Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503702 Ciències de l'Antiguitat | FB | 1 | 2 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No es requereixen coneixements previs. Això no obstant, és una assignatura particularment orientada a persones interessades en el "fet literari", que gaudeixin llegint i comentant literatura.
Programa
TEMA 1. Introducció als gèneres literaris del món clàssic grecoromà: – Concepte de literatura a l’Antiguitat clàssica: límits conceptuals, cronològics i geogràfics. – La funció de la literatura en el marc de les societats grega i romana. – Els gèneres literaris a l’Antiguitat clàssica. – Criteris de classificació
TEMA 2. L’èpica
TEMA 3. La historiografia
TEMA 4. La faula, la novel·la i el conte
TEMA 5. L’oratòria i la retòrica
TEMA 6. La tragèdia i la comèdia
TEMA 7. La poesia lírica
TEMA8. La poesia elegíaca i l’epigrama
TEMA 9. La sàtira
TEMA 10: El gènere bucòlic
TEMA 11. L'epistolografia
TEMA 12. La literatura científica i tècnica
TEMA 13. Literatura cristiana primitiva
Els estudiants hauran de fer un treball de curs sobre un tòpic literari que hagi estat tractat transversalment per autors grecs i llatins. A continuació s'ofereix una llista orientativa de temes que es podrien treballar:
Proposta de temes:
Les activitats a l'aula o dirigides estaran distribuïdes en dues categories:
A més, cada estudiant haurà de realitzar un treball de curs per al qual haurà de participar en tutories d'orientació que seran considerades activitats supervisades per a la tria del tema (vegeu apartat Continguts) i la selecció de textos que seran objecte d'estudi.
L'assoliment de les competències del curs s'aconseguirà en bona mesura amb el treball autònom de cada estudiant que s'orientarà a:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Participació en les activitats proposades a l'aula | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 7, 8, 10, 12 |
Seguiment de les exposicions de temes i comentaris de textos a l'aula | 35 | 1,4 | 1, 5, 6, 7, 11, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura i comentari de textos | 25 | 1 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 13 |
Tutories d'orientació per a la tria i confecció del treball de curs | 5 | 0,2 | 3, 6, 7, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Confecció d'un treball de curs | 31 | 1,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Lectura de textos complementaris (fonts primàries i secundàries) i estudi dels temes | 45 | 1,8 |
Aquesta assignatura contempla una doble modalitat d'avaluació:
1) Avaluació continuada
L'avaluació continuada és un procés que ha de permetre a l'estudiant conèixer el seu progrés acadèmic al llarg del curs. A continuació es detallen les activitats avaluatives que es tindran en compte:
2) Avaluació única
L'avaluació única tindrà en compte les activitats següents:
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
No avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Procediment de revisió de les qualificacions
Cada vegada que es faci pública una qualificació, l'equip docent comunicarà als estudiants la data i el lloc de revisió de l'activitat avaluada a l'espai Moodle.
Procés de recuperació
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a l'aula | 10% | 0 | 0 | 7, 8, 9, 10, 11 |
Control de lectura | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Examen 1 | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Examen 2 | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Treball de curs sobre un tòpic literari | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Manuals de literatura grega
ADRADOS, F.R. (1983). Fiesta, comedia y tragedia. Madrid 1983.
ALSINA CLOTA, J. (1967). Literatura griega. Contenido, problemas y métodos. Barcelona: Ariel.
ARTIGAS, E.; HOMAR, R. (2016). L’escena antiga. Martorell: adesiara.
BAKKER, E.J. (ed.) (2010). A Companion to the Ancient Greek Language. Chichester, U.K. ; Malden, MA : Wiley-Blackwell.
BUGH, G.R. (2006). The Cambridge Companion to the Hellenistic World. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
CAMBIANO, G.; CANFORA, L.; LANZA, D. (eds.) (1994). Lo spazio letterario della Grecia Antica, I-III. Roma: Sallerno editrice.
CASSIO, A.C. (ed.) (2008). Storia delle lingue letterarie greche. Firenze: Le Monier Università.
DELLA CORTE, F. et al. (1972). Introduzione allo studio della cultura classica. I: Letteratura. Milano: Marzorati editore.
EASTERLING. P.E.; KNOX, B.M.W. (eds.). The Cambridge History of Classical Literature. I: Greek Literature. Cambridge.: Cambridge University Press.
GRETHLEIN, J. (2010). The Greeks and their Past: Poetry, Oratory and History in the fifth Century BCE. Cambridge ; New York : Cambridge University Press.
LESKY, A. (1968). Historia de la literatura griega. Madrid: Gredos.
LÓPEZ EIRE, A. (1994). Los orígenes de la oratoria y la historiografía en la Grecia clásica. Zaragoza : Universidad de Zaragoza.
LÓPEZ FÉREZ, J.A. (ed.) (1988). Historia de la literatura griega. Madrid: Cátedra.
MCDONALD, M.; WALTON, J.M. (eds.). The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
MOLINARI, C. (ed.) (1994). Il teatro greco nell'età di Pericle. Bologna: Il mulino.
MOMIGLIANO, A. (1984). La historiografía griega. Barcelona : Crítica.
REVERMAN, M. (2014). The Cambridge Companion to Greek Comedy. Cambridge; New York: Cambridge University Press.
SAID, S.; TRÉDÉ, M.; LE BOULLUEC, A. (2012). Histoire de la littérature grecque. París: PUF.
SIGNES CODOÑER, J. (2019). Breve guía de la literatura griega desde Hesíodo hasta Pletón. Madrid: Cátedra.
SUSEMIHL, F. (1965). Geschichte der Griechischen Literatur in der Alexandrinerzeit, vol I-II. Hildesheim: Georg Olms.
WHITMARSH, T. (2007). The Cambridge companion to the Greek and Roman novel. Cambridge ; New York : Cambridge University Press.
Manuals de literatura llatina
BAYET, J. (1966), Literatura latina, Barcelona.
BICKEL, E. (1982), Historia de la literatura romana, Madrid.
BIELER, L. (1969), Historia de la literatura romana, Madrid.
BIGNONE, E. (1942-1950), Storia della letteratura latina, Firenze.
BÜCHNER, K. (1968), Historia de la literatura latina, Barcelona.
CAVALLO, G. - FEDELI, P. - GIARDINA, A. (1989-2005), Lo spazio letterario di Roma antica. Vols. I-VI, Roma.
CAZZANIGA, I. (1962), Storia della letteratura latina, Milano.
CODOÑER, C. (ed.) (1997), Historia de la literatura latina, Madrid.
CONTE, G. B. (1987), Letteratura latina. Manuale storico dalle origini alla fine dell'Impero Romano, Firenze.
FUHRMANN, M. (ed.) (1985). Literatura romana. Madrid.
GENTILI, B. -STUPAZZINI, L. - SIMONETTI, M. (1987), Storia della letteratura latina. Roma-Bari.
GÓMEZ PALLARÈS, J. (2003), Studiosa Roma. Los géneros literarios en la cultura romana, UAB-Bellaterra (Barcelona).
MARTIN, R. - GAILLARD, J. (1990), Les genres litteraires à Rome, Paris.
Von ALBRECHT, M. (1992), Geschichteder römischen Literatur. 2vols. München-New York-London-Paris. (trad. esp. D. Estefanía-A. Pociña, Barcelona, vol. I, 1997; vol. II, 1999).
ZEHMACKER, H. - FREDOUILLE, J.C. (1993), Littérature latine, Paris (20013).
No hi ha programari específic requerit.