Logo UAB
2023/2024

Biologia Cel·lular

Codi: 103980 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ester Anton Martorell
Correu electrònic:
ester.anton@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Donat que l’assignatura Biologia Cel·lular s’imparteix en el primer semestre del Pla d'Estudis del Grau de Biologia, no existeixen prerequisits per cursar-la. Malgrat això, per garantir el seu bon seguiment i l'assoliment dels resultats d'aprenentatge plantejats, és recomanable que l'alumnat tingui uns coneixements previs bàsics de Biologia. Aquests sobretot han d'incloure aspectes generals de les estructures cel·lulars i de les molècules orgàniques que les formen (proteïnes, àcids nucleics, carbohidrats i lípids), així com de les vies principals del metabolisme cel·lular.

D'altra banda, en una disciplina científica com la Biologia Cel·lular on moltes de les fonts d'informació, o com a mínim les més actualitzades, estan en anglès, és recomanable que l’alumnat tingui un bon coneixement d'aquest idioma.


Objectius

L'assignatura Biologia Cel·lular té un caràcter bàsic dins del Grau de Biologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i amb ella es pretén que l'alumnat adquireixi uns coneixements sòlids sobre l'organització estructural, el funcionament i la regulació de les cèl·lules eucariotes. La base que proporciona l'assignatura Biologia Cel·lular és fonamental per a complementar els coneixements adquirits en moltes altres assignatures d’aquesta titulació, així com també pel seguiment d'algunes assignatures optatives que s’ofereixen en el Pla d’Estudis. Aquesta és la raó principal per la qual l'assignatura de Biologia Cel·lular s'imparteix en el primer semestre del primer curs d’aquest Grau.

Els Objectius Formatius concrets establerts pel programa docent d’aquesta assignatura són els següents:

-       Reconèixer les principals diferències entre les cèl·lules procariotes i eucariotes.

-       Descriure l'estructura, composició i característiques principals de les membranes cel·lulars.

-       Explicar l'organització i composició d'altres elements de la superfície cel·lular.

-       Descriure els processos de transport a través de les membranes cel·lulars.

-       Descriure l’estructura, composició i funció dels diferents compartiments de les cèl·lules eucariotes, així com les relacions existents entre ells.

-       Explicar el paper dels mitocondris en la bioenergètica cel·lular.

-       Descriure els sistemes de classificació i les rutes de trànsit intracel·lular de proteïnes.

-       Descriure la composició de la cromatina i la seva organització al llarg de les diverses fases del cicle cel·lular.

-       Enumerar els components del citoesquelet i descriure la seva composició i estructura.

-       Explicar la contribució del citoesquelet a la forma i al moviment cel·lular.

-       Identificar i descriure les molècules, estructures i processos implicats en la relació i comunicació de la cèl·lula amb el medi extern i amb altres cèl·lules.

-       Identificar les molècules implicades en la regulació del cicle cel·lular i explicar la seva funció.

-       Enumerar i descriure les diferents fases de la divisió cel·lular mitòtica i meiòtica i comparar els dos tipus de divisions cel·lulars.

-       Relacionar el funcionament de la cèl·lula eucariota amb les causes d'algunes malalties.

-       Integrar i aplicar els coneixements teòrics adquirits per interpretar els resultats d'experiments científics senzills i per resoldre problemes experimentalsde Biologia Cel·lular.

-       Utilitzar la terminologia científica adequada en el camp de la Biologia Cel·lular.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització.
  • Desenvolupar una visió històrica de la bilogia.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Descriure els processos de diferenciació, especialització i mort cel·lulars així com les bases cel·lulars de les patologies associades a errors de funcionament.
  4. Descriure l'estructura de les diferents parts d'una cèl·lula i el seu funcionament.
  5. Integrar les funcions dels diferents orgànuls i estructures cel·lulars amb el funcionament global de la cèl·lula.
  6. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  7. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  11. Relacionar la naturalesa i l'organització del material genètic en la cèl·lula amb el control de l'expressió gènica en diferents moments del cicle cel·lular.
  12. Resumir les fites històriques més rellevants de la biologia cel·lular i la genètica i valorar-ne les aportacions a la biologia actual.
  13. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  14. Tenir capacitat d'organització i planificació.
  15. Treballar en equip.
  16. Utilitzar les fonts bibliogràfiques específiques en biologia cel·lular i genètica per adquirir la informació necessària que permeti, de manera autònoma, desenvolupar i ampliar els coneixements adquirits.

