada de l'assignautra es duràaterme el primer dia de classe. A principi de curs, l'equip docent informarà també sobre les dates dels exàmens de l'avaluació continuada i de l'única.

 

Altres consideracions importants:

Cada participant serà qualificat amb una nota numèrica que va de 0 a 10, sent 10 la millor nota. En el cas dels exàmens de recuperació, la superació sempre implicarà una nota de 5. 

L'alumnat ha d'assistir com a mínim al 80% de les sessions per aprovar aquest mòdul.

Per a cada tipus d'avaluació (contínua o única), no es pot superar l'assignatura sense participar en cadascun dels tres passos d'avaluació respectius. En cas d'avaluació 'contínua', participants que no hagin contribuït a una presentació durant el curs, no es presentaràn a l'examen.

La superació de l'examen final és un requisit indispensable per aprovar l'assignatura.

Els professors proporcionaran més detalls i informació sobre el procés d'avaluació durant la presentació del mòdul.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Els exàmens on hi ha hagut irregularitats (per exemple, plagi, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Article de grup 25 14 0,56 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Examen final 50 1,5 0,06 1, 4, 5, 8
Presentació de lectures 25 10 0,4 2, 3, 6, 10

Bibliografia

Les lectures bàsiques d'aquest curs són les següents (una bibliografia detallada per a cada sessió estarà disponible al temari abans de l'inici del curs):

 

Eder, C., Mochmann, I. C., & Quandt, M. (2014). Political trust and disenchantment with politics: International perspectives. Brill 

Hislope, R., & Mughan, A. (2012). Introduction to Comparative Politics: The State and Its Challenges. Cambridge University Press.

Klingemann, H. D. (Ed.). (2009). The comparative study of electoral systems. Oxford University Press.

Kriesi, H., Grande, E., Lachat, R., Dolezal, M., Bornschier, S., & Frey, T. (2008). West European politics in the age of globalization. Cambridge University Press.

Landman, T., & Carvalho, E. (2016). Issues and methods in comparative politics: an introduction. Taylor & Francis.

Norris, P., & Inglehart, R. (2019). Cultural backlash: Trump, Brexit, and authoritarian populism. Cambridge University Press.

Siaroff, A. (2022). Comparing political regimes: A thematic introduction to comparative politics. University of Toronto Press.

van der Eijk, C. (2018). The Essence of Politics. Amsterdam University Press.


Programari

No aplicable.