Logo UAB
2023/2024

Nutrició

Codi: 106099 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Mónica Amado Sanjuan
Correu electrònic:
monica.amado@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

José Aguilera Ávila
Jose Rodriguez Alvarez
Enrique Claro Izaguirre
Sara Pablo Reyes
Victor Jose Yuste Mateos
Daniel Gomez Garcia
Aleix Fontanals Jimenez
Geneva Navarro Fernandez
Maria Antonia Baltrons Soler
Jordi Puig Pla

Prerequisits

No aplicable.


Objectius

Aquesta assignatura pretén formar a l'alumnat en les competències que necessiten les infermers/es per poder oferir serveis assistencials de manera eficient i efectiva. Aquesta assignatura pretén aporta els coneixements necessaris de bioquímica, nutrició i alimentació per poder ajudar a les persones a gestionar la necessitat d'alimentar-se consensuant i pactant l'alimentació equilibrada o la dieta terapèutica que necessiten segons la situació de salut, l'edat, el gènere, els factors socials i culturals.

Els coneixements d'aquesta assignatura es construeixen sobre les bases aportades per l'Estructura del Cos Humà, Funció del Cos Humà, Bases ètiques i Metodològiques de la Infermeria i Cultura, Societat i Salut. Els continguts teòrics d'aquesta assignatura s'imparteixen durant el segon semestre de primer curs.

Al mateix temps aquesta assignatura serveix de base teòrica per altres assignatures de cursos superiors com són: Farmacologia, Cures Infermeres a l'Adult I i II, Cures Infermeres en el Procés d'Envellir, Cures Infermeres a la Infància, Adolescència i a la Dona i Cures Infermeres en Situacions Complexes.


Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Descriure les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital per promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
  3. Determinar els problemes que es presenten amb més freqüència quan les persones amb problemes de salut no segueixen la dieta terapèutica planificada, proposant intervencions efectives perquè s’hi adhereixin.
  4. Dissenyar dietes adequades en persones sanes i en els problemes de salut més prevalents.
  5. Identificar els problemes nutricionals de més prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  7. Reconèixer els nutrients i els aliments on es troben, que permeten cobrir les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut.

Continguts

El contingut de l'assignatura és impartit per docents dels departaments d'infermeria i bioquímia de la Facultat de Medicina. L'assignatura la coordinen les professores Mònica Amado Sanjuan del departament d’infermeria i la Maria Antonia Baltrons del departament de Bioquímica.

 

Unitat I. Energia i nutrients

• Estructura i propietats dels nutrients. Requeriments i recomanacions generals

- Carbohidrats simples i complexes. Fibra vegetal

- Lípids: greixos saturats i insaturats; lípids essencials

- Proteïnes i aminoàcids

- Vitamines

- Minerals i oligoelements

- Aigua

 

Unitat II. Metabolisme dels Macronutrients

- Introducció al metabolisme i homeòstasi de l'energia

- Digestió, absorció i metabolisme dels nutrients

• Carbohidrats

• Lípids. Transport de lípids en la sang

• Proteïnes i altres compostos nitrogenats. Balanç nitrogenat

• Interrelacions metabòliques entre els teixits en el cicle alimentació-dejú

 

Unitat III. Valoració de l'estat nutricional

• Antropometria. Índex de massa corporal, perímetres de cintura i maluc, plecs cutanis Unitat IV. Grups d'aliments: composició, característiques i importància per a la salut

 

Unitat IV. Grups d'aliments: composició, característiques i importància per a la salut

• Aliments rics en carbohidrats i fibra: Grup dels cereals, tubercles i llegums. Grup de les fruites, verdures i hortalisses

• Aliments rics en proteïnes i lípids: Grup de la llet i derivats. Grup de les carns, peixos i ous

• Altres aliments: Grup miscel.lània: alcohol, additius, contaminants

 

 Unitat V. Alimentació saludable

• Característiques de l'equilibri nutricional.

• Lanecessitat d'una alimentació saludable en cada etapa de la vida. Factors biològics, psicològics, socials i culturals que influeixen en el comportament alimentari.

• Taules de composició d'aliments. Racions d'aliments. Comportament alimentari. Valoració de l'alimentació.

• Via oral, enteral i parenteral. Disfagia

• Escales de valoració de l'estat nutricional nutricional.