Continguts

Els continguts d’aquesta assignatura inclouen els següents punts:

BLOC I-INTRODUCCIÓ

Tema 1. Organització de la cèl·lula procariota i eucariota.

BLOC II-SUPERFÍCIE CEL·LULAR

Tema 2. Estructura i composició de la membrana plasmàtica.

Tema 3. Transport de molècules a través de la membrana.

Tema 4. Matriu extracel·lular i paret cel·lular.

Tema 5. Unions i adhesió cel·lular.

BLOC III- CITOESQUELET

Tema 6. Microfilaments.

Tema 7. Microtúbuls.

Tema 8. Filaments intermedis.

BLOC IV- COMPARTIMENTS INTRACEL·LULARS

Tema 9. Introducció als compartiments intracel·lulars i al trànsit de proteïnes.

Tema 10. Nucli.

Tema 11. Citosol

Tema 12. Introducció al sistema endomembranós. Reticle endoplasmàtic..

Tema 13. Aparell de Golgi. Bases del transport vesicular.

Tema 14. Endosomes, lisosomes i vacúols.

Tema 15. Mitocondris.

Tema 16. Peroxisomes.

BLOC V- REGULACIÓ CEL·LULAR

Tema 17. Senyalització cel·lular.

Tema 18. Cicle cel·lular.

Tema 19. Mitosi.

Tema 20. Meiosi.


Metodologia

L'assignatura de Biologia Cel·lular consta de classes Teòriques, Pràctiques d’Aula i Pràctiques de Laboratori. A continuació es descriu la organització i la metodologia docent que es seguirà en aquests tres tipus d'activitats formatives.

Classes de Teoria

Els continguts del programa de Teoria seran impartits principalment per la professora en forma de classes expositives. Les explicacions s'acompanyaran de projeccions en format Powerpoint les quals inclouran a l’inici de cada tema un índex amb els punts més importants que es descriuran. També contindran esquemes il·lustratius dels continguts i imatges de cèl·lules o dels seus components al microscopi per tal de familiaritzar l’alumnat amb la realitat de l’organització i estructura cel·lular. Aquestes presentacions estaran disponibles a l’aula Moodle de l’assignatura per tal que l’alumnat pugui descarregar-les, i si vol imprimir-les, per utilitzar-les com a base per prendre notes durant les classes. En alguns temes també es projectaran vídeos o animacions que simulen els processos cel·lulars descrits per facilitar-ne la seva comprensió.

S’aconsellarà a l’alumnat que, de forma regular, consulti els llibres recomanats a la bibliografia bàsica de l’assignatura per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts explicats. A més, també es recomanarà la consulta dels enllaços que es posaran a disposició de l’alumnat a través de l’aula Moodle del Campus Virtual amb vídeos i animacions addicionals que, per qüestions de temps o de priorització de continguts, no puguin ser projectats a classe.

A més del seguiment de les explicacions de la professora desenvolupades a classe, alguns continguts del programa de Teoria també hauran de ser treballats per l’alumnat mitjançant altres metodologies que requeriran de la seva participació activa i el desenvolupament de competències transversals i genèriques relacionades amb l’aprenentatge autònom. Concretament es requerirà que l’alumnat prepari alguns dels temes del programa de Teoria a partir de les pautes que els proporcionarà la professora. Aquestes pautes consistiran en un guió detallat de cadascun dels temes a preparar on s’indicaran els conceptes més importants que ha d’adquirir l’alumnat i que li serviran de base per estructurar el tema.

Pràctiques d’Aula

Durant aquestes sessions l’alumnat presentarà a la resta de la classe la resolució de problemes experimentals relacionats amb els temes del programa de l’assignatura. Aquests exercicis s’hauran d’haver treballat en equip prèviament fora de l’aula i les respostes hauran de ser entregades de manera grupal abans de cada sessió de Pràctiques d’Aula. En general, en aquestes sessions no es treballaran continguts nous del programa, sinó que s’orientaran a consolidar i facilitar la comprensió dels continguts descrits a les classes de Teoria. A més, també es pretén que l’alumnat es familiaritzi amb la interpretació de dades científiques i amb la resolució de problemes basats en situacions experimentals reals.

