Logo UAB
2023/2024

Gestió per Processos

Codi: 104609 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501232 Empresa i Tecnologia OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Cristina Domingo Troncho
Correu electrònic:
anacristina.domingo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Pere Vilagut Abad

Prerequisits

El desenvolupament de l’assignatura no contempla cap prerequisit de coneixements previs per poder-la cursar.


Objectius

L'assignatura té com a objectiu principal conèixer els principals processos d'una empresa, entendre metodologies de millora contínua i aprendre l'impacte que suposa gestionar per processos. Tot això des d'una perpectiva general i transveresal d'organització, que permet adquirir una visió de negoci per a participar en projectes de canvis organitzaus.

A més, es treballa en la modelització i documentació de processos seguint l'estandard BPMN.

L'assignatura persegueix l'acostament de l'alumnat a l'àmbit professional a través de les seves pràctiques de laboratori i l'organització de semniarios liderats per diversos professionals amb llarga experiència en ajudar a les empreses a gestionar per processos. Tot això sense oblidar la tecnologia i les persones, elements clau en la Gestió per Processos.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Capacitat de treballar en equip.
  • Demostrar capacitat d'adaptació a situacions noves i a nous coneixements que comportin una nova anàlisi i una posició diferent.
  • Demostrar motivació per la qualitat en els objectius i en el desenvolupament del treball.
  • Demostrar que coneix la naturalesa dinàmica de la tecnologia i la innovació i la seva incidència en el canvi de les organitzacions.
  • Demostrar que coneix on i per què les organitzacions utilitzen tecnologia, amb especial èmfasi en el rol integrador de la tecnologia a les organitzacions.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Apreciar la naturalesa multidimensional de les relacions entre la tecnologia, els processos i les àrees funcionals de l'empresa.
  3. Comprendre la naturalesa dinàmica de la tecnologia.
  4. Comunicar amb experts d'altres camps i no experts.
  5. Demostrar capacitat d'adaptació a situacions noves i a nous coneixements que comportin una nova anàlisi i una posició diferent.
  6. Demostrar motivació per la qualitat en els objectius i en el desenvolupament del treball.
  7. Demostrar que coneix on i per què les organitzacions utilitzen tecnologia, amb especial èmfasi en el rol integrador de la tecnologia a les organitzacions.
  8. Desenvolupar el pensament i raonament crític.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  11. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.
  12. Treballar en equip, compartint els coneixements i sabent-los comunicar a la resta de l'equip i l'organització.

Continguts

1. Introducció als Processos Empresarials

Definició de procés

Elements bàsics d'un procés

Classificació de processos

Cadena de valor de Michael Porter

Processos claus de l'empresa

2. Enfocament de Processos

Organitzacions funcionals

Jerarquitzades

Basada en processos

Com enfocar una organització a processos?

Etapes de la metodologia

Eines

Diagrames de flux, conceptes Mesura dels processos

Millora contínua

Reenginyeria

3. Fonament Gestió BPM (Business Process Management)

Marc teòric de la gestió BPM

Reptes actuals de gestió

Per què BPM?

Què és BPM?

Àrees funcionals del BPM

Millora contínua

Classificacions dels processos

Cicle de Vida de procés

Organització BPM

 

4. Solucions BPM

Principals actors en el mercat de BPM

 

6. Metodologia BPM

Alertes en la implementació


Metodologia

Relació professors-alumnes

La informació general i rellevant de l'assignatura que detalli els continguts de la guia docent, com per exemple les condicions dels lliuraments de treballs, es publicarà al Campus Virtual i pot estar subjecte a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al Campus Virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que el Campus Virtual és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiant.

Idiomes

Les classes es faran majoritàriament en català o castellà tot i que és molt habitual l'aparició de termes en anglès. El material escrit o de suport a l'assignatura (apunts, bibliografia, referències o fins i tot enunciats de pràctiques, exercicis o casos) es pot facilitar tant en català o castellà com en anglès i en aquest cas l'ús de la llengua anglesa pot ser no excepcional sinó habitual.

