Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OT | 4 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha cap prerequisit.
Es recomana, però, una certa familiaritat amb l'entorn informàtic donat que moltes de les activitats es faran virtualment via l’aula Moodle i el campus virtual: Programes de tractament de textos matemàtics, creació de gràfics, generació de documents en PDF etc.
Aquesta assignatura s’imparteix simultàniament com a assignatura de primer curs (obligatòria) en els graus de Matemàtiques i , Física i com assignatura de quart curs (optativa) en els graus de Química, Ciències Ambientals, Nanociència i Nantecnologia (de la facultat de Ciències) i en els graus de Biologia, Microbiologia i Genètica (de la facultat de Biociències) .
Els objectius formatius són els mateixos, però hi haurà aspectes de l’assignatura (tipologia dels treballs, avaluacions...) que podran ser diferents segons el curs (primer o quart) i grau de l’estudiant.
Objectius formatius:
L’assignatura (que s'imparteix conjuntament a diversos graus) s’estructura entorn d’una sèrie de 11 conferències impartides per reconeguts especialistes en les diferents matèries. Els/les alumnes del grau de química, que segueixen una versió reduïda de 3 ECTS d'una assignatura de 6 ECTS, compartida amb d'altres graus, podran escollir assistir i fer les activitats de la meitat del curs d'acord amb les seves preferències.
Els temes de les conferències són
Curie i Einstein: ciència i societat
Genòmica i canvi climàtic
Models Matemàtics per la Covid
Planetes habitables més enllà del Sistema Solar
Blockchain i criptomonedes
Jocs paradoxals
Ciència i gènere
Àtoms ultrafreds i simuladors quàntics
Molècules que curen
Epigenètica
Nanotecnologia de biosensors
Els/les alumnes del grau de química (assignatura de 3 ECTS) hauran de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponent aproximadamente a la meitat del curs. Detalls específics a la seccció d'avaluació
Per defecte, se suposa que els/les alumnes del grau de química fan un seguiment no presencial de l’assignatura amb els aspectes que es detallen en l’apartat sobre l’avaluació.
Activitats d'aprenentatge presencials
Activitats d'aprenentatge supervisades
Activitats d'aprenentatge autònomes
L'alumne haurà de consultar bibliografia (llibres, revistes científiques) i fer recerques d'informació via internet per tal de poder fer les tasques que se li demanaran en el portafolis de l’estudiant i el treball final. Hi programades diverses tutories al llarg del curs per tal que els estudiants puguin contactar amb els professors de l’assignatura per resoldre dubtes i fer un seguiment de la confecció del portafolis i del treball final. Els assistents també rebran formació i ajuda sobre recursos TIC per a la redacció de textos científics.
Perspectiva de gènere
L'elenc de ponents és deliberadament equilibrat en quant gènere amb una proporció de ponents femenines per sobre del 45%. Dues de les conferències adrecen directament el rol de les dones en ciència.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències | 12 | 0,48 | 5, 6, 7, 9 |
Seminaris | 12 | 0,48 | 2, 6, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Portafolis | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 8, 9 |
Treball final | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 12 | 0,48 | 1, 4, 7, 8, 9 |
Els/les alumnes del grau de química (assignatura de 3 ECTS) es considera no presencial per defecte i hauran de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponents bàsicament a la meitat del curs.
Específicament:
El detalls d'aquestes activitats es decriuen a continuació
Hi ha tres tipologies d’activitats d’avaluació:
A) Proves objectives curtes individuals (20% de la nota final).
Són proves tipus test que valoraran el grau d’atenció i comprensió de la matèria. Els/les alumnes no presencials hauran de seguir les conferències via les gravacions i materials del Campus Virtual i realitzar un test específic sobre les mateixes per l’aula Moodle. Els alumnes hauran de seguir totes les conferències i respondre tots els tests. La no realització de dos tests o més comportarà automàticament la qualificació de “no presentat”.
B) Portafolis de l’estudiant (35% de la nota final).
L’estudiant haurà de portar actualitzat un portafolis virtual a l’aula Moodle,on s’hi recolliran els lliuraments dels exercicis i activitats obligatòries que li seran proposades alllarg del curs. També s’hi recollirà una selecció de materials que deixi constància de la seva implicació en les sessions de discussió de les conferències, on s’hi reflecteixin les seves opinions personals i recerques pròpies. Depenent del tipusd’exercici proposat, es valoraran competències transversals com ara el pensament crític, l’aprenentatge autònom, la capacitat d’anàlisi isíntesi, etc. i podran ser diferents per alumnes de primer i de quart curs, adaptant-se al seu nivell d’estudis.
C) Treball final (45% de la nota final)
Cada estudiant haurà de participar en la confecció d’un treball final, elaborat obligatòriament en grups de entre tres i quatre estudiants, a escollir entre els que li seran proposats pels professors de les diferents sessions. Aquest treball s’haurà d’entregar per escrit (per via telemàtica) dins dels terminis marcats i haurà d’ajustar-se a les característiques formals i de contingut d’un treball científic, acomplint els criteris que s’exposaran a l’inici del curs en una sessió informativa específica. En el cas dels alumnes de quart curs, aquest treball haurà de ser redactat en anglès i no es podrà realitzar sobre els temes directament relacionats amb el grau que l’alumne estigui cursant.
A final del curs es faran diverses sessions públiquesde presentacions, en dates que seran anunciades en el calendari de sessions. En cada presentació hi intervindran obligatòriamenttots els membres del grup. L’avaluació la farà un comitè de professors on es valorarà la qualitat de lla presentació, la capacitat de comunicació i organització, etc. En la mesura possible, els horaris de presentacions tindran en compte els lligams d'horaris per tal de que tots els alumnes (presencialsi no presencials) puguin fer la presentació, que és estrictament obligatòria. Per alumnes a l'estranger es considerarà la posibilitat de fer la seva part de la presentació per videoconferència.
En qualsevol cas, és obligació de l'alumnat reservar-se les dates de presentació, que seran conegudes a l'inici del curs, per a poder exposar el treball. En cas d'incomptabilitat s'haurà d'avisar a l'equip de l'assignatura amb suficient antelació per facilitar fer adjustaments.
La qualificació del treball final tindrà en compte tant el text lliurat com la presentació i la nota no podrà ser inferior a 4 per a poder superar el curs.
Avaluació única:
L'avaluació única per aquesta assignatura està en certa manera inclosa en la seva estructura, doncs totes les activitats (excepte la presentació del treball final) es poden fer de forma remota amb flexibilitat horària. En cas de incompatibilitat severa es podrà consultar amb l'equip de l'assignatura per tal d'adaptar els lliuraments.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portafolis | 0,35 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8, 9 |
Proves objectives individuals | 0,2 | 0 | 0 | 5, 7, 9 |
Treball final | 0,45 | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10 |
La bibliografia de cada tema concret es donarà a la sessió complementaria o de seminari de la conferència corresponent.
Les transparències de les conferencies es disposaran al campus Virtual.
Pel tema de la redacció d'articles científics veure (per exemple):Cargill, Margaret and O'Connior, Patrick. Writing scientific research articles: strategy ans steps. Wiley-Blackwell, 2009
No es necessita programari específic per a seguir l'assignatura. Ës convenient estar familiaritzat amb editors de texts avançats com LaTeX per a l'elaboració del treball final sobre alguns temes del curs.