 A l’inici de curs, la professora proporcionarà a l’alumnat el dossier amb el recull d’exercicis a treballar durant el curs i les dates en què esresoldran a classe. A cada sessió presencial, la professora escollirà diverses persones per tal que expliquin la resolució dels problemes entregats a la resta de la classe de manera que, tots els grups s’hi vegin involucrats.

En aquestes sessions de pràctiques d’aula, independentment de qui presenti les solucions als problemes, es demanarà i fomentarà la participació de la resta de companys/grups per discutir els resultats exposats o valorar l’existència d’altres possibles respostes vàlides. Això també permetrà assegurar que tothom ha entès l’exercici.

Per altra banda, un cop treballats els exercicis programats per aquella sessió, la resta de temps que quedi disponible es destinarà a fomentar la exposició de dubtes relatius als conceptes més importants dels temes que l’alumnat ha de preparar de forma autònoma.

Pràctiques de laboratori

Aquestes sessions son d’assistència obligatòria i estan dissenyades amb la finalitat que l’alumnat obtingui una visió aplicada dels coneixements adquirits a les classes de Teoria a la vegada que aprenen a utilitzar instrumental bàsic de laboratori. Concretament aquestes classes estaran organitzades en sis sessions de dues hores cadascuna en les quals l’alumnat, en grups de dues persones com a màxim, realitzaran experiments senzills relacionats amb els continguts del temari de l’assignatura.

A l’inici de curs, la professora proporcionarà el Guió de Pràctiques a través del Campus Virtual. L’alumnat haurà d’imprimir i portar-lo en les diverses sessions per tal de poder seguir les activitats i protocols establerts per a cada sessió. Aquest dossier contindrà un document amb la Normativa General de les Pràctiques que tots els assistents hauran d’haver llegit i seguir al llarg del transcurs de totes les sessions.

A més a més, abans de fer aquestes pràctiques, l’alumnat haurà d’haver superat els Tests de Bioseguretat corresponents i haver entregat la documentació que així ho certifiqui.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de Teoria 36 1,44 1, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12
Classes de problemes 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15
Pràctiques de Laboratori 12 0,48 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 70,5 2,82 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16
Treball d'autoaprenentatge 10 0,4 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16
Treball grupal en la resolució de problemes 16 0,64 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

L’avaluació de les competències adquirides per l’alumnat al llarg del curs podrà realitzar-se de forma contínua o per avaluació única tal i com es detalla a continuació.

Avaluació dels continguts relatius a les classes de Teoria

Els continguts relatius a les classes de Teoria tindran un pes del 70% sobre la nota final de l’assignatura. En cas de realitzar avaluació contínua, l’alumnat haurà de realitzar dos Exàmens Parcials que caldrà respondre de manera individual. Aquestes proves constaran d'una sèrie de preguntes objectives sobre les parts del temari corresponents que permetran determinar, no només que l’alumnat ha adquirit els coneixements conceptuals de l'assignatura, sinó també que els saben integrar i relacionar entre sí. Aquestes proves també inclouran preguntes relacionades amb els temes a preparar de forma autònoma, fet que permetrà avaluar-ne els resultats d’aprenentatge corresponents.

El Primer Examen Parcial tindrà un pes del 35% sobre la nota final, comprendrà els continguts dels temes impartits fins a aquell moment i dos dels temes que l’alumnat haurà hagut de preparar de forma autònoma.

El Segon Examen Parcial comprendrà la resta de continguts (si bé que també es podrà fer referència de forma indirecta a aspectes del conjunt de temes avaluats al primer parcial). En aquesta prova s’hi inclouran dos altres temesque l’alumnat haurà d’haver preparat de forma autònoma. El pes d'aquesta segona prova sobre la nota final seràdel 35%.

En cas de no superar alguna d’aquestes proves parcials o de voler pujar la nota obtinguda, l’alumnat podrà realitzar un Examen de Recuperació dels continguts corresponents a alguna d’aquestes parts (o a totes dues). Cadascun d’aquestes proves comprendrà els continguts relatius als dos Parcials previs i per tant el seu pes tornarà a ser el 35%+35% de la nota final.

