Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Els i les estudiants hauran de tenir un nivell d'anglès suficient com per comprendre textos científics en aquest idioma.
Aquesta és una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS corresponent al tercer curs del Grau en Geografia, Media Ambient i Planificació Territorial; ubicada dins la matèria "Planificació i gestió dels recursos naturals". L'assignatura ofereix uns coneixements generals sobre aquesta matèria, amb la possibilitat d'aprofundir-hi a través de les assignatures optatives que el pla d'estudis contempla en la mateixa.
L'assignatura es centra, en primer lloc, en traçar una aproximació conceptual i teòrica a la qüestió de la utilització i gestió dels recursos naturals i al debat sobre els límits del creixement. A continuació, s'aborden amb major deteniment dos àmbits de particular importància en relació als recursos: la planificació i gestió del cicle de l'aigua i la planificació i gestió dels sistemes energètics.
Amb aquesta assignatura l'alumnat obtindrà coneixements generals sobre la gestió i l'ús social dels recursos naturals i els béns comuns. Així, s'aborden les dinàmiques de l'aigua, l'energia i els recursos naturals tant des de la perspectiva dels seus usos (amb especial atenció a la reutilització), com des de la perspectiva de les diferents formes de gestió (oferta-demanda; pública-privada; centralitzada-descentralitzada). L'assignatura, d'altra banda, també té per objectiu que l'alumnat conegui diferents instruments i mecanismes per a la gestió i la planificació tant dels recursos hídrics com dels recursos energètics.
En l'àmbit de la gestió del cicle de l'aigua, l'objectiu és que l'alumnat conegui les dinàmiques del mateix tant des d'un punt de vista físic com socioeconòmic, amb especial atenció en la seva dimensió ambiental. Així mateix, l'alumnat coneixerà i aplicarà a través del treball pràctic mètodes, tècniques i instruments per a la gestió del cicle de l'aigua.
En l'àmbit de l'energia, s'ofereixen conceptes bàsics en matèria energètica tant pel que fa a les fonts energètiques (renovables i no renovables) com pel que fa a la planificació i gestió dels sistemes energètics, tant en termes d'enginyeria ambiental (generació, transport, distribució, comercialització i consum d'energia) com des de la perspectiva territorial, econòmica i institucional.
Bloc I - Introducció a la gestió dels recursos naturals
Bloc II - El cicle de l'aigua
Bloc III - Els sistemes energètics
L'assignatura es divideix en dues meitats. En la primera de les meitats es realitzarà una introducció a la gestió dels recursos naturals i s'abordarà la planificació i gestió del cicle de l'aigua. En la segona meitat s'abordarà la gestió dels sistemes energètics.
Les activitats docents de l'assignatura s'estructuraran de la següent manera:
Classes de teoria
A les sessions presencials de teoria es duran a terme les següents activitats:
Pràctiques d'aula
Es realitzaran un total de 10 sessions de pràctiques a l'aula (5 per a cada meitat de l'assignatura).
El professorat responsable de les pràctiques a l'aula informarà convenientment de l'activitat pràctica a desenvolupar en cada sessió. Com a resultat d'aquestes activitats l'alumnat haurà de realitzar diferents lliuraments d'exercicis pràctics.
Sortides de camp
Es realitzaran 2 sortides de camp i l'alumnat podrà triar a quina de les sortides assistir. Qui ho vulgui podrà assistir a totes dues sortides.
Com a resultat de cadascuna de les sortides de camp, l'alumnat haurà de realitzar un informe. El professorat detallarà els continguts i requisits del mateix.
L'assistència a almenys una de les dues sortides és un requisit indispensable per poder ser avaluat/da de l'assignatura.
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 3, 4, 5 |
Pràctiques d'aula | 15 | 0,6 | 5 |
Sortida de camp | 8 | 0,32 | 2, 3, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis de pràctiques i sortida de camp | 15 | 0,6 | 1, 4, 5 |
Preparació d'activitats | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5 |
Tutories de seguiment | 3 | 0,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 15 | 0,6 | 4, 5 |
Estudi personal | 35 | 1,4 | 1, 3, 4 |
Lectura | 25 | 1 | 2, 3 |
Tutories lliures | 2 | 0,08 | 4, 5 |
L'avaluació de l'assignatura es fa en base a:
La nota final sortirà de la mitjana ponderada de les quatre activitats, però superar l'assignatura cal haver aprovat els dos exàmens parcials i els exercicis pràtics de les dues meitats de l'assignatura.
Caldrà respectar les dates de lliurament de les feines establertes pel professorat de l'assignatura.
La nota corresponent als lliuraments i les activitats desenvolupades a les sessions de teoria s'obtindrà a través de la participació de l'alumnat en les diverses activitats que el professorat pugui plantejar durant el desenvolupament de les sessions de teoria (debats, resums, treball cooperatiu, exposicions orals...) Algunes d'aquestes activitats poden requerir de preparació prèvia. La participació en aquestes activitats no és obligatoria.
L'avaluació de la sortida de camp es realitzarà mitjançant la realització d'un informe relatiu a una de les dues sortides de camp organitzades durant el curs. Per apovar l'assignatura és obligatori assistir a almenys una de les dues sortides de camp i lliurar el corresponent informe. Aquelles persones que assisteixin a les dues sortides de camp i lliurin els dos informes veuran bonificada la mitjana dels dos lliuraments amb un punt addicional.
Revisió de qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (a través del Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
Es poden recuperarar els dos exàmens parcials i els exercicis pràctics a l'aula. L'informe de la sortida de camp i els lliuraments i les activitats de les sessions de teoria no són recuperables.
No avaluable
Es considera no avaluable qui no ha realitzat i lliurat l'examen i/o l'informe relatiu a almenys una de les dues sortides de camp.
Les activitats no lliurades tindran una qualificació de zero (0).
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis pràctics | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5 |
Exàmens | 35% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5 |
Informe sortida de camp | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5 |
Lliuraments i activitats de teoria | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5 |
Gestió dels recursos naturals
Aigua
Energia
Cap d'específic més enllà de l'utilitzat durant els dos primers cursos del grau.