Logo UAB
2023/2024

Introducció a la Probabilitat

Codi: 104846 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503852 Estadística Aplicada FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquim Bruna Floris
Correu electrònic:
joaquim.bruna@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Com a assignatura de primer semestre de primer curs, no té prerequisits excepte cursar simultàniament l'assignatura Càlcul 1.

En menor grau, també pot ser convenient cursar a la vegad l'assignatura Eines Informàtiques per a l'Estadística.


Objectius

Què tenen en comú un sorteig de la loteria, un assaig clínic per avaluar experimentalment l'eficàcia i/o seguretat d'un nou tractament mèdic, la previsió meteorològica de pluja a determinat indret, la gestió de l'inventari d'una empresa, la transmissió de gens de pares a fills, l'estimació de la mida de la població de balenes, un estudi epidemiològic sobre la incidència de certa malaltia, la inspecció dels lots de productes que fabrica una empresa per a verificar la seva qualitat, un experiment per a estudiar l'efecte de pressió i temperatura en el resultat de certa reacció química, o l'efecte de l'ús de diferents adobs en la producció agrícola d'una explotació,...?

Són situacions reals en les quals intervé l'atzar.

Per a estudiar-les i poder extraure'n conclusions fiables, hem de fer servir un model matemàtic adient. Aquest model ens el proporciona la Probabilitat, que és la teoria matemàtica que permet modelitzar fenòmens aleatoris, és a dir, situacions on intervé l'atzar.

L'objectiu d'aquesta assignatura és el d'introduir la Probabilitat, que estudia els models que permeten tractar amb l'atzar, i és fonamental en la Estadística. Els temes que s'introduiran i es desenvoluparan en aquesta assignatura inclouen continguts bàsics de Probabilitat, que s'ampliaran i sobre els que s'aprofundirà a l'assignatura "Probabilitat" de segon semestre, posant l'èmfasi en les aplicacions, d'entre les quals destaca la Estadística. A les aplicacions s'ha d'intentar trobar el millor model probabilístic possible en una determinada situació real i, fent-lo servir de manera adient, amb les eines que aprendrem al llarg de l'assignatura, extreure informació valuosa, coneixement, i arribar a conclusions útils.


Competències

  • Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com d'altres persones.
  • Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat el treball realitzat.
  • Calcular i reproduir determinades rutines i processos matemàtics amb agilitat.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i aplicar procediments més apropiats per a la modelització estadística i l'anàlisi de dades complexes.
  • Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments, tant propis com d'altres.
  2. Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat la feina feta.
  3. Distingir els models deterministes de models probabilístics i estadístics.
  4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  6. Reconèixer la utilitat dels mètodes matemàtics (càlcul, àlgebra, numèrics) per a la modelització probabilística.
  7. Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació.
  8. Utilitzar models probabilístics per descriure dades en contextos d'incertesa i deduir patrons de comportament.

Continguts

1. Els models probabilístics.

  • Introducció.
  • Fenòmens aleatoris.
  • Espais de probabilitat.
  • Propietats de la probabilitat.
  • Comptant elements d'un conjunt: una mica de combinatòria.

2. Probabilitat condicionada.

  • Definició de probabilitat condicionada.
  • Independència d'esdeveniments.
  • Propietats de la independència d'esdeveniments.
  • La Fórmula de la Probabilitat Total.
  • La Fórmula de Bayes.

3. Variables aleatòries.

  • Què és una variable aleatòria (v.a.)?
  • Funció de distribució d'una variable aleatòria.
  • Variables aleatòries discretes.
  • Variables aleatòries (absolutament) contínues.
  • Independència de variables aleatòries.

4. Esperança i Variància.

  • L'Esperança d'una variable aleatòria.
  • La Variància d'una variable aleatòria.
  • La Covariància de dues variables aleatòries.

 


Metodologia

En aquesta assignatura  les activitats presencials consten de: classes de teoria, de problemes i de pràctiques amb ordinador. D'aquesta manera, el professor anirà introduint els conceptes i exemples, mentre que quan sigui adequat es treballaran els problemes a classe o es farà servir el programari estadístic i llenguatge de programació R per a dur a terme alguna pràctica relativa al tema que s'estigui treballant a classe. Es tracta de fer servir un sistema integral que incorpori les tres vessants clàssiques de les activitats presencials de manera òptima per a facilitar l'aprenentage de l'alumne i assolir els objectius marcats.

L'aula moodle de l'assignatura serà l'eina de comunicació entre el professorat i els/les alumnes. El professor responsable de l'assignatura hi penjarà resums setmanals descriptius del material explicat.

Els dos lliuraments d'exercicis podran ser comentats individualment a l'alumnat que ho sol·liciti.

Els/les alumnes  es podran comunicar a més amb el professorat a través del correu electrònic, enviat sempre des de l'adreça institucional @e-campus.uab.cat.

Per a treballar més còmodament amb R, es recomana fe servir l'interface RStudio: és lliure, "open source" i funciona amb Windows, Mac i Linux.
https://www.rstudio.com/

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 18 0,72 1, 4, 5, 8
Classes de teoria 26 1,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Sessions de pràctiques 8 0,32 2, 4, 5, 7
Tipus: Autònomes      
Treball personal 89 3,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

L'avaluació d'aquesta assignatura consistirà en:

Avaluació continuada:

  • Dos lliuraments d'exercicis LLEX1, LLEX2,  amb un pes d'un 10% cadascun
  • Dos examens parcials P1, P2 de teoria i problemes combinats, amb un pes del 35% cadascun
  • Examen de pràctiques amb R (EPract), amb un 10% de pes.

Si tant P1 com P2 són com a mínim 3, es genera una qualificació C1 = 0,1*LLEX1 + 0,1*LLEX2+0,1*EPract,+0,35*P1+ 0,35*P2

Si C1 >= 5, l'alumne supera l'assignatura. En cas contrari, o si algun parcial té qualificació inferior a 3, té l'oportunitat de presentar-se a l'examen de recuperació,amb qualificació R, amb la totalitat el temari,

La qualificació C2 serà C2= 0,1*LLEX1 + 0,1*LLEX2+0,1*EPract,+0,70*R

La NOTA FINAL serà el màxim entre C1 i C2

Avaluació única

L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única, el dia que es faci el segon parcial de l’assignatura, haurà de:

- Entregar els dos lliuraments de problemes que s’hauran anunciat al llarg del curs específicament per a aquests alumnes. La qualificació LLEX es farà per entrevista individual.

- Fer l'examen de pràctiques amb R, amb qualificació EPrac

- Realitzar una prova final, amb qualificació F, que consistirà en un examen on es combinen qüestions teòriques amb la resolució d’exercicis semblants als que s’han treballat a les sessions de Pràctiques d’Aula.

La qualificació de l’estudiant serà C1= (0,2)*LLEX+(0,1)*EPrac+(0,7)*F

Si la nota final C1 no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació, amb qualificació R ,que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquesta prova es podrà recuperar el 70% de la nota corresponent a la prova F. Els lliuraments no són recuperables. La qualificació serà C2= (0,2)*LLEX+(0,1)*EPrac+(0,7)*R

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de pràctiques amb R 0,10 1 0,04 1, 5, 7
Exàmens parcials 0,70 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8
Lliurament d'exercicis 0,20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

Bardina, Xavier. Càlcul de Probabilitats. Servei de Publicacions UAB, 2004.

DeGroot, Morris H., Schervish, Mark J. Probability and statistics. Pearson. 2012, 4th ed. international ed.

Delgado, Rosario. Probabilidad y Estadística con aplicaciones.
https://www.amazon.es/Rosario-Delgado-de-la-Torre/e/B09WYTGKCL/ref=dp_byline_cont_pop_ebooks_1

Devore, Jay L. Probabilidad y Estadística para ingeniería y ciencias. Cengage Learning, 2016, 9ª ed.

Julià, Olga; Márquez, David; Rovira, Carles i Sarrà, Mónica. Probabilitats: Problemes i més problemes.
Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, 2005.

Kai Lai, Chung. Teoría elemental de la probabilidad y los procesos estocásticos. Reverté, cop., 1983.

Sanz-Solé, Marta. Probabilitats. Edicions de la Universitat de Barcelona, 1999.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

Ross, Sheldon M. Introduction to Probability Models, Academic Press,  2019, 12th edition
https://www.sciencedirect.com/book/9780123756862/introduction-to-probability-models
 
Rao, C. Radhakrishna. Estadística y verdad. Aprovechando elazar. Colección Universitas-73. Serie Estadística y Análisis de datos. PPU, S.A., 1994.

Programari

En aquesta assignatura es farà servir el programari R (https://cran.r-project.org/)

R és un ambient de programació format per un conjunt d'eines molt flexibles que poden ampliar-se fàcilment mitjançant paquets, llibreries o definint les nostres pròpies funcions. A més és gratuït i de codi obert, un Open Source part de el projecte GNU, i aquesta és una de les seves principals avantatges. Qualsevol usuari pot descarregar i crear el seu codi de manera gratuïta, sense restriccions d'ús, l'única regla és que la distribució sempre sigui lliure (GPL). Gràcies a que pot accedir lliurement al seu codi, R programari no limitades les seves funcions, a l'contrari del que succeeix amb altres eines estadístiques comercials. 
 
Preferiblement, el farem servir mitjançant la plataforma RStudio (https://www.rstudio.com/)