Logo UAB
2023/2024

Veu, Direcció i Cançó

Codi: 106075 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500797 Educació Infantil OT 4 A
2500798 Educació Primària OT 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Cecilia Gassull Bustamante
Correu electrònic:
cecilia.gassull@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Joaquim Maria Vallvé Cordomí
Núria Molins Macau

Prerequisits

Certificat de grau elemental de música o bé superació d'una prova de nivell


Objectius

  • Obtenir recursos per adquirir una bona actitud corporal necessària en el cant i en la direcció musical.
  • Conèixer les bases fonamentals per cantar amb una veu natural que sigui alhora un bon model per
  • als alumnes.
  • Conèixer i interpretar amb criteri musical un ampli repertori de cançons, tradicionals i d'autor.
  • Saber analitzar i classificar les cançons des del punt de vista musical i estructural.
  • Assolir les bases tècniques de direcció coral

Competències

    Educació Infantil
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
    Educació Primària
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Estar capacitat per a cantar i fer cantar en grup, escoltant i respectant a la resta.
  2. Estar capacitat per a treballar en equip.
  3. Estar capacitats per cantar i fer cantar en grup, escoltant els altres i respectant els altres.
  4. Estar capacitats per treballar en equip.
  5. Haver adquirit coneixements i capacitats i habilitats en la dimensió expressiva i perceptiva de la veu, la cançó, el cant coral i la direcció musical.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  7. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  8. Reconèixer el valor de les activitats musicals relacionades amb el cant, la cançó i la direcció musical en la formació de la persona i el papel fonamental que té a les activitats escolars.

Continguts

1. El cant

1.1. La veu natural

1.2. Actitud corporal. Gest i so

1.3. Control respiratori

1.4. Control vocal: producció, amplificació i projecció

1.5. Timbre, expressivitat i sensibilitat musical

2. La cançó

2.1. Repertori de cançons tradicionals catalanes, d'altres països i d'autor

2.2. Cançons a una veu, cànons i cançons a dos i tres veus

2.3. Elements formals i estructura de la cançó

2.4. Composició i acompanyament de cançons

2.5. Criteris en la selecció del repertori i en la interpretació

3. La direcció musical

3.1. Actitud corporal

3.2. Gest de direcció

3.3. Criteris d'interpretació


Metodologia

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Aquesta és una assignatura fonamentalment pràctica, amb el suport de la teoria necessària, i el protagonista en el procés d'ensenyament i aprenentatge és l'estudiant. Sota aquesta premissa s'ha planificat la metodologia de l'assignatura, que complementa la pràctica individual i col·lectiva al voltant de la veu, la cançó i el gest. 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Realització d'activitats musicals (cant i direcció), en petit grup i individuals. Simulació de classes per part de l'alumnat per tal de portara la pràctica aspectes de la veu, la cançó i la direcció 43 1,72 1, 2, 3, 5, 8
Tipus: Supervisades      
Seguiment tutoritzat per tal d'orientar el desenvolupament vocal, l'aprenentatge de cançons i la tècnica de direcció. 30 1,2 5, 8
Tipus: Autònomes      
Analitzar cançons, elaborar un cançoner, dirigir cançons i fer un treball personal sobre la pròpia veu i l'actitud corporal 72 2,88 4, 5, 7, 8

Avaluació

Per tal de poder superar l'assignatura, s'ha de tenir en compte:

  • D'acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest
  • Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.

El treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup 

En cas que les autoriutats sanitàries no permetessin la presencialitat, les activitats d'avaluació es duran a terme de manera telemàtica

 

ACTIVITATS AVALUATIVES I DATESD'AVALUACIÓ I REAVALUACIÓ DE L'ASSIGNATURA

  • Avaluació individual de la vei i la direcció en base a la prova final de la menció de música: 17 de juny
  • Prova final escrita: al finalitzar el 1Q
    • fitxa d'anàlisi
  • Treball pràctic en grup: durant el mes de maig
    • treball del cançoner
  • treball pràctic individual
    • Treball de rutina d'escalfament: mes de desembre
    • exercicis realitzats al llarg del curs   
  • Reavaluació: 1 de juliol

 

També es tindrà en compte les actituds transversals com: la participació, l'escolta activa, el respecte, la cooperació i la puntualitat.

Tot i que diferents parts avaluatives tenen elements de veu, de cançóide direcció, cada un d'aquests àmbits te un pes dins la nota final del 33,3%. Per poder superar l'assignatura s'han d'haver aprovat els tres àmbits així com les parts individuals-

 

AVALUACIÓ ÚNICA


L'avaluació única, constarà de les següent proves el dia 17 de juny:

  • Avaluació individual de la veu i la direcció en base a la prova final de la menció
  • prova final escrita de la part de cançó
  • fitxa d'anàlisi
  • un cançoner de confecció pròpia
  • treball d'escalfament de la veu

Els percentatges del pes de cada part de la prova d'avaluació única tenen el mateix pes que el de l'avaluació continuada

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació conjunta de la menció de música 30% 1 0,04 1, 3, 5, 6, 7, 8
Prova final escrita 15% 2 0,08 5
Treball pràctic en grup 10% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 7, 8
Treball pràctic individual 45% 1 0,04 3

Bibliografia

Amades, J. Folklore de Catalunya. Cançoner. Barcelona:Selecta.

Calais, B.(2006). La respiración. Anatomía para elmovimiento. Tomo IV. Barcelona:La liebre de Marzo.

Capmany, A. Cançoner popular. Barcelona: Ketres.

BONAL, M. D., MARTORELL, M. (1967). L'esquitx 1. 41 cançons per a infants. Barcelona:DINSIC.

Bonal, M. D., Martorell, M. (2000). L'esquitx 2: 39 cançons per a infants. Barcelona:DINSIC.

Bonal, M. D., Giménez, M. T. (2001). L'esquitx 3: 39 cançons per a infants. Barcelona:DINSIC.

De Vic, C. C. (1991). Les cançons del Cabirol.

Gassull, C, Godall, P, i Martorell, M. (2005). La veu. Orientacions pràctiques. Abadia de Montserrat.

Barcelona

Lips, H. (1989). Iniciació a la tècnica vocal. Lleida: Orfeó Lleidatà.

Maideu, J. (1998). Assaig: cançons i exercicis. Eumo.

Martorell, O. (selecció de l'antologia): Cànons d'ahir i d'avui, volum 1. Ed. MF. Barcelona. 1973 .

Martorell, O. (selecció de l'antologia): Cànons d'ahir i d'avui, volum 2. Ed. MF. Barcelona. 1979.

Sataloff, R. T. (1993). La voz humana. Investigación y Ciencia. 197:50-57.

Scotto di Carlo, N. (1991). La voz en el canto. Mundo Científico. 118:1074-1083.

Soler, J., Oltra, M. (1975). Cançons per al poble. No 1 i 2, D'infants. Barcelona:Claret.

Wagner, C., Crétinon, L., Raventós, M. (1966). Aprenguem a fer cantar: per a una pedagogia de la

direcció. Hogar del Libro.4

 


Programari

  •  moodle de la UAB
  • editor de vídeo i so