Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Externes en Vellesa i Salut

Codi: 106138 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OT 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Casino Anton
Correu electrònic:
jorgejose.casino@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Podran realitzar els pràcticums

Els estudiants que han assistit a les classes de prevenció de riscos i han superat la prova d'avaluació sobre la prevenció de riscos abans de l'inici del primer pràcticum.

Els estudiants que han assistit a les classes de pràctiques de laboratori de segon. (Consultar calendari)

Els estudiants que hagin assistit a les visites planificades per la valoració i actualització del carnet vacunal i el cribratge tuberculínic, realitzades pel servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de Vall d'Hebron Hospital, abans de cursar la primera assignatura pràcticum.(Consultar calendari)

Els estudiants que tinguin la targeta d'identificació personal que lliura el servei de Gestió Acadèmica de la Unitat Docent Vall d'Hebron, Mòdul Nord.

Els coneixements necessaris per a seguir correctament l'assignatura són els de les assignatures que s'han cursat a primer i segon curs.

També es recomana haver superat les "Cures en infermeria al procés d'envellir"

En aquest sentit, l'estudiant que es matricula d'aquesta assignatura haurà d'aplicar els continguts del document de "Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina" i haurà de mantenir "El Compromís de confidencialitat". Ambdós documents estan disponibles a través del següent enllaç: www.uab.cat/medicina dins de l'apartat Graus: Infermeria; Pràcticum


Objectius

Objectius

En aquestes pràctiques el fonament de les activitats a desenvolupar per a proporcionar una cura integral de infermeria a la persona gran, ha de incloure la participació de l'entorn cuidador

Així com la funció i activitats que el professional desenvolupa tant en l'equip d'atenció primària de salut com als centres soci-sanitaris i residencials.

Ha considerar la participació de la persona gran i la seva família en el seu procés de salut-malaltia.

Cal identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn per atendre a les persones grans en situacions de salut-malaltia com col-lectiu que forma part d'una comunitat.

S'han de tindre presents tan els factors interns com els externs que intervenen en el nivell de salut de les persones grans.

L'activitat de la pràctica es fonamente per que l'estudiant de grau d'infermeria assoleixi les habilitats especifiques com a professional de la salut. Per tant en les pràctiques clíniques els estudiants d'infermeria tenen l'oportunitat de desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un àmbit professional real.

Al llarg del recorregut pràctic l'estudiant amb l'acompanyament d'un professional (tutor), assolirà la capacitat d'integrar els seus coneixements, les actituds, les habilitats i els valors de la infermeria en un entorn assitencial. D'altre banda les pràctiques han de permetre l'aplicació del coneixements teòrics adquirits des de la reflexió i l'aplicación de les habilitats en un entorn real d'iniciación i tenint present el

desenvolupament de la professional a partir de l'aplicació de les evidències i la investigació.

 

Per això l'aprenentatge en les pràctiques clíniques ha de tenir presents els següents principis:

 

-Una major relació i comunicació entre l'estudiant i el tutor/a de pràctiques.

-Una negociació i/o argumentació dels objectius específics del lloc de pràctiques.

-Que l'avaluació sigui significativa i continua per l'estudiant i permeti reflexionar sobre la pròpia pràctica i gestionar-ne el progrés.

-Que les intervencions al llarg del recorregut pràctic que es duguin a terme han de ser supervisades i tenint present els aspectes ètics i legals envers la cura de les persones, garantint en tot moment la seguretat de les persones, respecte a la intimitat i la privadesa

 

 

1-Utilitzar mètodes i procediments necessaris para identificar els problemes de salut mes rellevants entre les persones grans.

2-Identificar les dades estadístiques que fan referència a estudis poblacionals, identificant les possibles causes dels problemes de salut de les persones grans.

3-Promocionar i prevenir la salut en el grup dels ancians.

4-Identificar el canvis associats al procés d'envelliment i la seva repercussió en la salut.

5-Identificar els síndromes geriàtrics mes prevalents en las persones grans.

6-Realitzar intervencions cuidadores dirigides a tractar i prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana.

7-Cures especifiques en la cura de les ferides cròniques, que per la seva prevalença son les Lesions Relacionades amb la Dependencia (LRCD) i les ùlceres vasculars venoses i/o arterials amb aquest grup de població.

8-Cures pal·liatives i control del dolor que milloren la situació en els malalts amb malalties avançades i terminals.


Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  4. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  6. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  7. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  8. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  9. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  10. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  11. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Reconèixer les situacions de risc vital.
  16. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  17. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.

Continguts

Continguts

  1. Els models d'infermeria aplicats a l'atenció de població anciana.

  2. Bases ètiques i metodològiques infermeres.

  3. El codi deontològic, els drets i deures de l'usuari en el marc del sistema assistencial.

  4. L'aplicació del procés d'ensenyament - aprenentatge quan s'ofereixen les cures infermeres a persones ancianes.

  5. Pla d'atenció d'infermeria.

  6. La millora contínua de la qualitat de les cures infermeres.

  7. Guies de pràctica clínica, protocols i pràctica informada per l'evidència.

  8. Alimentació saludable i dietes terapèutiques de les persones ateses.

  9. Prevenció del risc cardiovascular.

  10. Factors que influeixen en els processos d'aprenentatge de les persones ateses, necessitats educatives, objectius d'aprenentatge, estratègies educatives i resultats esperats.