 

Unitat VI. Dietes terapèutiques

• Introducció a la dietoteràpia.

• Característiques de la dieta. Valoració de necessitats, identificació dels problemes. Formulació d'objectius. Proposar i justificar les intervencions educatives per la persona assistida i la família. Confeccionar la dieta amb la persona. Realització d'una dieta. Problemàtica de l'acompliment de les dietes terapèutiques. Avaluació. Continuïtat assistencial de la persona atesa per mantenir l'adherència a la dieta.

• La necessitat d'alimentació de les persones amb problemes de salut més prevalents i/o d'alt impacte.

• Manipulació i reglamentació dels aliments: problemes més prevalents.


Metodologia

TEORIA i  SEMINARIS

El contingut del mòdul I,II i III i IV  s'imparteix per professors/es del departament de Bioquímica per mitjà de classes teòriques participatives i paral·lelament es fan seminaris de discussió de casos per tal de mobilitzar els coneixements necessaris segons cada cas.

El contingut dels mòduls V i VI s'imparteix pel departament d'Infermeria per mitjà de classes teòriques participatives i seminaris en els que es treballa la dieta equilibrada i les dietes terapèutiques.

TUTORIES 

Les tutories individualitzades es podran concretar contactant prèviament pel Campus Virtual amb el professorat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS (SEM) 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
TEORIA (TE) 24,5 0,98 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
LECTURA D'ARTICLES/ INFORMES D'INTERÈS/ ESTUDI PERSONAL/ELABORACIÓ DE TREBALLS/CERCA BILBIOGRÀFICA 95 3,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

Criteris d'avaluació:

La nota global de l'assignatura constarà de la mitjana de les notes obtingudes de 2 petites proves escrites d'avaluació contínua (20%, cadascuna 10%), una prova escrita final (50%) i de l'avaluació de casos pràctics corresponents a l'mòdul V i VI (30 %). El contingut avaluat a la prova escrita seran els continguts teòrics de les unitats  de I a la VI, amb el requisit d'obtenir  la nota mínima de 3.5  dels continguts de les unitats (V, VI).

Per aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada: Obtenir un mínim de 5 en la nota mitjana de les proves escrites, i un mínim de 5 en l'avaluació de casos pràctics dels mòduls V i VI, per tal de fer el càlcul de la nota final. L'assistència als seminaris corresponents als mòduls V i VI seran obligatòries, l'alumnat que presenti un total de més de 2 faltes d'assistència suspendrà la part corresponent als mòduls V i VI. L'alumnat que no hagi superat les proves escrites amb un mínim de 5 podrà presentar-se a una prova final de recuperació. La data d'examen de recuperació quedarà determinada pel calendari d'exàmens de la UAB del curs vigent.

L’alumnat que no hagi superat l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova final de recuperació.

Avaluació Única:

La nota global de l'assignatura constarà d’una prova escrita final (70%) i de l'avaluació de casos pràctics corresponents a l'mòdul V i VI (30 %) mitjançant prova escrita. El contingut avaluat de la cada un dels temes en la prova escrita final (70%) haurà de superar la nota mínima de 3.5 de les unitats (I,III,IV) juntes, la unitat II, i les unitats (V, VI) juntes per poder fer la mitjana les notes de cada un dels temes i obtenir la nota global de l'examen.

Per aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació única: Obtenir un mínim de 5 de les dues proves escrites, part teòrica i pràctica dels mòduls V i VI. L'alumnat que no hagi superat les proves escrites amb un mínim de 5 ambdues proves podrà presentar-se a una prova final de recuperació, amb les mateixes característiques.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES 20% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
AVALUACIÓ MITJANÇANT CASOS PRÀCTICS I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bioquímica:

Feduchi. Bioquímica. Conceptos esenciales. 2021. 3ª edición. Editorial Médica Panamericana

Denise R Ferrier Bioquímica. 2017. 7ª edición Lippincott Williams & Wilkins.

Angel Gil. Tratado de Nutrición Tomo 1. Bases fisiológicas y bioquímicas de la nutrición. 2017. 3ª edición. Editorial Médica Panamericana

Grimm P. Nutrición. Texto y atlas. 2021. 8ª edición. Editorial Elsevier.

Thomson JL, Manore MM, Vaughan LA. Nutrición. 2008. Editorial Pearson Educación.

Dietes i Alimentació:


Programari

No aplicable