Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502904 Direcció Hotelera | FB | 1 | A |
Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.
No hi ha cap prerequisits.
Objectius de coneixement
L’estudiant adquireix un seguit de coneixements lingüístics reflectits en el punt "continguts" d’aquest document. A més, desenvolupa competències comunicatives tant en la interacció oral com en l’escrita, de manera que al final d’aquest primer curs ha de ser capaç de:
Objectius d’habilitats
Al final del curs, l’estudiant ha d’haver aconseguit el següent:
1. Començar a desenvolupar un grau de precisió (en gramàtica, pronunciació, ús del lèxic, registre, etc.) i fluïdesa (velocitat en la producció, habilitat per expressar idees i desenvolupar el discurs), tant en l’expressió escrita com en l’oral, equivalent a 2/3 parts del nivell A1 del Marc europeu comú de referència.
2. Aprendre estratègies i habilitats per comprendre textos escrits i orals reals senzills.
3. Aprendre estratègies per continuar aprenent de manera autònoma fora de l’aula.
a. Desenvolupar la capacitat per funcionar lingüísticament de manera eficient en l’àmbit de les situacions quotidianes.
b. Aprendre a utilitzar material de consulta necessari per a l’aprenentatge de llengües: diccionaris, gramàtiques, llibres de text o d’exercicis, etc.
Per la mateixa naturalesa del procés d’aprenentatge d’una llengua, en el qual totes les destreses i les habilitats estan contínuament relacionades, els continguts enumerats a continuació es treballen de manera connectada. Els continguts lingüístics se subdivideixen en funcions lingüístiques, continguts gramaticals, continguts lèxics i continguts fonètics i prosòdics.
Funcions lingüístiques
Les activitats comunicatives enumerades tot seguit tenen funcions lingüístiques de caràcter general i també específiques dins el camp del turisme.
a) Funció socialitzadora
— Establir contacte amb una persona: saludar i respondre a una salutació, donar la benvinguda.
— Acomiadar-se.
— Presentar‐se i presentar una altra persona.
— Demanar disculpes.
— Donar les gràcies.
b) Funció informativa
— Identificar‐se i identificar una altra persona. Demanar i donar informació personal (nom, edat, professió, domicili, lloc de naixement, nacionalitat, estat civil, situació familiar, costums, gustos, vacances).
— Demanar i donar informació sobre llocs (situació, característiques, etc.).
— Demanar i donar informació temporal: hora, horaris, dates, durada d’una activitat.
— Demanar i donar informació sobre un fet present.
c) Funció expressiva (sentiments i estats d’ànim)
— Expressar satisfacció o insatisfacció.
— Expressar preferència.
— Expressar un desig.
d) Funció inductiva
— Fer preguntes i expressar la voluntat o el desig de fer alguna cosa.
— Manifestar la possibilitat o la impossibilitat de fer alguna cosa.
— Proposar una activitat.
e) Funció metalingüística
— Preguntar i dir com es diu alguna cosa o com es pronuncia alguna paraula en alemany.
— Preguntar i dir com es lletreja una paraula i quins signes gràfics requereix una determinada expressió escrita (accent, apòstrof, coma, punt, guionet, etc.).
— Demanar el significat d’una paraula o d’una expressió.
Continguts gramaticals
L’alumnat ha de ser capaç de reconèixer i utilitzar de manera adequada els continguts gramaticals següents:
L’oració
— Components de l’oració.
— Tipus d’oració: enunciativa, interrogativa, exclamativa, afirmativa i negativa.
— Ordre dels components de l’oració senzilla (= no subordinada).
— Oracions coordinades.
Determinants
— Articles determinats: der, das, die.
— Articles indeterminats: ein, eine, einen.
— Articles negatius: keine, kein, keinen.
— Possessius: mein, meine; dein; sein...
— Declinació dels determinants: nominatiu, acusatiu.
— Numerals cardinals.
Pronoms
— Personals: er, sie, es, wir, ihr, sie.
