Logo UAB
2023/2024

Temes de Ciència Actual

Codi: 104053 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502444 Química OT 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Muñoz Tapia
Correu electrònic:
ramon.munoz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Ramon Muñoz Tapia
Simone Baroni

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.

Es recomana, però, una certa familiaritat amb l'entorn informàtic donat que moltes de les activitats es faran virtualment via l’aula Moodle i el campus virtual: Programes de tractament de textos matemàtics, creació de gràfics,  generació de documents en PDF etc.


Objectius

Aquesta assignatura s’imparteix simultàniament com a assignatura de primer curs (obligatòria) en els graus de Matemàtiques i , Física i com assignatura de quart curs (optativa) en els graus de Química, Ciències Ambientals, Nanociència i Nantecnologia (de la facultat de Ciències) i en els graus de Biologia, Microbiologia  i Genètica (de la facultat de Biociències) .

Els objectius formatius són els mateixos, però hi haurà aspectes de l’assignatura (tipologia dels treballs, avaluacions...) que podran ser diferents segons el curs (primer o quart) i grau de l’estudiant.

Objectius formatius:

  • Ampliar la visió i l’interès de l’alumne cap a diferents camps de la ciència, més enllà de l'especialitat que estiguin cursant.
  • Adquirir una visió interdisciplinària de la ciència.
  • Analitzar i reflexionar sobre les relacions entre ciència, gènere, cultura i societat.
  • Proporcionar a l’alumne claus per al coneixement i la comprensió bàsica de temes de frontera en la ciència actual, presentats amb caràcter divulgatiu.
  • Adquirir competències transversals.
  • Aprendre a redactar un treball científic que acompleixi amb uns estàndards de qualitat formal i saber-lo exposar en públic.
  • Reflexionar sobre la naturalesa de la ciència.
  • Perspectiva de gènere en ciència. Visibilitzar les contribucions de dones en ciència.

 

 


Competències

  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se amb claredat en anglès.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Emprar correctament la llengua anglesa en l'àmbit de la química.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Raonar de forma crítica.
  • Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se amb claredat en anglès.
  3. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  4. Dissenyar amb eficàcia estratègies de recerca d'informació sobre qualsevol tema d'investigació.
  5. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  6. Mantenir un compromís ètic.
  7. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  8. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  9. Raonar de forma crítica.
  10. Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Continguts

L’assignatura (que s'imparteix conjuntament a diversos graus) s’estructura entorn d’una sèrie de 11 conferències impartides per reconeguts especialistes en les diferents matèries. Els/les alumnes del grau de química, que segueixen una versió reduïda de 3 ECTS d'una assignatura de 6 ECTS, compartida amb d'altres graus, podran escollir assistir i fer les activitats de la meitat del curs d'acord amb les seves preferències.

Els temes de les conferències són

 

Curie i Einstein: ciència i societat
Genòmica i canvi climàtic
Models Matemàtics per la Covid
Planetes habitables més enllà del Sistema Solar
Blockchain i criptomonedes
Jocs paradoxals
Ciència i gènere
Àtoms ultrafreds i simuladors quàntics
Molècules que curen
Epigenètica
Nanotecnologia de biosensors


Metodologia

Els/les alumnes del grau de química (assignatura de 3 ECTS) hauran de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponent aproximadamente a la meitat del curs. Detalls específics a la seccció d'avaluació

Per defecte, se suposa que els/les  alumnes del grau de química  fan un seguiment no presencial de l’assignatura amb els aspectes que es detallen en l’apartat sobre l’avaluació.