Classes teòriques, casos, seminaris, i sessions de resolució de exercicis

En les sessions presencials és on es presenten els continguts bàsics que els estudiants han de menester per introduir-se en els temes que configuren el programa. Alhora, s'indiquen les vies possibles per completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions.

Durant les sessions es pot utilitzar també el mètode del cas com a eina docent. Aquestes sessions es poden complementar amb seminaris, tallers i conferències realitzades o supervisades per l’equip docent de l’assignatura

Pràctiques de Laboratori

En aquestes sessions es treballarà en equips i es fomentarà l’ús d’eines de BPM, recomenant Bizagi.

Durant el curs es fomentarà el treball en equip i l’intercanvi col·laboratiu d'informació id'eines per a la resolució de problemes. No obstant, el procés final d'aprenentatge ha de ser individual, posat de relleu per l'activitat autònoma de cada estudiant, que haurà de complementar i enriquir el treball iniciat a les sessions dirigides del curs. L'activitat supervisada, al voltant de tutories reglades i consultes esporàdiques efectuades durant el curs, és igualment una eina imprescindible en l'adquisició dels coneixements que proporciona l'assignatura.

Cal tenir en compte que la metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i estudi de casos 29,5 1,18 2, 3, 5, 6, 7
Pràctiques d'aula i seminaris 10 0,4 2, 3, 5, 6, 7
Pràctiques de laboratori 10 0,4 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutoria 15 0,6 1, 6, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 1, 5, 6, 9, 10, 11
Preparació de pràctiques i exercicis 43 1,72 4, 5, 6, 8, 11

Avaluació

“Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.”

L'avaluació de l'assignatura es farà de forma continuada al llarg del semestre, i s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:

  1. Pràctiques de Laboratori programades durant el semestre: per a treballar a fons i en equip alguns casos específics. Els resultats s’hauran de presentar per escrit a través del Campus Virtual de l’assignatura, i es pot demanar també una presentació addicional oral.
  2. Seminaris organitzats durant el curs, que complementen l’activitat docent i permeten la intervenció d’altres actors en el procés d’aprenentatge,
  3. Participació a Classe i altres exercicis: es tracta d’afavorir no només l’assistència, sinó especialment la participació dels estudiants a les sessions de classe, a través d’exercicis, discussió de casos, etc. amb treball individual  i/o en grup. Per la seva naturalesa, només podran tenir-se en compte als estudiants presents, i no es podran recuperar o entregar amb posterioritat.
  4. Examen Final: per tal de consolidar individualment el conjunt de conceptes, tècniques i processos treballats durant tot el curs

 

La qualificació final de l’assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les notes de les diverses evidències, tenint en compte que cada una de les components citades té un pes específic diferent. S'utilitzarà el càlcul següent:

N = 45% (Pràctiques Laboratori) + 15% (Seminaris/Participació) + 40% (Examen Final)

Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que l’estudiant hagi realitzat (i per tant tingui puntuació diferent de zero) activitats en cadascuna de les tres components , i que la qualificació obtinguda a l’ Examen Final sigui igual o superior a 3.

.

Es podran acollir al procés de RECUPERACIÓ que es descriu més avall els i les estudiants que no hagin superat l'assignatura aplicant els criteris esmentats i que estiguin en una de les dues situacions següents:

  1. Compleixen les condicions per poder efectuar el càlcul anterior, però la qualificació total obtinguda és igual o superior a 3,5 i inferior a 5 (3,5<=N<5)
  2. Han obtingut una qualificació inferior a 3,5 en el conjunt de les proves escrites individuals, però si s'apliquessin les ponderacions descrites més amunt, la qualificació final de l'assignatura seria de 5 o superior

Es considera que un estudiant que realitzi almenys alguna de les components de l'avaluació continuada ja no pot ser considerat com a NO AVALUABLE

 

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents activitats d'avaluació s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de la prova final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que, d'acord amb elparàgraf anterior, necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova que trobaran a https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han haver obtingut una qualificació de l'assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d'aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitatsen actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independènciadelprocés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Nota addicional: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avalaució Continuada 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Exàmen 40% 2,5 0,1 2, 3, 7

Bibliografia

Serà publicada en el Campus Virtual


Programari

Serà publicat en el Campus Virtual