— Indefinits: einer, eine, eins; jeder, jede, jedes.
— Demostratius: der, das, die; dieser, diese, dieses.
— Interrogatius: welcher, welche, welches; wer, was, wann, wo, woher, wohin, wie.
Noms
— Flexió de gènere i nombre.
— Declinació del nom: nominatiu, acusatiu.
— Formació de noms compostos (nom + nom): die Hausfrau, das Weinglas.
Adjectius
— Com a complement predicatiu.
Verbs
— Conjugació dels verbs en present, imperatiu (formal: Sie) i passat (dels verbs haben i sein).
— Verbs amb prefix separable: einkaufen, aufstehen, anfangen...
— Verbs amb prefix no separable: beginnen, erzählen, verkaufen...
— Verbs modals: können, wollen, müssen, möchten.
Adverbis
— De quantitat: viel, wenig…
— De manera: gern, sehr, viel, gut…
— De temps: heute, bald, später…
— De lloc: hier, dort…
— D’afirmació o de negació: auch, nicht, nie.
Preposicions
— Que introdueixen significat local: in, aus, nach.
— Que introdueixen significat temporal: an, um, von... bis, ab.
— Preposicions amb significat modal: als.
— Altres preposicions: Wechselpräpositionen in, an, auf, neben... unter.
— Casos que regeixen les preposicions: datiu, acusatiu.
Connectors
— und, oder, aber, denn, sondern.
Continguts lèxics
Els continguts lèxics s’emmarquen, bàsicament, dins els camps següents: compres (comerços i transaccions), menjars i begudes, temps meteorològic, oci i esports, activitats quotidianes i de lleure, allotjament i descripció de llocs i persones.
Continguts fonètics i prosòdics
L’alumnat ha de reconèixer i utilitzar adequadament els elements prosòdics (entonació, ritme, etc.) de la llengua. L’estudiant també ha de ser capaç de reconèixer i utilitzar de manera adequada els sons i les grafies bàsics de l’alemany, en relació amb els continguts enumerats a continuació:
Vocals llargues i curtes:
Als cursos d’alemany s’intenta que l’alumnat utilitzi l’idioma activament durant la classe i les pràctiques que fa fora de l’aula per dur a terme tasques de comunicació que s’assemblin a allò que fem en la vida real, en una varietat de situacions i contextos diferents. El professorat motiva l’estudiant perquè utilitzi l’idioma activament, per tal d’aprendre; així, dissenya i promou activitats perquè l’alumnat participi a classe i sigui el protagonista del seu aprenentatge.
La metodologia és bàsicament interactiva. Els estudiants han de posar en pràctica tots els coneixements lingüístics per acomplir una sèrie de tasques (orals i escrites), tant en un context global com en l’àmbit del turisme. Dit d’una altra manera, l’èmfasi es posa en el procés d’aprenentatge, més que no pas en presentacions teòriques del professorat.
(1) Llengua d'impartició: Alemany
(2) Les activitats dirigides inclouen la resolució de problemes, exercicis, expressions escrites, casos pràctics.
(3) Les tutories en línia comprenen no sols les consultes entre professor i alumnat per correu electrònic sinó també la consulta obligatòria dels documents d’avaluació que el professor va penjant al Campus Virtual al llarg del semestre.
(4) El treball autònom correspon a les hores necessàries per adquirir els coneixements teòrics de l’assignatura (teoria), i a les hores assignades al treball pràctic (activitats dirigides) relacionades amb la resolució de problemes, exercicis, casos pràctics o l’elaboració de treballs(cerca d’informació, redacció, presentació en públic).
(5) La perspectiva de gènere. En aquesta assignatura:
− Les classes es fan amb perspectiva de gènere, fomentant la igualtat entre dones i homes i evitant reproduir estereotips de gènere.
− S’utilitzen estratègies per fomentar la participació de les dones a les aules i es fomenten les relacions de gènere igualitàries.
− Es facilita el coneixement de les diferències socials i culturals entre homes i dones i de les desigualtats de gènere en l’estructura de la societat i en la producció cultural.
