Logo UAB
2023/2024

Educació Afectivosexual

Codi: 106128 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OT 4 A

Fe d'errades

S'han produït canvis en el pes de les següents activitats d’avaluació: examen (45%) i exposició oral (45%).

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Manuel Leyva Moral
Correu electrònic:
juanmanuel.leyva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Luis Lopez Perez
Pablo Rodriguez Coll
David Téllez Velasco

Prerequisits

No es contemplen.


Objectius

  1. Comprendre les diferències conceptuals entre sexe i gènere, sexualitat i afectivitat
  2. Discutir sobre la construccio social del plaer, l'eròtica i com gestionar/promoure el consentiment. 
  3. Analitzar l'impacte del gènere i el sexe en la salut de les persones i comunitats.
  4. Conèixer la fisiopatologia, tractament, prevenció i cures infermeres relacionades amb les infeccions de transmissió sexual més prevalents a Catalunya. 
  5. Conèixer les principals programes preventius existents a Catalunya.
  6. Conèixer la fisiopatologia, tractament, prevenció i cures infermeres relacionades amb les patologies de l'aparell reproductor més prevalents a Catalunya. 
  7. Analitzar les violències associades al gènere presents al context europeu.
  8. Proposar intervencions basades en l'activisme i el compromís social. 
  9. Comprendre el procés de sexualització en les diferents etapes de la vida des d'una mirada bioloògica, psicològica i social.
  10. Conèixer els diferents mètodes de planificació familiar. 

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  3. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora adaptats a les necessitats i demandes del context d'anàlisi.
  5. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  6. Avaluar les intervencions educatives orientades al foment d'estils de vida saludables i a l'autocura.
  7. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  8. Dissenyar estratègies d'educació per a la salut en persones, famílies i grups.
  9. Dissenyar programes d'acció comunitària.
  10. Fer una història clínica, un examen físic, un de psicològic i un diagnòstic d'infermeria de manera específica per a homes i dones, incorporant-hi, a més, la diversitat afectivosexual, d'identitat i d’expressió de gènere.
  11. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  12. Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat dins del seu context social i cultural.
  13. Identificar estils de vida saludables i conductes preventives i terapèutiques en la persona, grup o comunitat.
  14. Identificar les habilitats i estratègies efectives de les intervencions orientades a la promoció i prevenció de la malaltia tenint en compte els recursos, els valors i les creences de les persones, famílies o grups.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades, innovadores i creatives.
  16. Valorar l'estat de la salut de l'individu, família o comunitat i identificar els problemes i els factors interns i externs que afecten la seva salut.

Continguts

  • Anatomia i fisiologia de l'aparell reproductor femení.
  • Anatomia i fisiologia de l'aparell reproductor masculí.
  • Sexualitat/Plaer al llarg de la història.
  • Patologia de l'aparell reproductor  – Patologia Orgànica.
  • Violència obstètrica.
  • ASSIR: funcionament, serveis i programes.
  • Plaer i Afectivitat.
  • Eròtica.
  • Consentiment i agressió sexual.
  • Sexualitat en situacions especials.
  • Mites i Llegendes associats a la sexualitat.
  • Prevenció de les ITS/VIH/Embaràs.
  • Identitat de gènere.
  • Orientació sexual.

Metodologia

L'assignatura s'impartirà fent servir dues modalitats docents:

  1. Teoria: aquesta modalitat inclou classes magistrals expositives, exercicis i discussions en grup. 
  2. Seminaris: aquesta modalitat contempla la resolució de casos en grup petit, així com exposicions orals per part de l'alumnat, revisió d'evidències i discussions. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 12 0,48 3, 2, 4, 5, 6, 10, 7, 8, 9, 16, 15
Teoria 13 0,52 1, 16, 13, 12, 11, 14
Treball autònom 50 2 3, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 16, 13, 12, 11, 14

Avaluació

1. Exàmen. Suposa el 40% de la nota final. Es tracta d'un examen tipus test que inclou els continguts treballats a totes les activitats docents de l'assignatura. 

2- Defensa oral de treballs: Suposen el 40% de la nota final. El grup gran es divideix en subgrups i treballaran una sèrie de casos que hauran de resoldre's en una exposició oral grupal. S'avaluaran fent servir unes rúbriques dissenyades per a tal fi que estaràn disponibles a Moodle. S'avaluarà fonamentalment la capacitat per a identificar i prioritzar problemes, la revisió de la literatura, la proposta d'intervenció-avaluació i l'escriptura acadèmica. No s'acceptaran treballs fora del període establert.

