Logo UAB
2023/2024

Fonètica Catalana i Estàndard Oral

Codi: 105828 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Francisco Recasens Vives
Correu electrònic:
daniel.recasens@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Cal tenir coneixements bàsics de fonètica, fonologia i morfologia de la llengua catalana, i un cert domini de la
tècnica de transcripció fonètica.


Objectius

Els objectius formatius són els següents:

(i) que l'alumne pugui identificar les propietats acústiques i articulatòries dels sons del català, en
espectrogrames i en palatogrames, respectivament;

(ii) que pugui transcriure fonèticament fragments de varietats dialectals diferents;

(iii) que pugui discernir quines són les propietats fonètiques més adequades per a un text oral formal i les
pugui dur a la pràctica.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l'evolució al llarg de la història i l'estructura actual.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la seva història i en l'actualitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar els coneixements sobre les propietats internes i externes de la llengua a les diferents condicions d'ús.
  2. Analitzar els principis de la semàntica lèxica que afecten l'estructura interna de les paraules i la seva combinatòria sintàctica.
  3. Analitzar estructures lingüístiques.
  4. Analitzar les estructures sintàctiques de l'oració simple, complexa, modalitzada i discursivament marcada.
  5. Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
  6. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  7. Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
  8. Descriure els processos combinatoris de creació d'unitats lingüístiques.
  9. Descriure l'evolució històrica de l'ús de la llengua catalana.
  10. Descriure les característiques articulatòries dels sons del català.
  11. Descriure les diferències lingüístiques entre les diferents varietats dialectals de la llengua.
  12. Determinar tipus de registre sobre bases fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques.
  13. Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
  14. Distingir els factors gramaticals i pragmàtics que determinen la interpretació global de l'oració.
  15. Expressar-se amb correcció ortofònica en català estàndard.
  16. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  17. Identificar correctament les unitats lingüístiques.
  18. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  19. Identificar els factors pragmàtics que condicionen l'ús de les diverses estructures lingüístiques.
  20. Identificar i descriure els processos de flexió, derivació, composició i lexicalització.
  21. Identificar l'origen dels errors en l'ús de la llengua per parlants no natius.
  22. Identificar les causes de la variació derivades del registre.
  23. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  24. Interpretar la problemàtica i les condicions de l'ús de la llengua catalana al llarg de la seva història en una societat multicultural.
  25. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
  26. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  27. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  28. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  29. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  30. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  31. Situar els textos orals i escrits catalans en el temps i en l'espai.
  32. Solucionar els errors en l'ús de la llengua per parlants no natius.
  33. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
  34. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

1. Introducció. Fonètica articulatòria i fonètica acústica. Transcripció fonètica ampla i transcripció fonètica estreta.

2. Propietats articulatòries i acústiques dels sons del català. Vocals, consonants, sons en contacte. Implementació

fonètica dels processos fonològics. Diferències dialectals en la realització de sons.

3. Trets prosòdics. Durada segmental, accent i entonació.

4. Qüestions d'ortofonia i estàndard oral. Relació entre qüestions de fonètica catalana i la fixació de l'estàndard oral.


Metodologia

L'explicació de la matèria es combinarà amb exercicis d'anàlisi acústica de sons i de seqüències de parla amb

l'ús del programa Praat, i amb exercicis d'interpretació de palatogrames i de configuracions linguals

obtingudes amb la tècnica d'ultrasons. Es faran pràctiques de transcripció fonètica de varietats

dialectals diferents i presentacions a classe, en les quals s'hauran de posar a la pràctica les indicacions que

s'hagin fet sobre l'adequació fonètica dels textos orals formals. S'estudiaran les característiques fonètiques de

l'estàndard oral i s'efectuaran exercicis de correcció de la pronúncia dels estudiants a partir dels coneixements adquirits.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura.

Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques,

els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions

a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran

en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Estudi personal, elaboració de treballs de recerca i preparació de presentacions orals 74 2,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Exposició de temes i pràctiques 63,5 2,54 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Tipus: Supervisades      
Assessorament per a treballs de recerca i presentacions 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es farà de la manera següent:


(a) Lliurament d'un treball d'investigació i d'exercicis de transcripció fonética: 30%

(b) Presentació oral a classe d'un treball breu d'investigació: 10%

(c) Prova escrita parcial: 20%

(d) Prova escrita final: 40%.

Per tal de considerar l'assignatura com a 'avaluable' caldrà haver fet l'activitat (d).

Per aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.

La data de les proves i el termini de lliurament del treball s'anunciaran amb un mínim de dues setmanes d'antelació. 

La prova final es podrà fer en una data diferent de l'establerta només quan hi hagi raons de força major, que s'hauran de justificar apropiadament.

Es podrà accedir a la recuperació quan s'hagi tret una nota compresa entre 3.5 i 4.9 de la nota final.

Per participar en la recuperació, l'alumne ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui

a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

La recuperació consistirà en una prova escrita equivalent com a mínim a un 50% de les activitats. La nota màxima de recuperació és 5.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat a través de l'aplicació Moodle del procediment

i data de revisió de les qualificacions.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació,

es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir.

En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que

ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions

d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Avauació única

L'avaluació única de l'assignatura es farà de la manera següent:

(a) Lliurament d'un treball d'investigació: 40%

(b) Presentació d'un exercici de transcripció fonètica: 15%

(c) Prova escrita final: 45%.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament d'un treball d'investigació i d'exercicis de transcripció fonètica 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Presentació oral a classe d'un treball breu d'investigació 10% 0,5 0,02 1, 5, 6, 7, 10, 13, 15, 16, 23, 26, 28, 29, 30, 33, 34
Prova escrita final 40% 0 0 5, 6, 33
Prova escrita parcial 20% 3 0,12 5, 6, 16, 33

Bibliografia

Bonet, Eulàlia, Maria Rosa Lloret i Joan Mascaró. 1997. Manual de transcripció fonètica. Bellaterra,
Publicacions de la Universitat Autònoma.
Institut d'Estudis Catalans, Secció Filològica. 2009. Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana, I.
Fonètica. Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
Prieto, Pilar. 2004. Fonètica i fonologia. Els sons del català. Barcelona, Editorial UOC.
Recasens, Daniel. 1993. Fonètica i fonologia. Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
Recasens, Daniel. 1996. Fonètica descriptiva del català. Assaig de caracterització de la pronúncia del
vocalisme i consonantisme del català al s. XX. Barcelona, Institut d'Estudis Catalans. 2a. edició.
Recasens i Vives, Daniel. 2014. Fonètica i fonologia experimentals del català. Vocals i consonants. Barcelona,
Institut d'Estudis Catalans.
Aquesta bibliografia es completarà amb enllaços web que es podran trobar al Campus Virtual.


Programari

No hi ha programari específic.