Activitats d'aprenentatge presencials

  • Conferències (classes magistrals). Normalment s’imparteixen a la Sala d’Actes de la facultat per part d'un especialista convidat amb els alumnes de primer que tenen la presencialitat obligatòria.  Les conferències són enregistrades en vídeo i estaran disponibles a l'aula Moodle de l'assignatura. Els materials de la conferència (fitxers PowerPoint, enllaços...) també es dipositaran al Moodle on podran ser consultats per tots els alumnes. Algunes conferencies poden tenir format virtual depenent de la disponibilitat de l'especialista.
  • Seminaris (sessions complementàries de discussió i preparació dels treballs). Son sessions obertes de discussió i debat que es faran la setmana següent a la conferència. El conferenciant hi presentarà, també, la bibliografia i les propostes de temes per la confecció del treball final. Lassistència als seminaris és molt recomanable, donat que facilitarà la confecció del portafolis de l’estudiant, i, en tot cas, serà obligatòria l’assistència, com a mínim, a la sessió sobre la qual l’alumne hagi escollit el tema del treball final. Excepcionalment, els alumnes no presencials que els sigui impossible d’assistir-hi podran concertar una entrevista personal amb els professors per preparar el treball final en horari a convenir. Aquestes sessions també son enregistrades i disponibles al moodle per consultes.

 Activitats d'aprenentatge supervisades

  • Elaboració d'un portafolis.  Al llarg del curs l'alumne haurà de lliurar periòdicament per l’aula Moodle de l'assignatura una sèrie d’activitats i/o exercicis i problemes sobre els temes tractats en les conferències. Aquests lliuraments (obligatoris en tots els casos) constituiran el portafolis de l’estudiant, recull de les evidències de l'aprenentatge de l'alumne. Aquestes tasques podran ser diferents pels alumnes de primer i de quart curs, adaptant-se al seu nivell de coneixements.
  • Treball final. Shaurà d'elaborar un treball final, confeccionat obligatòriament en grup (de 3 o 4 persones), sobre un dels temes proposats en les sessions de seminaris de les conferències. El treball serà supervisat pel conferenciant i els professors de l'assignatura. En el cas d'alumnes de quart curs, el treball no es podrà realitzar sobre els temes directament relacionats amb el grau que l’alumne estigui cursant (química en aquest cas), i haurà d’estar redactat i presentat en anglès. Tots els treballs s’exposaran públicament davant d’un tribunal.  Per estudiants a l'estranger es considerarà l'opció de fer la presentació per videoconferència. 

Activitats d'aprenentatge autònomes

L'alumne haurà de consultar bibliografia (llibres, revistes científiques) i fer recerques d'informació via internet per tal de poder fer les tasques que se li demanaran en el portafolis de l’estudiant i el treball final. Hi programades diverses tutories al llarg del curs per tal que els estudiants puguin  contactar amb els professors de l’assignatura per resoldre dubtes i fer un seguiment de la confecció del portafolis i del treball final. Els assistents també rebran formació i ajuda sobre recursos TIC per a la redacció de textos científics.

 

Perspectiva de gènere

L'elenc de ponents és deliberadament equilibrat en quant gènere amb una proporció de ponents femenines per sobre del 45%.  Dues de les conferències adrecen directament el rol de les dones en ciència.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferències 12 0,48 5, 6, 7, 9
Seminaris 12 0,48 2, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Portafolis 5 0,2 1, 4, 5, 8, 9
Treball final 30 1,2 2, 3, 4, 5, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 12 0,48 1, 4, 7, 8, 9

Avaluació

Els/les alumnes del grau de química (assignatura de 3 ECTS) es considera no presencial per defecte i hauran de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponents bàsicament a la meitat del curs.

Específicament:

  • Realitzar 6 tests (i visualitzar les conferències corresponents) a triar
  • Realitzar 3 lliuraments dels proposats
  • Escriure i presentar un treball en anglès en un  grup de 3-4 membres

El detalls d'aquestes activitats es decriuen a continuació

Hi ha tres tipologies d’activitats d’avaluació:

A) Proves objectives curtes individuals (20% de la nota final). 

