Logo UAB
2023/2024

Teories de la Comunicació

Codi: 103840 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Lluis Albert Chillon Asensio
Correu electrònic:
albert.chillon@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Albert Salord Trampal

Prerequisits

No es requereixen coneixements específics diferents dels que s'assoleixen després de cursar el batxillerat.


Objectius

Els objectius formatius generals de l'assignatura consisteixen en què els alumnes comprenguin els fonaments filosòfics i antropològics de les principals teories del camp de la comunicació, així com les elaboracions conceptuals i els enfocaments crítics que se'n deriven, amb especial èmfasi en la funció cultural que duen a terme. L'assignatura es proposa, així mateix, afavorir la reflexió crítica sobre el paper de les mediacions i dels mitjans de comunicació en la societat.  D'acord amb les instruccions de l'autoritat acadèmica, els professors introduiran la perspectiva de gènere sempre que sigui escaient.


Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Gestionar el temps de manera adequada.
  4. Identificar els fonaments de les teories i de la història de la comunicació.

Continguts

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan a partir dels següents eixos temàtics:

1. Fonaments filosòfics i antropològics per l'estudi de les mediacions i dels mitjans de comunicació
2. Comunicació mediàtica.
3. Estudis crítics sobre comunicació i cultura.
4. Nous mitjans i noves formes de comunicació.


Metodologia

L'aprenentatge estarà basat en classes magistrals, discussió a classe, lectures, tutories i realització de treballs, ressenyes i proves. Es fomentarà la capacitat d'anàlisi crítica, d'argumentació, de deliberació i de reflexió.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 72 2,88 1, 4
Estudi personal i lectures orientades 14 0,56 1, 2, 3
Seminaris 37 1,48 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals i/o en equip 7,5 0,3 1, 2, 3
Tutories 12 0,48

Avaluació

 

AVALUACIÓ

 

Avaluació continuada

 

El sistema d’avaluació continuada de l'assignatura està basat en els següents

percentatges:

A) 50% Prova teòrica final de caràcter individual, la qual haurà de ser aprovada (5 o

més) com a condició indispensable per superar l'assignatura.

B) 25% Assaig àudiovisual realitzat en equip.

C) 25% Exposició sobre una de les lectures del curs, feta en equip.

A(50%) + B (25%)+ C (25%) = 100% NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA

 

Avaluació única

 

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 50% Prova teòrica final de caràcter individual, la qual haurà de ser aprovada (5 o

més) com a condició indispensable per superar l'assignatura.

B) 25% Assaig escrit individual, elaborat a l’aula, sobre una de les problemàtiques

tractades a l’assignatura.

C) 25% Dissertació escrita individual, elaborada a l’aula, sobre una de les lectures de

curs, seleccionada ad hoc pel professor.

A(50%) + B (25%)+ C (25%) = 100% NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA

 

RECUPERACIÓ

 

Avaluació continuada

 

A)      Per poder acollir-se a la recuperació, l'alumnat ha d'haver

estat prèviament avaluat almenys de 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

B)      Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada

a l’avaluació continuada i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació

consistirà en una prova d'avaluació de coneixements teòrics.

C) L'alumnat que hagi suspès una de les dues proves complementàries (assaig i dissertació)

o que no l'hagi presentat (sempre que sigui per raons acreditades o acceptables per l'equip

docent) tindrà opció a presentar-se a la seva recuperació durant el període establert ad

hoc. La recuperació consistirà en l’escriptura, individual, (a) d’un assaig sobre una de les

problemàtiques tractades a l’assignatura i (b) d’una dissertació sobre una de les

lectures del curs, seleccionada pels professors.

 

Avaluació única

 

A) Per poder acollir-se a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat

prèviament avaluat almenys de 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

B) Només es pot recuperar la prova de teoria si l'alumne/a ha obtingut una nota

inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova d'avaluació de

coneixements teòrics.

C)  La recuperació consistirà en l’escriptura, individual, (a) d’un assaig sobre una de les

problemàtiques tractades a l’assignatura i (b) d’una dissertació sobre una de les

lectures del curs, seleccionada pels professors.

 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en una dissertació raonada i documentada sobre el conjunt de l'assignatura. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) rebrà una qualificació de 0 en aquest acte d’avaluació. 

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4
Dissertació 25% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4
Examen final 50% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4

Bibliografia

Adorno, Theodor W. i Horkheimer, Max
1974 Industria cultural y sociedad de masas, Caracas, Monte Ávila.

Arendt, Hannah

2002 La condición humana, Barcelona, Paidós

Cassirer, Ernst
1984 Antropología filosófica: introducción a una filosofía de la cultura, México, Fondo de Cultura Económica

Castells, Manuel
2009 Comunicación y poder, Madrid, Alianza Editorial

Chillón, Albert, i Duch, Lluís
2012 Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación, vol. I, Barcelona, Editorial Herder

Chillón, Albert, i Duch, Lluís
2016 Sociedad mediática y totalismo. Antropología de la comunicación, vol. 2, Barcelona, Editorial Herder

Moragas, Miquel de
2011 Interpretar la comunicación. Estudios sobre medios en América y Europa, Barcelona, Gedisa

Stevenson, Nick
1998 Culturas mediáticas: teoría social y comunicación masiva, Buenos Aires, Amorrortu.

Thompson, John B.
1998 Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós

Watzlawick, Paul
1985 Teoría de la comunicación humana: interacciones, patologías y paradojas, Barcelona, Herder
Teories de la Comunicació 2013 - 2014

Wolf, Mauro
1996 La investigación de la comunicación, Barcelona, Paidós.

 

 


Programari

 

Microsoft Office