En el cas de sol·licitar l’avaluació única, l’alumnat podrà realitzar un únic Examen Final que inclourà tots els continguts de l’assignatura i tindrà un pes del 70% de la nota. Aquesta prova es realitzarà el mateix dia que la resta de persones matriculades realitzin el Segon Examen Parcial. Aquest itinerari també contempla la possibilitat de realitzar un Examen de Recuperació de tots els continguts de l’assignatura, el qual es farà el mateix dia de la prova de recuperació establert per l’avaluació contínua i que tornarà a tenir un pes del 70% sobre la nota final.

 

Avaluació dels continguts relatius a les Pràctiques d’Aula

Els continguts relatius a les Pràctiques d’Aula tindran un pes del 10% sobre la nota final de l’assignatura. En aquesta part s’avaluarà la capacitat de l’alumnat per resoldre problemes experimentals relacionats amb els continguts teòrics de l’assignatura.

A cada sessió presencialde Pràctiques d’Aula es demanarà a diverses persones de diversos grups que exposin de forma oral la resolució dels exercicis programats per aquella sessió. Aquests seran escollits per la professora de maneraque tots els grups es vegin implicats en la resolució dels exercicis. Amb l’objectiu de vetllar per que tots els integrants s’impliquin en el treball necessari per resoldre aquests exercicis, en aquestes exposicions la professora tindrà en compte si les persones que presenten els exercicis han treballat i entès el problema (independentment de si la resposta és correcta o no).

Per assegurar que el treball relatiu previ s’ha realitzat en equip, abans de cadascuna de les sessions de problemes l’alumnat haurà d’enviar la resolució dels problemes programats per aquella sessió a través de l’aula Moodle (un lliurament per equip de treball). També caldrà que responguin de manera individual un qüestionari relacionat amb el funcionament de les tasques de treball en equip. Aquest qüestionari serà elaborat per la professora i el posarà a disposició de l’alumnat a través del Campus Virtual. En ell, cada membre d’un equip haurà de valorar tant la seva pròpia participació en el treball grupal com la de la resta de companys del seu equip. L’objectiu és supervisar el funcionament dels grups de treball i poder detectar aquelles persones que no hi participen o que interfereixen en el treball del grup. Aquestes tasques tindran un pes de l’1% de la nota de l’assignatura. En cas de que un grup no enviï les resolucions dels problemes corresponents segons el calendari establert tots els membres d’aquell grup rebran un 0 d’aquesta part.I en cas de detectar valoracions negatives per part dels components d’un grup sobre un dels seus membres que demostrin que no participa en el treball en equip,  aquest integrant rebrà un 0 d’aquesta part.

Per altra banda, l’alumnat també haurà de resoldre de forma individual un problema de característiques similars als exercicis treballats durant el curs conjuntament amb el Segon Examen Parcial (si realitza avaluació contínua) o conjuntament amb l’Examen Final (si realitza avaluació única).Aquest exercici tindrà un pes del 9% restant en la nota d’aquesta part de l’assignatura.

 

Avaluació dels continguts relatius a les Pràctiques de Laboratori

Al final de cada una de les sis sessions de pràctiques de laboratori, l’alumnat haurà de respondre de forma individual un qüestionari que contindrà preguntes relacionades amb la pràctica realitzada. La mitjana resultant de totes les notes obtingudes en aquestes classes tindrà un pes del 20% sobre la nota final de l’assignatura.

L’assistència a totes les pràctiques és obligatòria i cal ser molt puntual. Si una persona arriba tard o no assisteix a la sessió programada pel seu grup podrà provar de recuperar la pràctica un altre dia pel seu compte sota la seva responsabilitat (és a dir, podrà intentar assistir a un altre grup del seu propi Grau o d’un altre Grau que també realitzi aquesta pràctica, sempre i quan el grup al que assisteixi no estigui ple). En cas que totselsgrups restants estiguin plens ola pràctica ja s'hagi deixat d'impartir, aquesta persona no podrà recuperar aquella sessió i tindrà una falta d'assistència. Les faltes d’assistència injustificades implicaran una penalització sobre la nota d’aquesta part de l’assignatura. Concretament:

- la no assistència a una o a dues pràctiques (sense justificar) comportarà la reduccióde la nota mitjana dels qüestionaris en un 25% o 50%, respectivament.

- En cas de no assistir a més de dues pràctiques (sense justificar), la nota del d’aquesta part es reduirà a 0. Això implicarà no poder superar l’assignatura.

