Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha.
Aquesta assignatura inicia l'estudiant en l'estudi de la literatura catalana medieval, tant en el seu aspecte històric com en la pràctica de la lectura i comentari de textos antics, normalment breus. Això vol dir que l'estudiant aprendrà a entendre un text en el context cultural de la seva època i que entrarà en contacte amb la llengua antiga.
A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
(a) conèixer i situar històricament els autors, els gèneres i les obres més importants estudiats;
(b) comprendre el sentit de la tradició literària;
(c) entendre i comentar oralment els textos llegits;
(d) produir breus comentaris escrits sobre aquests textos.
1. La poesia trobadoresca. La fina amor i la metàfora feudal. Gèneres dels trobadors. La promoció reial a la Corona d'Aragó. Trobadors catalans. Les trobairitz.
2. Les cròniques de l'expansió. El Llibre de Jaume I (†1276). El Llibre del rei En Pere (1283-85) de Bernat Desclot. La crònica (1325-28) de Ramon Muntaner.
3. Ramon Llull (1232-1316). Vida: reforma i Art. Formes literàries a l'obra lul·liana.
4. La lírica posttrobadoresca fins a principis del segle XV. El Cançoneret de Ripoll (1320-1350). El manuscrit Sg. El Cançoner Vega-Aguiló (ca. 1426).
5. La narrativa en vers. El lai i la ventura. Presència de la matèria de Bretanya.
Es tracta d'un curs teòrico-pràctic en el qual l'alumne: (a) aprendrà història de la literatura (classes magistrals); (b) llegirà molts textos breus, comentats històricament i lingüísticament (seminaris); (c) practicarà el debat sobre el valor d'aquests textos (presentacions orals); (d) redactarà breus exercicis de comentari o de comparació entre més d'un text. L'objectiu prioritari del curs és que l'alumne obtingui un coneixement bàsic d'història de la literatura medieval i alhora aconsegueixi millorar la seva capacitat de comprensió lectora.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició del programa | 30 | 1,2 | 2, 3, 8, 15, 21, 22, 23, 27 |
Seminaris (comentari de text) | 17,5 | 0,7 | 4, 8, 15, 20, 21, 22, 23, 25, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals (aula invertida) | 9 | 0,36 | 3, 4, 9, 10, 14, 18, 20, 25, 28, 36 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 10 | 0,4 | 2, 3, 14, 36 |
Lectura crítica | 30 | 1,2 | 4, 5, 21, 22, 23, 27 |
L'avaluació és continuada. Per aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
Les competències d'aquesta matèria seran avaluades per mitjà d'exàmens i treballs individuals escrits (comentaris de text, traduccions, assajos). El sistema d'avaluació s'organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final: (a) mòdul de lliurament de treballs, en què s'avaluaran un o més treballs amb un pes global del 40%; (b) mòdul de presentacions, anàlisis i discussions de textos a l'aula, amb un pes global del 10%; (c) mòdul de proves escrites, amb un pes global del 50%.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
La recuperació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. Podran optar-hi els estudiants que hagin estat avaluats de 2/3 de la qualificació total i tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb0aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams etc., assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Avaluació única
El mateix dia de la prova escrita de l'avaluació continuada (gener, setmanes 2/3), hi haurà (a) un examen escrit (40%) i s'hauràn de lliurar dos treballs: (b) un qüestionari sobre La faula de Guillem de Torroella (40%) i (c) un resum de la vida i obra de Ramon Llull (20%). S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentacions orals (aula invertida) | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 |
Proves escrites (preparació i redacció) | 50% | 28,5 | 1,14 | 2, 3, 4, 5, 8, 10, 13, 14, 15, 20, 21, 22, 23, 25, 27, 28, 35, 36 |
Redacció de treball | 40% | 24 | 0,96 | 2, 3, 4, 5, 8, 10, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 27, 28, 35, 36 |
Badia, Lola (dir.), Literatura medieval, 3 vols. dins A. Broch, Història de la literatura catalana, I-III (Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2013-15).
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); també en 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Riquer, Martín de, Los trovadores: historia literaria y textos, 3 vols. (Barcelona: Planeta, 1975).
Cingolani, Stefano Maria, La memòria dels reis. Les quatre grans cròniques i la historiografia catalana, des del segle X fins al XIV (Barcelona: Base, 2007).
Riquer, Martí de, Llegendes històriques catalanes (Barcelona: Quaderns Crema, 2000).
Badia, Lola, & Anthony Bonner, Ramon Llull: vida pensament i obra literària (Barcelona: Empúries, 1988).
Badia, Lola (ed.), Tres contes meravellosos del segle XIV (Barcelona: Quaderns Crema, 2003). / Badia, Lola (ed.), La faula (Barcelona: Editorial Barcino, 2021).
Links
www.narpan.net.
Repertorio Informatizzato dell'Antica Letteratura Catalana (RIALC): www.rialc.unina.it
Cap