Logo UAB
2023/2024

Tècniques de Representació i Disseny Territorial

Codi: 104258 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Miguel Angel Narvaez Gomez
Correu electrònic:
miguelangel.narvaez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

L'alumne ha de ser autosuficient en l'ús de Sistemes d'Informació Geogràfica i Excel per a la creació de cartografia i figures a nivell usuari. Aquests coneixements es donaran per sabuts i no es tractaran en aquesta assignatura.


Objectius

La finalitat de l'assignatura és assolir uns coneixements teòrics i metodològics sobre disseny gràfic i representació de informació geogràfica. Aquesta assignatura és una introducció al domini de la visualització de dades mitjançant l'ús de programari lliure i privat. No es pretén abordar l'ús intensiu de programes específics, sinó comprendre els aspectes fonamentals relacionats amb el disseny gràfic de la informació geogràfica. En finalitzar aquesta assignatura, l'alumne serà capaç d'aplicar els coneixements adquirits no només a casos pràctics plantejats en altres assignatures, sinó també a projectes dins de l'àmbit laboral.


Competències

  • Aplicar els mètodes i tècniques d'anàlisi quantitativa, qualitativa i de treball de camp a la interpretació dels processos territorials i ambientals.
  • Combinar diferents tècniques i mètodes de representació i anàlisi espacial en l'elaboració de materials per a la transmissió dels resultats.
  • Explicar i representar els processos territorials a través de tècniques estadístiques, de representació gràfica, cartogràfiques i de geoinformació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Combinar diferents tècniques i mètodes de representació i anàlisi espacial en l'elaboració de materials per a la transmissió dels resultats.
  2. Conèixer les principals fonts d'informació i documentació científica relacionades amb els processos territorials i ambientals.
  3. Conèixer tècniques de representació cartogràfica i infogràfica de dades i processos territorials.
  4. Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  5. Interpretar els resultats estadístics d'una anàlisi de dades.
  6. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Continguts

1. Conceptes bàsics de disseny gràfic.

2. Conceptes de disseny de la informació.

3. Conceptes de disseny d'infografia.


Metodologia

L'assignatura segueix la metodologia d'ensenyament coneguda com a "classe inversa", en la qual en lloc de seguir el model tradicional d'adquirir coneixements mitjançant classes magistrals i després realitzar tasques a casa, la classe inversa proposa invertir aquest procés. El professor proporciona als estudiants els materials d'estudi perquè aquests adquireixin el coneixement fonamental per compte propi. Durant el temps a l'aula, el professor es centra en activitats pràctiques, discussions grupals i resolució de problemes perquè els alumnes puguin aclarir dubtes i rebre orientació directa del professor. Aquest enfocament fomenta la participació activa dels estudiants, promou el pensament crític i l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits.

Autònomes

Lectura i estudi dels materials i bibliografia facilitada pel professor.

Supervisades

Revisió de manuals i tutorials del programari a emprar per a la realització dels exercicis.

Completar les pràctiques iniciades a classe i aplicar l'orientació proporcionada pel professor.

Dirigides

Realització d'exercicis pràctics i projectes a l'aula sota la supervisió del professor.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Treball dels projectes i exercicis dins de l'aula, resolució de problemes i dubtes, rebre orientació directa del professor. 47 1,88 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Treball dels projectes i exercicis fora de l'aula de forma autònoma. 65 2,6 1, 3, 5
Tipus: Autònomes      
Lectures i estudi dels materials teòrics. 35 1,4 1, 3, 4, 5, 6

Avaluació

L'assignatura es avaluarà d'acord amb les següents evidències d'avaluació:

- Exercicis pràctics que s'entregaran al llarg de l'assignatura, que representen el 40% de la nota final. Les pràctiques s'entregaran dins del termini establert pel professorat. L'entrega fora de termini comportarà una penalització a considerar.

- Realització d'un projecte, que constituirà el 30% de la nota final.

- Examens, que suposaran el 30% de la nota final.

L'avaluació de l'assignatura serà contínua. Per aprovar l'assignatura és indispensable:

a) Un mínim de 5 punts (sobre 10) de mitjana en les dues proves parcials.

b) Un mínim de 5 punts (sobre 10) en el treball de grup.

c) Un mínim de 5 punts (sobre 10) en la mitjana dels exercicis a l'aula.

L'alumnat que no presenti el projecte final o no es presenti a l'examen serà avaluat com a "No Avaluat".

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, s'avaluarà amb 0 aquest acte d'avaluació, independentment del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Els actes d'avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, el professor o professora informarà a l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

RECUPERACIÓ

L'examen i els exercicis pràctics podran ser recuperables mitjançant treballso proves alternatives proposades pel professor (en aquest cas, s'hauran de realitzar en paral·lel a la planificació de l'assignatura).

El projecte final no és recuperable.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6
Exercicis pràctics 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Projecte final 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Cairo, A. (2011). El Arte funcional : infografía y visualización de información. Alamut. 

JOHN KANE (2012). MANUAL DE TIPOGRAFIA (2ª ED.). EDITORIAL GG. ISBN: 9788425225123

Josef Müller-Brockmann (2012). Sistemas de retículas. Un manual para diseñadores gráficos. Colección GGmoda. ISBN: 9788425225147

HARRIS AMBROSE (2015). BASES DEL DISEÑO, COLOR. EDITORIAL PARRAMON. ISBN: 9788434228559
 

 

 


Programari

Durant el curs s'utilizarà els ssegüents programes: