Logo UAB
2023/2024

Planificació, Planejament i Avaluació

Codi: 104252 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Nadal Tersa
Correu electrònic:
jordi.nadal@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. Tot i això la seva docència està pensada per a estudiants de tercer curs i per tant es dóna per suposat que s'han adquirit els coneixements impartits a les assigntures de primer i segon curs. Cal tenir destresa en la utilització dels Sistemes d'Informació Geogràfica. Aquest darrer punt és imprescindible.


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal que els i les estudiants adquireixin els coneixements necessaris per tenir una visió crítica de la planificació territorial i puguin valorar els continguts ambientals amb els que s'estructura el territori.

Per assolir aquest objectiu principal, es proposen els següents objectius durant el curs:

  • Analitzar els conceptes de Planficació, Planejament i Avaluació
  • Avaluar les polítiques de mitigació i adaptació al canvi climàtic
  • Desenvolupar i aplicar les polítiques en casos aplicats
  • Elaborar un pla municipal 

Competències

  • Aplicar la normativa bàsica legal territorial, ambiental i urbana a la planificació territorial i ambiental.
  • Integrar coneixements de diverses disciplines socials i ambientals amb l'objectiu de descriure i interpretar les dinàmiques espacials vinculades a les transformacions socials, econòmiques i ambientals.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Enumerar la normativa bàsica territorial, ambiental i urbana corresponent a cada administració responsable, referida a Catalunya.
  2. Integrar informació econòmica, social i ambiental en els instruments de planificació territorial.
  3. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Continguts

Tema 1: Introducció a la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Definició i conceptes fonamentals
  • Importància de la planificació, el planejament i l' avaluació en diferents contextos
  • Relació entre planificació, planejament i avaluació

Tema 2: Procés de Planificació

  • Etapes del procés de planificació: diagnòstic, formulació d' objectius, selecció d' estratègies, elaboració de plans d' acció
  • Eines i tècniques utilitzades en cada etapa
  • Factors a considerar en la planificació: recursos, restriccions, actors involucrats

Tema 3: Planejament

  • Definició i abast del planejament
  • Mètodes i enfocaments de planejament: prospectiu, estratègic, operatiu
  • Elaboració de plans i programes de treball

Tema 4: Avaluació

  • Concepte i objectius de l' avaluació
  • Tipus d' avaluació: formativa, sumativa, ex ante, ex post
  • Disseny d' instruments d' avaluació: indicadors, matrius d' avaluació, qüestionaris, entrevistes, observació

Tema 5: Procés d' Avaluació

  • Etapes del procés d' avaluació: planificació, collita de dades, anàlisi de dades, elaboració d' informes, retroalimentació
  • Mètodes de recol·lecció de dades: quantitatius, qualitatius, mixtos
  • Anàlisi i interpretació de resultats

Tema 6: Ús de l' Avaluació

  • Utilització dels resultats de l' avaluació per a la presa de decisions
  • Retroalimentació i millora contínua
  • Comunicació dels resultats de l' avaluació a diferents audiències

Tema 7: Ètica en la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Consideracions ètiques en el procés de planificació i avaluació
  • Principis i normes ètiques rellevants
  • Responsabilitat social i professional en la planificació, planejament i avaluació

Tema 8: Casos Pràctics i Estudis de Cas

  • Anàlisi i discussió de casos reals relacionats amb la planificació, planejament i avaluació
  • Aplicació dels coneixements i habilitats adquirides en situacions concretes

Tema 9: Tendències i Desafiaments en la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Noves aproximacions i enfocaments en la disciplina
  • Tecnologies emergents i el seu impacte en la planificació i avaluació
  • Desafiaments actuals i futurs en el camp de la planificació, planejament i avaluació

Tema 10: L’escala local en les polítiques de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic

  • Pacte d’alcaldes
  • Alcaldes per l’Adaptació
  • Alcaldes per al Clima i l’energia

Tema 11: Desenvolupament d’actuacions de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic

  • Plans municipals de lluita contra el canvi climàtic
  • Plans municipals d’emergència per sequera

Metodologia

Les primeres sessions de l'assignatura es fa la formació teòrica per donar pas a una sortida de camp i l'elaboració d'un pla municipal de lluita contra el canvi climàtic o d'emergència per seguera que s'anirà seguint a les tutories.

