Logo UAB
2023/2024

Direcció d'Art, Disseny Artístic i Il·luminació

Codi: 105011 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 1
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 2
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Guillem Marca Frances
Correu electrònic:
guillem.marca@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

L'assignatura no requereix prerequisits. 


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és introduir l'alumne en l'àmbit de la direcció d'art des de totes les facetes diferenciant la polisèmia del concepte i oferint la possibilitat de deixar obertes diferents apostes laborals. S'aprofundirà en el perfil de la figura del director d'art i en el seu procés de treball per dur a terme una conceptualització visual correcta d'un projecte que es demostri en els detalls específics (il·luminació, personatges, gràfica, decoració, etc.)


Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar capacitat creativa en la realització audiovisual.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos creatius.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació per als nous gèneres i formats audiovisuals multimèdia.
  4. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  5. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  6. Dominar les eines tecnològiques per a la realització audiovisual.
  7. Generar productes audiovisuals de qualitat i amb una estètica innovadora.
  8. Gestionar el temps de manera adequada.
  9. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació a les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de documentals periodístics.
  10. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació a les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de productes infogràfics.
  11. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

La direcció dart. Accepcions i disciplines.

  • Publicitat
  • Teatre
  • Cinema
  • Televisió
  • Games

La conceptualització visual. Ideació. Emoció.

  • Moodboard
  • Esbós
  • Storyboard

Departament artístic de preproducció. Concepció, disseny, desenvolupament i implementació.

Àmbits dactuació.

  • Atmosfera. Ambientació
  • Il·luminació
  • Decorats. Escenografia. Objectes.
  • Vestuari
  • Maquillatge
  • Locució

El director dart: coordinació de projectes.

  • Proveïdors
  • Pressupost
  • Calendarització

Metodologia

L’assignatura es realitzarà en base a quatre metodologies: sessions teòriques i pràctiques d’implementació (a l’aula o als laboratoris), sessions de tutories i treball autònom en el que l’alumne ha de desenvolupar els treballs, fer lectures i preparar les pràctiques de l’aula.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctiques d'implementació 40 1,6 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11
Sessions teòriques 20 0,8 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi de textos, preparació i realització de treballs 60 2,4 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

L’avaluació es durà a terme en base a tres sistemes:

  • Proves avaluatives de desenvolupament obert (examen de desenvolupament o assaig teòric) (20%): 2 proves, una d'acció a l'aula i una de redacció.
  • Realització de tres pràctiques breus (40%): 2 pràctiques (20% cadascuna) recuperables. 
  • Realització de projectes (40%): 1 projecte avaluat en dues parts (20%+20%).

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Projecte 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves avaluatives 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctiques d'implementació 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Bowie, José Antonio Pérez. “La adaptación cinematográfica a la luz de algunas aportaciones teóricas recientes.” Signa (Madrid, Spain) 13.13 (2004): 277–300. Print.

Castello Sirvent, Fernando, and Vanessa Roger Monzó. “DIRECCIÓN DE ARTE Y PRODUCCIÓN PUBLICITARIA: ANALIZAR, CONECTAR, EXPERIMENTAR Y CREAR.” Vivat academia (Alcalá de Henares) 22.147 (2019): 65–85A. Web.

Hernández Serrano, Gloria. Dirección de arte para producciones audiovisuales. Madrird: Ministerio de Educación de España, 2017. Print.

López Fernández, Jesús, and Leonor Balbuena Palacios. “Comunicando a través de la seducción : análisis de la dirección de arte en la publicidad de perfumes.” (2019): n. pag. Print.

Oejo, Eduardo. Dirección de arte / Eduardo Oejo Montano. Madrid: Eresma & Celeste, 1998. Print.

Quintas Froufe, Eva, and Natalia Quintas Froufe. “Moulin Rouge : dos estilos de direccion artistica.” Revista FAMECOS 40 (2009): 84–. Print.

Rizzo, Michael. Manual de dirección artística cinematográfica / Michael Rizzo ; traducción: Sylvia Steinbrecht Aleix. Barcelona: Omega, 2007. Print.

Rom Rodríguez, Josep A. Diseño gráfico publicitario : diseño gráfico y dirección de arte publicitaria. N.p., 2018. Print.


Programari

Paquet Adobe