Logo UAB
2023/2024

Introducció a e-Business i e-Government

Codi: 104058 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501232 Empresa i Tecnologia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Maria Gallart Gonzalez Palacio
Correu electrònic:
josemaria.gallart@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Daniel Blabia Girau
Jose Maria Gallart Gonzalez Palacio

Prerequisits

L'alumne haurà de treballar i desenvolupar una idea/solució tecnològica des d'una perspectiva emprenedora, el que implicarà hores de investigació i recerca. El repte ha desenvolupar podrà tenir un objectiu empresarial, donar resposta a una necessitat social, o millorar els serveis que ofereixen les administracions públiques. 

 


Objectius

L'objectiu es poder demostrar que s’ha aportat un valor a un projecte de base TIC ja sigui amb finalitat d’obtenir una rendibilitat econòmica o un retorn social millorant el funcionament de les administracions o d'organitzacions sense ànim de lucre.

Els reptes i/o projectes sobre els que treballaran els alumnes poden ser iniciàtics o projectes ja existents on l’alumne haurà de focalitzar el seu esforç i valor, aportant el seu coneixement i treball en millorar-lo.

Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) han transformat els negocis i les relacions humanes: les relacions entre les empreses i els seus clients (B2C), entre les pròpies empreses (B2B) i entre les administracions i els ciutadans (G2C). Això obre un ventall de possibilitats on participar.

En un moment de transformació com el que estem vivim, les TIC, la robotització i la intel·ligència artificial poden aportar noves solucions a problemes o necessitats ja existents o crear-ne de noves a les quals també s’haurà de fer front.

Aquesta assignatura planteja aportar a l’alumne els recursos necessaris per participar en el desenvolupament d’una solució tecnològica davant de problemàtiques o necessitats que es plantegin com a no ben resoltes.

Quan parlem d’e-business parlem del desenvolupament de models de negoci en un entorn digital, i en com les tecnologies existents poden aportar valor a les organitzacions, a la societat i a les administracions.

La gestió pública no és aliena a les millores que proporciona l'ús de les tecnologies, en termes de qualitat, eficàcia i productivitat, tant a nivell intern, com en les relacions amb la societat. Les Administracions han de garantir l'accessibilitat als serveis públics dels ciutadans i les empreses d’una manera eficient, alhora que també s’està transformant el model de relació de la ciutadania amb les adminsitracions, exigint més informació i transparència, i tenint un paper cada vegada més rellevant en l'acció de govern, influint així cada vegada més en la gestió pública.  

En aquest context l’eGovernment (o Administració Digital) recerca solucions tecnològiques per a la millora de la gestió pública, incrementar la transparència i promoure la participació ciutadana. La idea es que els alumnes coneguin, cerquin, proposin i analitzin solucions que contribueixin a l’assoliment d’aquests objectius, desenvolupant un pla que permeti avaluar la seva viabilitat social amb la seva implantació.

 

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes socials i mediambientals.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes i situacions complexos relatius a organitzacions empresarials.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Demostrar sensibilitat cap a temes socials i mediambientals.
  3. Desenvolupar el pensament i raonament crític.
  4. Explicitar els principis bàsics de la relació electrònica, tant entre administració i ciutadania com en altres iniciatives de participació ciutadana, i saber valorar les necessitats tècniques per implementar-la.
  5. Identificar i proposar models de negoci basats en Internet.
  6. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  7. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  8. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  9. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.
  10. Utilitzar els mitjans tècnics més efectius i al dia en la comunicació oral i escrita.

Continguts

Part 1. e-Business

  1. Estratègia de negoci i estratègia digital (Repàs dels conceptes d'estratègia)
  2. Generació de models de negoci
    1. Conceptes bàsics per definir un model de negoci
    2. Exemples
    3. Eines d'ajut per generar un model de negoci innovador
    4. Models de negoci sense ànim de lucre
    5. Del model de negoci al pla de negoci
  3. El pla de negoci (Business plan)

 Part 2. e-Government

  1. L'eGoverment.
    1. L'Administració a la societat de la informació i el coneixement.
    2. L'Administració Digital al món i a casa nostra.
    3. Elements de l'Administració Digital. 
  2. La transparència com a eixos fonamentals de l'Administració Digital.
    1. El marc normatiu que garanteix el desenvolupament de l'Administració electrònica.
    2. Open Government, Open Data i Open Democracy
  3. L'Impacte de les TIC en la gestió pública.
    1. La gestió pública versus gestió privada.
    2. Les TIC com a dinamitzadores del canvi en els processos i la prestació dels serveis públics.
    3. Com mesurar el paper de les TIC a l'Administració.
  4. Models de gestió de les TIC a les Administracions
  5. El sector TIC i l'Administració com a dinamitzador del sector i la societat.

Metodologia

L'assignatura es basa en la participació dels alumnes en projectes reals d'emprenaduria liderats pels propis alumnes i exalumnes. 

Relació professors-alumnes

En aquest cas hi haurà un fort component de tutorització a les sessions així determinades. 

Cada tutorització tindrà un informe i una valoració per part del tutor. 

Les primeres setmanes mentre no es determinen els projectes sobre els que treallar es presentaran a l'aula les bases de la part d'ebusiness i d'egovernment imprescindibles per superar l'assignatura.  


La informació general i rellevant de l'assignatura que detalli els continguts de la guia docent com per exemple les dates d'avaluació continuada i dates i condicions dels lliuraments de treballs es publicaran al campus virtual (o lloc equivalent) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que el campus virtual és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiant.



Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria i casos 30 1,2 4, 5
Classes pràctiques i dirigides 15 0,6 1, 4, 5, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Preparació de treball en grup i presentacions 15 0,6 3, 5, 7, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi 32,5 1,3 1, 3, 4, 7, 8
Preparació autònoma de treballs i casos 54,5 2,18 1, 3, 7, 8

Avaluació

“Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.”

Condicions generals:

L'assignatura es basa en la participació dels alumnes en projectes d'empreneduria reals i aportats per exalumnes. Es deixa la porta oberta a la possibilitat de treballar-ne en projectes personals aportats per ells mateixos.

S'avalua a partir dels lliuraments que l'alumne ha de fer durant el curs. Els alumnes que hagin fet els lliuraments mínims (equivalents al 80%) i hagin obtingut superat el 5 podran donar l'assignatura per superada.

No hi ha examen final.

Els alumnes suspessos amb més d'un 3,5 podran anar a l'examen de recuperació.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates dels diferents lliuramets i presentacions s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduira una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada 1 20% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Avaluació continuada 2 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Avaluació continuada 3 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

Es farà pública al Campus Virtual.

 


Programari

No correspon en aquesta assignatura cap programnari concret.