Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | FB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits.
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’estudiar el territori tenint en compte variables socials i culturals. Es donarà una visió general del què és la geografia social i cultural i de quines han estat les principals aportacions d’aquesta subdisciplina. S’analitzaran també els territoris com a síntesis espacial resultant de l’evolució de les dinàmiques demogràfiques, econòmiques, ambientals, culturals i polítiques de les societats contemporànies.
- Gènere, sexualitat i classe
- Infants. persones i persones grans
- Desigualtat i pobresa al Nord i al Sud Global
- Multiculturalitat
- Gentrificació
- Habitatge
- Salut
- Natura
- Espacial
- Ambiental
- Moviments socials
Es faran classes expositives, pràctiques d'aula i s'exposaran els treballs realitzats per l'alumnat a l'aula.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació per a que l'alumnat contesti les enquestes d'avalaució de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials + pràctiques d'aula | 33,33 | 1,33 | 2, 7, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació | 16,67 | 0,67 | 5, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal + lectures obligatòries | 69 | 2,76 | 1, 7, 8 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
La nota final de l’assignatura en avaluació continuada es calcula en base a la mitja ponderada d’una sèrie d’evidències:
- Proves teòriques (40%):
- Pràctiques d’aula (20%):
- Entrega de treballs (35%):
- Asistencia i participació activa en classe (5%)
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura es pot realitzar en avaluació única sempre que se sol·liciti degudament en el període establert (entre el 18 de setembre i el 6 d’octubre). La nota final de l’assignatura en avaluació única es calcula en base a la mitja ponderada d’una sèrie d’evidències que s’hauran d’entregar o realitzar entre el 8 i el 19 de gener:
- Prova teòrica (40%)
- Lectura i ressenya d’un llibre a escollir d’una llista definida per la professora (20%)
- Entrega de treballs (40%):
El primer dia de classe es comentaran en detall les activitats d’avaluació continuada i única.
*Aquesta és la única prova que s'ha d'entregar fora del període d'avaluació única.
PROCEDIMENTS DE REVISIÓ DE QUALIFICACIONS
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
RECUPERACIÓ
Per a fer l’avaluació l’alumnat haurà d’haver sigut avaluat prèviament en un conjunt d’activitats que equivalguin a un mínim de 2/3 parts de la qualificació final (avaluació continuada) o bé entregar totes les proves previstes (avaluació única).
Per participar en el procés de recuperació, l’alumnat haurà d’haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.
Hi haurà recuperació de totes aquelles proves presentades que no hagin superat el 5. La recuperació de l’examen teòric serà en forma d’examen. La recuperació de la resta d’activitats consistirà en refer l’evidència. Les activitats recuperades puntuaran entre 0 i 5.
Queden excloses del procés de recuperació les activitats següents: presentacions orals, treballs en grup, activitats relacionades amb l’activitat docent diària.
Per a l’avaluació única s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
PLAGI
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0. No son recuperables les activitats d'avaluació que hagin comès irregularitats (còpies, ús no autoritzat de la IA, entre d'atres).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a l'aula | 5% | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 7, 8, 11 |
Proves teòriques | 40% | 7 | 0,28 | 1, 7, 8, 9 |
Pràctiques d'aula | 20% | 5 | 0,2 | 3, 6, 7, 10, 12 |
Treball en grup | 35% | 15 | 0,6 | 1, 4, 7, 10, 11 |
Albet, Abel; Garcia Ramon, Maria Dolors (1999). "Reinterpretando el discurso colonial y la historia de la geografía en una perspectiva de género", en Joan Nogué; José Luis Vilanova (eds.) (1999). España en Marruecos (1912-1956) Discursos geográficos e intervención territorial, Lleida: editorial Milenio, pp.55-71.
Albet, Abel; Kramsch, Olivier (1999). "Space, inequality and difference: 'Radical Turns' and 'Cultural Turns',
European Planning Studies, 7 (1), pp. 77-79.
Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) (2003). Handbook of Cultural Geography,
Londres: Sage.
Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (2003). "A rough guide", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) (2003). Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 1-35.
Araiza, Verónica (2020). El pensamiento critico de Donna Haraway: complejidad, ecofeminismo y cosmopolítica. Península, XV(2), pp. 147-164. https://www.scielo.org.mx/pdf/peni/v15n2/1870-5766-peni-15-02-147.pdf
Atkinson, David; Jackson, Peter; Sibley, David & Washbourne, Neil (2005). Cultural geography. A critical dictionary of key concepts, London: I.B. Tauris.
Barros, Claudia (2000). "Reflexiones sobre la relación entre lugar y comunidad", Documents d'Anàlisi Geogràfica, 37, pp. 81-94.
Belil, Mireia; Clos, Isabel (1983) "Notes a l'entorn del pensament de Carl O. Sauer (1889-1975)", Documents d'Anàlisi Geogràfica, 2, pp. 177-188.
Berdoulay, Vincent (2002). "Sujeto y acción en la geografía cultural: el cambio sin concluir", Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, pp. 51-61.