− Es facilita, igualment, el coneixement sobre la diversitat sexual i afectiva, la identitat de gènere i l’expressió de gènere; el coneixement i la reflexió sobre el pensament i els moviments feministes, la història dels moviments pels drets de les dones, la seva evolució i la seva repercussió crítica en la societat, la cultura i el pensament filosòfic i científic, i el coneixement dels valors d’equitat de gènere en l’exercici professional.
− Es fa servir un llenguatge no sexista ni androcèntric en documents escrits, visuals o audiovisuals o altres materials de classe. Tractant-se d’una assignatura de llengua, d’altra banda, s’hi donen a conèixer les particularitats i els recursos específics de la llengua objecte d’estudi per a l’ús d’un llenguatge no sexista i, alhora, s’hi promou la reflexió crítica sobre el llenguatge no sexista i els seus usos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
No presencial | 56 | 2,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Presencial | 56,5 | 2,26 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
En línia | 5 | 0,2 | 8 |
Tutories presencials | 3 | 0,12 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Teoria | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Convocatòria d’avaluació continuada
Per a la convocatòria d’avaluació continuada es necessita acreditar una assistència mínima a les classes del 80 %.
Activitats d’avaluació continuada
Redaccions. Es fan entre 2 i 5 redaccions. El professorat pot demanar reredaccions d’aquestes redaccions (la correcció de la redacció original per part de l’estudiant), si així ho desitja.
Dossier. El dossier conté entre 6 i 8 activitats, que poden avaluar les quatre destreses lingüístiques. Les activitats es poden fer a casa o a classe. A continuació, es detallen activitats d’exemple que es poden incloure com a activitats del dossier:
Fitxes de lectura
Activitats de transformació
Miniproves
Fitxes d’autoavaluació
Recerca d’informació
Producció de documents
Es poden aprofitar els dies que dona el centre per fer exàmens a mig curs per dur a terme activitats que formin part del dossier, com per exemple miniproves de comprensió oral o de comprensió escrita.
Activitats orals
Al llarg del curs, es fa com a mínim una activitat oral i com a màxim dues. Aquesta activitat pot ser individual o en grup, presencial o enregistrada. Les activitats orals, segons el nivell i el nombre d’estudiants per aula, poden ser monòlegs, diàlegs, presentacions, etc.
Proves parcials
A mitjan curs i aprofitant els dies que dona el centre per fer exàmens, es fan una o diverses proves parcials, que poden ser una prova d’expressió escrita (una o dues tasques) i/o una prova d’expressió oral. Aquestes proves han de tenir un format semblant a les proves de l’examen final.
Actitud i participació
S’avalua l’esforç, l’actitud i la participació de l’alumnat.
Prova final d’avaluació continuada
Avalua l’expressió escrita i l’oral. La prova final d’avaluació continuada es fa el mateix dia i hora que l’examen final.
Per superar l’assignatura cal obtenir una nota mínima global del 60 % (activitats i prova final).
Sistema d’Avaluació única
L'avaluació única per aprovar el curs es basa en la realització d'un examen final de dues parts: una part oral (expressió) i una part escrita que es fan el mateix dia i hora que la prova final de la convocatòria d’avaluació continuada.
La part escrita consisteix en una prova d’expressió escrita i una prova de coneixements gramaticals i lèxics.
Per aprovar l'examen final i superar l’assignatura es requereix el següent:
Tenir com a mínim el 50% dels punts en cada part de l'examen.
Tenir, en la suma de les parts, com a mínim el 60% dels punts.
Si no es supera, es pot anar a la recuperació (veure condicions).
Convocatòria de reavaluació
L’estudiant que obtingui entre un 3,5 i un 4,999 de mitjana en la convocatòria d’examen final o a la prova final d’avaluació continuada té dret a reavaluació.
La reavaluació consisteix a repetir aquelles parts de l’examen que l’alumnat tingui per sota de la nota mitjana global, és a dir, aquelles parts que estiguin per sota del 60 %.
