Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha.
Aquesta assignatura vol dotar l'alumnat de les eines conceptuals i pràctiques de la planificaciò i gestió de l'aigua en entorns mediterranis. Per a una major comprensió, vegeu els continguts
Bloc 1. Introducció al cicle integral de l’aigua
1.1. El cicle integral de l’aigua
1.2. Context històric i sociodemogràfic
1.3. Context mediterrani
1.4. Els efectes del canvi global en els sistemes fluvials
1.5. Situació dels recursos hídrics
1.6. Contaminació de les aigües
1.7. Caracterització de les aigües
Bloc 2. Aplicació dels SIG en la planificació i gestió de l’aigua
2.1. SIG aplicat a la planificació i gestió de l'aigua
2.2. Pràctica SIG
Bloc 3. La planificació i avaluació dels sistemes hídrics
3.1 La Directiva Marc de l’Aigua
3.2. El concepte d’estat ecològic
3.3. Avaluació de l’estat ecològic
Sortida a camp
Bloc 4. Gestió de les aigües residuals i reutilització
4.1. Problemàtica. Contaminació aigües urbanes i industrials
4.2. Tractament de les aigües residuals urbanes i industrials. Context històric i actual. Mètodes Nature-Based Solutions (NBS).
4.3. Reutilització de les aigües.
Visita EDAR Granollers + Classe magistral
Bloc 5. Gestió de les aigües potables
5.1. Legislació
5.2. Infraestructures
5.3. Processos i costos
Bloc 6. Gestió econòmica de l’aigua
6.1. L’aigua com a bé
6.2. El valor de l’aigua
Bloc 7. Conflictes en planificació i gestió de l’aigua
7.1. Conèixer els actors implicats
7.2. Problemàtiques, posada en comú, presa de decisions
Les activitats dirigides seran classes teóriques, pràctiques i sortida de camp.
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 23,5 | 0,94 | 1, 2, 4, 6 |
Pràctiques | 12,5 | 0,5 | 3, 6, 7 |
Sortida de camp | 12,5 | 0,5 | 2, 4, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Creació d'una unitat didàctica o projecte sobre l'aigua | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 6, 7 |
Elaboració de treball de curs | 40 | 1,6 | 3, 4, 7 |
Preparació de pràctiques | 15 | 0,6 | 3, 6, 7 |
Preparació exposició oral | 10 | 0,4 | 6 |
S’exposa un cas concret a realitzar amb SIG: Trobar una massa d’aigua i associar i calcular els percentatges i/o superfície dels seus usos i cobertes del sòl. Exportar aquest mapa amb base topogràfic i ortofotomapa.
Es realitzarà una sortida de camp a la conca del Besòs o de la Tordera on l'alumnat haurà de fer una valoració de l'estat ecològic d'un tram de riu concret. El professorat en la part teòrica nodrirà d'eines per a què els propis alumnes siguin els encarregats de fer la seva pròpia valoració.
Els/les alumnes hauran de desenvolupar una unitat didàctica destinada a un públic concret (educació primària, secundària i/o ciutadania). En aquesta unitat didàctica haurà de demostrar eines per tal que el públic objectiu sigui coneixedor d'alguna temàtica relacionada amb els espais fluvials i la seva gestió per a crear una conscienciació ambiental sobre el territori. Cada grup haurà de preparar i executar pel grup-classe la seva unitat didàctica o projecte.
Treball en grup: hauran de fer cerca d’una problemàtica relacionada amb la planificació i gestió de l’aigua, detectar els principals actors implicats, identificar les problemàtiques i crear una sèrie de solucions que es puguin aplicar per a què la majoria dels actors implicats en resultin beneficiats. Aquest treball es dividirà en una exposició oral (20%) i un treball escrit (20%).
Criteris d’avaluació
En cas de que dos dels punts avaluables no hagin estat presentats o hagin estats suspesos (nota inferior a 5), els alumnes podran optar a un examen de recuperació, la nota final després de l’examen de recuperació no podrà ser major a 7. Els alumnes que volen optar pujar nota també es poden presentar, en cap cas suposarà una reducció de la nota que ja tenen.
No Avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació
Revisió de qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició Oral | 25 | 1,5 | 0,06 | 4, 5 |
Pràctica | 10 | 0 | 0 | 6 |
Treball en grup | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Treball unitat didàctica | 25 | 0 | 0 | 3, 5, 7 |
A l'inici de curs es donará el llistat de referències básiques
Office i QGIS