Bondi, Liz; Davidson, Joyce (2003). "Troubling the place and gender", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 325-343.
Bousnina, Mongi; Miossec, Jean-Marie (2002). "Reflexoes rápidas sobre algumas relaçoes entre cultura e espaço geográfico", Espaço e Cultura, 14, pp. 41-49.
Brown, Michael; Knopp, Larry (2003). "Queer cultural geographies -we're here! We're queer! We're over there, too!", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 313-324.
Burgueño, Jesús (2002). "El mapa Escondido: las lenguas de España", Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, pp. 171-192.
Buzinde, Christine; Manuel-Navarrete, David (2013). “The social production of space in tourism enclaves: Mayan children’s perceptions of tourism boundaries”. Annals of Tourism Research, vol. 43, pp. 482-505. https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.06.003
Capellà, Hugo ; Lois Rubén C. (2002). "Geografía cultural: la gran desconocida", Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, pp. 11-18.
Claval, Paul (2002). "El enfoque cultural y las concepciones geográficas del espacio", Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, pp. 21-39.
Claval, Paul; Entrikin J. Nicholas (2004). "Cultural geography: place and landscape between continuity and change", Benko, Georges; Strohmayer, Ulf (eds.) Human Geography. A history for the 21st century, London: Arnold, pp. 25-46.
Clayton, Daniel (2003). "Critical imperial and colonial geographies", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 354-368.
Clua, Anna (2001). La noció d'espai en la definició dels contextos de la recepció dels mitjans de comunicació. Una aproximació des de les perspectivas crítiques dels Estudis Culturals i de la Geografia Cultural, Tesis doctoral, Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona.
Clua, Anna; Zusman, Perla (2002). "Más que palabras: otros mundos. Por una geografía cultural crítica",
Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, pp. 105-117.
Constenla Vega, Xosé (2002). "Geografía cultural y geografía de la industria cultural en la postmodernidad flexible", Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, pp. 257-267.
Cosgrove, Denis (1983). "Towards a radical cultural geography: problems of theory", Antipode: a radical journal of geography, 15 (1), pp. 1-11.
Cosgrove, Denis (1999). "Idéias e cultura: uma resposta a Don Mitchell", Espaço e Cultura, 8, pp. 59-61.
Cosgrove, Denis (2003). "Landscape and the European sense of sight - eyeing nature", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 249-268.
Crang, Mike (1998). Cultural Geography, Londres: Routledge.
Driver, Felix (1999). "Imaginative geographies", Paul Cloke; Philip Crang; Mark Goodwin (eds.), Introducing human geographies, London: Arnold, pp. 209-216.
Duncan, James; Duncan, Nancy (1999). "Reconceitualizando a idéia de cultura em geografia: una resposta a Don Mitchell", Espaço e Cultura, 8, pp. 63-67.
Gade, Daniel W. (1976). "L'optique culturelle dans la géographie américaine", Annales de Géographie,472, pp. 672-693.
García Escalona, Emilia (2000). "Del armario al barrio": aproximación a un nuevo espacio urbano", Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 20, pp. 437-449.
Garcia Ramon, Maria Dolors (1999). "Canvi o continuïtat en la geografia cultural? Notes a l'entorn de Cultural Turns/Geographical Turns (Oxford, setembre de 1997)", Documents d'Anàlisi Geogràfica, 34, pp. 135-140.
Gómez Mendoza, Josefina; Muñoz Jiménez, Julio; Ortega Cantero, Nicolás (1994), El pensamiento geográfico. Estudio interpretativo y antología de textos (De Humboldt a las tendencias radicales), Madrid: Alianza Editorial.
Gregson, Nicky (2003). "Reclaiming 'the social' in social and cultural geography", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 43-115.
Jacobs, Jane M. (2003). "Introduction: after empire?", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 345-353.
Jackson, Peter (1999). "A idéia de cultura: uma resposta a Don Mitchell", Espaço e Cultura, 8, pp. 55-57.
Jackson, Peter (2003). "Introduction: the social in question", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 37-42.
Jordan-Bychkov, Terry G.; Domosh, Mona (2000). The human mosaic. A thematic introduction to Cultural Geography, New York: W.H. Freeman and Company.
King, Anthony D. (2003). "Cultures ans spaces of postcolonial knowledges", Anderson, Kay; Domosh, Mona;Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 381-397.
Kramsch, Oliver (1999). "El horizonte de la nueva geografía cultural", Documents d'Anàlisi Geogràfica, 34, pp. 53-68.
Leighly,John (1978). "Carl Ortwin Sauer, 1889-1975", Geographers: bibliographical studies, 2, pp. 99-108
Lindon, Alicia (2009). "La construcción socioespacial de la ciudad: el sujeto cuerpo y el sujeto sentimiento",
Cuerpos, emociones y sociedad, 1, pp. 6-20.
Longhurst, Robyn (2003). "Introduction: subjectivities, spaces and places", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 283-289.
