Logo UAB
2023/2024

Cultura, Societat i Salut

Codi: 106103 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Manuel Leyva Moral
Correu electrònic:
juanmanuel.leyva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Andrea Moreu Valls
Miquel Diaz Martinez
Jorge Casino Anton
Alba Planella i Jimenez
Daniel Gomez Garcia
Cristina Casanovas Cuéllar

Prerequisits

Cap


Objectius

  1. Comprendre els conceptes de cultura, ètnia i raça.
  2. Aplicar els conceptes de relativisme cultural i etnocentrisme en la discussió de continguts i casos
  3. Comprendre el Model d'Infermeria Transcultural i els Models de Competència Cultural, aplicant-ho a la resolució de casos clínics.
  4. Aplicar el model de cures centrades en la persona en la discussió de continguts i casos
  5. Comprendre les característiques del Model Biomèdic i el Model de les Ciències Socials i l'impacte en la salut de les persones i comunitats.
  6. Conèixer el determinants socials de la salut i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
  7. Conèixer les pràctiques relacionades amb la salut, malaltia i mort dels grups culturals més presents a Catalunya.
  8. Comprendre els conceptes sexe, gènere, identitat i orientació i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
  9. Identificar estratègies per reduir la discriminació i potenciar la tolerància vers la diversitat.
  10. Familiaritzar-se amb l'anàlisi interseccional dels fenòmens.
  11. Aplicar la perspectiva de gènere en el raonament infermer.

 


Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  3. Analitzar les desigualtats socials que es manifesten a partir dels eixos de desigualtat social i les necessitats que es deriven.
  4. Identificar diferents models explicatius del binomi salut-malaltia des de la perspectiva social.
  5. Identificar els determinants de la salut i els eixos de desigualtat que s'observen en l'estructura social.
  6. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  7. Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat dins del seu context social i cultural.
  8. Identificar la importància de la competència cultural en les cures infermeres.
  9. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  10. Identificar la manera en què les persones gestionen els processos de salut tenint en compte els aspectes culturals, els valors i les creences que generin prejudicis.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Reconèixer les relacions de jerarquia i poder que s'estableixen per raons de gènere en la dinàmica social i les especificitats que s'observen en el context social i multicultural.

Continguts

  1. Diferencies conceptuals entre etnia, cultura, comunitat entre d'altres.
  2. Conceptes de sexe i gènere. Què és la perspectiva de gènere? 
  3. Violències masclistes, racistes i lgtbiqfòbiques. Detecció precoç i prevenció. Impacte en la salut de les persones i comunitats.
  4. Creences de salut i malaltia en diferents grups culturals al nostre context.
  5. Els determinants socials de la salut.
  6. Infermeria Transcultural.
  7. Competència cultural: consciència, coneixement, habilitats i necessitats. 
  8. Biopoder. Model biomèdic vs model social.
  9. Feminismes, interseccionalitat i perspectiva de gènere.
  10. Model de cures centrades en la persona 
  11. Model de cures humanitzades

Metodologia

L'assignatura està dividida en dos grans blocs: 

  1. Classes teòriques en grup gran, es a dir, amb tot l'estudiantat matriculat a l'assignatura. Es farà servir la metodologia "aula inversa"
  2. Seminaris de discussió de casos. Aquestes activitats es realitzen amb grup mitjà i cada grup té assignat un docent que farà el seguiment i docència. L'assistència als seminaris és obligatòria. 

 

AULA INVERSA: Aquesta metodologia requereix que l'alumnat es prepari prèviament els continguts a treballar en classe. Es facilitaran vídeos i lectures imprescindibles per a la discussió que es realitzarà a classe. Es obligatori assistir al 75% de les classes. 

SEMINARIS: En grups de 22-25 estudiants es treballaran una sèrie de situacions que l'alumnat ha de resoldre en grup i presentar-lo de forma oral. Es faran servir les metodologes docents casos clinics i fotografia narrativa. Es obligatori assistir al 90% de les classes. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 20 0,8 1, 2, 3, 9, 11, 12, 13
Teoria 30 1,2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 98 3,92 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10

Avaluació

Aquesta assignatura utilitza la metodologia "Classe Inversa" per a les classes teòriques. Això significa que a classe, el docent no impartirà la classe expositiva tradicional sinó que facilitarà una sèrie de materials i lectures que l'alumnat haurà de treballar en el seu temps de treball autònom. La preparació d'aquests materials és imprescindible per al correcte desenvolupament de la classe, ja que el professor es dedicarà a fomentar la discussió i la resolució de dubtes per a consolidar els aprenentatges. En aquestes sessions de classe el professor pot sol·licitar a l'alumnat l'entrega de petits exercicis que són requisit per a poder optar a l'avaluació final de l'assignatura. 

  1. Examen tipus test. Tasca individua que representa el 35% de la nota final de l'assignatura. 
  2. Exposicions orals. Tasca grupal que representa el 30% de la nota final de l'assignatura. En grup petit cada grup ha d'exposar la resolució dels seus exercicis i participar activament en la discusió que s'estableixi en el grup. En aquells casos que es detecti la participació irregular d'algun membre/s del grup, el/la docent podrà avaluar de forma individual a aquella persona/es. 
  3. Treball escrit. Tasca individual que representa el 35% de la nota final de l'assignatura. Cada estudiant ha de llegir dos llibres i escriure un treball en base a instruccions concretes que seran facilitades a l'inici de l'assignatura. Les entregues seran en dos moments diferents de l'assignatura. 

