Logo UAB
2023/2024

Cures d'Infermeria en l'Atenció Hospitalària Pediàtrica

Codi: 106132 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Antonio del Oso Moran
Correu electrònic:
juan.deloso@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha establerts prerequisits, però es recomana haver superat l'assignatura “Cures Infermeres en la Infància, l'Adolescència i a la Dona”.


Objectius

L'assignatura es programa al quart curs del Grau d'Infermeria i forma part del grup  de les assignatures de la menció Infància i salut, de formació optativa.

Els objectius generals són:

  • L' estudi del nen i la nena des de el moment del naixement i fins l'adolescència. Posant l'èmfasi en el desenvolupament del nen i la nena, i l'adolescent en situacions de malaltia.
  • Aplicar les principal eines infermeres que col·laboren a la millora de la pràctica infermera en l'atenció especialitzada.

De forma específica es treballaran els següents objectius:

  • Planificar el procés de cures a les persones ateses, seguint un dels models de les necessitats humanes. Ha d'aplicar les etapes del procés de cures.
  • Descriure els diferents models d'educació sanitària mes utilitzats en l'àmbit de la salut. Ha de identificar l'objectiu que vol aconseguir dels models
  • Seleccionar els plans de cures mes adients que permetin intervenir sobre l'estrès de l'Infant i la família davant la malaltia i l'hospitalització. Ha de fonamentar amb evidencies perquè es consideren les mes adients.
  • Analitzar el concepte de cures pal·liatives des de un model infermer. Ha de identificar les accions que ajuden a garantir el confort, el benestar i la qualitat de vida.
  • Analitzar les intervencions proposades en el pla de cures. Ha de justificar la seva pertinença amb el model de cures seleccionat.
  • Seleccionar les intervencions més adients, per tractar els problemes de salut que presenten els nens i les nenes de 0 a 18 anys. Ha de justificar amb evidencies les intervencions infermeres en cadascun d'ells.
  • Analitzar les cures, sobre l'estrès de l'Infant i la família davant de la malaltia i l'hospitalització. Ha de identificar i justificar amb evidencies les accionsque garanteixin l'estabilització de la situació i la prevenció de complicacions.

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Demostrar que es coneixen les estratègies per adoptar mesures de confort i atenció de símptomes, dirigides al pacient i la seva família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les bases de les cures en persones amb dolor.
  2. Analitzar les bases de les cures pal·liatives en persones en situació crítica i processos de final de vida.
  3. Analitzar situacions de cures infermeres relacionades amb plantejaments ètics.
  4. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Demostrar que se saben executar maniobres de suport vital bàsic.
  7. Descriure les alteracions de salut més prevalents en la infància i l'adolescència, les seves manifestacions (necessitats alterades) i les cures infermeres que cal desenvolupar en aquests problemes de salut.
  8. Descriure les cures infermeres específiques que afavoreixen l'adaptació dels nounats i la prevenció de complicacions.
  9. Identificar els elements que poden posar en risc la salut de les persones en relació amb la utilització i gestió dels fàrmacs.
  10. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  11. Identificar les característiques d'una pràctica professional humanista.
  12. Identificar les característiques de la relació assistencial que permeten desenvolupar un procés d'atenció centrat en la persona.
  13. Proposar mesures que garanteixin el respecte d'opinions, creences i valors sense emissió de judicis de valor .
  14. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades, innovadores i creatives.
  15. Reconèixer les situacions de risc vital.
  16. Reflexionar sobre el dret a la informació i a la participació garantint l'autonomia en la presa de decisions i la confidencialitat de la informació.

Continguts

  • Cures infermeres al nadó a terme.
  • Dur a terme cures d'infermeria al nounat prematur i d'alt risc i a la seva família.
  • Cures al nen  hospitalitzat i la seva família.
  • Comunicació i suport emocional a l’infant  hospitalitzat i a la seva família.
  • Cures a l’infant amb patologia respiratòria.
  • Cures a l’infant amb patologia digestiva.
  • Cures a l’infant amb patologia nefrològica.
  • Cures a l’infant amb patologia neurològica.
  • Cures a l’infant sotmès a cirurgia  pediàtrica.
  • Cures a l’infant amb patologia oncohematològica.
  • Dolor en pediatria.
  • Cures pal·liatives pediàtriques.

Pràctiques d’habilitats clíniques avançades (PHCAs). Continguts:

  • NIDCAP (Neonatal Individualized Developmental Care and Assessment Program).
  • Tècniques i intervencions I: Procediments i cures respiratòries
  • Tècniques i intervencions II.
  • Comunicació i gestió emocional en l'atenció al nen  i família.
  • Càlcul i administració de medicació.