Per altra banda, si una persona no pot assistir al seu grup de pràctiques per causa justificada (entenent només com a causa justificada: problemes de salut, defunció d’un familiar de fins a segon grau, accident, o gaudir de la condició d’esportista d’elit i tenir una competició d’obligada assistència) haurà de parlar amb la professora responsable de l’assignatura i presentar-li el justificant corresponent (respectivament: certificat mèdic, atestat policial, o justificació de l’organisme esportiu competent). D’aquesta manera la coordinadora vetllarà per tal que aquesta persona pugui recuperar la pràctica en un altre grup.

A més a més, si una persona realitza les pràctiques sense haver superat els Tests de Bioseguretat corresponents obtindrà un 0 en aquesta part i per tant suspendrà l’assignatura.

Tenint en compte que l’assistència a pràctiques és obligatòria i que els qüestionarisd’avaluació es realitzendins de la franja de temps destinada al seudesenvolupament, aquests continguts s’avaluaran de la mateixa manera per tots els matriculats de l’assignatura independentment de si fan avaluació única o contínua.

SISTEMA DE QUALIFICACIÓ

En l’avaluació dels continguts de Teoria, per poder accedir al 70% de la nota corresponent a aquesta part, l’alumnat que realitzi avaluació contínua haurà de realitzar dos Exàmens Parcials. Per tal que la nota obtinguda als Exàmens Parcials sigui tinguda en compte en la qualificació final de l’assignatura, serà necessari obtenir una qualificació igual o superior a 4 punts (sobre 10) en cadascuna d’aquestes proves. En cas de no assolir aquesta puntuació mínima en aquests Parcials, es podrà realitzar la recuperació de la/les parts corresponents a l’Examen de Recuperació (per poder assistir a aquest Examen de Recuperació, és necessari haver realitzat prèviament els dos Exàmens Parcials). Si una persona decideix presentar-se a l'Examen de Recuperació per pujar nota, perdrà les notes assolides prèviament en els Parcials.

En el cas de sol·licitar avaluació única, per poder accedir al 70% de la nota corresponent als continguts de teoria, l’alumnat haurà de realitzar un Examen Final amb tots els continguts de l’assignatura en la qual caldrà obtenir una nota igual o superior a 4 punts (sobre 10) per tal que aquesta nota pugui ser tinguda en compte en la qualificació final. En cas de no assolir aquesta puntuació o de voler pujar nota,es podrà realitzar un Examen de Recuperació que tornarà a incloure tots els continguts de l’assignatura.

En l’avaluació dels continguts relatius a les Pràctiques d’Aula, per accedir al 10% de la nota corresponent a aquesta part, l’alumnat haurà de treballar en equip la resolució dels exercicis a entregar, i resoldre individualment un problema durant el Segon Examen Parcials (en el cas de fer avaluació contínua) o durant l’Examen Final (en el cas de fer avaluació única).

En l’avaluació dels continguts relatius a les Pràctiques de Laboratori, per accedir al 20% de la nota corresponent a aquesta part, l’alumnat haurà d’haver assistit a les 6 sessions de pràctiques i obtenir una qualificació igual o superior a 4 punts (sobre 10) com a mitjana final de tots els qüestionaris realitzats per tal que aquesta nota sigui tinguda en compte en la nota final de l’assignatura. En cas de no assolir aquesta qualificació, es suspendrà l’assignatura.

 

Globalment, la qualificació màxima que es podrà obtenir a partir de la realització de totes les activitats descrites serà de 10 punts (sobre 10). I per a poder superar l’assignatura serà necessari que es compleixin les següents premisses:

-obtenir una qualificació igual o superior a 4 punts (sobre 10) a cadascun dels Exàmens Parcials o de les parts corresponents a l’Examen de Recuperació (en el cas de fer avaluació contínua).

-obtenir una qualificació igual o superior a 4 punts (sobre 10) a l’Examen Final o a l’Examen de Recuperació (en el cas de fer avaluació única).

- obtenir una qualificació mitjana igual o superior a 4 punts (sobre 10) com a resultat de la realització dels qüestionaris corresponents a les sessions de pràctiques de laboratori.

-obtenir una puntuació global igual o superior a 5 punts (sobre 10) com a resultat de totes les avaluacions rebudes.

