Logo UAB
2023/2024

Metodologia Científica i Bioestadística

Codi: 106104 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Feijoo Cid
Correu electrònic:
maria.feijoo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Sandra Cabrera Jaime
Pablo Rodriguez Coll
Albert Navarro
Rosa García Sierra

Prerequisits

Cap


Objectius

 Aquesta assignatura conté la formació bàsica en metodologia científica i bioestadística de la titulació. Els professionals d'infermeria quan exerceixen la seva professió, s'enfronten a un conjunt de situacions-problema,en les que posen a prova les seves capacitats (selecció d'informació, organització del raonament, distinció entre lo fonamental i lo accessori, interpretació estadística dels problemes de salut ...).La finalitat és estructurar un pensament crític i reflexiu que permeti la lectura crítica de la investigació en ciències de la salut i l'anàlisi dels problemes de salut utilitzant l'estadística per promoure una pràctica infermera d'excel·lència. L'assignatura planteja els coneixements i habilitats fonamentals per aplicar en la realització del treball fi de grau.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  2. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  3. Demostrar habilitats en la recerca bibliogràfica.
  4. Descriure els conceptes de ciència, recerca científica i mètode científic.
  5. Descriure les característiques dels principals sistemes d'informació.
  6. Explicar els principis ètics implicats en la recerca infermera.
  7. Formular preguntes de recerca partint de l'evidència científica.
  8. Identificar elements propis del procés de recerca.
  9. Identificar els diferents mètodes de recerca en ciències de la salut.
  10. Identificar la necessitat d'investigar i utilitzar l'evidència científica en les cures.
  11. Interpretar dades estadístiques i qualitatives i les seves possibles repercussions a la pràctica clínica.
  12. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

A continuació es realitza una breu descripció de l'assignatura:

  1. Bases del coneixement científic: Fonts i tipus del coneixement humà. El mètode científic.
  2. Característiques i limitacions del mètode científic.
  3. Metodologies quantitativa i qualitativa: Introducció i diferències entre ambdues.
  4. Procés d'investigació.
  5. Problema de recerca i formulació d'hipòtesis.
  6. Revisió i cerca bibliogràfica.
  7. Disseny d'estudis. Mostra i Població.
  8. Mètodes de recollida de dades.
  9. Avaluació dels articles científics: Validesa interna i validesa externa. Infermeria basada en l'evidència.
  10. Conceptes generals d'estadística: terminologia bàsica de la investigació i de l'estadística. Principis de la mesura.
  11. Recollida, tabulació i presentació gràfica de resultats.
  12. Principis bàsics de l'estadística descriptiva inferencial.
  13. Maneig de fitxers de dades estadístiques.
  14. Presentació i interpretació de resultats en articles científics.

Metodologia

Les diferents metodologies d'aprenentatge vertebren l'assoliment tant dels continguts teòrics com de les habilitats corresponents a un pensament reflexiu-crític en la resolució de problemes infermers basats en el mètode científic. En les línies següents es realitza una breu descripció de cada metodologia docent

A la teoria s'impartiran els continguts teòrics necessaris del bloc de coneixements de metodologia científica i del bloc de bioestadística.

Als seminaris (SEM) els i les estudiants treballaran en grups petits. Aquesta tipologia docent pertany al bloc de metodologia científica. S'iniciaran a la lectura crítica i reflexiva d'articles originals de l'àmbit infermer i/o  de les ciències de la salut. A modus d'exemple mirar Impacto en la salud del programa de intervención comunitaria «Educación para la salud en la adolescencia». Aquests seminaris ajudaran a identificar i discutir sobre exemples reals (articles originals/científics) els continguts teòrics realitzats prèviament. Els articles originals reflecteixen els resultats d'algunes de les intervencions infermeres. La lectura crítica dels mateixos orientarà la presa de decisions infermera basada en el mètode científic.