Treballs grupals. Casos:

  • Malaltia de membrana hialina
  • Enterocolitis necrotizant
  • Cardiopaties congènites
  • Trasplantament cardíac
  • Meningitis bacteriana
  • Insuficiència renal  crònica
  • Síndrome d’abstinència del nadó
  • Bronquiolitis  aguda en el lactant
  • altres

Metodologia

La metodologia emprada serà:

  • Classes expositives amb la finalitat de explicar les evidències més actuals, clarificar dubtes i relacionar conceptes on els estudiants hi tinguin una major dificultat.
  • Presentacions grupals: realització i presentació d'una situació clínica d'infermeria pediàtrica en l'àmbit de la infància, l'adolescència en hospitalització per malaltia crítica, nounats i altres problemes de salut prevalents a la infància i/o d'una situació clínica d'infermeria pediàtrica.
  • Pràctiques d’habilitats clíniques avançades i simulació clínica de casos: amb la finalitat de dur a terme determinats procediments i l'aplicació de diferents protocols, i guies clíniques procediments en les cures infermeres per atendre nens ingressats en unitats pediàtriques.
  • Tutories individualitzades: es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES (PHCA) 15 0,6 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
TEORIA 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
EXPOSICIÓ PÚBLICA DE CASOS CLÍNICS 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ESTUDI PERSONAL/LECTURA D'ARTICLES 94 3,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

El sistema d'avaluació s'organitza en diverses activitats avaluatives distribuïdes al llar del curs:

  1. Realització i presentació d'una situació clínica d'infermeria pediàtrica (representa el 20% de la qualificació final), en l'àmbit de la infància i l'adolescència en hospitalització per malaltia crítica, crònica o cures pal·liatives. Aquesta activitat és grupal. El procés d'avaluació serà mediant 2 rúbriques d'avaluació formativa: una rúbrica de presentació escrita i una rúbrica de presentació oral.
  2. Prova escrita que representa el 50% de la qualificació final de l’assignatura. Aquesta prova permet avaluar la capacitat d'aplicar el coneixement en la cura de nens sans, així com d'organitzar i integrar idees i informació.
  3. Pràctiques d’habilitats clíniques avançades (PHCAs). S'avaluarà la preparació prèvia, l'assistència, actitud i participació dels estudiants, així com la elaboració d'anotacions de suport. Serà avaluada mediant una rúbrica d'avaluació formativa. Representen el 15% de la qualificació final de l’assignatura.
  4. Realització d’un treball escrit relacionat amb la pràctica infermera pediàtrica en atenció hospitalària realitzat sota un anàlisi d’interseccionalitat i des de una perspectiva de gènere. Representa el 15% de la qualificació final de l’assignatura.

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

El requisit per a l'obtenció de la nota final mitjançant avaluació continuada és haver-se presentat a totes les parts avaluades i tenir-les superades amb una nota de 5 o superior.

Es considerarà no avaluable mitjançant avaluació continuada a l'estudiant que no hagi com a mínim 4 de les 5 pràctiques d’habilitats clíniques avançades (PHCAs) programades.

Per a participar al procés de recuperació l'alumne ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de un 55% de la qualificació total de l'assignatura. Per participar al procés de recuperació l'alumne ha de haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura. Les PHCAs, per el seu caràcter eminentment pràctic, no són recuperables.

La qualificació final de la assignatura serà la mitjana ponderada de les diferents parts que la configuren.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

Del 0 a 4.9 = Suspens

Del 5.0 al 6.9 = Aprovat

Del 7.0 al 8.9 = Notable

Del 9.0 al 10 = Excel·lent

Del 9.0 al 10 Matrícula d'Honor (s'atorgarà a aquells estudiants que hagin obtingut els millors qualificacions totals superiors o iguals a 9, dins del cup del 5% d'alumnes matriculats en l’assignatura).

 L'estudiant te dret a la revisió de les avaluacions. Per a tal fi es concretarà la data en el campus virtual.

La valoració de situacions especials i particular, serà valorada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNICES AVANÇADES (PHCA) 15% 0 0 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
TREBALLS ESCRITS 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

En consonància amb la metodologia utilitzada resolució autònoma de casos clínics a partir de la teoria i, donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és la de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant ha de fer-se competent en la cerca i gestió de la informació.


Programari

Gestor Bibliogràfic: Mendeley