Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 2 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Per a cursar aquesta assignatura, es recomanable tenir aprovades les assignatures obligatòries de l'àrea, del Grau d'EP i/o del Grau d'EI: "Educació musical i visual", EP2, "Educació musical, visual i aprenentatge", EP3; "Educació de les arts visuals I", EI3 i "Educació de les arts visuals II", EI3.
Aquesta assignatura forma part de la menció d'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS del Grau d'Educació Infantil i del grau d'Educació Primària
Aprendre les potencialitats educatives de diferents tipologies de les institucions culturals: museus, centres d'art, galeries, etc.
Accedir a recursos per la intervenció educativa des dels contextos culturals.
Crear sinergies entre institucions educatives i institucions culturals per educar a través de les arts.
BLOC I. DIMENSIÓ CULTURAL
1.1 Cultura com a espai de pensament crític.
1.2. Diferents tipologies d'institucions culturals: museu, centre d'art, centre de producció, galeria artística, fundació. Característiques, funcions i mapeig d’institucions culturals de Catalunya.
1.3. Els Departaments d'Educació dels museus a la ciutat de Barcelona i rodalies; centres de referència per a l'educació de les Arts.
BLOC II: DIMENSIÓ PRODUCTIVA
2.1. Execució de projectes artístics a partir d'exposicions vistes en museus i/o altres institucions culturals.
BLOC III. DIMENSIÓ DIDÀCTICA
3.1. Relació institucions artístiques i institucions educatives: projectes singulars nacionals i internacionals, recursos, etc.
El desenvolupament de l'assignatura es realitzarà mitjançant dinàmiques metodològiques de l'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS: col·locant el focus en els processos d'aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d'ensenyament. Es tracta d'un canvi de mirada que ens condueix a parlar d'una pedagogia de l'esdeveniment i d'escenaris de transformació, on es prioritza la interacció de coneixements, presències, identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l'espai en el aprenentatge de les arts, es proposa viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l'educació orientats a la innovació.
Totes les sessions seran presencials (revisar cronograma), i es realitzaran algunes sortides a institucions culturals de Barcelona, que seran imprescindibles pel desenvolupament de l'assignatura. S'intentarà que les visites no se solapin amb altres assignatures.
Realització d'una activitat cultural o sortida obligatòria (Museus, exposicions d'art, conferències, audiovisuals, etc.) amb un cost no superior a 5€ (transport no inclòs) i a les hores que pertoquen a l'assignatura. Al principi de l'assignatura, s'especificarà el dia i el lloc de l'activitat cultural. En cas que els i les estudiants no puguin assistir-hi, caldrà que ens avisin prèviament i hauran de fer l'activitat pel seu compte.
Activitats formatives:
AUTÒNOMES
Disseny i creació d'intervencions educatives.
Reflexions teòriques.
Visita a exposicions en diferents institucions artístiques.
DIRIGIDES
Presentació i plantejament generals de l'assignatura i dels continguts i qüestions bàsiques del temari per part del professor.
Realització de propostes teòriques/reflexió i pràctiques.
Lectura i reflexions de textos i documents audiovisuals relacionats amb la matèria.
Activitats d'exposicions orals, individuals o en grup. Comentaris i crítiques dels resultats.
Sortides / visites (Museus, exposicions d'art..)
Conferències
Audiovisuals
Treballs d'investigació
SUPERVISADES
Tutories i altres activitats tutoritzades
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Treballs individuals i en grup | 50 | 2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
sessions presencials | 50 | 2 | 2, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
presentacions orals i tutoritzacions | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.),pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.
Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Serà necessari que l'estudiant sàpiga desenvolupar les seves idees mitjançant els llenguatges artístics, i que incorpori aquests llenguatges en la seva formació com a educadores.
L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
Les activitats d'avaluació seran de diferents formats: treballs escrits, presentacions orals, exposició obra artística. Les activitats d'avaluació faran mitja entre si, i seran recuperables. Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.
Les activitats d'avaluació del Bloc I s'entregaran un mes més tard de començar el curs. Els treballs dels Blocs II i III s'entregaran l'últim mes de l'assignatura. En cas de còpia d'algun treball, el bloc quedarà suspès.
L'estudiant pot sol·licitar avaluació única.
L’avaluació única tindrà lloc a final de l'assignatura (veure cronograma).
Les tasques d’avaluació per a l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única seran les mateixes que per a la resta d’estudiants, però els treballs en grup s’hauran de fer de manera individual.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I.Treball individual: context cultural | 20% | 2 | 0,08 | 2, 4, 7, 8 |
Bloc II.Treball en grup: dimensió productiva | 40% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 6 |
Bloc III.Treball individual: dimensió didàctica | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 8 |
ACASO, M. (2011), Perpsectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales, Barcelona: Ariel.
AADD (2010). Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària. Palma de Mallorca: Esbaluard-Museu d'art modern i contemporani de Palma
AADD (2005). Arts Council England's strategies for children, young people and the arts. Londres: Arts Council
CABANELLAS, I.; ESLAVA, C. (coords.) (2018) Territorios de la infancia, Barcelona: Graó.
CAMNITZER, L. (2015), “Thinking about Art Thinking”, e-flux Journal. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/
GIROUX, H. (1990), Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona: Paidós.
GREENE, M. (2005). Liberar la imaginación, Barcelona: Graó.
HUERTA, R., DE LA CALLE, R. (ed.) (2008). Mentes sensibles. Investigar en educación y museos, Valencia: Universitat de Valencia Didàctica en institucions artístiques 2012 - 2013 3
LIDON BELTRAN,C.(ed.) (2005) Educación como mediación en centros de arte contemporáneo, Salamanca: Universidad de Salamanca
MACAYA, A, RICOMA, R, SUAREZ, M. (coord.) (2007). El museu i l'educació per a la diversitat cultural de les arts. Tarragona: Museu d'Art modern de Tarragona.
PARÍS, G. and HAY, P. (2019). 5x5x5=Creativity: Art as a Transformative Practice. International Journal of Art & Design Education. Article published in Early View on 7 June, 2019. doi:10.1111/jade.12229
SANDELL, R. (ed.). (2002). Museums, Society, Inequality. Oxon: Routledge
no utilitzarem cap programari específic