Logo UAB
2023/2024

Normativa sobre riscos laborals

Codi: 104033 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Pedemonte Marino
Correu electrònic:
jorge.pedemonte@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.

Equip docent

Jorge Pedemonte Marino

Equip docent extern a la UAB

Cristina Ángela Faci Vega

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és apropar l'alumnat del grau a l'àmbit del Dret del Treball en sentit integral, això és les relacions jurídiques que se’n deriven del contracte de treball, de les relacions sindicals, en la Seguretat Social, en seu judicial laboral i en matèria de responsabilitat tècnica.

Una aproximació que s'abordarà tant des d'una perspectiva teòrica com pràctica, amb implicació de l'alumnat en el desenvolupament progressiu de l'assignatura.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Aplicar els sistemes de responsabilitat i els models de gestió propis dels models de gestió de prevenció de riscos laborals.
  4. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Identificar els factors de riscos laborals més habituals.
  8. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  9. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  10. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  13. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  14. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Tema 1. El dret del treball individual.

Tema 2. El contracte de treball.

Tema 3. El dret del treball col·lectiu.

Tema 4. L'ocupació pública.

Tema 5. El dret processal laboral.

Tema 6. El dret de la Seguretat Social.

Tema 7. L'acció protectora de la Seguretat Social.

Tema 8. La prevenció de riscos laborals.

Tema 9. La responsabilitat tècnica: criteris i protocols.


Metodologia

La modalitat on line dona un gran i necessari protagonisme a l'acte d’aprenentatge de l'alumne.

Aquest es concreta i aconsegueix en les activitats autònomes que serien les següents:

‐ resolució de casos pràctics on l'alumne s'acostarà a la problemàtica de l'especialitat.

‐ estudi personal a fi de buscar la necessària consolidació de coneixements per a superar l'assignatura.

Tanmateix això no exclou la pervivència de un percentatge d'activitats dirigides que es concretarien  en vídeo classes magistrals amb suport TIC i inclusió de debats i fòrums de discussió i realització de treballs amb suport TIC.

Es important mencionar que les videoclasses tenen com a principal objectiu resoldre els dubtes relatius al temari, per tant es imprescindible una preparació dels temes abans de cada sessió.

Finalment l'alumne serà objecte de una avaluació, sent aquesta un sumatori de les notes obtingudes en les proves d'avaluació contínua i en l'examen.

Llengua d'impartició de docència: castellà

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16
Video Classes amb suport TIC 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització dels treballs pràctics i teòrics 24 0,96
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles i elaboració de treballs. 110 4,4

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA

Activitats

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant les següents activitats:

Prova final de conjunt (examen final) a desenvolupar-se en la data establerta al Calendari de l’assignatura. L'equip docent indicarà el format d'aquesta prova, que podrà ser escrita o oral. A aquesta part de l’avaluació continuada li correspon un 50% de la nota final de l’assignatura.

- Un mínim de dues activitats d'avaluació de caràcter pràctic. A títol orientatiu, aquestes activitats poden consistir en examen parcial (no alliberador de matèria), casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, treballs d'investigació, entre altres activitats. Les activitats seleccionades podran realitzar-se, de manera individual o en grup, segons ho disposi l'equip docent. A aquesta part de l’avaluació continuada li correspon un 40% de la nota final de l’assignatura.

- Assistència i participació a classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent a la realitzada en les classes de seminari / pràctiques. A aquesta part de l’avaluació continuada li correspon un 10% de la nota final de l’assignatura.

Notes

Cadascuna de les activitats de l’avaluació continuada ha de tenir una nota mínima de 3,5 sobre 10, per poder sumar i fer nota mitjana a l’avaluació continuada.

La nota de l’avaluació continuada serà el resultat de suma de les activitats, sempre ques’obtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar l’avaluació continuada la nota mitjana ha de ser de 5 sobre 10 o superior.

Recuperació

Si un/una estudiant no supera l'avaluació de l'assignatura, amb una nota mínima de 5 sobre 10, es podrà presentar a un examen de recuperació final a la data indicada al Calendari de l’assignatura. La re-avaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Amb independència de la nota obtinguda a la prova de re-avaluació, en cas de superar-se, l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 sobre 10.

---

Qualsevol estudiant que copiï o intenti copiar en qualsevol de les activitats d’avaluació tindrà un 0 en la prova. Qualsevol estudiant que presenti una pràctica o activitat en què es detecti que hi hagut plagi o qualsevol altre frau acadèmic, obtindrà un 0 i serà amonestat o amonestada. En cas de reiteració de la conducta, la / l’estudiant suspendrà l'assignatura. Aquestes mesures es prendran sense perjudici de les mesures disciplinàries corresponents, d'acord amb la Normativa acadèmica vigent.

Si durant la correcció de qualsevol activitat o treball es tenen indicis que s'ha emprat l’assistència d’eines d’intel·ligència artificial, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text. 

Si concorren circumstàncies extraordinàries sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l’assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l’avaluació de l’assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA

Activitats

L'avaluació única d'aquesta assignatura, per l'alumnat que se'n hagi acollit, consisteix en les següents evidències:

- Prova final de conjunt (examen final) a desenvolupar-se en la data establerta al Calendari de l’assignatura. A aquesta part de l’avaluació li correspon un 50% de la nota final de l’assignatura.

- Treball d’assignatura. A l'inici del curs es plantejarà un treball sobre alguns dels temes de l’assignatura. La data límit de lliurament del treball és el dia de l'examen final de l'assignatura, d'acord amb el calendari establert. A aquesta part de l’avaluació li correspon un 50% de la nota final de l’assignatura.

Notes

Cadascuna de les activitats de l’avaluació ha de tenir una nota mínima de 3,5 sobre 10, per poder sumar i fer nota mitjana a l’avaluació.

La nota per aprovar l’avaluació serà el resultat de suma de les activitats, sempre que s’obtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar l’avaluació la nota mitjana ha de ser de 5 sobre 10 o superior.

Recuperació

Si un/una estudiant no supera l'avaluació de l'assignatura, amb una nota mínima de 5 sobre 10, es podrà presentar a un examen de recuperació final a la data indicada al Calendari de l’assignatura. A més de l’examen final, la re-avaluació es condicionarà a la presentació del treball d’assignatura amb les esmenes indicades pel professor, en cas que aquesta part de l’avaluació es consideri no apta. Amb independència de la nota obtinguda a la prova de re-avaluació, en cas de superar-se, l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 sobre 10.

---

Qualsevol estudiant que copiï o intenti copiar en qualsevol de les activitats d’avaluació tindrà un 0 en la prova. Qualsevol estudiant que presenti una pràctica o activitat en què es detecti que hi hagut plagi o qualsevol altre frau acadèmic, obtindrà un 0 i serà amonestat o amonestada. En cas de reiteració de la conducta, la / l’estudiant suspendrà l'assignatura. Aquestes mesures es prendran sense perjudici de les mesures disciplinàries corresponents, d'acord amb la Normativa acadèmica vigent.

Si durant la correcció de qualsevol activitat o treball es tenen indicis que s'ha emprat l’assistència d’eines d’intel·ligència artificial, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text. 

Si concorren circumstàncies extraordinàries sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l’assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l’avaluació de l’assignatura.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació 10 0 0 1, 10
Pràctica: Avaluació contínua mitjançant casos pràctics. 40 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Teoria. Prova Final d'Avaluació Continuada 50 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

MARTÍN VALVERDE, A. Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Ed Tecnos. (Darrera Edició
Es completarà la bibliografia a l'aula moodle de l'assignatura.


Programari

Aquesta assigantura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365