Les Pràctiques de laboratori (Plab) pertanyen als dos blocs: 14h a bioestadística i 3h a metodologia científica. A les pràctiques pertanyents al bloc de bioestadísticas'analitzaran dades quantitatives amb un software d'anàlisi quantitatiu; a les pràctiques pertanyents a metodologia científica es realitzaran cerques d'informació en bases de dades científiques prèvia planificació de la cerca. L'anàlisi de les dades quantitatives servirà per realitzar el treball integrat. EL treball integrat pretén ser un treball que aglutini coneixements i habilitats d'ambdós blocs.

A les pràctiques d'aula (PAUL) es realitzarà el treball integrat en algun dels formats de difusió de la recerca. A les PAUL es guiarà l'escriptura i desenvolupament de cada una de les parts corresponents del treball: introducció, material i mètodes; resultats, conclusions i implicacions per la pràctica. El problema de recerca ja estarà prèviament  definit des de la coordinació de l'assignatura i serà el mateix per tot primer. A les PAUL es treballarà en els mateixos grups petits que prèviament s'han fet als seminaris.

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRACTIQUES D'AULA 8 0,32 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12
PRACTIQUES DE LABORATORI 17 0,68 3, 5, 7, 12
SEMINARIS 12 0,48 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12
TEORIA 28 1,12 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 1 0,04 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 76 3,04 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

AVALUACIO CONTINUADA

L’assignatura es presenta en dos blocs d’avaluació: metodologia científica (MET) i bioestadística (BIO) amb diferent activitats d’avaluació. Totes les activitats d’avaluació són de realització obligatòria, en cas de no presentar-se es qualificarà com a No Avaluable (NA) i es quantificarà com a zero (0).

La qualificació de cada bloc de coneixement de l’assignatura (metodologia científica i bioestadística) és la mitjana ponderada de les diferents activitats d’avaluació de cada bloc. Per aprovar l’assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final. Quan es suspengui l'avaluació continuada, l'estudiant es pot presentar a la recuperació. Cal tenir en compte que, segons normativa general, per participar a l’examen final de recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. Aquesta prova de recuperació inclourà tot el temari del bloc de coneixements suspès.

Les activitats d'avaluació de cada bloc estan descrites a la taula. A partir d’aquestes sis activitats avaluatives es generen dues notes, una per a cada bloc de l’assignatura. L’avaluació de l’assignatura es desglossa de la següent manera:

(AV1) Prova objectiva: Examen final de metodologia científica: 25%. 

(AV2) Avaluació oral: proves estructurades (metodologia científica: 10%. 

(AV3) Entrega de treballs: Treball integrat (metodologia científica): 15%

(AV4) Prova objectiva: examen parcial de bioestadística: 5%

(AV5) Prova objectiva: examen final de bioestadística: 30%

(AV6) Entrega de treballs: Treball integrat (bioestadística): 15%

A partir d’aquestes sis activitats avaluatives es generen dues notes, una per a cada bloc de l’assignatura;nota de metodologia científica (NotaMET) i nota de bioestadística (NotaBIO). 

NotaMET: nota de Metodologia científica a partir de AV1, AV2 i AV3.

Per a poder obtenir aquesta nota s’ha de complir que: Av1 sigui igual o superior a 4 i AV2 sigui igual o superior a 4,0 i AV3 sigui igual o superiora 4,0. Si AV1 < 4,0 o AV2 < 4,0 o AV3 < 4,0 l’alumne/a haurà d’anar a l’examen de recuperació del bloc de Metodologia científica on obtindrà la nota de recuperació d’aquell bloc (NotaMETRec). NotaMETRec recupera el 100% del bloc de Metodologia científica, vol dir que la nota final d’aquest bloc serà NotaMETRec per aquells/es alumnes que hagin anat a recuperació, sense promitjar-seen cap cas amb AV1, AV2 o AV3.

NotaBIO: nota de Bioestadística a partir de AV4, AV5 i AV6.