Cal aprovar cada activitat amb un mínim de 5 punts per poder calcular la nota final. En cas contrari l'assignatura constarà com a suspesa i el/la estudiant haurà de recuperar en les dates establertes. 

Qualsevol signe de plagi suposarà el suspens de l'assignatura.

No es tolerarà cap acció irrespectuosa cap a la resta de l'alumnat i docents. En cas necessari s'informarà a la coordinació del grau per a obrir una comissió d'anàlisi que pot suposar el suspens de l'assignatura

Aquesta assignatura no contempla l'avaluació única. 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 30% 0 0 4, 9, 11, 12
Exàmen 35% 2 0,08 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treballs escrits 35% 0 0 1, 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13

Bibliografia

  • Bela-Lobedde, D. (2021). Minorías. Plan B. 
  • Galao Malo, R., Lillo Crespo, M., Casabona Martínez, I., Mora Antón, M.D. (2005). ¿Qué es la enfermería transcultural? Una aproximación etimológica, teórica y corporativista al término. Evidentia, 2(4).
  • Goffman, E. (2008). Estigma: la identidad deteriorada. En Amorrortu (Ed.), Journal of occupational medicine and Toxicology (London, England) (2a. ed., Vol. 2).
  • Heras González, P. (2005). La medicalización desde el punto de vista de los/as actores/actrices: la influencia en su identidad, perspectiva antropológica. En Mari Luz Esteban Galarza & J. P. Góme (Eds.), La salud en una sociedad multicultural: desigualdad, mercantilización y medicalización. X Congreso de Antropología (43-61).
  • Leyva-Moral, J. M. (2006). Homosexual y adolescente. Rol de Enfermería29(9), 11-16.
  • Leyva-Moral, J. M. (2011a). Climaterio, competencia cultural y cuidados de enfermería. Rol de Enfermería34(9), 5.
  • Leyva-Moral, J. M. (2011b). La relación entre las mujeres inmigrantes ecuatorianas climatéricas y los profesionales de la salud : una asignatura pendiente. Index de Enfermería20(4), 224-228. 
  • Leyva-Moral, J. M. (2012). El climaterio y la biomedicina: reflexiones desde la enfermería y la sociología de la salud y la enfermedad. Revista ROL de enfermería35(3), 20-26.
  • Leyva Moral, J. M. (2014). La dominación del cuerpo femenino: análisis feminista del climaterio y las prácticas de cuidado profesional. Ene. https://doi.org/10.4321/s1988-348x2014000100005
  • Leyva Moral. (2023). Sentir - crear - cuidar : relatos reales sobre el VIH que promueven la empatía  / Juan M. Leyva Moral (Primera edició). Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
  • Lillo Crespo, M., Casabona Martínez, I. (2006) Fenómenos migratorios, competencia cultural y cuidados de salud. Cultura de los cuidados, 20, 87-91
  • Lillo Crespo, M. (2018). ¿Por qué es necesaria una mirada enfermera global hacia los cuidados y el desarrollo de la competencia cultural en enfermería? Revista Colombiana de Enfermería, 16, 13.
  • López Rodríguez, S. (2019). El devenir «mujer» en Simone de Beauvoir. Dos Bigotes.
  • Marrero González, C. (2013). Competencia cultural: enfoque del modelo de Purnell y Campinha-Bacote en la práctica de los profesionales sanitario. ENE. Revista de Enfermería7.
  • McFarland, M. R. ., & Hiba B. Wehbe-Alamah. (2018). Leininger’s transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill.
  • Pérez-Ciordia, I. (2011). Las «no enfermedades» y la medicalización. JANO00, 73-76.
  • Purnell, L. D. (2005). The Purnell Model for Cultural Competence. The Journal of Multicultural Nursing & Health11(2), 7-15.
  • Roura, M., Domingo, A., Leyva-Moral, J. M., & Pool, R. (2015). Hispano-Americans in Europe: what do we know about their health status and determinants? A scoping review. BMC public health15(1), 472. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1799-x
  • Serra Galceran, M., Mestres Camps, L., González Soriano, M., Leyva-Moral, J. M., De Dios Sánchez, R., & Montiel Pastor, M. (2013). Competencia clínico cultural : Análisis de la capacitación de los profesionalesde la salud. Index de Enfermería22(1-2), 16-19. https://doi.org/10.4321/s1132-12962013000100004
  • Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. (2013). Violencia de género y Atención Primaria de Salud: una visión desde la consulta. Editorial Médica Panamericana.
  • The World Professional Association for Transgender Health. (2012). Normas de atención para la salud de personas trans y con variabilidad de género. 7a edición.
  • Wehbe-Alamah, H., & McFarland, M. (2020). Leininger’s Ethnonursing Research Method: Historical Retrospective and Overview. Journal of Transcultural Nursing31(4), 337-349. https://doi.org/10.1177/1043659620912308
  • Yava, A. & Tosun, B. (Eds.) (2021). Transcultural Nursing: Better and Effective Nursing Education for Improving Transcultural Nursing Skills. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. 

Programari

Mendeley