Longhurst, Robyn (2007). “Cultural geography. Different encounters, encountering difference”, Documents d’Anàlisi Geogràfica, 50, pp. 105-120.
Luna, Antonio (1999). "¿Qué hay de nuevo en la nueva geografía cultural?", Documents d'Anàlisi Geogràfica,
34, pp. 69-80.
McEwan, Cheryl (2003). "The West and other feminisms", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 405-419.
Mendizábal, Enric (1999). "Algunes reflexions sobre la (nova) geografia cultural des de la periferia",
Documents d'Anàlisi Geogràfica, 34, pp. 119-132.
Mikesell, Marvin W. (1977). "Cultural Geography", Progress in Human Geography, vol. I, n. 3,pp. 460-463.
Mitchell, Don (1995). "There's no such thing as culture: towards a reconceptualizationof the idea of culture in geography", Transactions of the Institute of British Geographers, 20 (1), pp. 102-116.
Mitchell, Don (1999). "Nao existe aquilo que chamamos de cultura: para uma reconceitualizacao da idéia de cultura em geografia", Espaço e Cultura, 8, p. 31-51.
Mitchell, Don (1999). "Explicaçao em geografia cultural: uma resposta a Cosgrove, Jackson e aos Duncans",
Espaço e Cultura, 8, pp. 69-73.
Nash, Catherine (1999)."Landscapes", Paul Cloke; Philip Crang; Mark Goodwin (eds.), Introducing human geographies, London: Arnold, pp. 217-225.
Nogué, Joan; Albet, Abel; Garcia Ramon, Maria Dolors; Riudor, Lluís (1996). "Orientalisme, colonialisme i gènere. El Marroc sensual i fanàtic d'Aurora Bertrana", Documents d'Anàlisi Geogràfica, 29, pp. 87-107.
Norton, William (2000). Cultural Geography. Themes, concepts and analyses, Ontario: Oxford University Press.
Ortega Valcárcel, José (2000). Los horizontes de la geografía. Teoría de la geografía, Barcelona: Ariel. Panelli, Ruth (2004). Social Geographies. From difference to Action, London: Sage Publications.
Robinson, Jennifer (2003). "Introduction: cultural geographies beyond the West", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.) Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 399-404.
Sanclimens, Xavier (1985). "L'obra de James J. Parsons sobre Espanya", Documents d'Anàlisi Geogràfica, 7,
pp. 177-191.
Sauer, Carl (1931). "Cultural Geography", Encyclopedia of the Social Sciences, VI, MacMillan: Nueva York, pp. 621-623 [reproducido en Wagner, Philip L.; Mikesell, Marvin W. (1962). Readings in Cultural Geography, Chicago y Londres: The University of Chicago Press, pp.30-34; traducido al español por Josefina Gómez Mendoza en Josefina Gómez Mendoza; Julio Muñoz Jiménez; Nicolás Ortega Cantero (1994), El pensamiento geográfico. Estudio interpretativo y antología de textos (De Humboldt a las tendencias radicales), Madrid: Alianza Editorial, pp. 349-354].
Sauer, Carl (1956a). "The education of a geographer", Annals of the Association of the American Geographers, 46, pp. 287-299 [traducido al español por Maria Dolors Garcia Ramon en el libro Teoría y método en la geografía humana anglosajona, Barcelona: ed. Ariel, pp. 38-53].
Sauer, Carl (1956b). "The agency of man on the earth", Thomas W.L. Jr. (ed.) Man's role in changing the face of the Earth, Chicago: University of Chicago Press, pp. 1131-1135 [Wagner, Philip L.; Mikesell, Marvin W.(1962). Readings in Cultural Geography, London: The University of Chicago Press, pp. 539-557].
Shurmer-Smith, Pamela; Hannam, Kevin (1994). Worlds of desire, realms of power. A cultural geography,
Londres: Edward Arnold.
Sivignon, Michel (2002). "Sobre a Geografia Cultural", Espaço e Cultura, 14, pp. 33-39.
Slater, Don (2003). "Cultures of consumption", Anderson, Kay; Domosh, Mona; Pile, Steve; Thrift, Nigel (ed.)
Handbook of Cultural Geography, Londres: Sage, pp. 147-163.
Sultana, Farhana (2021). “Climate change, COVID-19, and the co-production of injustices: a feminist reading of overlapping crises”, Social & Cultural Geography, 22(4), 447-460. https://doi.org/10.1080/14649365.2021.1910994
Taillard, Christian (2002). "Diversidade de definiçoes e diferenciaçao das prácticas geográficas: contribuçao para o debate sobre a cultura", Espaço e Cultura, 14, pp. 23-32.
Zusman, Perla; Hevilla, Cristina y Molina, Matías (2006). "Geografías de los tiempos lentos". En: Nogué, Joan y Romero, Joan, Las otras geografías. Tirant Lo Blanch, pp. 255-268.
Word, excel, powerpoint (o programas equivalentes en software libre). Navegadores web.
Word, excel, powerpoint (o programes equivalents en programari lliure)