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Preparació d'informes 25 1 1, 2, 4
Suport docent als estudiants en els fòrums de debat 25 1 1, 2, 4
Tipus: Supervisades      
Reconeixement de l'àrea d'estudi 10 0,4 2
Seguiment de pràctiques i informes 25 1 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Preparació de materials i estudi 9 0,36 3, 4
Redacció de l'informe de curs 20 0,8 1, 3

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es basa en:

  • Examen presencial dels contingut teòrics
  • Elaboració d'un treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Sortida de camp
  • Lliurament del certificat de l'activitat online de la biblioteca

Totes les activitats avaluables es podran recuperar, excepte les presentacions fetes a l’aula, que no tenen possibilitat de ser fetes fora d'encàrrec inicial, la sortida de camp, que per raons òbvies només es fa els dia que està programada, i les tutories.

Per superar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les tres activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final, i haver assistit inexcusablement a la sortida de camp i a les tutories.

S'obtindrà la qualificació de No avaluable si no s'ha entregat cap activitat o bé s'ha entregat només la primera activitat. Per tant doncs haver entregat dues o més activitats implica que s'ha seguit el curs i la qualificació a obtenir serà la d'aprovat (10-5) o la de suspès (4,9-0).

Per últim, l'estudiant haurà de tenir present les activitats presencials d'obligada assistència, sense la qual no podrà tenir l'avaluació final de l'assignatura:

  • Assistència a les tutories
  • Sortida de camp
  • Elaboració del treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Avaluació i en el seu cas també re-avaluació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a les tutories i sortides de camp 20% 15 0,6 1, 2, 4
Examen escrit sobre els continguts 20% 5 0,2 1, 2, 4
Presentació pública del treball 15% 4 0,16 3, 4
Treball de curs 45% 12 0,48 1, 2, 4

Bibliografia

Bibliografia

Abellà Masdeu, Ester. SIG per al pacte d'alcaldies. Eina de consulta i presa de decisions. 2020. (1373 Màster Universitari en Geoinformació) <https://ddd.uab.cat/record/231402> [Consulta: 24 juny 2023].

Generalitat de Catalunya i Institut d'Estudis Catalans. (2016). Tercer informe sobre el canvi Climàtic a Catalunya. <http://bit.ly/2kL9PR9> [Consulta: 24 juny 2023].

Hendel-Blackford, Sarah et al. “Guía Para La Presentación de Informes Del Pacto de Los Alcaldes Para El Clima y La Energía.” 28160 (2016): n. pag. Print.
 
Nuss, Sergi, Castañer, Mita. (2012). Governança de la sostenibilitat i el canvi climàtic en l'àmbit local. Girona. Documenta universitaria
 
Staden, Maryke & Musco, Francesco. (2010). Local Governments and Climate Change: Sustainable Energy Planning and Implementation in Small and Medium Sized Communities. 10.1007/978-1-4020-9531-3. 

Webgrafia

Agència Catalana de l'Aigua. Recomanacions per als municipis per a la redacció dels Plans d’emergència en situacions de sequera (https://aca.gencat.cat/web/.content/10_ACA/J_Publicacions/03-guies/19_Recomanacions_RedaccioPlansSequera_Municipis_2020.pdf)
 
Pacte d'Alcaldes (https://web.archive.org/web/20150420193115/http://www.eumayors.eu/IMG/pdf/covenantofmayors_text_ca.pdf)
 
Oficina Catalna del Canvi Climàtic. ANÀLISI DEL GRAU DE VULNERABILITAT I RESILIÈNCIA DELS MUNICIPIS DE CATALUNYA  AL CANVI CLIMÀTIC
(https://canviclimatic.gencat.cat/web/.content/02_OFICINA/publicacions/publicacions_de_canvi_climatic/Estudis_i_docs_adaptacio/Estudi_LaVola_adaptacio_municipis/Vulnerabilitat_canvi_climatic_municipis_Vdef_set.pdf)
 
 

Programari

Per redactar l'informe cal utilitzar les eines SIG que l'alumne pot tenir al seu ordinador o utilizar el programari disponible a les aules d'informàtica de la facultat