Per a poder obtenir aquesta nota s’ha de complir que: AV5 sigui igual o superior a 4,0 i AV6 sigui igual o superior a  4,0. Si AV5 < 4,0 o AV6 < 4,0 l’alumne/a haurà d’anar a l’examen de recuperació del bloc de Bioestadística on obtindrà la nota de recuperació d’aquell bloc (NotaBIORec). NotaBIORec recupera el 100% del bloc de Bioestadística, vol dir que la nota final d’aquest bloc serà NotaBIORec per aquells/es alumnes que hagin anat a recuperació, sense promitjar-se en cap cas amb AV4, AV5 o AV6.

LA nota final de l’assignatura (NotaFINAL) serà la mitjana de NotaMET i NotaBIO. Per aprovar l’assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final, en cas contrari s'anirà a recuperació del bloc suspès.

a) Si NotaMET igual o superior a 4,0 i NotaBIO igual o superior a 4,0 la NotaFINAL serà la mitjana de NotaMET i NotaBIO.

b) Si NotaMET igual o superior a 4,0; NotaBIO < 4,0 i NotaBIORec igual o superior a 4,0 la NotaFINAL serà la mitjana de NotaMET i NotaBIORec.

c) Si NotaMET < 4,0, NotaMETRec igual o superior a 4,0 i NotaBIO igual o superior a 4,0 lanota final serà la mitjana de NotaMETRec i NotaBIO.

d) Si NotaMET < 4,0;  NotaMETRec igual o superior a 4,0;  NotaBIO < 4,0 i NotaBIORec igual o superior a 4,0 la nota final serà la mitjana de NotaMETRec i NotaBIORec.

e) Si NotaMETRec < 4,0 o NotaBIORec < 4,0; la nota final serà la mitjana del cas b), c) o d), segons correspongui, sempre que aquesta mitjana sigui inferior a 5, o es fixarà en 4.3 si fos major a 5.

Definició de NO AVALUABLE (NA): En cada bloc de coneixements, s’entendrà per No Avaluable (NA) aquella situació en la que l’estudiant NO es presenti al 50% o més de les activitats d’avaluació. Així mateix, tenir un NA en un dels blocs de l’assignatura, suposarà un NA en tot el conjunt de l’assignatura.

Revisió Proves: tenen dret a revisió de les proves d’avaluació tots els i les estudiants prèvia cita amb el professorat corresponent. La revisió consistirà en una tutoria individual ones farà el feed-back en relació a la seva avaluació.

El tractament de casos particulars es realitzarà a partir d’un comitè docent (format pel coordinador de l’assignatura, i 2 dels professors de la mateixa, 1 de cada departament implicat) on s’avaluarà la situació particular de cada estudiant i es prendran les decisions més adients.

 

AVALUACIO ÚNICA:

L’estudiantat que es vulgui afegir a l’avaluació única ho haurà de fer seguint els terminis establerts per gestió acadèmica. El mateix dia d’avaluació única s’avaluarà de tota l’assignatura amb les corresponents activitats d’avaluació.

L’assignatura es presenta en dos blocs d’avaluació: metodologia científica (MET) i bioestadística (BIO) amb diferent activitats d’avaluació.  Les proves avaluatives de l’avaluació són les següents:

  1. Bloc de metodologia científicaAU (50%): Dos Exàmens tipus test (Ex1METAU (25%) i  Ex2METAU (25%)). L’examen 1 consistirà en preguntes associades al contingut teòric i preguntes associades a la cerca d’informació en bases de dades científiques. L’examen 2 consistirà en preguntes tipus test associades a la lectura crítica d’un article original. Aquest article original es posarà a disposició de l’estudiantat via Moodle i s’haurà de portar imprès el dia de l’avaluació. A modus d'exemple mirar Impacto en la salud del programa de intervencióncomunitaria «Educación para la salud en la adolescencia»
  2. Bloc de BioestadísticaAU: (50%) s’avaluarà  amb un Examen tipus test (ExBIOAU). L’examen consistiràen preguntes associades a contingut teòric,  a l’anàlisi de dades amb software informàtic i càlcul estadístic. Tanmateix es faran preguntes sobre l’article original que s’ha de portar imprès

A partir d’aquestes tres activitats avaluatives es generen dues notes, una per a cada bloc de l’assignatura;nota de metodologia científica (NotaMETAU) i nota de bioestadística (NotaBIOAU). LA nota final de l’assignatura (NotaFINALAU) serà la mitjana de NotaMETAU i NotaBIOAU. Per aprovar l’assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.

