Logo UAB
2023/2024

Organització i Gestió d'Empreses

Codi: 103813 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500897 Enginyeria Química FB 2 1
2500897 Enginyeria Química FB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Esparza Masana
Correu electrònic:
ricard.esparza@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Juan Carlos Gallego Garcia

Prerequisits

Coneixements bàsics de càlcul, àlgebra i funcions.


Objectius

L’assignatura té per objectiu l’adquisició d'una sèrie de coneixements en relació al marc conceptual de l'empresa i al sistema econòmic en el qual opera, així com l’anàlisi i plantejament de tècniques i models microeconòmics i de gestió, fent especial èmfasi en aquells àmbits lligats a les empreses de base tecnològica. Es buscarà donar una visió teòric-pràctica que els/les estudiants puguin relacionar amb reptes i situacions actuals en l’àmbit acadèmic i sectorial dels seus estudis.


Competències

    Enginyeria Química
  • Analitzar i aplicar els principis bàsics d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i d'altres organitzacions o institucions
  • Analitzar la viabilitat econòmica d'un projecte industrial d'Enginyeria Química
  • Comunicació
  • Hàbits de pensament
  • Hàbits de treball personal
  • Participar en l'organització i la planificació d'empreses.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treball en equip
  • Ètica i professionalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis bàsics d'organització i gestió d'empreses.
  2. Aplicar principis bàsics d'organització i planificació d'empreses.
  3. Comunicar eficientment, oralment i per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  4. Contribuir al benestar de la societat i al desenvolupament sostenible.
  5. Descriure i analitzar l'entorn econòmic de l'empresa en el seu marc institucional i jurídic.
  6. Desenvolupar el pensament científic.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  9. Identificar els fluxos econòmics implicats en la indústria de procés.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Treballar cooperativament.

Continguts

1. Context econòmic i d’estructura productiva

1.1. L'empresa i sistema econòmic

1.2. Principis econòmics i formes d’empresa segons criteris jurídics i socioeconòmics

1.3. Context econòmic i empresarial contemporani

 

2. Organització industrial i contractes

2.1. Competència perfecta: maximització de beneficis i minimització de costos

2.3. Les fallades del mercat i la competència imperfecta: monopoli, oligopoli (competència en quantitats i preus) i competència monopolística

2.3. Introducció a la teoria de contractes i informació asimètrica: risc moral, selecció adversa i possibles solucions (incentius, senyalitazió)

 

3. Conceptes clau d'inversions i finançament

3.1. Conceptes d’inversió, instruments financers bàsics, selecció d’inversió (VAN, TIR)

3.2. Inversió, amortització i fluxos de caixa

3.3. Les fonts de finançament a l’empresa i el cost del capital

 

4. Projectes empresarials de base tecnològica

4.1. Conceptes clau de projectes innovadors de base tecnològica

4.2. La protecció intel·lectual i industrial

4.3. Finançament específic per projectes de base tecnològica

4.4. El desenvolupament del producte

4.5. Aspectes de comercialització i màrqueting


Metodologia

Les classes de teoria estan enfocades a presentar els continguts clau dels temes continguts en aquesta guia docent, presentant la visió teòrica, però buscant a l’hora identificar-ne l’aplicació pràctica. Les sessions de pràctiques estan destinades a la discussió i resolució de problemes. Finalment, els seminaris estan destinats a la presentació i discussió de casos pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 15 0,6 1, 7, 8, 9, 11, 12
Seminars 5 0,2 1, 3, 5, 7, 10, 11
Teoria 30 1,2 1, 2, 5, 6, 8, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories i consultes 6 0,24 1, 2, 6, 7, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació exàmens 30 1,2 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Treball personal 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

Sistema d'avaluació continuada

Exàmens: hi haurà dos exàmens individuals; el primer a mitjans de semestre i el segon a final de curs. Cada un dels exàmens té un pes del 30% sobre la nota final de l’assignatura. Els exàmens cobreixen aproximadament el 50% de la matèria cada un. Es requereix una nota mínima de 3 sobre 10 a cada un dels exàmens per tal que facin mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació. De no obtenir aquesta nota (i si es compleixen els requeriments esmentats més avall), caldrà presentar-se a l’examen de recuperació.

Realització i lliurament d’activitats pràctiques: al llarg del curs, caldrà lliurar exercicis i/o altres modalitats d’activitats pràctiques, que podran ser (a discreció de l’equip docent) individuals o en grup. El pes d’aquestes activitats en el seu conjunt serà de 30% sobre la nota final del curs.

Participació i discussió dels seminaris: la participació i discussió per escrit als seminaris tindrà un pes del 10% sobre la nota final del curs.

En el cas de que un/a alumne/a, mitjançant aquest sistema d’avaluació continuada, obtingui una nota igual o superior a 5, però sense assolir la nota mínima de 3 en algun dels parcials, i no es presenti a la recuperació, la nota final obtinguda serà de 4,5.

Recuperació: Aquells/es alumnes que no hagin superatl’assignatura mitjançant l’avaluació continuada (però que hagin obtingut un mínim de 3,5 sobre 10 de nota final) disposaran d’una última prova consistent en un examen de recuperació de tota l’assignatura. La nota obtinguda en aquest examen de recuperació equivaldrà al 100% de la nota final de l’assignatura (no es comptaran les altres activitats d’avaluació).

Cada estudiant ha d'anar obligatòriament a la prova d'avaluació programada pel seu grup. Seguint la normativa vigent, no es reprogramaran les proves d’avaluació si no és en un dels casos excepcionals que contempla la mateixa normativa (no s’inclouen en aquests motius exàmens d’altres institucions, visites programades amb anterioritat al metge, viatges, etc.).

Els/les alumnes de segona matrícula hauran de realitzar el mateix procés d’avaluació que els/les alumnes de primera matrícula

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

Les dates d'avaluació continuada i entregues es publicaran a l'Aula Moodle i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a l'Aula Moodle sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors/es i estudiants.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussió escrita dels seminaris 10 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12
Exàmens 60 4 0,16 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Realització i lliurament d'activitats pràctiques 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

Belleflamme, P. et al. (2021) "Organización industrial: mercados y estrategia". 6a ed. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario

Brealey, R.A., Myers, S.C., Franklin, A (2020) “Principios de finanzas corporativas”. 13a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España

Boero, C. (2020) "Organización industrial". Córdoba: Jorge Sarmiento Editor

Dodgson, M. et al (eds). (2013) "The Oxford handbook of innovation management". Oxford: Oxford University Press

Genescà, E., Urbano, D., Capelleras, J.L., Guallarte, C., Vergés, J. (coord.). (2003) "Creación de empresas - Entrepreneurship". Bellaterra: Manuals d'Economia, Servei de Publicacions de la UAB

Rajadell, M. (2009) "Creación de empreas". Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya

Pérez Gorostegui, E. (2014) "Fundamentos de economía de la empresa". 7a ed. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces

Serra Ramoneda, A. (2003) "Mercados, contratos y empresa". 2a ed. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB

Shalley, C.E. et al. (2015) "The Oxford handbook of creativity, innovation and entrepreneurship". Oxford: Oxford University Press

Soriano Llobera, J.M. (2012) "Economía de la empresa". Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya

Suárez, A. S. (2014) "Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa". Madrid: Pirámide

Varian, H.R. (2015) "Microeconomía intermedia". 9a ed. Barcelona: Antoni Bosch Editor


Programari

No es requereix programari especialitzat.