3. Lliurament d'informes (autoavaluació)Suposa el 10% de la nota final. El dia del darrer seminari cada estudiant haurà de lliurar, via Moodle, un informe autoavaluatiu de 2-3 pàgines on reflexioni i avaluï el seu grau d'assoliment de les competències incloses en la guia. El format de l'exercici és lliure. Així mateix, ha de quedar clar quin coneixement ha estat adquirit i qual no. L'informe ha de ser realista, ha d'estar justificat de forma clara, i ha d'incloure una nota numèrica entre el 0 i el 10 . L'informe serà revisat pel tutor/a responsable de cada grup de seminari especialitzat. En cas de gran discrepància amb l'opinió de professor/a, el document serà retornat a l'estudiantat perquè reflexioni sobre la seva avaluació i la rectifiqui. No s'acceptaran autoavaluacions fora del període establert. El no lliurament de l'exercici suposa una qualificació de 0.

Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a companys/es i/o docents, pot suposar el suspens immediat de l’assignatura. En cas de sospita i/o confirmació s'informarà a la coordinació del grau. 

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

El requisit per a l’obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut en cadascuna d'elles una nota superior o igual a 5.

Es considerarà no avaluable quan el/la estudiant hagi faltat a 2 o mes sessions de seminari sense causa justificada.

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del9.0 al 10 = Matrícula d'honor

L'alumnat té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle.

Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova de recuperació al final de l'assignatura.

Les situacions especials i particulars es valoraran pel coordinador de l'assignatura i el/la tutor/a del grup.

Totes les eines avaluatives estaran disponibles a Moodle a l'inici de l'assignatura.

Per optar a matrícula d’honor cal haver asistit/participat en les actitivats extracurriculars proposades vinculades a l’assignaturea durant el semestre.

Absències:

Es consideren absències justificades les següents situacions:

  • Exàmen oficial
  • Malaltia aguda
  • Visita mèdica especialitzada
  • Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
  • Defunció d'un familiar o persona propera

Fora d'aquestes situacions, cada absència injustificada suposarà una reducció d'un punt er cada absència en la nota final, fins a un màxim de 2 absències.

Nota: Aquesta assignatura NO preveu el sistema l'avaluació única


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoavaluació 10% 0 0 1, 2, 7
Exposició oral 40% 0 0 1, 3, 2, 4, 6, 10, 7, 8, 9, 15
Exàmen 40% 0 0 5, 16, 13, 12, 11, 14

Bibliografia

 Llibres:

  • Ballester Brage. (2020). Els tallers per a pares, mares i alumnes sobre pornografia i educació afectivosexual. Anuari de l’Educació de les Illes Balears, 2020, 386–392.
  • Belmonte Martín, & Aznar Márquez, J. (2016). La educación afectivosexual en España desde el enfoque de la igualdad. In Las Políticas Públicas de Igualdad: una Visión Calidoscópica. Universidad Miguel Hernández.
  • French. (2009). Sexual Health. John Wiley & Sons, Incorporated. https://doi.org/10.1002/9781444322569
  • Humphreys, & Campbell, J. C. (2010). Family violence and nursing practice (2nd ed.). Springer Publishing Company.
  • Leyva Moral. (2023). Sentir - crear - cuidar: relatos reales sobre el VIH que promueven la empatía / Juan M. Leyva Moral (Primera edició). Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
  • López Sánchez. (2012). Sexualidad y afectos en la vejez / Félix López Sánchez (Catedrático de Psicología de la Sexualidad de la Universidad de Salamanca). Ediciones Pirámide.
  • Martínez Ortega, & León González, S. (2019). Atención y cuidados profesionales a mujeres víctimas de violencia de género / autora: Rosa Ma Martínez Ortega; coordinadora: Sara León González. Fuden.
  • Martín-Romo Mejías. (2015). Valoración y cuidados de enfermería en infecciones de transmisión sexual / coordinador de la obra: Juan Martín-Romo Mejías. (2a. edición.). Editorial ICB.
  • Morales. (2020). La sexualidad en La vejez. Espiral (Guadalajara, Mexico), 27(77), 273–282. https://doi.org/10.32870/eees.v27i77.7129
  • Pardell Dominguez. (2022). El significado de la sexualidad para las mujeres españolas durante el puerperio. Análisis teórico para reconstruir los cuidados enfermeros.
  • Pitarch Centelles. (2019). Les invisibles: educació afectivosexual des de les ciències socials (Vol. 23). Universitat Jaume I.
  • Rantell. (2021). Sexual Function and Pelvic Floor Dysfunction: A Guide for Nurses and Allied Health Professionals. Springer International Publishing AG.
  • Venegas Medina. (2018). El romance adolescente: un análisis sociológico de la política afectivosexual en la adolescencia.