  11. Farmacocinètica i farmacodinàmica dels fàrmacs més comuns a Atenció Primària.

  12. Acompayament i gestió de les cures en situacions de final de vida

  13. Valoració geriàtrica integral (VGI)

  14. Comunicació terapèutica.

  15. Gestió de conflictes.

  16. Gestió de riscos per a la seguretat de la persona atesa.

  17. Cures de ferides cròniques i agudes


Metodologia

Pràctiques clíniques

Constant en una estada en serveis d'hospitalització, socio-sanitaries i/o residències geriàtriques adients a les necessitats de formació i durant les quals cada estudiant tindrà assignat una infermera de la unitat on realitza les pràctiques que vetlla i guia el seu procés d'aprenentatge de forma individualitzada i continuada.

Els torns i horaris seran en funció de les necessitats dels serveis, en principi vuit hores per el matí o la tarda de dilluns a divendres.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) 300 12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Avaluació

Avaluació

L'avaluació del pràcticum es realitzarà amb les següents activitats:

 

1. Avaluació de la pràctica clínica. 60% de la nota final. Aquesta activitat l'avalua la infermera tutora que està a càrrec de l'estudiant durant tot el procés d'aprenentatge.

2. Quaderns reflexius amb 3 casos clínics. 40% de la nota final. Aquesta activitat l'avalua el coordinador del pràcticum. Es tracta d'un recull d'experiències viscudes durant les pràctiques i la seva reflexió crítica al respecte. S'oferiran instruccions detallades a l'inici del pràcticum.

 

És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent, independentment de l'horari en el qual es facin les pràctiques.

 

Es considera una falta justificada les que donen en les següents situacions:

 

- Defuncions de familiars de primer i segon grau de consanguinitat

- Visita mèdica programada

- Malalties agudes

- Exàmens oficials universitaris

- Proves oficials d'idiomes

 

En tots els casos és obligatori el justificant corresponent. S'ha de recuperar les hores. Per cada falta no justificada es restarà de la nota final (de 0 a 10) 0,5 punts.

 

Obtenció de la qualificació final:

 

El requisit per a l'obtenció de la nota final és haver portat a terme la totalitat de les pràctiques i haver obtingut un mínim de 5 a totes les activitats avaluatives (pràctiques clíniques i diaris reflexius). Sense un mínim de 5 a totes les activitat avaluatives no es podrà aconseguir la nota final de l'assignatura.

1. Es considera no avaluable quan l'estudiant hagi faltat a les sessions pràctiques programades.

2. La qualificació final serà el sumatori de les diferents parts que configuren la pràctica. La qualificació final segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

0- 4,9 = Suspens
5- 6,9 = Aprovat
7- 8,9 = Notable
9- 9,5 = Excel·lent
9,6-10 = Matrícula d'honor.

4. L'estudiant té dret a la revisió de les avaluacions. Per a tal fi es concretarà la data en el campus virtual. 5. La valoració de situacions especials i particular, serà avaluada per una comissió configurada a tal efecte.

6. Els horaris i les ubicacions poden estar subjectes a canvis d'última hora sense opció de trasllat.

7. Les despeses de viatge són a càrrec de cada alumne

 

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques al centre asistencial 60 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Entrega d'informes / Treballs écrits (Diaris réflexius) 15 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Entrega d'informes / Treballs écrits (diaris reflexius) 10 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Entrega d'informes / Treballs écrits (diaris reflexius) 15 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

  • Alfaro-Lefevre, R. (2003). El proceso enfermero. 5a ed. Barcelona: Masson.
  • Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson educación.
  • Betolaza, E., Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería 45, 14-18.
  • Colina, J., Medina J.L. (1997). Construir el conocimiento de Enfermería mediante la práctica reflexiva. Rol de Enfermería, 232, 23-30.
  • Gagnier J, Kienle G, Altman DG, Moher D, Sox H, Riley D and the CARE Group. (2013). The CARE guidelines: consensus-based clinical case reporting guideline development. J Clin Epidemiol;67(1):46-51.
  • Luis, M.T. (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica .9a ed. Barcelona: Elsevier Masson
  • Luis, M.T., Fernández. C., Navarro. M.V. (2005). De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3a ed. Barcelona: Masson
  • Medina, J.L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona. Nanda Internacional. (2015). Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasifiación 2015-2017. Madrid: Elsevier
  • Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Elsevier España.
  • Schön, A.D. (1989) La formación de profesionales reflexivos. Barcelona. Paidos.
  • Schon, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Piados MEC.
  • Tellez, S., García, M. (2012). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC. México DF: McGraw-Hill Interamericana

Programari

No es requereix