Són proves tipus test que valoraran el grau d’atenció i comprensió de la matèria.  Els/les alumnes no presencials  hauran de seguir les conferències via les gravacions i materials del Campus Virtual i realitzar un test específic sobre les mateixes per l’aula Moodle. Els alumnes hauran de seguir totes les conferències i respondre tots els tests.  La no realització de dos tests o més comportarà automàticament la qualificació de “no presentat”.

                                                             

B) Portafolis de l’estudiant (35% de la nota final).

L’estudiant haurà de portar actualitzat un portafolis virtual a l’aula Moodle,on s’hi recolliran els lliuraments dels exercicis i activitats obligatòries que li seran proposades alllarg del curs.  També s’hi recollirà  una selecció de materials que deixi constància de la seva implicació en les sessions de discussió de les conferències, on s’hi reflecteixin les seves opinions personals i recerques pròpies. Depenent del tipusd’exercici proposat, es valoraran competències transversals com ara el pensament crític, l’aprenentatge autònom, la capacitat d’anàlisi isíntesi, etc. i podran ser diferents per alumnes de primer i de quart curs, adaptant-se al seu nivell d’estudis.


C) Treball final (45% de la nota final)

Cada estudiant haurà de participar en la confecció d’un treball final, elaborat obligatòriament en grups de entre tres i quatre estudiants, a escollir entre els que li seran proposats pels professors de les diferents sessions. Aquest treball s’haurà d’entregar per escrit (per via telemàtica) dins dels terminis marcats i haurà d’ajustar-se a les característiques formals i de contingut d’un treball científic, acomplint els criteris que s’exposaran a l’inici del curs en una sessió informativa específica. En el cas dels alumnes de quart curs, aquest treball haurà de ser redactat en anglès i no es podrà realitzar sobre els temes directament relacionats amb el grau que l’alumne estigui cursant.

A final del curs es faran diverses sessions públiquesde presentacions, en dates que seran anunciades en el calendari de sessions. En cada presentació hi intervindran obligatòriamenttots els membres del grup. L’avaluació la farà un comitè de professors on es valorarà la qualitat de lla presentació, la capacitat de comunicació i organització, etc.  En la mesura possible, els horaris de presentacions tindran en compte els lligams d'horaris per tal de que tots els alumnes (presencialsi no presencials) puguin fer la presentació, que és estrictament obligatòria. Per alumnes a l'estranger es considerarà la posibilitat de fer la seva part de la presentació per videoconferència.

En qualsevol cas, és obligació de l'alumnat reservar-se les dates de presentació, que seran conegudes a l'inici del curs, per a poder exposar el treball. En cas d'incomptabilitat s'haurà d'avisar a l'equip de l'assignatura amb suficient antelació per facilitar fer adjustaments.

La qualificació del treball final tindrà en compte tant el text lliurat com la presentació i la nota no podrà ser inferior a 4 per a poder superar el curs.

 

Avaluació única:

L'avaluació única per aquesta assignatura està en certa manera inclosa en la seva estructura, doncs totes les activitats (excepte la presentació del treball final) es poden fer de forma remota amb flexibilitat horària. En cas de incompatibilitat severa es podrà consultar amb l'equip de l'assignatura per tal d'adaptar els lliuraments.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Portafolis 0,35 0 0 1, 5, 6, 8, 9
Proves objectives individuals 0,2 0 0 5, 7, 9
Treball final 0,45 4 0,16 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10

Bibliografia

La bibliografia de cada tema concret es donarà a la sessió complementaria o de seminari de la conferència corresponent.

Les transparències de les conferencies es disposaran al campus Virtual.

Pel tema de la redacció d'articles científics veure (per exemple):Cargill, Margaret and O'Connior, Patrick. Writing scientific research articles: strategy ans steps. Wiley-Blackwell, 2009


Programari

No es necessita programari específic per a seguir l'assignatura. Ës convenient estar familiaritzat amb editors de texts avançats com LaTeX per a l'elaboració del treball final sobre alguns temes del curs.