El càlcul de la nota final de l’assignatura es farà de la següent manera:

NotaMETAU: nota de Metodologia científica avaluació única ( a partir dels 2 exàmens tipus test Ex1METAU i  Ex2METAU). Per a poder obtenir aquesta nota s’ha de complir que: Ex1METAU igual o superior a 4,0 i Ex2METAU igual o superior a 4,0;  si no s’arriba al 4,0 en cadascú dels exàmens de metodologia científica no es podrà promitjar amb l’altre bloc de coneixements i es suspendrà ‘assignatura havent d’anar a recuperació.

NotaBIOAU: nota de Bioestadística avaluació única ( a partir 1 examen tipus test (ExBIOAU).

Per a poder obtenir aquesta nota s’ha de complir que: ExBIO ³4,0;  si no s’arriba al 4,0 no es podrà promitjar amb l’altre bloc de coneixements i es suspendrà havent d’anar a recuperació.

La recuperació de l’avaluació única es realitza el mateix dia que la recuperació de l’avaluació continuada. A la recuperació l’estudiantat s’avalua del bloc suspès en el cas de bioestadística i/o de l’examen/s suspès/os a metodologia científica. El nombre d’exàmens i estructura seran els mateixos que els d’avaluació única del bloc suspès però es proposarà un altre article original a portar imprès. El càlcul de la nota final de l’assignatura segueix els mateixos criteris: s’ha d’obtenir un mínim de 4 en cada examen per poder promitjar, així com s’ha d’obtenir un mínim de 4 a cada bloc de coneixement per poder promitjar. Per aprovar l’assignatura durant la recuperació cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.

 La revisió de la qualificació final (incloent la de la recuperació) segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (1 prova parcial de metodologia científica) 25% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (2 proves parcials bioestadística) 35% 2 0,08 2, 7, 11, 12
Avaluació mitjançant l'entrega de treballs escrits (Treball Integrat) 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12
Avaluació oral: proves estructurades (metodologia científica) 10% 2 0,08

Bibliografia

Bibliografía bàsica:

  1. Albert Navarro Giné, Sergio Salas Nicás. Iniciación a la bioestadística para enfermería y otras profesiones sanitarias. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions, 2021.
  2. Josep M. Argimon Pallás, Josep Jiménez Villa. Métodos de investigación clínica y epidemiológica.  5ª ed. Barcelona: Elsevier, España,SA, 2019.
  3. Susan K. Grove, Jennifer R. Gray, Nancy Burns. Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. Madrid. Elsevier. 6a ed. 2019
  4. Bee, P.; Brooks, H.; Callaghan, P. and Lovell. K. A research handbook for patients an public involvement. Manchester, Manchester University Press, 2018.
  5. Denise F. Polit, Cheryl Tatano Beck. Essentials of nursing research: Appraising Evidence for Nursing Practice. Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott/Williams & Wilkins Health. 8th ed. 2018

Bibliografia de consulta:

  1. Nancy Burns, Susan K. Grove. Investigación en enfermería. Madrid. Elsevier 5a ed. 2016.
  2. Wayne W. Daniel. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. México: Limusa, 2002.
  3. Erik Cobo, Pilar Muñoz, José Antonio González. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico P, González JA. Barcelona: Elsevier Masson, 2007.

 

Recursos d'Internet

  1. https://doaj.org/
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  3. http://www.scopus.com/home.url
  4. http://www.easp.es/exploraevidencia/
  5. http://www.fisterra.com/

Programari

El programa estadístic Jamovi s'utilitza a les pràctiques de laboratori de bioestadística