Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No té prerrequisits oficials, però resulta convenient disposar de certs coneixements de lectura en anglès i haver aprovat les anteriors assignatures sobre processos psicològics.
Aquesta assignatura té la pretensió de suposar una introducció a la Psicologia Forense, una de les disciplines més rellevants de la Psicologia Jurídica, i que consisteix en l'aplicació de la ciència psicològica en la resolució d'aspectes controvertits sobre els quals els organismes judicials precisen d'auxili o assessorament. D'aquesta manera, donades les seves característiques i el seu temari, aquesta assignatura pot ser cursada tant dins de la menció a la que pertany (Anàlisi i intervenció psicosocial), com des d'altres mencions o una configuració lliure.
Si bé es tracta d'una assignatura de la que és possible que no s'hagi rebut cap mena de formació amb anterioritat, la seva naturalesa no resulta aliena als coneixements impartits en les assignatures obligatòries del Grau de Psicologia. En aquest sentit, la finalitat de la Psicologia Forense resideix a analitzar i avaluar la conducta humana, encara que en un context professional, el jurídic, diferent a l'habitual. Especialment, més enllà d'una presentació i introducció general, en aquesta assignatura es posa l'accent en la valoració i avaluació dels processos cognitius en procediments judicials de l'àmbit penal i civil. A tall d'exemple, i entre altres, s'aborda el paper de la memòria en l'exactitud de la declaració d'una víctima, la interferència de les distorsions cognitives en la planificació delictiva d'un agressor, o l'adequació de l'entrevista davant l'avaluació d'incapacitació d'una persona amb dificultats cognitives.
D'aquesta manera, ens proposem que en finalitzar l'assignatura l'alumnat sigui capaç de:
Continguts fonamentals:
Addicionalment s'abordaran altres continguts complementaris a través de lectures, material audiovisual i la proposta d'activitats.
ACTIVITAT DIRIGIDA
Classes teòriques i pràctiques 24%
a) Les classes teòriques es complementaran amb o sense suport audivisual i estaran obertes a la discusió dels temes.
b) Les classes pràctiques consistiran en l'aprenentatge de tècniques de mesura i activació de la memòria i en la realtizació d'experiments.
ACTIVITAT SUPERVISADA
-Tutories 5%
- Tutories de seguiment amb el professor presencials o virtuals.
- Seguiment treballs 6%
- Tutoritzación de treballs (individuals i/o grups de forma presencial o virtual)
ACTIVITAT AUTÒNOMA
- Cerca, lectura i síntesi de documentació 25%
- Elaboració d'informes i presentació de treballs escrits 25%
- Realització d'informes de pràctiques, individuals o grupals
- Realització de treballs de recerca i síntesi
- Estudi i comprensió del material 15%
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 2, 3, 6, 8, 9, 10, 14, 15, 17, 18 |
Pràctiques | 12 | 0,48 | 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment treball | 10 | 0,4 | 4, 5, 6, 7, 12, 16, 19 |
Tutories | 10,5 | 0,42 | 3, 6, 8, 9, 10, 14, 15, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca, lectura i síntesi de documentació | 37,5 | 1,5 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 17, 18 |
Elaboració d'informes i presentació de treballs escrits | 37,5 | 1,5 | 4, 5, 6, 7, 16, 19 |
Estudi i comprensió del material | 16,5 | 0,66 | 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant diferents procediments que conformen l'avaluació continuada:
a) Evidència 1 i 2: informes de pràctiques (25%, col·lectives, escrites i virtuals) – Setmanes 4 i 7
b) Evidència 3: Discussió i reflexió de lectura (15%, individual, escrita i virtual) – Setmana 11
c) Evidència 4: Cas pràctic (20%, col·lectiva, escrita i virtual) – Setmana 15
d) Evidència 5: Examen (40%, individual, escrita i presencial) – Segon periode avaluatiu
Per a considerar l'assignatura com aprovada serà necessari complir els següents requisits:
- Una nota igual o superior a 5 en la mitjana de les evidències 1, 2, 3 i 4
- Una nota igual o superior a 5 en l'evidència 5
- La nota final de l'assignatura haurà de ser igual o superior a 5 i serà el resultat de l'aplicació dels percentatges assenyalats en cada evidència una vegada superat els requisits anteriors.
- En cas de no superar aquests requisits, la nota màxima que constarà en l'expedient serà un 4,5.
Es considerarà com a avaluable a la persona que hagi realitzat el 40% o més dels procediments avaluatius del curs.
Al procés de recuperació, seguint la normativa, només es podrà presentar aquella persona que hagi presentat evidències amb un pes almenys de 2/3 de la nota. Aquella persona que vulgui fer la recuperació s'haurà de posar en contacte amb el coordinador de l'assignatura una setmana abans de la celebració de la recuperació. La recuperació consistirà en un examen que contemplarà l'avaluació de la totalitat del contingut abordat en l'assignatura. La nota obtinguda en la recuperació serà la qualificació final que constarà en l'acta de l'estudiant.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Aquesta assignatura ofereix la possibilitat de realitzar l'avaluació única segons els criteris avaluatius disponibles a la normativa de la UAB, s'especifica les seves característiques a continuació:
<tdwidth="72">
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
Ev 1. Examen tipus test dels continguts de tot el temari de l’assignatura. Individual i presencial. |
50% |
Ev 1. 90 minuts |
Totes les evidències s’entreguen el mateix día de l’avaluació de l’assignatura en el segon període avaluatiu |
Ev 2. Resolució de cas pràctic. Individual i entrega virtual |
30% |
||
Ev 3. Treball de reflexió sobre temàtica d'actualitat. Individual i entrega virtual |
20% |
||
|
|||
|
|
En cas de no superar l'avaluació única, s'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.
Finalment, al següent enllaç es pot trobar tota la normativa d'avaluació de la UAB:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1-2 Informes de pràctiques | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19 |
Ev3 Discusions de lectures | 15% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18 |
Ev4 Cas pràctic | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 16, 17, 18 |
Ev5 Examen | 40% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 8, 9, 10, 14, 15, 17, 18 |
En el seu moment es proporcionarà una bibliografia específica per a cada tema, a un nivell general pot consultar-se la següent bibliografia
Bartol, C. R., & Bartlon, A. M. (2018). Introduction to Forensic Psychology: Research and Application. London, UK: SAGE Publications.
Garrido, E., Lovelle, M. I., Mora, S., & Pina, R. (2021). Introducción a la psicología forense. Principios para la evaluación. Barcelona: Editorial UOC.
Garrido, E., Masip, J., & Herrero, M. C. (2006). Psicología Jurídica. Madrid, España: Pearson.
Jiménez, F. (2009). Evaluación psicológica forense: Ámbitos delictivos, laboral y elaboración de informes. Salamanca, España: Amarú Ediciones.
Manzanero, A. L. (2008). Psicología del testimonio. Madrid, España: Pirámide.
Soria, M. A. (2002). Manual de Psicología penal forense. Barcelona, España: Atelier.
Wrightsman, L. S., & Fulero, S. M. (2008). Forensic Psychology. London, UK: Thomson Wadsworth
Cap requisit.