 

El factors a tenir en compte en el sistemes de qualificació establerts en aquesta assignatura per l’avaluació contínua es resumeixen a la taula següent: 

 

QUALIFICACIONS

PES

NOTA MÍNIMA PER PONDERAR

FACTORS ADDICIONALS

TEORIA

(70%)

Nota 1r Parcial

35%

≥4 punts (sobre 10)

Es poden recuperar per separat a l’Examen Final

Nota 2n Parcial

35%

≥4 punts (sobre 10)

Examen Recuperació

Nota recuperació

del 1r Parcial

35%

≥4 punts (sobre 10)

Cal haver realitzat els Exàmens Parcials previs.

Millorar la nota: es perden les notes parcials prèvies.

Nota recuperació

del 2n Parcial

35%

≥4 punts (sobre 10)

PRÀCTIQUES AULA (10%)

Nota del problema resolt individualment al 2n parcial

9%

N/A

N/A

Entrega problemes + Qüestionari treball en equip

1%

N/A

Cal formar part d’un Equip de Treball i obtenir valoració positiva al qüestionari  del treball en equip.

PRÀCTIQUES LAB (20%)

Nota mitjana dels qüestionaris realitzats durant les pràctiques

20%

≥4 punts (sobre 10)

Cal fer totes les pràctiques

Cal superar Tests de Bioseguretat abans de fer pràctiques.

 

NOTA FINAL

100%

≥5 punts (sobre 10)

 

 

El factors a tenir en compte en el sistemes de qualificació establerts en aquesta assignatura per l’avaluació única es resumeixen a la taula següent:

 

QUALIFICACIONS

PES

NOTA MÍNIMA PER PONDERAR

FACTORS ADDICIONALS

TEORIA

(70%)

Nota Examen Final

70%

≥4 punts (sobre 10)

N/A

Nota Examen de Recuperació

70%

≥4 punts (sobre 10)

Millorar la nota: es perd la nota obtinguda a l’Examen Final.

PRÀCTIQUES AULA (10%)

Nota del problema resolt individualment a l’Examen Final

9%

N/A

N/A

Entrega problemes + Qüestionari treball en equip

1%

N/A

Calformar part d’un Equip de Treballi obtenir valoració positiva al qüestionari  del treball en equip.

PRÀCTIQUES LAB (20%)

Nota mitjana dels qüestionaris realitzats durant les pràctiques

20%

≥4 punts (sobre 10)

Cal fer totes les pràctiques

Cal superar Tests de Bioseguretat abans de fer pràctiques.

 

NOTA FINAL

100%

≥5 punts (sobre 10)

 

 

ALTRES ASPECTES

Es rebrà la qualificació de "No Avaluable" quan el conjunt d’activitats d'avaluació realitzades tingui una pes inferior al 67% de la qualificació final.

Les persones que realitzin conductes inapropiades en relació a l’autoria de les activitats realitzades (plagi, còpia, etc.) rebran un "0" en aquella activitat en qüestió. En cas de reincidència, els implicats suspendran l’assignatura.

En el cas de que una persona no superi l'assignatura en un curs acadèmic, les notes obtingudes en les activitats relatives a les Pràctiques d’Aula i a les Pràctiques de Laboratori es guardaran per cursos posteriors sempre i quan les competències associades a aquestes parts hagin estat assolides (i.e. obtenció d'un mínimde >5 punts sobre 10 en cadaunad’elles). En cas contrari, caldrà que les tornin a repetir per poder obtenir la puntuació corresponent. Aquesta exempció es mantindrà per un període de tres matrícules addicionals.

Les persones que no puguin assistir a una prova d’avaluació individual per causa justificada (entenent només com a causes justificades: problema de salut, defunció d’un familiar de fins a segon grau, gaudir de la condició d’esportista d’elit i tenir una competició o activitat esportiva d’obligada assistència, o accident) i aportin la documentació oficial corresponent a la Coordinació de la titulació (respectivament: certificat mèdic oficial en el que es faci constar explícitament la incapacitat de realitzar un examen, justificació de l’organisme esportiu competent, o atestat policial respectivament), tindran dret a realitzar la prova un altre dia. Tant la Coordinació  de titulació com la professora responsable vetllaran per la concreció d’aquesta data.