 Articles:

  • Leyva-Moral, J. M., Feijoo-Cid, M., Moriña, D., Caylà, J. A., Arando, M., Vall, M., Barbera, M. J., Armengol, P., Vives, A., Martin-Ezquerra, G., Alsina, M., & García Olalla, P. (2018). Gay Circuit Parties in Barcelona and Their Impact on Gonorrhea Incidence. Archives of sexual behavior47(7), 2027–2034. https://doi.org/10.1007/s10508-018-1220-9
  • Huertas-Zurriaga, A., Palmieri, P. A., Aguayo-Gonzalez, M. P., Dominguez-Cancino, K. A., Casanovas-Cuellar, C., Linden, K. L. V., Cesario, S. K., Edwards, J. E., & Leyva-Moral, J. M. (2022). Reproductive decision-making of Black women living with HIV: A systematic review. Women's health (London, England)18, 17455057221090827. https://doi.org/10.1177/17455057221090827
  • Huertas-Zurriaga, A., Palmieri, P. A., Edwards, J. E., Cesario, S. K., Alonso-Fernandez, S., Pardell-Dominguez, L., Dominguez-Cancino, K. A., & Leyva-Moral, J. M. (2021). Motherhood and decision-making among women living with HIV in developed countries: a systematic review with qualitative research synthesis. Maternidad y toma de decisiones en mujeres que viven con el VIH en países desarrollados: una revisión sistemática con síntesis de investigación cualitativa. Reproductive health18(1), 148. https://doi.org/10.1186/s12978-021-01197-6
  • Leyva-Moral, J. M., Aguayo-Gonzalez, M., Palmieri, P. A., Guevara-Vasquez, G., Granel-Grimenez, N., & Dalfó-Pibernat, A. (2020). Attitudes and beliefs of nurses and physicians about managing sexual health in primary care: A multi-site cross-sectional comparative study. Nursing open8(1), 404–414. https://doi.org/10.1002/nop2.641
  • Leyva-Moral, J. M., Castro Ávila, J., Villar, M., López, B., Adell, H., Meroño, M., Santander, K., Ferrer, L., Mesías-Gazmuri, J., Astudillo Alonso, R., Rojas Castro, D., Casabona, J., & Folch, C. (2023). Impact of the COVID-19 Health Crisis on Trans Women and Cis Men Sex Workers in Spain. Archives of sexual behavior52(2), 629–638. https://doi.org/10.1007/s10508-022-02405-5
  • Pardell-Dominguez, L., Palmieri, P. A., Dominguez-Cancino, K. A., Camacho-Rodriguez, D. E., Edwards, J. E., Watson, J., & Leyva-Moral, J. M. (2021). The meaning of postpartum sexual health for women living in Spain: a phenomenological inquiry. BMC pregnancy and childbirth21(1), 92. https://doi.org/10.1186/s12884-021-03578-y
  • Romero Lombardo, D. (2013). Identidad de género en personajes de ficción infantil y juvenil: hacia una ruptura de los estereotipos. Acciones E Investigaciones Sociales, (29), 173–200. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.201129543
  • Santander-Morillas, K., Leyva-Moral, J. M., Villar-Salgueiro, M., Aguayo-González, M., Téllez-Velasco, D., Granel-Giménez, N., & Gómez-Ibáñez, R. (2022). TRANSALUD: A qualitativestudy of the healthcare experiences of transgender people in Barcelona (Spain). PloS one17(8), e0271484. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271484
  • Venegas Medina. (2010). Educar las relaciones afectivosexuales, prevenir las diferentes formas de violencia de género. Global social work, 1(2), 162–182.
  • Venegas. (2014). El cuerpo en la escuela de las ausencias. La educación afectivosexual en la batalla entre coeducar o segregar. Revista Iberoamericana de Educación, 64(1), 1–10. https://doi.org/10.35362/rie641350

Programari

Mendeley