Canvi de data de la prova
Convocatòria de reavaluació
L’estudiant que obtingui entre un 3,5 i un 4,999 de mitjana en la convocatòria d’examen final o a la prova final d’avaluació continuada té dret a reavaluació.
La reavaluació consisteix a repetir aquelles parts de l’examen que l’estudiant tingui per sota de la nota mitjana global, és a dir, aquelles parts que estiguin per sota del 60 %.
Canvi de data de la prova
Els examinands que no poden assistir a les proves en les dates establertes per motius mèdics, laborals (viatges o altres obligacions semblants) o humanitaris poden sol·licitar un canvi dedata al professorat, aportant la documentació necessàriai (excepte en casos extrems com ara accidents) amb un mínimde set dies naturals d’antelació. En cas de resolució positiva, les proves sempre es duen a terme en el termini establert per l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera.
Altres aspectes d’avaluació
No hi ha cap tipus de certificació de nivell.
Per superar l’assignatura cal obtenir una nota mínima global del 60 %.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Actitud i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Activitats d'expressió escrita | 15% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10 |
Activitats d'expressió oral | 5 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Dossier | 20% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Prova final | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10 |
Proves parcials | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10 |
Llibres de text Alemany - Turisme
Ja, gerne ! A1 , Kurs- und Arbeitsbuch, Editorial Cornelsen
Menschen im Beruf, Tourismus, A1, Editorial Hueber
U. Cohen, N. Grandi, Zimmer frei, A1, Deutsch im Hotel, Lehr- und Arbeitsbuch, Editorial Langenscheidt
Alltag, Beruf, A1/1 Kurs- und Arbeitsbuch, Editorial Hueber
Gramàtica
Nivell A1 – B1
Andreu Castell, Brigitte Braucek: Gramática básica de la lengua alemana – con exercicios, Editorial Idiomas - Hueber
Nivell A1 – C2
Brigitte Corcoll, Roberto Corcoll: Programm – Gramática A1-C2. Alemán para hispanohablantes - Herder
Brigitte Corcoll, Roberto Corcoll: Programm – Ejercicios A1-C2. Alemán para hispanohablantes - Herder
Andreu Castell: Gramática Lengua Alemana – explicaciones - Editorial Idiomas – Hueber
Andreu Castell, Brigitte Braucek: Gramática Lengua Alemana – ejercicios, Editorial Idiomas - Hueber
Diccionari
Langenscheidts Universalwörterbuch: Diccionario Moderno Alemán Spanisch-Deutsch/Deutsch-Spanisch – Langenscheidt
Langenscheidts Universalwörterbuch: Katalanisch: Katalanisch-Deutsch / Deutsch-Katalanisch - Langenscheidt
Xarxa
— Materials d’aprenentatge multimèdia en xarxa.
— Llocs web indicats pel professorat.
Gramàtica
Nivell A1 – B1
Andreu Castell, Brigitte Braucek: Gramática básica de la lengua alemana – con exercicios, Editorial Idiomas - Hueber
Nivell A1 – C2
Brigitte Corcoll, Roberto Corcoll: Programm – Gramática A1-C2. Alemán para hispanohablantes - Herder
Brigitte Corcoll, Roberto Corcoll: Programm – Ejercicios A1-C2. Alemán para hispanohablantes - Herder
Andreu Castell: Gramática Lengua Alemana – explicaciones - Editorial Idiomas – Hueber
Andreu Castell, Brigitte Braucek: Gramática Lengua Alemana – ejercicios, Editorial Idiomas - Hueber
Diccionari
Langenscheidts Universalwörterbuch: Diccionario Moderno Alemán Spanisch-Deutsch/Deutsch-Spanisch – Langenscheidt
Langenscheidts Universalwörterbuch: Katalanisch: Katalanisch-Deutsch / Deutsch-Katalanisch - Langenscheidt
Xarxa
— Materials d’aprenentatge multimèdia en xarxa.
— Llocs web indicats pel professorat.
.