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament dels problemes treballats en grup i resolució individual d'un problema a l'examen 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16
Primer examen parcial 35% 1,5 0,06 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16
Qüestionaris de les Pràctiques de Laboratori 20% 0 0 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Segona examen parcial 35% 1,5 0,06 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16

Bibliografia

Alberts B, Heald R, Johnson A, Morgan D, Raff M, Roberts K, Walter P, Wilson J. Molecular Biology of the Cell. 7th Edition. Garland Science, 2022.

Última versió del llibre traduïda al castellà:

Alberts B, Johnson A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P. Biología Molecular de la Célula. 6ª Edición. Ediciones Omega S.A., 2016.

Recurs electrònic gratuït:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?call=bv.View..ShowTOC&rid=mboc4.TOC&depth=2

Alberts B, Johnson A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P. Molecular Biology of the Cell. 4th Edition. Garland Science, 2002.

 

Alberts B, Bray D, Hopkin K, Johnson AD, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P. Essential Cell Biology. 5th Edition Garland Science, 2019.

Últimaversió del llibre traduïda al castellà:

Alberts B, Bray D, Hopkin K, Johnson A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P. Introducción a la Biología Celular. 5ª Edición. Editorial Médica Panamericana, 2021.

 Versions disponibles en línia a la Biblioteca UAB:

https://bibcercador.uab.cat/discovery/fulldisplay?docid=alma991007029139706709&context=L&vid=34CSUC_UAB:VU1&lang=ca&search_scope=CourseReserves&adaptor=Local%20Search%20Engine&isFrbr=true&tab=CourseReserves&query=course_code,contains,100939&sortby=date_d&facet=frbrgroupid,include,9059604451498349621&offset=0

 

Cooper GM, Hausman RE. The Cell: A Molecular Approach. 8th Edition. Oxford University Press, 2019.

Última versió del llibre traduïda al castellà:

Cooper GM, Hausman RE. La Célula. 7ª Edición. Marbán Libros S.L., 2018.

Recurs electrònic gratuït:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?call=bv.View..ShowTOC&rid=cooper.TOC&depth=2

Cooper GM. The Cell: A Molecular Approach. 2nd Edition. Sinauer Associates, 2000.

 

Hardin J, Bertoni G. Becker's world of the Cell. 10th Edition. Pearson, 2022.

Últimaversió del llibre traduïda al castellà:

Becker WM, Kleinsmith LJ, Hardin J. El Mundo de la Célula. 6ª Edición. Pearson Educación SA., 2006.

 

Karp G, Iwasa J, Marshall W. Cell and molecular biology: Concepts and experiments. 9th Edition. Wiley, 2020.

Última versió del llibre traduïda al castellà:

Karp G. Biología Celular y molecular: Conceptos y experimentos. 8a Edición. McGraw-Hill Interamericana de España S.L., 2019.

 

Lodish H, Berk A, Kaiser CA, Krieger M, Bretscher A, Ploegh H, Amon A, Scott MP. Molecular Cell Biology. 9th Edition. WH Freeman and Company, 2021

Última versió del llibre traduïda al castellà:

Lodish H, Berk A, Matsudaira P, Kaiser CA, Krieger M, Scott MP, Zipursky SL, Darnell J. Biología Celular y Molecular. 7ª Edición. Editorial Médica Panamericana, 2016.

Recurs electrònic gratuït:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?call=bv.View..ShowTOC&rid=mcb.TOC

Lodish H, Berk A, Matsudaira P, Kaiser CA, Krieger M, Scott MP, Zipursky SL, Darnell J. Molecular Cell Biology. 4th Edition. W H Freeman and Company, 2000.

Versions disponibles en línia a la Biblioteca UAB:

https://bibcercador.uab.cat/discovery/fulldisplay?docid=alma991007006029706709&context=L&vid=34CSUC_UAB:VU1&lang=ca&search_scope=CourseReserves&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=CourseReserves&query=course_code,contains,100939

 

Paniagua R. Biología celular y molecular. 4a Edición. Mcgraw Hill, 2017

 

Plopper G, Sharp D, Sikorski E. Lewin's Cells. 3rd Edition. Jones & Bartlett Learning, 2015.

 

Cassimeris L, Lingappa VR, Plopper G. Lewin Células. 2a Edición. McGraw-Hill Interamericana de España S.L., 2012.


Programari

No s'utilitza cap tipus de programari especial.